تنش دیپلماتیک بین لبنان و عربستان سعودی و اخراج سفرای لبنان از عربستان، بحرین وکویت  

به گزارش شبکه الاخبار لبنان در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱ برابر ۷ آبان ماه ۱۴۰۰ و همچنین خبرگزاری رسمی عربستان و در پی بروز تنش دیپلماتیک میان ریاض و بیروت به دلیل اظهارات وزیر اطلاع رسایی لبنان، دولتهای عربستان، بحرین و کویت به سفرای لبنان در ریاض، منامه و کویت ۴۸ ساعت فرصت دادند تا خاک این کشورها را ترک کنند. علاوه بر آن عربستان سعودی با فراخواندن سفیر خود ازلبنان دستور داد "تمام واردات از لبنان متوقف شود و ممنوعیت سفر شهروندان سعودی به لبنان نیز تمدید شود. همچنین امارات سفیر خود را از لبنان فراخواند و قطر نیز موضعگیری قرداحی را محکوم و سلطنت عمان نیز خواستار خویشتن داری طرفین شد. ضمن آنکه «شورای همکاری خلیج» فارس هم در بیانیه‌ای اظهارات جورج قرداحی را محکوم کرد. تنش دیپلماتیک بین ریاض و بیروت در پی اظهارات جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان در مورد یمن و ائتلاف سعودی که ریاض آن را "تهمت" تلقی کرد، بوجود آمد. در همین راستا، میشل عون رئیس جمهور لبنان و نجیب میقاتی، نخست وزیر با ابراز تاسف از شرایط بوجود آمده خواستار حل و فصل موضوع شدند. میقاتی نیز گفت: در حال برقراری تماس برای آرام کردن بحران پیش آمده با عربستان است. نخست وزیر لبنان همچنین از وزیر اطلاع رسانی درخواست کرد برای اصلاح روابط لبنان با کشورهای عربی و برای حفظ منافع لبنان تصمیم درست(استعفاء) را اتخاذ کند.

توضیح:

«جرج قرداحی» فعال رسانه‌ای و خبرنگار مشهور لبنانی است که اخیرا به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی در دولت «نجیب میقاتی» انتخاب شد. وی حدود یکماه قبل از انتخابش به عنوان وزیر اطلاع رسانی، در برنامه تلویزیونی معروف «برلمان شعب» (پارلمان مردم) به صراحت بر ضرورت توقف تجاوز به یمن تاکید کرد و گفت: انصارالله یمن مانند حزب‌الله لبنان در حال دفاع از سرزمین خود است و در این برنامه خواستار بیرون رفتن نیروهای خارجی از یمن شد. وی در پاسخ به این سوال که تحولات جاری در یمن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: «تجاوز وحشیانه به یمن که هشت سال از آن می‌گذرد، باید متوقف شود. آن‌چه که یمنی‌ها انجام می‌دهند، حقوق قانونی آن‌ها در دفاع از خود است و من پایداری مردم یمن در قبال این تجاوز را ارج می‌نهم».

متاسفانه براساس طرحی از پیش تعیین شده مصاحبه ای که حدود یکماه پیش و قبل از انتصاب وی به وزارت ظبط شده بود، طی روزهای اخیر در سطح وسیع بازنشر و همین امر موجب تحقیر و عصبانیت شدید مسوولین عربستان سعودی شد. پس از پخش مصاحبه، نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان در تاریخ ۲۶ اکتبر برابر با ۴ آبان ماه ۱۴۰۰، طی بیانه ای به موضع گیری «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی واکنش نشان داد و گفت: اظهارات قرداحی صرفاً موضع گیری شخصی ایشان است و ربطی به موضع رسمی دولت لبنان ندارد. با این وجود دولت عربستان سعودی، پادشاهی بحرین و کویت تصمیم به اخراج سفرای لبنان در این سه کشور گرفتند. نجیب میقاتی که در شرایط خطرناکی دولت لبنان را تحویل گرفته است و از وضعیت آشفته اقتصادی لبنان اطلاع دارد به شدت تلاش دارد تا نظر مساعد عربستان را برای حل مشکلات اقتصادی و کمک مالی به لبنان جلب کند. لذا مدتی پیش و در حالیکه امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در لبنان حضور داشت، میقاتی برای دلجویی از عربستان در مصاحبه ای گفت: قبله گاه دینی و سیاسی اش، عربستان سعودی است. حال با این شرایط بوجود آمده وضعیت سیاسی و اقتصادی لبنان در شرایط بسیار دشوارتری قرار می گیرد، بطوری که حتی زمزمه های استعفای نخست وزیرهم شنیده می شود که البته با پیامی که از سوی فرانسه و امریکا برای دولت لبنان ارسال شده است، نجیب میقاتی از استعفاء برحذر شده ودر جلسه ای که  در ۸//۸/۱۴۰۰ با حضور کاردار سفارت امریکا و وزرای لبنانی در وزارت امور خارجه لبنان برگزار شد، دولت لبنان رسماً از امریکا درخواست نمود تا بحران بوجود آمده بین لبنان و عربستان را حل وفصل نماید.

اما اظهارات «قرداحی» طرفدارانی هم داشت، جنبش حزب الله لبنان و  «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان «المرده» ضمن حمایت از مواضع وزیر اطلاع‌رسانی در محکومیت تجاوز عربستان سعودی به یمن، هر گونه درخواست برای برکناری وی را رد کردند. در پایان خاطر نشان می سازد با توجه به اینکه کابینه نجیب میقاتی طی یکماه اخیر تشکیل شده و وضعیت کشور در شرایط ناپایداری قرار دارد، متاسفانه دستهای پنهان و آشکاری مانع از برقراری آرامش نسبی در لبنان می شود. فشار سیاسی عربستان سعودی و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مبنی بر قطع رابطه سیاسی با لبنان و اخراج سفرای این کشور به بهانه مصاحبه اعتراضی یک فرد حقیقت طلب به تجاوزات سعودی ها به یمن، در حقیقت بهانه ای است برای تشدید فشارها بر لبنان با هدف برهم زدن معادلات قدرت در لبنان، تحت تاثیر قراردادن روند پرونده انفجار بندر بیروت با هدف تحت فشارقرادادن حزب الله و همچنین ایجاد اخلال در روند انتخابات پارلمانی ها پیش رو به نفع جریان ضد مقاومت خواهد بود.

https://www.al-akhbar.com/Politics/۳۲۱۸۷۳/

https://www.elnashra.com/news/show/۱۵۳۵۰۰۱


https://www.aljazeera.net/news/politics/۲۰۲۱/۱۰/۲۷/%D۸%B۹%D۸%AF%D۹%۸۵%D۸%A۷-%D۹%۸۲%D۸%A۷%D۹%۸۴-%D۸%A۵%D۹%۸۶-%D۸%A۷%D۹%۸۴%D۸%AD%D۹%۸۸%D۸%AB%D۹%۸A%D۹%۸A%D۹%۸۶-%D۹%۸A%D۸%AF%D۸%A۷%D۹%۸۱%D۸%B۹%D۹%۸۸%D۹%۸۶-%D۸%B۹%D۹%۸۶-%D۸%A۳%D۹%۸۶%D۹%۸۱%D۸%B۳%D۹%۸۷%D۹%۸۵

کد خبر 9473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =