تانزانیا تا چند هفته دیگر شصتمین سالگرد استقلال را جشن می گیرد که از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از ۹ دسامبر ۱۹۶۱، زمانی که کشوری که در آن زمان تانگانیکا نامیده می شد، تحت رهبری معلم جولیوس نیره، استقلال خود را از استعمارگران بریتانیایی اعلام کرد، پیشرفت های فراوانی داشته است.

گزارش تحلیلی از پیشرفت های تانزانیا در شصت سال گذشته به بهانه شصتمین سالگرد استقلال

تانزانیا تا چند هفته دیگر شصتمین سالگرد استقلال را جشن می گیرد که از نظر اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی از ۹ دسامبر ۱۹۶۱، زمانی که کشوری که در آن زمان تانگانیکا نامیده می شد، تحت رهبری معلم جولیوس نیره، استقلال خود را از استعمارگران بریتانیایی اعلام کرد، پیشرفت های بی شماری را ثبت کرده است.

 تانگانیکا یک سال بعد از استقلال در ۹ دسامبر ۱۹۶۲ به جمهوری دموکراتیک تبدیل شد و پس از کشور انقلابی در زنگبار در سال ۱۹۶۳، زنگبار و تانگانیکا در ۲۶ آوریل ۱۹۶۴ با کشوری که در اکتبر همان سال به تانزانیا تغییر نام داد ادغام شدند. تانزانیا در سال های اخیر دستخوش تحولات سیاسی و اقتصادی چشمگیر و بهبود رفاه اجتماعی شده است.

تاکنون شش دولت پس از استقلال بر سر کار بوده اند و بر دستاوردهای اقتصادی-اجتماعی فوق العاده ای که کشور از درآمد کم به اقتصاد متوسط ​​رسیده است، ریاست داشته اند. در طول دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰، دولت برنامه‌های اصلاحی را با هدف بهبود عملکرد و ارائه خدمات در بخش عمومی ارائه کرد.

اصلاحات همچنین با هدف رسیدگی به کاستی ها در ارائه خدمات اجتماعی که شاهد اصلاحات نظارتی و مرتبط با فرآیند در بخش های کلیدی آموزش، بهداشت و آب بود.

علاوه بر این، دولت نهادهای نظارتی را در بخش‌های اقتصادی و زیرساختی، از جمله سازمان تنظیم مقررات حمل‌ونقل سطحی و دریایی (۲۰۰۱) تأسیس و تقویت کرد که اخیراً به مقامات تنظیم‌کننده حمل‌ونقل زمینی و شرکت آژانس کشتیرانی تانزانیا تقسیم شده است. سازمان تنظیم مقررات انرژی و آب  و سایر موسسات تخصصی مانند سازمان درآمد تانزانیا (۱۹۹۶)، سازمان بنادر تانزانیا (۲۰۰۴)، و آژانس جاده های تانزانیا (۲۰۰۰).

در سال ۱۹۹۹، این کشور چشم انداز توسعه ملی ۲۰۲۵ را به عنوان ابزاری برای جمع آوری تلاش های ملی در جهت دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و اقتصادی مورد انتظار راه اندازی کرد.

پس از دو دهه رشد پایدار، تانزانیا در ژوئیه ۲۰۲۰ به نقطه عطف مهمی رسید و این کشور آفریقای شرقی رسماً به وضعیت کشوری با درآمد متوسط ​​تبدیل شد. بنابراین، تانزانیا برای نزدیک به دو دهه یک داستان موفقیت کلان اقتصادی بوده است.

نرخ رشد اقتصادی از ۳.۵ درصد در دهه ۱۹۹۰ به ۷ درصد در دهه ۲۰۰۰ افزایش یافت.

علیرغم بحران مالی جهانی، نرخ های رشد در دهه گذشته به طور قابل ملاحظه ای ثابت بوده است و انتظار می رود که در آینده قابل پیش بینی ادامه یا حتی افزایش یابد.

در آگوست ۲۰۲۱، بانک مرکزی تانزانیا بولتن اقتصادی ژوئن ۲۰۲۱ خود را منتشر کرد که نشان داد در سه ماهه منتهی به مارس ۲۰۲۱، اقتصاد تانزانیا ۴.۹ درصد در مقایسه با ۵.۹ درصد در سه ماهه مشابه در سال ۲۰۲۰ رشد کرد.

در طول سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱، ارزش تولید ناخالص داخلی سه ماهه تانزانیا به صورت مطلق افزایش یافت.

علاوه بر این، ارزش QGDP به قیمت های ثابت نیز از ۳۲ تریلیون در سه ماهه دوم در سال ۲۰۲۱ به ۳۳.۳ تریلیون در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ افزایش یافت که معادل رشد QGDP ۴.۳ درصدی بود.  معدن بیشترین رشد ۱۰.۲ درصدی را به دلیل افزایش تولید طلا، زغال سنگ و گچ به ثبت رساندند.

در شش ماه اول سال ۲۰۲۱، متوسط ​​نرخ تورم در تانزانیا ۳.۳ درصد بود و به خوبی در محدوده تعیین شده در برنامه توسعه پنج ساله سوم تانزانیا بین ۳ تا ۵ درصد در میان مدت باقی ماند.

کشاورزی همچنان بر آن حاکم است

اقتصاد تانزانیا همچنان تحت سلطه کشاورزی است. کشاورزی حدود ۶۶.۳ درصد از نیروی کار تانزانیا را استخدام می کند.

بخش عمده ای از تولیدات کشاورزی در بخش خصوصی است. تحقیقات نشان می‌دهد که برای دوره ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰، بخش خصوصی از طریق کشاورزی خرده‌مالک و مزارع تجاری در مقیاس کوچک ۹۰ تا ۹۶ درصد از حداقل امنیت غذایی را در کشور حفظ کرده است.

به دنبال اصلاحات بازار کشاورزی در دهه ۱۹۹۰، تولید مواد غذایی به ۱۰۰ درصد نیاز امنیت غذایی فائو رسید.

با این حال، در حالی که بخش خصوصی امنیت غذایی را برای مدت طولانی حفظ کرده است، هنوز هم برای امرار معاش تولید می کند. جدای از حمایت از امنیت غذایی، بخش خصوصی پشت سر افزایش مداوم تولید محصول نقدی بوده است. محصولات عمده صادراتی تانزانیا عبارتند از: تنباکو، بادام هندی، قهوه، چای، میخک، پنبه و سیزال.

بادام هندی که ۷۵ درصد معیشت بیش از ۷۰۰ هزار خانوار است، مهمترین محصول نقدی صادراتی تانزانیا است و سهم آن از ۲۰۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۳۵۳.۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است و پس از آن قهوه که صادرات آن از ۱۰۹ میلیون دلار به ۴۵۳ میلیون دلار رسیده است.

معدن بالاخره به پتانسیل خود پی برد

تانزانیا که کشوری غنی از مواد معدنی است، اقدامات را برای توسعه این بخش و اطمینان از کمک آن انجام داده است.

برای رشد اقتصادی این بخش در پنج سال گذشته به طور متوسط ​​۸ درصد رشد داشته است و سهم آن در تولید ناخالص داخلی از ۴.۶ درصد در سال ۲۰۱۵/۱۶ به ۵.۹ درصد در سال ۲۰۱۹/۲۰ افزایش یافته است.

همچنین درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی از حدود ۵/۴ تریلیون در سال ۲۰۱۵ به تقریباً ۸/۶ تریلیون در سال ۲۰۱۹ و درآمدهای غیر مالیاتی (کارمزدها و سایر هزینه ها) از ۱۹۶ میلیارد در سال ۲۰۱۵ به ۵۲۸.۳ میلیارد در سال ۲۰۱۹/۲۰افزایش یافته است.

سهم بخش معدن از سال ۲۰۱۶/۲۰۱۷ تا حدودی به دلیل تغییرات اساسی در سیاست‌ها، قوانین و مقررات صنعت استخراج، راهبردهایی که خلأهایی را که تاکنون مانع از جریان منافع طبیعی برای شهروندان کشور می‌شد، مسدود کرد.

جمعیت بازار داخلی قابل اعتماد را فراهم می کند

همزمان با رشد اقتصادی، این کشور رشد جمعیت بالایی را تجربه کرده است - از ۱۱ میلیون نفر در سال ۱۹۶۳ به حدود ۵۷.۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۰. رشد جمعیت همچنان بالاست و نزدیک به ۳.۱ درصد در سال است. اگر این نرخ رشد ادامه یابد، در سال ۲۰۴۲ به ۱۰۰ میلیون خواهد رسید.

بر اساس پیش‌بینی‌های رشد جمعیت در سال ۲۰۲۰، در شهر دارالسلام با ۵۴۰۱۸۱۴ نفر پرجمعیت‌ترین منطقه است و پس از آن موانزا با ۳۸۲۶۵۷۳ نفر، کاگرا ۳۲۳۸۳۴۷ نفر و تابورا ۳۰۸۱۲۶۳ نفر قرار دارند.

کاتاوی با ۸۰۵۸۸۷ نفر کم جمعیت ترین منطقه سرزمین اصلی است، در حالی که اونگوجای جنوبی در زنگبار با ۱۳۸۵۸۹ نفر کمترین جمعیت کشور را در هر منطقه دارد.

گام های بلند در خدمات اجتماعی و توسعه سرمایه انسانی

در حالی که تانزانیا شصتمین سالگرد استقلال را جشن می گیرد، در شش دهه گذشته دستاوردهای بی شماری در دوره شش رئیس جمهور به ثبت رسیده است.

در تلاش مستمر برای ایجاد جامعه ای تحصیل کرده و یادگیرنده، دولت به طور مستمر در زیرساخت های مدرسه و کالج و همچنین کادر آموزشی سرمایه گذاری کرده است.

تعداد مدارس ابتدایی، مدارس متوسطه و دانشکده های تربیت معلم در طول سال ها افزایش یافته است تا پاسخگوی جمعیت رو به رشد باشد.

تا سال گذشته، ۱۸۱۵۲ مدرسه ابتدایی ثبت شده بود که از این تعداد ۱۶۴۰۶ مدرسه دولتی و ۱۷۴۶ مدرسه خصوصی بود که تعداد ثبت نام در مدارس ابتدایی به ۱۰۹۲۵۸۹۶ رسید. در همین حال، تعداد مدارس متوسطه ثبت نام شده ۵,۱۴۳ (۳,۸۶۳ دولتی، ۱۲۸۰ خصوصی) بود که ثبت نام در سال ۲۰۲۰ به ۲,۴۷۳,۵۰۶ رسید.

همچنین ۸۱ دانشکده تربیت معلم (۳۵ دولتی، ۴۶ خصوصی) وجود دارد، در حالی که تعداد موسسات آموزش عالی تا سال گذشته ۴۷ موسسه بود. ثبت نام در دانشگاه ها و کالج ها در سال تحصیلی ۲۰۱۹/۲۰۲۰ به ۲۲۰۲۳۸ نفر رسید در حالی که ثبت نام آموزش حرفه ای در سال ۲۰۲۰ به ۱۵۱۳۷۹ رسید. پیشرفت های بیشتری در بخش بهداشت ثبت شده است.

به عنوان مثال، در طول پنج سال گذشته، تعداد مراکز بهداشتی در کشور از ۷۰۱۴ مرکز در سال ۲۰۱۵ به ۸۷۸۳ مرکز در دسامبر ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

در طول این دوره، دولت ۱۱۹۸ داروخانه جدید، ۴۸۷ مرکز بهداشتی، ۹۹ بیمارستان منطقه، ۱۰ بیمارستان ارجاعی را ساخت.

نرخ مرگ و میر زیر پنج سال تانزانیا با نرخ دلگرم کننده ای کاهش یافته است و به دنبال آن نرخ مرگ و میر نوزادان قرار دارد. این به دلیل پیشرفت های صورت گرفته در ارائه خدمات بهداشتی در سراسر کشور است. نرخ مرگ و میر زیر پنج سال از ۶۷ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ به ۵۰ در هر ۱۰۰۰ تولد زنده در سال ۲۰۱۹-۲۰۲۰ کاهش یافته است.

تانزانیا همچنان یکی از کشورهای پیشرو در آفریقا در واکسیناسیون کودکان زیر یک سال است.

در سال ۲۰۱۹/۲۰۲۰، ۹۸ درصد از کل کودکان زیر یک سال در مقایسه با ۸۲ درصد در سال ۲۰۱۵/۲۰۱۶ واکسینه شدند، بنابراین از ۹۰ درصد هدف تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) فراتر رفت.

صندوق بیمه سلامت ملی وسیله ای کلیدی برای دسترسی به خدمات بهداشتی با کیفیت برای همه بوده است. تا مارس ۲۰۱۹، صندوق ۴،۲۱۷،۲۱۱ ذینفع، معادل هشت درصد از جمعیت تانزانیا را ثبت کرده است. تعداد اعضای صندوق بیمه سلامت ملی از ۷۵۳,۸۹۲ در سال ۲۰۱۶/۱۷ به ۹۶۶,۷۹۲ در سال ۲۰۱۸/۱۹ افزایش یافت.

ذینفعان صندوق بیمه سلامت ملی معادل ۷.۴ درصد از کل تانزانیایی ها بودند، در حالی که صندوق سلامت جامعه ۱۳.۰۲۹.۶۳۶ نفر را پوشش داده بود که معادل ۲۵ درصد از جمعیت تانزانیا است.

تانزانیا پس از استقلال نیز شاهد تلاش‌هایی از سوی دولت برای بهبود دسترسی تانزانیاها به آب پاک و سالم بوده است.

بهبود زیرساخت‌های تولید آب، افزایش ظرفیت و تولید برای مطابقت با تقاضای آب به دلیل رشد جمعیت به‌ویژه در مناطق شهری از جمله به رشد این بخش در طول سال‌ها کمک کرده است.

دولت با همکاری ذینفعان مختلف پروژه های آبرسانی را در مناطق روستایی و شهری با مجموع ۱۴۲۳ پروژه آبرسانی را اجرا کرده است.

بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، ۲۵،۳۵۹،۲۹۰ نفر، معادل ۷۰.۱ درصد از جمعیت روستایی از آن بهره می‌برند.

در مناطق شهری، نسبت جمعیتی که به منابع آب لوله‌کشی یا حفاظت‌شده دسترسی دارند به ۸۰ درصد رسیده است. سرمایه گذاری در بخش آب از جمله برنامه تامین آب و بهداشت روستایی گام های این بخش را توضیح می دهد.

جهش بزرگ در توسعه زیرساخت

تانزانیا به همان اندازه پیشرفت زیادی در اصلاح جاده‌های اصلی خود و بهبود کیفیت شبکه جاده‌ها داشته است. این کشور همچنین دستاوردهای قابل توجهی در شبکه های ICT داشته است و اکنون یکی از رقابتی ترین بخش های حمل و نقل هوایی داخلی در آفریقا را دارد.

دولت در حال ساخت یک راه آهن استاندارد ۷.۶ میلیارد دلاری  در امتداد کریدور مرکزی است. در صنعت هوانوردی، هواپیمایی ملی (ایر تانزانیا) اصلاح شد. ۱۱ هواپیما بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ تهیه و دریافت شد. در مجموع ۲۷۹۱۲ کیلومتر پهن باند ملی شبکه ICT ساخته شده است.

منبع روزنامه دیلی نیوز و وبسایت All Africa

کد خبر 9493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =