حمایت کلیسا از منتقد دولت

موضع کلیسای کاتولیک فیلیپین در خصوص اعطای جائزه صلح نوبل به سردبیر روزنامه راپلر.

اسقفان فیلیپین از برنده شدن جایزه صلح نوبل توسط خانم " ماریا ریسا" روزنامه نگار این کشور تمجید کردند.

منبع خبر: کنفرانس اسقفان کاتولیک فیلیپین یازده اکتبر ۲۰۲۱ میلادی

 https://cbcpnews.net/cbcpnews/bishops-laud-maria-ressas-nobel-peace-prize-win

خانم "ماریا ریسا" از فیلیپین به همراه آقای " دمیتری موراتوف" از روسیه برندگان مشترک جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ میلادی اعلام شدند

اسقفان کاتولیک این کشور صدای خود را در تبریک به " ماریا ریسا"  (Maria Ressa ) روزنامه نگار فیلیپینی (بنیانگذار و سردبیر روزنامه راپلر) برای کسب جایزه صلح نوبل امسال بالا بردند.

 اسقف ها روز دوشنبه گذشته بیانیه ای صادر و از پیروزی ریسا استقبال کردند که به همراه دیگر روزنامه نگاران "شجاعانه" نه تنها در جستجوی حقیقت ، بلکه مهمتر از همه ، به ایجاد فرهنگ گفتگو کمک کرده اند. اسقفان اعلام کردند، این تصمیم مهم کمیته اعطای جایزه نوبل، که نخستین مورد برای یک فیلیپینی است، اعتقاد مردم ما را برای ساختن ملتی تقویت می کند که درآن  روزنامه نگاری آزاد بوده و در خدمت حقیقت ، خوبی و عدالت است. آنها افزودند، به عنوان اتباع فیلیپین و در کسوت اسقفی ، تعهد مستمر خود را برای حفظ این ارزش ها اعلام می کنیم.

رهبران کلیسا همچنین بر نقش مهمی که روزنامه نگاران در "سنجش ​​سلامت یک جامعه سالم" ایفا می کنند ، تأکید کردند. به گفته آنها ، کار روزنامه نگاری امروزه به دلیل گسترش اطلاعات غلط و اخبار جعلی در اینترنت ، بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

ریسا جایزه معتبری را به همراه دیمیتری موراتوف روسی به خاطر تلاش های خود برای حفظ آزادی بیان" دریافت نمود.

کمیته نوبل نروژ برندگان را در مراسم اهدای جایزه در اسلو در هشتم اکتبر اعلام کرد. خانم ریسا متولد مانیل و بزرگ شده ایالات متحده، سالها در CNN کار کرده و سپس در سال ۲۰۱۲ میلادی به فیلیپین بازگشت و  خبرگزاری Rappler ، که یک سایت خبری آنلاین در فیلیپین است را تاسیس نمود. این بانوی پنجاه و هشت ساله به دلیل استفاده از " آزادی بیان برای افشای سوء استفاده از قدرت ، و مخالفت در استفاده از خشونت و افزایش اقتدار گرایی در کشور خود، فیلیپین شناخته شده است. در عین حال ، هر دو برندگان جوایز صلح نوبل امسال، نمایندگان همه روزنامه نگارانی هستند که در دنیای مدعی دموکراسی و آزادی مطبوعات با شرایط نامساعد روبه رو بوده و از آرمان های خویش دفاع می کنند.

توضیح:

  •     خانم " ریسا" (Maria Ressa ) از منتقدین سرسخت اقدامات اقتدار گرایانه " دوترته" رئیس جمهور فعلی فیلیپین بویژه جنگ دوترته با مواد مخدربوده است که بنا بر  ادعا و اظهارات این روزنامه نگار و دیگر مخالفان، باعث کشتار بی رویه فقرای معتاد و نه ثروتمندانی شد که سوداگران عمده مواد مخدر در این کشور هستند، اما به دلیل داشتن ارتباطات گسترده با برخی از مسئولین فاسد بویژه پلیس همچنان دست نخورده باقی مانده اند.

این برنده جایزه صلح نوبل و  دوترته بارها همدیگر را در سخنرانی ها به شدت به باد انتقاد گرفته اند و حتی در سال ۲۰۱۹ برای چند ساعتی خانم ریسا به اتهام جرائم سایبری بازداشت شد ولی در مجموع  تهدید ها و اقدامات دولت دوترته اثری بر تصمیمات خانم ریسا در کاستن از حملاتش بر علیه رئیس جمهور نداشت، اما آنچه در میان این درگیری ها یکبار دیگر رسانه ها و مخالفان را شوکه کرد تبریک رئیس جمهور به این خانم به خاطر کسب جایزه صلح نوبل بود.

خبرگزاری های CNBC  فیلیپین و  " رویتر" در دو خبر مشابه به تاریخ یازده اکتبر ۲۰۲۱ میلادی با چاپ عکس بزرگی از روزنامه نگار فیلیپینی و با عنوان درشتی نوشتند:

Philippines’ Duterte congratulates journalist Maria Ressa on Nobel Prize, says spokesperson

 " دوترته فیلیپین" از طریق سخنگو، به خانم ماریا ریسا به خاطر کسب جایزه صلح نوبل تبریک گفت و در متن این خبر نیز آمده است: رئیس جمهور این پیروزی را یک رهآورد برای زنان فیلیپین تلقی نموده است.

سخنگوی ریاست جمهوری هم در مواجهه با ادعای انجمن روزنامه نگاران فیلیپین که دولت را به سانسور اخبار مربوط به این رویداد متهم کرده بود ، گفت دولت به همه آراء و نظرات اشخاص فارغ از نوع وابستگی آنها احترام می گذارد. وی گفت برنده شدن خانم ماریا ریسا را علیه دولت (سیلی به دولت) نمی دانیم که خواسته باشیم آن را سانسور نماییم. (https://www.pna.gov.ph/articles/۱۱۵۶۴۴۸ ).

  •     واکنش و موضع صریح مقامات کلیسای کاتولیک فیلیپین در حمایت از این منتقد سرسخت رئیس جمهور دوترته ، مورد بهره برداری مخالفین دوترته در صحنه انتخابات آتی ریاست جمهوری فیلیپین قرار خواهد گرفت ، هرچند که دوترته نیز در تلاش است با تدابیر توده ای خویش ، افکار عامه مردمی را به نفع خود کماکان حفظ نماید.

                       **************************************

کد خبر 9010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =