اهمیت خواندن (سطح کودک و نوجوان)
قبل از پرداختن به مساله فعالیت های سوئد برای خلق شهروندانی مطالعه گر، در ابتدا به طرح دیدگاه و چشم اندازی که این کشور در اهمیت مطالعه در حوزه های گوناگون و نقش آن در فرد و اجتماع دارد می پردازیم. پس از دریافت مختصری از اهمیت و ضرورت توسعه مطالعه گری نزد مراکز ذیربط سوئد به عنوان مقدمه، نگاهی اجمالی به جدیت آنها در سیاستگذاری برای تحقق و توسعه روحیه مطالعه گری در میان شهروندان این جامعه می پردازیم.
اهمیت روحیه مطالعه گری
در پاییز سال ۲۰۱۶، دولت یک هیئت نمایندگی مطالعه گری را تاسیس کرد. که این یکی از گامهایی بود که در جریان فرایندکلی توسعه مطالعه گری که از سالهای بسیار دورتر شروع شده بود برداشته می شد. رهبری این هیئت به عهده کتابدار شهر به نام "کتی هافلین" گذاشته شد. این هیئت نمایندگی بخشی از ابتکار دولت تحت عنوان زیبای "همه سوئد برای کودکان میخواند" است. این به نوعی نشانگر راهبرد آنها در "شروع فرایند طرح مطالعه گری با کودکان" نیز هست. ماموریت عمده هیئت مبتنی است بر هماهنگی کلیه تلاش هایی است که برای سوادآموزی در داخل و خارج از مدرسه صورت می گیرد.
وزیر فرهنگ و مردمسالاری آلیس کوهنکه و وزیر آموزش و پرورش گوستاو فردیدین در سمینار هیئت نمایندگی مطالعه گری تحت عنوان "اهمیت مطالعه". این دو در سمینار هیئت نمایندگی مطالعهگری درباره اهمیت مطالعه صحبت کردند.
در مباحث این سمینار و مباحث پیرامونی و بعد از آن بر سه محور اصلی تاکید شد:
- مهارت در خواندن یا قادر بودن به مطالعه، درک معنای کلمات و توانایی در مدیریت یک متن نه تنها برای حضور و هم عضوی از یک جامعه به ویژه مردمسالار بودن مهم است، بلکه خواندن می تواند درهای جدیدی را بر روی ما باز کند و با جهان بینی های دیگر مار را آشنا کند؛ بلکه مار را در جاذبه و تمایل به خواست زندگی ترغیب میکند. ادبیات برای بسیاری منبع الهام در پیدایش بینش های جدید است و به آنها این شجاعت را میدهد تا در سوق تمایل و گرایشهای خود در زندگی بر اساس این نواندیشی ها موفق عمل کنند. آلیس کوهنکه، وزیر فرهنگ و مردمسالاری در این مورد میگوید: "این امر ما را در زمینه توسعه انسانی کمک میکند و این حق هر کودکی است که از آن برخوردار باشد".
- توانایی خواندن و نوشتن نقشی اساسی در فرایند مشارکت فرد در جامعه مردمسالار بازی میکند. بدیهی است که شما باید قادر باشید نظر خود را در قالب معین و مدونی ارائه دهید، باید قادر باشید چشم اندازهای عینی فراتر از چارچوب های صرفا ذهنی خود را ببینید و همینطور بتوانید تجربیات خود را در منظومه روشنی بیان کنید. گوستاو فرویدولین، وزیر آموزش و پرورش میگوید: "بنابراین باید به دنیای بزرگسالان به طور کامل و تمام عیار کمک کرد تا بتوانند یک فرهنگ آموزشی بسازند، دنیایی که تمام کودکان دارای شرایط مناسبی برای یادگیری خواندن و نوشتن باشند، و از این رو قادر باشند همانند یک شهروند جامعه به شکوفایی و خود تحققی مطلوب خود برسند.
- خواندن یک جستجوی بنیادین برای دستیابی به هنر انسان بودن است؛ مطالعه به ما فرصت میدهد تا یک زبان غنی را تسخیر کنیم مهارتی که خد یکی از مهم ترین پیش نیازها برای پیمایش دنیای پیچیده است. برای اینکه کودکان و نوجوانان بتوانند یک زبان غنی را تسخیر کنند، در ابتدا باید انگیزه و تمایل خود را برای خواندن توسعه داده و به تقویت آن بپردازند، هم در مدرسه و هم در خارج از مدرسه. تلاشهای اولیه، که عمدتا انگیزشی هستند، نقش عمدهای را در کوشش و پایداری دانش آموزان برای جستجو و کسب مداوم دانش و توسعه اجتماعی دارند. بر همین اساس حضور پیوسته بزرگسالان در مجاورت فرزندان، از سنین کودکی در خانه، و هم در دوره پیش دبستانی، از اهمیت زیادی برخوردار است، آنها به طور مستمر باید برای کودکان کتاب بخوانند. کتی هوفلین، رئیس هیئت مطالعه گری میگوید: به همین ترتیب، بسیار مهم است که مطالعه در اوقات فراغت کودکان و نوجوانان به عنوان الگوهای فرحبخش زندگی تثبیت گردد، همانگونه که ورزش کردن و یا حضور در انجمنها توسط بزرگسالان به هنگام اوقات فراغتشان، به عنوان الگوهای پذیرفته شده در حیات فردی و اجتماعی وجود دارد.
هدف از سمینار و نوع شرکت کنندگان
ایجاد نوعی هم افزایی علمی از سوی اقشار گوناگون جامعه برای گردآوری هرچه بیشتر تجربیات در راستای پربارتر شدن طرح اصلی "خلق شهروند مطالعه گر" بود. در این سمینار سعی شد در جریان فرایند تحقق این طرح به یکی از سطوح مهم جامعه که سطح کودک و نوجوان است، بستری مشترک برای گفتگو میان صاحبنظران این حوزه ایجاد شود. گردآوری اندیشه ها و تجربیات افراد دستاندرکار و هم محققین از دستآوردهای مهم این سمینار بود. راهکارهایی که کودک و نوجوان را برای مطالعه در داخل و هم خارج از مدرسه آماده و تربیت کند. در میان شرکت کنندگان این سمینار از گروه های گوناگون ذیربط شرکت داشتند، افرادی چون: نمایندگان ادارات فرهنگی و آموزشی، مربیان کتابخوانی و نویسندگی، کتابداران کتابخانه های عمومی و مدارس، نمایندگانی از انجمن ها، سازمان های ذینفع و سازمان های شورای دانش آموزی.
کار هیئت نمایندگی مطالعه گری
کار آغازین و ضروری هیئت نمایندگی مطالعه گری این بود که در ابتدا یک مرور کلی در مورد آنچه که تا کنون انجام شده است داشته باشد. در خلال این مرور بررسی نماید که چه بخش هایی از کار به خوبی انجام شده است و دارای اثرات مثبت نیز بوده است، که در این صورت آن بخش را توسعه دهند؛ و بر عکس آن، هر آنچه که در جایی به عنوان کاستی مشاهده میشود برطرف شود، و با تدوین برنامه هایی در بهبودی آن بکوشند.
یکی از فرازهای قابل توجه در مراحل کار هیئت نمایندگی مطالعه گری این بود که آنها تشخیص دادند برخی حوزه ها وجود دارند که به طور خاص برای درک مطلب کودکان به هنگام مطالعه از اهمیت ویژهای برخوردارند. و همینطور بعضی از زمینه ها نیز وجود دارند که در ایجاد و بهبود انگیزه و تمایل قویتر برای مطالعه در میان گروه سنی کودک و نوجوان بسیار موثرند (که متاسفانه در متن اصلی به این حوزه ها و زمینه ها مستقیما اشاره نشده است). از جمله موارد دیگری که مورد تاکید و توجه این هیئت قرار گرفت مساله توانایی و قابلیت خود معلمان در مسائل خواندن و نوشتن است، چرا که نقش بزرگسالان به عنوان الگوهای اولیه در زمینه مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار است. {یکی از اولین عوامل جامعه پذیری و انتقال فرهنگ در دوران شکل گیری شخصیت کودکان و نوجوانان و به ویژه کودکان، والدین و معلمان است}نقش معلمان در دوران پیش دبستانی و دبستانی و همینطور شکل عملکرد کتابخانه مدرسه به عنوان یک منبع آموزشی از عواملی هستند که برای مراحل آغازین و زیربنایی گرایش مطالعه گری کودکان و نوجوانان از اهمیت پایه ای برخوردارند.
ابتکار عمل دولت در توسعه مطالعه گری:
هیئت نمایندگی
مأموریت هیئت نمایندگی مطالعه گری، ایجاد هماهنگی میان تلاشهای ارتقاء مطالعه گری در داخل و خارج از مدرسه است. شماری از زمینه های مناسب برای اقدامات و ابتکارات خوب وجود دارند: در فعالیت های مدرسه، حیات فرهنگی جامعه، انجمن ها و کلوپ های ورزشی و...، که برای استفاده از هر یک از این زمینه ها باید برنامه خاص خود را طراحی کرد. هدف از هماهنگی افزایش اثر آنها است. این سرمایه گذاری در فراهم آوردن شرایط مساوی بیشتر برای همه کودکان و نوجوانان در افزایش توانایی مطالعه آنها سهیم است. این کمک می تواند به نحوی انجام شود تا برای کسب توانایی های لازم و همچنین رضایتبخش در مطالعه، همراه با تجربهای سرگرم کننده باشد تا محرکهای بیرونی نقشی انگیزشی پیدا کنند. پایان این ماموریت برای اواسط سال ۲۰۱۸ تعریف شده بود.
آغاز مطالعه کتاب: الهامگری مطالعه برای والدین دارای کودک نوپا در نواحی آسیب پذیر اقتصادی – اجتماعی
دولت "شورای فرهنگی ابتکار پیشرو آغاز مطالعه کتاب" را گسترش خواهد داد، شورایی که هدف آن مبتنی است بر انگیزش آغازین دوره رشد زبانی و مطالعه گری کودک. مخاطب این ابتکار والدینی را شامل می شود که دارای فرزندان کوچک هستند. شورای فوق در پی گسترش این معناست است که، مهمترین امر آن است که مراقبت های بهداشتی کودک و کتابخانه های عمومی دست در دست هم به نحوی کار کنند که کودکان را به سطحی سوق دهند که الهامها و اطلاعات ذهنی آنها معطوف به مطالعه باشد. هم اکنون بخشهایی از برنامه (Bookstart) آغاز مطالعه کتاب مناطق آسیب پذیر اقتصادی – اجتماعی را مورد هدف خود قرار داده است و دولت خواهان آن است که تلاشهای خود را در بیشتر در حوزه های شهرداری ها و مناطق متمرکز کند.
گسترش ارتقاء مطالعه به کتابخانه های پیش دبستانی و دبستانی
برنامه ارتقاء مطالعه گری یک تلاش آموزشی مستمر در توسعه زبان، خواندن و نوشتن، برای آموزگاران در مدارس پیش دبستانی، دبستانی و متوسطه و دیگر اشکال مدرسه است.
آموزش مداوم با هدف توسعه کیفیت تدریس از طریق مجهز نمودن معلمان به ابزارها و چشم اندازهای بیشتر برای امر توسعه خواندن و نوشتن دانش آموزان. دولت در نظر دارد برنامه ارتقاء مطالعه گری را گسترش دهد تا حدی که معلمان پیش دبستانی و کتابداران مدارس را نیز شامل شود.
اصلاحات بیشتر برای رشد و ترقی خواندن
علاوه بر تلاش های انجام شده در کل سوئد، دولت متحمل شماری اصلاحات اضافی علاوه بر کار با کودکان است، تا مطالعه گری در خود وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ نیز تقویت شود. اینها شامل برنامه آزمون تضمین توانایی خواندن- نوشتن در مقطع دبیرستان، تقویت توانایی ها و صلاحیت های تخصصی معلمان در مدرسه، تقویت کتابداران در کتابخانه های مدرسه و استراتژی کتابخانه ملی است.
مناظرات و سیاست های عمومی ۲۰۱۷- ۱۹۴۵ (سطح شهروندی)
ارتقاء شیوه های عملی و تجربی برای ایجاد شهروندانی مطالعه گر یکی از ابزارهای مهم سیاسی است که مبتنی است بر یک برنامه بلندپروازانه هدفمند برای خلق شهروندانی مولد و مردمسالار و همینطور ایجاد یک احساس قوی در میان کل مردم به عنوان یک جامعه ملی (ملت سازی و هویت ملی). سیاست مطالعه گری مردم اغلب از چشم اندازهای غالباً تعلیم پذیر معین و یا بر پایه نهادی مورد مطالعه قرار میگیرد.
تاریخ آغاز این برنامه مطالعاتی:
۱/۱/۲۰۱۸
تاریخ پایان:
۳۱/۱۲/۲۰۲۰
هدف از این پروژه ایجاد یک فهم درست از این موضوع است که چگونه عادت مطالعه گری مردم سوئد، به طور عمومی، از سال ۱۹۴۵ تا سال ۲۰۱۷، به عنوان یک مساله سیاسی مورد بحث قرار گرفته است. نمونه های منتخب از سه حوزه سیاست و مناظره از طریق تحلیل گفتمانی مورد بحث قرار میگیرند: ۱) ادبیات و میانجیگری ادبیاتی؛ ۲) کتابخانه های عمومی و ارتقاء مطالعه؛ ۳) وتعلیم و تربیت و آموزش مطالعه.
خاستگاه این پروژه به مباحث معاصر برمیگردد و ریشه در متون سیاستگذاری و مباحث رسانه ای مربوط به آن دارد. از مباحث مورد توجه خاص آن عبارت اند از: چگونه میتوان شهروندان مطالعه گر را به تدریج و در یک پروسه زمانی تعریف شده بوجود آورد؛ انواع مطالعه مطلوب یا نامطلوب کدامند؟؛ و اینکه چگونه تحقیقات و شواهد علمی میتوانند به جریان استدلالها در مناظرات علمی یاری برسانند؟ در مقایسه با مطالعات قبلی، این پروژه شامل چندین حوزه سیاست گذاری میشود که لازم است روابط بین این حوزه ها مشخص شوند. این طرح کلان (پروژه) از اهمیت وسیعی در زمینه علوم اجتماعی برخوردار است؛ چرا که خالق یک درک عمیق از جریان تاریخی فرمول های سیاستگذاری معاصر در زمینه مطالعه است، امری که البته غالباً به عنوان یک موضوع جدید فهم می شود.
مدیر پروژه
• Hse Hedemark ، دانشگاه اوپسالا
محققان / همکاران
Lindsköld ، Linnéa
مدرس ارشد؛
۰۳۳-۴۳۵۴۰۵۶
linnea.lindskold@hb.se
لوند ، آنا هامسون
مدرس ارشد؛
۰۳۳-۴۳۵۵۹۹۱
anna.lundh@hb.se
(برخی حوزه های مطالعاتی،مجریان آنها و یا زیر مجموعه های مطالعاتی)
- کتابخانه و علوم اطلاعات
- مجری: مدرسه عالی کتابداری سوئد
- گروه های تحقیقاتی
- کتابخانه ها، فرهنگ و جامعه
- مطالعات کتابخانه های عمومی فعال
- تجربه های اطلاع رسانی
- تمرکز و توجه گروه تحقیقاتی بر روی مطالعات کاربران
- تمرکز اصلی مطالعات در:
- مرکز تحقیقات سیاست فرهنگی (KPC)
- پشتیبانی مالی
- شورای تحقیقات سوئد
ملاحظه:
از ویژگیهای مطلوب این برنامه مطالعاتی این است که سعی داشته سطوح بیشتری از جامعه را مورد مطالعه و یا پیمایش قرار دهد، گرچه سطح بندی روشنی از گروه های سنی و ویژگی های یادگیری هریک و همینطور تقسیمات مربوط به انواع گوناگون عوامل مطالعاتی و ویژگی های هر یک، (مانند: کتاب، رسانه ها، متون آموزشی تحصیلی و...) به دست نداده است.
از طرف دیگر، اهداف ذکر شده برای این برنامه کلان یا پروژه از تناسب کاملی برخوردار نیست. چرا که شهروندان مطالعه گر میتوانند به شهروندانی مولد تبدیل شوند اما برای ایجاد فرهنگ مردمسالار و همینطور برای ایجاد یک احساس قوی در میان کل مردم به عنوان یک جامعه ملی (ملت سازی یا هویت ملی)، سیاست مطالعه گری یک سیاست ناقص و صرفا یک سوم از ابعاد ایجاد یک فرهنگ را شامل میشود. چرا که سیاست مطالعه گری صرفا بعد شناختی جامعه را تقویت میکند و در ایجاد احساسات و ارزش های مردم سالار ناتوان است. و همینطور است در خصوص مساله ملت سازی و ایجاد یک هویت ملی- فرهنگی برای شهروندان. در موضوع اخیر شهروند به عنوان یک موضوع سیاسی در نظر گرفته می شود و موضوع برنامه های آموزشی صرف قرار نمی گیرد. فرایند برنامه ملت سازی و ایجاد و تقویت هویت ملی برنامه خاص خود را از طریق کلیه مراکز و هم ابعاد گوناگون دخیل در این امر شکل میدهد، امری که بسیار فراتر از یک برنامه ایجاد شهروند مطالعه گر است.
نظر شما