۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۶

KPC از نظر تخصصی در پی آن است تا نقشی اساسی را در زمینه تحقیقات و تجربه رو به رشد در حوزه سیاست¬ فرهنگی در معنای وسیع آن ایفا کند.

مرکز تحقیقات سیاست فرهنگی (KPC حروف اول عنوان سوئدی آن) یک مرکز تحقیقاتی در دانشگاه بوروس است. خط مشی KPC مبتنی است بر توسعه رویکرد آکادمیک از علوم با هدف کاربردی کردن آنها برای تخصص¬ها و حرفه¬های کشور. KPC از نظر تخصصی در پی این است تا نقشی اساسی را در زمینه تحقیقات و تجربه رو به رشد در حوزه سیاست¬ فرهنگی در معنای وسیع آن ایفا کند.

حوزه¬های مورد توجه

KPC برای فعالیت¬های خود دارای سه حوزه اعلام شده است:

•         تحقیقات بنیادین: KPC برای ایجاد یک محیط موثر و حیات¬بخش، با کیفیت و پایدار تحقیقاتی تلاش می¬کند و در راستای تحقق این امر به تشویق و هم کاربرد مشارکت همکاران در سطح ملی و بین¬المللی می¬پردازد. مشارکت فعال در کنفرانس¬های بین المللی در زمینه سیاست فرهنگی و انتشار این مطالب در مجلات بین¬المللی از دیگر انواع فعالیت¬هایی هستند که اعضاء در آن شرکت می¬کنند.

•         تحقیقات قراردادی: بخش مهمی از کار این مرکز این است که اعضای KPC تحقیقات در دست انجام توسط دیگر مراکز را نیز هدایت می¬کنند. آنها بر اساس قرارداد این تحقیقات را مورد ارزیابی¬های کیفی مبتنی بر معیارهای علمی قرار می¬دهند. حوزه¬ها و مراکز مورد توجه آنها عبارت¬اند از: تحقیقات مراجع دولتی از جمله شورای هنر سوئد، موسسه تحلیل سیاست فرهنگی سوئد و همچنین ادارات و شوراهایی که در سطح منطقه¬ای و شهرداری به کار سیاست فرهنگی اشتغال دارند.

•         همکاری: KPC فعالیت خود را در روابط میان حوزه آکادمیک و حوزه عملی- تجربی نیز گسترش می¬دهد (به این معنا که صرفا خود را در دنیای تئوریک و نظری محدود نمی¬کند و وارد حوزه¬های تجربی و کاربردی نیز می¬شود). این مرکز برای ورود به زمینه¬های عملی فرهنگی به همکاری با بازیگران اجرایی این حوزه می¬پردازد، کاری که برای مرکز از اهمیت محوری برخوردار است. در کنار این کارها، از فعالیت¬های ذی¬ربط این حوزه نیز غافل نمی¬شود: شرکت در جلسات و کنفرانس¬های جاری مدیران اجرایی و همینطور مشارکت و یا عضویت در گروه¬های مرجع مشاور در مراکز مختلف اجرایی.

سازمان

KPC دارای یک گروه مرجع شامل متخصصان و نمایندگان از حوزه تجربی است به طوری که فعالیت¬های خود را در حوزه عمل بطور تجربی نشان بدهند و کارویژه آنها را تعریف کنند. با این روش آنها خود را به عنوان پیوندی میان تصمیم¬سازان و مجریان طرح می¬کنند (به طوری که نشان دهند که تحقیقات آنها داری نتیجه عملی است و در حوزه نظری غرق نیستند). یک وظیفه مهم گروه مرجع شناسایی نیازها و همینطور پیشنهادهای حوزه¬های تجربی و دیگر مسایل ذی¬ربط به مرکز است.

هدف و چشم انداز

KPC یک قطب تحقیقاتی - استراتژیک برای مطالعات مرتبط با سیاست فرهنگی در سطح منطقه¬ای و ملی است.

KPC شریکی طبیعی است برای حوزه شهرداری¬ها، مناطق/استانها، و ادارات دولتی و همچنین سازمان¬هایی که به تحقیق و توسعه در زمینه فرهنگی اشتغال دارند.

تحقیقاتی که بر سیاست فرهنگی تأثیر می¬گذارد

فرهنگ قبل از اقتصاد و سیاست و حتی قبل از دموکراسی ظهور کرد. با این حال، نسبتاً معدودی از تحقیقات در دست انجام درباره نحوه تأمین مالی و سازماندهی فرهنگ به انجام می¬رسد. در این جایگاه است که دانشگاه بوروس در سوئد را می¬توان بی نظیر دانست.

تنوع ابزاری کند در مطالعه سیاست¬ فرهنگی

تنوع گرچه به یکی از مهمترین مفاهیم در سیاست فرهنگی سوئد تبدیل شده است، اما به گفته لیندا لینکسولد، محقق دانشکده کتابخانه و علوم اطلاعات سوئد، در واقع معنای آن بسته به زمینه¬های موجود، بسیار متفاوت می¬شود. به این معنا که گرچه تنوع در مفهوم اهمیت پیدا کرده است، اما در عمل و یا در زمینه¬های واقعی تجربی تفاوت¬های بسیاری در مفهوم پیدا می¬کند.

  طرح¬های کلان تحقیقاتی در دست انجام

برنامه ایجاد شهروندان مطالعه¬گر: مجموعه سیاست¬ها و مناظرات عمومی مطروحه در میان سال¬های ۲۰۱۷- ۱۹۴۵

تاریخ شروع طرح: ۱/۱/۲۰۱۸ – تاریخ تعیین شده برای پایان: ۱۲/۳۱/۲۰۲۰

تامین بودجه: شورای تحقیقات سوئد

نظام رفاه در ادبیات. کارویژه ادبیات در سوئد سال¬های  ۱۹۳۷-۱۹۷۶(نقش ادبیات در قبال نظام دولت رفاه)

تاریخ شروع طرح: ۱/۱/۲۰۱۹ - تاریخ پایان: ۱۲/۳۱/۲۰۲۱

تامین بودجه: شورای تحقیقات سوئد

طرح¬های کلان تحقیقاتی پایان یافته

تحولات در جغرافیای سیاست فرهنگی ۱

تاریخ شروع: ۶/۱/۲۰۰۷ - تاریخ پایان: ۹/۳۰/۲۰۰۹

تامین بودجه: شورای ملی سوئد در امور فرهنگی

تحولات در جغرافیای سیاست فرهنگی ۲

تاریخ شروع: ۶/۱/۲۰۰۹ - تاریخ پایان: ۳/۱/۲۰۱۱

تامین بودجه: شورای ملی سوئد در امور فرهنگی

اداره حکومت با همیاری: اعمال الگوی همکاری در یمتلاند و کرنبرگ

تاریخ شروع: ۷/۱/۲۰۱۲

مدیر مرکز: پروفسور بلومگرن ، راجر (Blomgren, Roger)

تلفن: ۰۳۳-۴۳۵۴۱۳۶

 roger.blomgren@hb.se

مدرس: آگلند ، مالین  (Ogland, Malin)

تلفن: ۰۳۳-۴۳۵۴۱۲۰

 malin.ogland@hb.se

محققان / همکاران:

استاد بازنشسته: فرناندر ، آندرس (Frenander, Anders)

تلفن: ۰۳۳-۴۳۵۴۴۷۲

 anders.frenander@hb.se

استاد: بلومگرن ، راجر (Blomgren, Roger)

تلفن: ۰۳۳-۴۳۵۴۱۳۶

 roger.blomgren@hb.se

مدرس ارشد: جوهانسون، جنی

تلفن: ۰۳۳-۴۳۵۴۴۲۸

 jenny.johannisson@hb.se

آخرین بروزرسانی: ۲۰۱۹-۰۹-۲۰

نوشته: بلومگرن ، راجر

تحلیل:

یکی از ویژگی­های بارز و مثبت این مرکز، در حد این معرفی رسمی که توسط خود مرکز نشر یافته، این است که در پی پل زدن میان حوزه آکادمیک و حوزه اجرایی کشور است. به این معنی مرکزی است با مطالعات عمدتا کاربردی که مطالعات آن  معطوف به نتیجه عملی و اجرایی است. به این معنا و با قدرت مانور کم، با توجه به مسایل بسیار زیاد فرهنگی که در حوزه اجرا وجود دارد، این مرکز قادر به انجام مطالعات نظری معطوف به نتیجه کوتاه مدت اجرایی نیست. و از همین رو در تعاریف از روش و موضوعات نوعی پراکندگی وجود دارد که نشان می­دهد که در انتخاب موضوعات مطالعاتی محدود به مسایلی است که در حال حاضر و بر اثر نیاز فوری و حتی اتفاقی به او ارجاع می­شود.

      چنانچه این مرکز دارای تعریف از حوزه­های گوناگون فرهنگ اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ سیاسی و یا به سه بعد اصلی خود فرهنگ به معنای کلی آن داشت؛ چه در بعد شناختی (مطالعات نظری و باورهای اجتماعی و..)، بعد احساسات (هنرهای گوناگون و سمبل­ها و نمادهای فرهنگی جامعه) و همینطور بعد ارزشی (شامل ارزش­های جامعه اعم از روحیه مشارکت و...) قطعا باید با تعریف معینی از رویکرد علمی خود از مفهومی که وسیع و بین­رشته­ای است به دست می­داد و همینطور موضوعاتی را برای مطالعات درازمدت و همینطور آینده پژوهانه معرفی می­کرد. که این نشان دهنده یک نقطه ضعف در یک مرکز مهم دانشگاهی است که خود را بی­نظیر نیز می­نامد.  

کد خبر 817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =