پس از اعلام دولت دانمارک مبنی بر تعطیلی سفارت خود در تانزانیا در سال ۲۰۲۴، دولت تانزانیا طی بیانیه ای اعلام کرد که خوشبین است که دانمارک به همکاری نزدیک با تانزانیا در مسائل توسعه ای ادامه دهد.

خوشبینی تانزانیا برای توسعه همکاری ها علی رغم تصمیم دانمارک برای تعطیلی سفارت

پس از اعلام دولت دانمارک مبنی بر تعطیلی سفارت خود در تانزانیا در سال ۲۰۲۴، دولت تانزانیا طی بیانیه ای اعلام کرد که خوشبین است که دانمارک به همکاری نزدیک با تانزانیا در مسائل توسعه ای ادامه دهد.

در بیانیه ای وزارت امور خارجه و همکاری شرق آفریقا اعلام کرد که خانم لیبراتا مولامولا ، وزیر خارجه، از اقدام دانمارک، به ویژه با توجه به تلاش های دولت برای احیای و تقویت روابط دیپلماتیک با کشورهای دوست، از جمله دانمارک ابراز نگرانی کرده است.

خانم مولامولا همچنین گفت که اولویت دولت تقویت فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در کشور و همچنین بهبود دموکراسی و حاکمیت قانون است.

این امر در پی اعلام روز پنجشنبه دولت دانمارک مبنی بر تصمیم خود برای تعطیلی سفارت خود در دارالسلام در سال ۲۰۲۴ انجام شد و تعدیل حضور بین المللی آن را به عنوان یکی از دلایل آن ذکر کرد. مته نورگارد دیسینگ-اسپاندت ، سفیر دانمارک در تانزانیا به روزنامه شهروند گفت: "امروز (پنجشنبه) روز سختی بود. دانمارک بیش از یک قرن است که رابطه خاصی با مردم و دولت تانزانیا دارد. این همکاری در زمینه های مختلف بوده است… ”

وزیر ملامولا، که در سفر رسمی خود در واشنگتن دی سی است، در جلسه ویدئو کنفرانس با فلمینگ مولر مورتنسن، وزیر توسعه دانمارک، گفت که تانزانیا از این تحول جدید توسط دانمارک ناراحت است، اما خوش بین است که این دو کشور همکاری خود را در زمینه مسائل مختلف توسعه ادامه خواهند داد.

او گفت: "علیرغم اقدامات دانمارک، امید است که دولت دانمارک به همکاری خود با تانزانیا در زمینه مسائل مختلف توسعه از جمله حمایت از دستور کار تانزانیا در اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و سایر پلتفرم های بین المللی ادامه دهد.

به گفته مورتنسن، استراتژی جدید از دانمارک می خواهد تا با کشورهای شکننده در نزاع، آوارگی و مهاجرت غیرقانونی، به ویژه در شاخ آفریقا و کشورهای همسایه که دارای مشکلات سیاسی هستند، همکاری نزدیک تری داشته باشد.

در بخشی از بیانیه آمده است: "او به سفیر مولامولا اطمینان داد که دانمارک به اجرای تعهدات مالی که قبلاً به تانزانیا داده است، ادامه خواهد داد و از تلاش ها برای تقویت تجارت، رشد اقتصادی، دموکراسی و بخش خصوصی حمایت خواهد کرد."

تانزانیا اولین کشور آفریقایی بود که دانمارک در سال ۱۹۶۳ همکاری توسعه ای را با آن آغاز کرد.

کد خبر 8067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =