۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵

"اقتصاد در مقابل امنیت"

پروژه نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای رسیدن به راه حل مشکلات در غزه

در این مطلب بخش هایی از مطالب بی سابقه نخست وزیر صهیونیستی که بیانگر طرح دو مرحله ای ظاهراً برای حل مشکلات اشغالگران با گروه های مقاومت در غزه تهیه شده می باشد اما در واقع اهداف پنهای دارد که مهمترین انها افزایش تفرقه بین فلسطینیان مباشد، منعکس می شود.

مقدمه

در این مطلب بخش هایی از مطالب بی سابقه نخست وزیر صهیونیستی که بیانگر طرح دو مرحله ای ظاهراً برای حل مشکلات اشغالگران با گروه های مقاومت در غزه تهیه شده می باشد اما در واقع اهداف پنهای دارد که مهمترین انها افزایش تفرقه بین فلسطینیان مباشد، منعکس می شود.

"بائیر لبید" نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس و وزیر خارجه صهیونیستی، روز یکشنبه (۲۱/۶/۱۴۰۰) پروژه جدیدی را برای حل جنگ فلسطینی- صهیونیستی مطرح کردند.

بر خلاف دیدگاه های حکومت کنونی صهیونیستی و بنابر گفته خود آنها به دلیل اینکه شرایط موجود در رژیم صهیونیستی، فلسطینی ها، امیدی به رسیدن حل سیاسی از طریق گفتگوهای دیپلماتیک وجود ندارد، برای تقویت دولت خودگردان فلسطین در رام الله و بهبود شرایط اقتصادی در غزه، مسئولین صهیونیستی این پروژه را مطرح کرده اند.

"لبید" در سخنرانی خود در کنفرانسی که دانشگاه "رایخمن" (مرکز چند تخصصی هرتسلیا)، در شانزدهمین سالگرد جدایی سرزمین های اشغالی از دو منطقه "باریکه غزه” و "کرانه باختری" برگزار کرد، این دیدگاه خود را مطرح کرد و گفت: اسرائیل نیاز دارد که به این سوال پاسخ دهد که ما در غزه چه کاری می خواهیم انجام دهیم؟

نخست وزیر صهیونیستی اعلام کرد که اسرائیل از سال ۲۰۰۵م تا کنون که از غزه بیرون رفته اند، بارها با برخورد های بسیار خشونت بار روبرو شد که به اقتصاد و ساکنان سرزمین اشغالی آسیب های زیادی وارد کرده است، سیاست هایی که تاکنون اسرائیل به کار گرفته است، نتواسته وضعیت را به صورت اساسی تغییر دهد، و دو عملیات محاصره باریکه غزه و قاچاق و تولید اسلحه متوقف نشده است، شب گذشته نیز از سمت غزه به ما موشک شلیک شد و مردم ما به پناهگاه ها رفتند، ما نیاز به تغییر این دیدگاه داریم." 

وی افزود : اکنون چه باید انجام دهیم؟ جواب مختصر و کوتاه است، و آن این است که ما باید گام بزرگی برای سالهای آینده برداریم، و استراتژی اسرائیل باید بر اساس معادله "اقتصاد در برابر امنیت " بنیان گذاشته شود، و این طرح واقعی تر از طرح "بازسازی در برابر خلع سلاح" از گروه های مقاومت فلسطینی در غزه می باشد.

"لبید" گفت: "منظور از این طرح ، ایجاد استقرا و پایداری از نظر امنیتی، شهری،اقتصادی و سیاسی در دو سمت مرزها می باشد، و جامعه جهانی و مردم غزه باید بدانند که تروریسم حماس مانع موجود بین آنها و زندگی طبیعی می باشد. و این استراتژی به اسرائیل این فرصت را خواهد داد که فقط بر روی مبارزه با برنامه هسته ای ایرانی متمرکز شود، تا در برابر ایران که می خواهد از طریق ایجاد تروریسم و خشونت، یک قدرت منطقه ای بشود، مقابله کند."

لبید با تعجب ادامه داد که تا کنون هیچ گاه طرح جدیدی برای اقتصاد در برابر امنیت در غزه ، به صورت رسمی و در چارچوب حل و فصل مسئله فلسطین، بر روی میز مذاکره مطرح نشده است، در حالیکه تنها دو جایگزین برای این طرح وجود دارد، اولی اشغال غزه و دیگری ادامه جنگ های بی پایان، اما اشغال غزه با مصلحت ملی اسرائیل سازگار نیست، و ادامه جنگ ها پی در پی نیز ارتش اسرائیل را ضعیف و ناتوان، و حلقه حمایت بین المللی از اسرائیل را تنگ تر می کند، و انسجام موجود در جامعه اسرائیل را از بین می برد.

وی تاکید کرد که از نظر اسرائیل، نماینده فلسطینی ها، حماس نیست بلکه دولت خودگردان فلسطین است. و اسرئیل به یک سازمان تروریستی اصولگرا جوایز نمی دهد و دولت خود گردان را که به صورت منظم با ما در ارتباط است، تضعیف نمی کند. اکنون زمان آن رسیده که بر حماس فشار بیاوریم و مردم غزه را بر علیه حماس بشورانیم، زیراکه طرح برنامه "اقصاد در برابر امنیت" در همه مکان ها، حماس را مجبور خواهد کرد که برای سختی هایی مانند تنگدستی، محرومیت، خشونت، بیکاری روز افزون و ناامیدی که تحمل می کنند، بهانه هایی برای مردم غزه بتراشد.

 هنگامی که حماس از کارهایش به عنوان یک سازمان تروریستی اصولگرا دست بردارد، ما باید برنامه ای برای بهبود وضعیت معیشت در غزه ارائه کنیم، البته این برنامه ای بلند مدت خواهد بود، که به ماه ها و سال ها نیاز دارد. و طرف مقابل ( حماس) نیز باید حسن نیت نشان دهد، و اگر مردم غزه می خواهند که زندگی آرامی داشته باشند، باید از حماس بخواهند، تا هنگامی که عملیات بازسازی در غزه ادامه دارد، آرامش را حفظ کند.

"لبید" در این سخنرانی پیرامون توانایی ارتش صهیونیستی می گوید: "نیروی ارتش اسرائیل به ما این اجازه را می دهد تا در غزه با آزادی وارد عمل بشویم، همچنین به همین دلیل، فعالیت سیاسی هم داشته باشیم،  و این نیرو به ما این قدرت را می دهد تا قبل از وارد شدن به جنگ دیگری، خود اقدام لازم را انجام دهیم، و اسرائیل یک لحظه از پیگیری مسئله اسرا و گمشدگان صهیوینست بازنخواهد ایستاد، باید بازگشت فرزندانمان بخشی از اجرای طرح " امنیت در برابر اقتصاد" باشد."

 وی در رابطه با مراحل این پروژه افزود: مسئولین ما در وزارت امور خارجه دو مرحله برای "توافق تصفیه حساب" با گروه های مقاومت در غزه، در نظر گرفته اند که عبارتند از:

مرحله اول: بازسازی در برابر جلوگیری از توانمندتر شدن حماس

در این مرحله بنابر نقشه راه وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی، شامل بازسازی انسانی وخیلی خوب غزه، در برابر تلاش سازمان یافته برعلیه توانایی های نظامی حماس می باشد. مردم غزه در این مرحله از امکاناتی مانند برق، ،گاز رسانی، ساخت اماکن آب شیرین کن، بهبود بسیار گسترده در ارائه خدمات بهداشتی، بازسازی امور زیربنایی و حمل و نقل، برخوردار خواهند بود، به شرطی که حماس هم آرامش بلند مدت را رعایت کند. همچنین در این مرحله همکاری با جامعه جهانی صورت خواهد گرفت تا ضمن جلوگیری از قاچاق، بنابر سازوکارِ مراقبت اقتصادی مانع رسیدن امکانات به حماس بشود، البته در این پروژه دولت خودگردان فلسطین مجری کارهای لازم در غزه و کشور مصر همچنان بر گذرگاه رفح سیطره داشته باشد. 

مرحله دوم: بنابر مصوبه سازمان ملل، دادن نقش برجسته به دولت خودگردان

"لبید" در این سخنرانی توضیح می دهد که با موفقیت در مرحله اول، وارد مرحله دوم می شویم که در آن دولت خودگردان فلسطین بنابر مصوبه سازمان ملل نقش اساسی در این مرحله ایفا خواهد کرد. و در این مرحله پروژه ساخت جزیره مصنوعی در ساحل غزه آغاز خواهد شد که بر این اساس می توان بندر دریایی غزه هم ساخته شود. همچنین شبکه ارتباطی حمل و نقل بین کرانه باختری و غزه ایجاد خواهد شد. سرمایه گذاری بین المللی در باریکه غزه، اجرای پروژه های اقتصادی مشترک بین اسرائیل و مصر و دولت خودگردان فلسطینی در غزه و ساخت مناطق صنعتی و اداری گسترده ای در کنار گذرگاه "ایرز" ( بیت حانون)، توسط کمیته کمک کنندگان به فلسطین متشکل از اتحادیه اروپا، آمریکا، صندوق بین المللی پول و کشورهای خلیجی(فارس) و در رأس انها امارات،  نیز از اقدامات دیگر این مرحله می باشد.

نخست وزیر صهیونیستی در این سخنرانی خود پیرامون تشکیل دو دولت صهیونیستی و فلسطینی (طرح اروپا، آمریکا، سازمان ملل و همه کشورهای عربی و اسلامی) گفت: موضع من در این رابطه کاملا مشخص است ولی فعلا باید به تقویت دولت خودگردان فلسطینی که با آن مشکلی نداریم، بپردازیم.

وی در پایان تاکید کرد که این طرح به "نفتالی بینیت" رئیس جمهور اسرائیل و "بینی گانتس" وزیر امنیت ارائه شده و هردو آنها با اجرای آن موافقت کرده اند، همچنین مذاکرات گسترده ای پیرامون این طرح با مسئولین کشورهای عربی و غربی مانند مصر، کشورهای خلیج(فارس)، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه صورت گرفته و آنها در حال بررسی این طرح هستند.

ملاحظات کارشناسی:

۱. تحلیلگران و تصمیم سازان رژیم صهیونیستی که از موفقیت مقابله و رودرویی نظامی این رژیم با گروه های مقاومت فلسطین در غزه، نا امید شده اند با تهیه این طرح منافقانه که با اهداف صهیونیست ها هیچ منافاتی ندارد، ولی می تواند شکاف بزرگ بین حماس و گروه های مقاومت فلسطینی با جنبش فتح و دولت خودگردان را بزرگتر و عمیق تر کند، وارد سیاست کهنه استعماری"تفرقه بینداز و حکومت کن" شدند و در این میان مصر هم نقش خود را  در مسئله فلسطین حفظ کند، که احتمالا کشور مصر تغییراتی در این طرح خواهد داد، زیرا نمی خواهد رابطه حسنه خود با گروه های مقاومت فلسطینی در غزه را از دست بدهد.

۲. دولت خودگردان فلسطینی که حتی در کرانه باختری نیز با مخالفت های گسترده ای از سوی فلسطینی های طرفدار مقاومت روبروشده، به شدت به چنین طرحی برای اعاده حیثیت خود بین فلسطینیان رفاه طلب و خسته جنگ و جدال طولانی، که تعداد آنها کم هم نیست، نیازدارد.

۳. لبید نخست وزیر صهیونیستی از قبل اعلام کرده بود که با تشکیل دو دولت فلسطینی و صهیونیستی مخالفت و خواهان الحاق بخشی از کرانه باختری به سرزمین های اشغالی و گسترش شهرک های صهیونیستی می باشد، اما اکنون با این طرح منافقانه می خواهد با روش مسالمت آمیز و به اصطلاح خیرخواهانه، به اهداف اعلام شده خود برسد.

۴. از همه مهمتر این است که برای همه مسجّل و حتمی شده است که رژیم صهیونیستی به گفته ها و قرار داده های خود با فلسطینی ها پایبند نیست و دلیل آشکار آن اجرایی نشدن بسیاری از بخش های قرار داد سازشکارانه اسلو می باشد.

https://www.arab۴۸.com /۲۰۲۱/۰۹/۱۲/ - مرکز خبری "عرب ۴۸" فلسطینی – ۲۱/۶/۱۴۰۰

http://www.manar.com/page-۴۶۱۲۸-ar.html -مرکز خبری المنار فلسطین – ۱۱/۹/۲۰۲۱

کد خبر 8668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =