در پی فشارهای سیاسی سعودی ها و درخواست فرانسوی ها، قره داحی به عنوان پیش شرط مذاکره برای برقراری روابط مجدد و گشایش اقتصادی لبنان از سمت خود استعفاء نمود،

در پی تشدید فشارهای عربستان سعودی وزیر اطلاع رسانی لبنان استعفاء کرد

براساس گزارش منتشره از سوی وب سایت النشره لبنان در تاریخ سوم دسامبر 2021 برابر 12آذرماه 1400 ، میشل عون رئیس جمهور لبنان با استعفای جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان موافقت کرد. شایان ذکر است جورج قره داحی روز پنج شنبه 11 آذر ماه درخواست کتبی استعفاء از سمت وزارت را تقدیم نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان کرد و پس از موافقت نخست وزیر، میشل عون رئیس جمهور هم طی فرمانی با درخواست استعفاء موافقت نمود.

ملاحظه کارشناسی:

جورج قره داحی چند ماه قبل از آنکه به عنوان وزیر کابینه دولت نجیب میقاتی انتخاب شود، طی مصاحبه ای با شبکه الجزیره قطر از جنگ عربستان سعودی علیه یمن انتقاد کرده و آن را بیهوده دانسته بود. قره داحی در این مصاحبه همچنین گفت: انصارالله یمن مانند حزب الله در حال دفاع از کشور و شهروندان یمنی است. اما بعد از آنکه قره داحی به عنوان وزیر اطلاع رسانی کابینه نجیب میقاتی معرفی و رای اعتماد گرفت، این مصاحبه طی برنامه شیطنت آمیزی در سطح رسانه ها منتشر و بازنشر گردید. پیامد پخش این مصاحبه، خشم گسترده ریاض بر مقامات لبنانی و قطع روابط دوجانبه را به دنبال داشت. همچنین کشورهای بحرین، امارات، کویت و قطر نیز ضمن محکومیت اظهارات وزیر اطلاع رسانی لبنان، روابط خود را با این کشور قطع و بعضی هم محدود نمودند. پس از بوجود آمدن این بحران، نخست وزیر لبنان برای دلجویی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس عذرخواهی کرد و خواستار ادامه روابط سیاسی شد که البته پذیرفته نشد. علاوه بر آن دبیرکل اتحادیه عرب و تعدادی از کشورهای غربی نیز خواستار حل و فصل موضوع شدند که سعودی ها نپذیرفتند. سرانجام فرانسوی ها در آستانه سفر منطقه ای رئیس جمهور این کشور به حوزه عرب خلیج فارس از جمله عربستان، خواستار استعفای فوری قره داحی از سمت خود شدند. لذا در پی فشارهای سیاسی سعودی ها و درخواست فرانسوی ها، قره داحی به عنوان پیش شرط مذاکره برای برقراری روابط مجدد و گشایش اقتصادی لبنان از سمت خود استعفاء نمود، تا یکبار دیگر ملت لبنان طعم شکست حقارت بار ناشی از سلطه خارجی برکشورشان را شاهد باشند. بعد از استعفای قره داحی اغلب کارشناسان سیاسی معتقدند، با عقب نشینی دولت این کشور در برابر خواست عربستان سعودی، مقدمات فشار بیشتر از سوی ریاض بر کابینه میقاتی و ساختار سیاسی لبنان فراهم خواهد شد. البته باید در نظر داشت که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان، غرب و سعودی ها تلاش هدفمندی را برای پیروزی در انتخابات پارلمانی و به حاشیه راندن جریان مقاومت، برنامه ریزی کرده اند.

https://www.elnashra.com/news/show/1541331/

کد خبر 9856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =