گرامیداشت روز جهانی معلم در واتیکان

پاپ فرانسیس مطالبی را در مورد آموزش توام با ایمان، در روز جهانی معلم در برابر رهبران روحانی جهان ایراد نمود.

 

منبع خبر: کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین ششم اکتبر ۲۰۲۱ میلادی

https://cbcpnews.net/cbcpnews/pope-francis-discusses-education-with-faith-leaders-on-world-teachers-day

دیدار پاپ با برخی رهبران و اندیشمندان دینی

پاپ فرانسیس همراه با شرکت کنند گان در نشست "ادیان و آموزش و پرورش: راهی به سوی یک پیمان جهانی در آموزش " در واتیکان

 پنج اکتبر ۲۰۲۱ میلادی ( رسانه های واتیکان}

واتیکان- رهبران ادیان جهان از مذاهب مختلف روز سه شنبه گذشته (۱۳/۷/۱۴۰۰) در واتیکان گرد هم آمدند تا درباره آموزش و پرورش در روز جهانی معلم بحث و تبادل نظر نمایند.

جلسه ما بین ادیان در پنجم  اکتبر با شرکت نمایندگان ارتدوکس ، مسلمان ، یهودی ، بودایی ، سیک ، جین ، کالوینیست ، کواکر و نمایندگان انجیلی به همراه پاپ فرانسیس برگزار گردید.

این گروه پس از نشست، بیانیه مشترکی را منتشر و از معلمان درخواست نمودند تا متعهد به ارائه آموزش شیوه ها و مهارتهای زندگی به دانش آموزان شوند و در مورد نحوه ابتکار عمل برای درک دانش آموزان از اقتصاد و سیاست ، به عنوان ابزاری در خدمت مردم و کُل خانواده بشری تحقیق نموده و با در نظر گرفتن یک اکولوژی جامع، توجه بیشتری را به محیط زیست معطوف دارند.

این ملاقات در راستای اجرای بخشی از پیمان جهانی آموزش و پرورش بود که توسط پاپ فرانسیس در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی راه اندازی شد.

نمایندگان مذهبی و ادیانی همچنین خواستار ارائه آموزش هایی شدند که انسان را در مرکز هر فرآیند آموزشی قرار داده و با احترام به کرامت زنان ، آینده ای از عدالت و صلح را رقم زنند.

اسقف اعظم " بارتولوم اول" از قسطنطنیه، " احمد الطیب" ، امام بزرگ الازهر از مصر ، به همراه آیت الله سید مصطفی محقق داماد از ایران و نماینده ای از استاد عالی مقام" حاسین تائو"، راهب و بنیانگذار انجمن بودایی " کوه لینگ جیو" ، در میان شرکت کنندگان بودند.

پاپ فرانسیس در سالن کلمنتین کاخ واتیکان خطاب به رهبران مذهبی سخنانی را ایراد کرد. او اظهار داشت، " همانطوری که ادیان همیشه با آموزش و پرورش ارتباط تنگاتنگی داشته و فعالیتهای مذهبی را با فعالیتهای آموزشی ، مکتبی و دانشگاهی همراه کرده اند،  در عصر ما نیز، با درایت و انسانیت منشعب از سنت های دینی خود، مایلیم محرکی برای فعالیت های آموزشی جدید داشته باشیم که می توانند برادری جهانی را در روزگار ما پیش ببرند و اگر در گذشته ، اختلاف عقیده ، عامل تضاد در میان ما بود، امروزه ما در این تفاوت ها، راههای مختلف رسیدن به خدا و آموزش جوانان برای همزیستی مسالمت آمیز همراه با احترام متقابل را می بینیم.

یونسکو در سال ۱۹۹۴ میلادی، پنجم اکتبر هر سال را به عنوان روز جهانی معلم تعیین کرده است . پاپ، کلید برخورداری از جهانی توام با برادری را تربیت جوانان برای درک یکدیگر بدون در نظر گرفتن محل تولد یا زندگی آن ها دانست و تاکید نمود، اگر در گذشته، حقوق زنان ، کودکان و اقشار آسیب پذیر جامعه رعایت نمی شد، امروزه ما قاطعانه متعهد هستیم که از این حقوق دفاع کنیم و به جوانان بیاموزیم که صدای انسانهای بی صدا باشند.

     پاپ فرانسیس همچنین بر نیاز مربیان برای آموزش نسل های آینده در داشتن شیوه زندگی هوشیار تر و پایدارتر در زمینه محیط زیست تأکید و افزود، آموزش و پرورش، ما را متعهد می کند که مادر ( زمین )خود را دوست بداریم و از هدر دادن غذا و منابع جلوگیری کنیم و نعمتهایی را که خدا برای زندگی همه به ما داده است سخاوتمندانه به اشتراک بگذاریم. او تاکید نمود، من همواره به آنچه یک متفکر، نه یک کاتولیک، اظهار داشته فکر می کنم که گفته است ، خدا همیشه می بخشد ، ما گاهی اوقات می بخشیم، اما طبیعت هرگز نمی بخشد.

 پاپ در پایان سخنان خود از رهبران مذهبی خواست که یک لحظه سکوت کنند و از خدا بخواهند که ذهن همه ما را روشن کند تا گفتگوی ما به ثمر بنشیند و با شجاعت به دنبال مسیرها و افق های جدید آموزشی برویم.

توضیح :

  •     اینگونه دیپلماسی ادیانی که پاپ در مناسبتهای مختلف جهانی از آن بهره می برد ، قابل توجه و تامل و تدبر است.
  •     روند تقویت مناسبات شیخ الازهر با پاپ فرانسیس که عمدتا از سال ۲۰۱۹ رقم خورده است ، قابل امعان نظر است.
  •     اطلاع از گزارش سفر جناب آیت الله محقق داماد که در این دیدار و برنامه های جانبی آن حضور داشتند ، میتواند در جمع بندی مطالب مفید فایده باشد.

                    ***********************************************************

کد خبر 8974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =