۱۶ نوامبر روز جهانی مدارا نامگذاری شده است. مدارا از اصول بنیادین زندگی اجتماعی است، که به طور طبیعی باید ریشه آن را در احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی جستجو کرد. در واقع هر فرهنگی ارزش احترام را دارد و هیچ باوری مستحق تنفر یا تمسخر دیگران نیست.

۱۶ نوامبر روز جهانی مدارا نامگذاری شده است. مدارا از اصول بنیادین زندگی اجتماعی است، که به طور طبیعی باید ریشه آن را در احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی جستجو کرد. در واقع هر فرهنگی ارزش احترام را دارد و هیچ باوری مستحق تنفر یا تمسخر دیگران نیست. در دنیایی که در حال جهانی‌شدن است، دیگر زیستن در کنار یکدیگر با بی‌تفاوتیِ منفعلانه کافی نیست، بلکه لازمه مدارا و دگرپذیری، تجدید روزمره هشیاری فعالانه در قبال بیگانه‌ستیزی، تبعیض و تنفر است. ما به کمک مدارا می‌آموزیم که چگونه حقوق جهانی‌ای را که ما را به هم مرتبط می‌کند با تنوعی که پر از فایده است آشتی دهیم و می‌بینم برای آنکه خودِ خودمان باشیم با وجود همه تفاوت‌های موجود، باز به دیگران نیاز داریم.

به مناسبت روز جهانی مدارا، کلیسای پروتستان انجیلی گرجستان میزبان نمایندگان تشکل های مذهبی بود. در این جلسه نمایندگان کلیسای ارتدوکس گرجستان، اداره مسلمانان گرجستان، شورای الهیات ایزدی، کلیسای حواری ارمنی، اداره حواری کاتولیک های لاتین قفقاز، کلیسای باپتیست بین المللی تفلیس، اتحادیه باپتیست گرجستان و آژانس دولتی امور ادیان گرجستان حضور داشتند.

زازا واشاقمادزه، رئیس آژانس دولتی امور ادیان، ضمن تبریک به عموم جمع شده، خاطرنشان کرد که آژانس دولتی امور ادیان به مناسبت روز مدارا، سنتی را ایجاد کرده است - یکی از جوامع مذهبی میزبان رهبران و اهل سایر تشکل های مذهبی هستند.  این به نوبه خود به نزدیک‌تر شدن سازمان‌های مذهبی مختلف کمک می‌کند و محیطی روادارتر را تقویت می‌کند.

روز جهانی مدارا از سال ۱۹۹۵ به ابتکار یونسکو جشن گرفته می شود. هدف آن افزایش آگاهی عمومی در مورد خطرات نابردباری، افراط گرایی و تبعیض و ایجاد فضای احترام و درک متقابل است.

https://religion.gov.ge/siaxleebi/tolerantobis-dres-evangelur-protestantulma-eklesiam-umaspinzla

کد خبر 9817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =