محیط فرهنگی بین المللی، محیطی سیال و همراه با تحولات پیچیده، پر سرعت و متکثر است. عدم شناخت و تحلیل درست و به موقع این محیط و تحولات فرهنگی و اجتماعی آن، سبب جاماندگی و غافلگیری دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از این تحولات می شود...

باسمه تعالی

معرفی سامانه جامعه و فرهنگ ملل

farhangemelal.icro.ir

مقدمه:

   محیط فرهنگی بین المللی، محیطی سیال و همراه با تحولات پیچیده، پر سرعت و متکثر است. عدم شناخت و تحلیل درست و به موقع این محیط و تحولات فرهنگی و اجتماعی آن، سبب جاماندگی و غافلگیری دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از این تحولات می شود. قرائن نشان می دهد به دلایل مختلف آگاهی و تحلیل دست اندرکاران دیپلماسی فرهنگی ایران، همگام با تحولات فرهنگی و اجتماعی جدید در جوامع دیگر، روزآمد نمی شود. این وضعیت سبب نوعی تأخیر شناختی و ناترازی شناختی می شود که تأثیرات نامناسبی بر سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای فعالیت ها در این حوزه دارد. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مطابق اساسنامه خود موظف به رصد و محیط شناسی جامعه و فرهنگ ملل دیگر و تراز یابی موقعیت ایران و اسلام در این جوامع است. این امر مهمترین کار ویژه و مأموریت راهبردی سازمان و نمایندگی های آن، به عنوان دیده بانان فرهنگی نظام در خارج از کشور است. سامانه تحلیلی- تخصصی جامعه و فرهنگ ملل که از سال 1398 توسط مرکز مطالعات راهبردی روابط فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایجاد شده، تنها مرجع تخصصی کشور در این زمینه است. این سامانه بستری برای نشر سریع و دسترس پذیر ساختن نتایج حاصل از رصد و محیط شناسی سازمان و نماد اشراف آن به تحولات فرهنگی و اجتماعی در عرصه بین الملل است.

اهداف سامانه:

  • ارتقا و روزآمد سازی آگاهی و تحلیل دست اندر کاران روابط فرهنگی بین المللی جمهوری اسلامی ایران نسبت به وضعیت و تحولات جامعه و فرهنگ ملل دیگر و موقعیت ایران و اسلام در این جوامع؛
  • دسترسی پژوهشگران و علاقمندان روابط فرهنگی و امور فرهنگی و اجتماعی جوامع دیگر به محتوای تحلیلی مناسب در خصوص جامعه و فرهنگ کشورهای دیگر؛
  • آگاهی و بهره گیری از تجارب و درس آموخته های فرهنگی و اجتماعی کشور های دیگر.

تأمین محتوای سامانه:

  محتوای سامانه جامعه و فرهنگ ملل به صورت روزانه و مستقیم، توسط نمایندگی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و برخی از کارشناسان ادارات منطقه ای تأمین می شود. بخش اعظم این محتوا از طریق رصد منابع، رسانه ها و شخصیت های فرهنگی جوامع دیگر و ترجمه محتوای منتخب و برخی نیز حاصل تألیف و نگارش نمایندگی های فرهنگی و کارشناسان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران است. 

محتوای سامانه:

  محتوای سامانه جامعه و فرهنگ ملل، محتوایی تخصصی، تحلیلی و کاملا منحصر بفرد است و در حال حاضر شامل بیش از 10 هزار محتوای تحلیلی حاصل از رصد و محیط شناسی فرهنگی 36 کشور جهان است که توسط 44 نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این سامانه واسپاری شده است. حوزه های موضوعی محتوای سامانه نیز شامل 4 موضوع اصلی فرهنگ، جامعه، دین، ایران و ایرانیان است.

قالب های محتوای سامانه:

   قالب های ارائه محتوای سامانه طیف متنوعی از قالب های محتوایی از جمله: گزارش تحلیلی، مقاله، سیاست ها، قوانین و طرح های فرهنگی و اجتماعی، افکارسنجی، مصاحبه و معرفی شخصیت ها، منابع و مراکز فرهنگی و اجتماعی کشورهای دیگر را در بر می گیرد. 

ویژگی های سامانه:

  • مرجع تخصصی و منحصر بفرد. سامانه جامعه و فرهنگ ملل تنها مرجع تخصصی معتبر و قابل دسترس در ایران در زمینه تحلیل محیط فرهنگی و اجتماعی کشورهای دیگر است. محتوای این سامانه، صرفا از طریق رصد منابع معتبر خارج کشور و محیط شناسی میدانی در کشورهای دیگر حاصل می شود و محتوایی کاملا منحصر بفرد در کشور به حساب می آید.
  • نشر سریع و دسترسی آسان. سامانه جامعه و فرهنگ ملل، امکان نشر سریع محتوای محیط شناسی را فراهم کرده است و نیاز به روش های رایج انتشار مطالب از جمله مکاتبات اداری و انتشار نشریه و بولتن را کاهش داده است. همچنین این سامانه امکان دسترسی آسان به محتوای محیط شناسی را نیز فراهم کرده است.
  • روزآمدی محتوا. محتوای سامانه جامعه و فرهنگ ملل به صورت روزانه توسط نمایندگی های فرهنگی خارج از کشور، روزآمد سازی می شود و بطور میانگین در هر هفته بیش از 50 مطلب جدید در آن واسپاری می شود.
  • قابلیت جستجوی محتوا. سامانه جامعه و فرهنگ ملل، امکان جستجوی محتوا بر حسب کشور، موضوع و کلید واژه های مورد نظر را فراهم می سازد.
  •  نظارت و ارزیابی محتوا. محتوای سامانه جامعه و فرهنگ ملل به صورت مستمر توسط گروهی از کارشناسان خبره روابط فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مورد نظارت و ارزیابی قرار می گیرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =