آمار شبکه ثبت خشونت نژادی [۱](RVRN) در سال ۲۰۱۹ که تازه‌ترین سال در دسترس است، ۵۱ مورد هدف‌قرارگرفتن مهاجران یا پناهندگان به خاطر مذهب را در مقایسه با ۷۴ مورد در سال ۲۰۱۸ نشان داد.

          آمار شبکه ثبت خشونت نژادی [۱](RVRN) در سال ۲۰۱۹ که تازه‌ترین سال در دسترس است، ۵۱ مورد هدف‌قرارگرفتن مهاجران یا پناهندگان به خاطر مذهب را در مقایسه با ۷۴ مورد در سال ۲۰۱۸ نشان داد. به خاطر ارتباط تنگاتنگ مذهب و قومیت، دسته‌بندی رویدادهای مختلف صرفا یا عمدتا براساس هویت دینی، کار دشواری است. طی آن سال، شبکه ثبت خشونت نژادی که شبکه‌ای از سازمان‌های غیردولتی است، دو حادثه یکی در شهر تسالونیکی و دیگری در شهر تریکالا را ثبت کرد که هر دو رویداد با هتک حرمت به یادبودهای هولوکاست در ارتباط بودند. حادثه سوم هتک حرمت به قبرستانی اسلامی در الکساندروپولی[۲] در بخش شمال شرق کشور بود. پلیس دو مظنون را در این خصوص به صورت جداگانه به خاطر تخریب در لاریسا و دراما بازداشت کرد.

          شبکه ثبت خشونت نژادی همچنین اطلاعاتی را در گزارش سال ۲۰۱۹ خود گنجاند که پلیس در خصوص حوادث گزارش‌شده به مقام‌های اعمال‌کننده قانون، به شبکه منتقل کرده بود و به شکل بالقوه شامل انگیزه‌های دینی می‌شد. براساس این اطلاعات، پلیس ۳۶ گزارش خشونت براساس مذهب را در مقایسه با ۲۸ مورد در سال ۲۰۱۸ دریافت کرد، اما جزییاتی درباره موارد خاص ارائه نکرد.

          طبق گزارش آژانس حقوق بشر اتحادیه اروپا که در سپتامبر منتشر شد، ۱۰ مورد اقدامات ضدیهودی در سال ۲۰۱۹ گزارش شد، در سال ۲۰۱۸ نیز همین تعداد گزارش شد. به گفتۀ این آژانس، این موارد شامل نفرت‌پراکنی ضد یهود، تخریب مکان‌های یهودی، و کم‌اهمیت دانستن هولوکاست می‌شد، و دولت در حال آغاز پیگرد قانونی نه مورد از این ده پرونده است.

          در رسانه‌های اجتماعی و دیگر رسانه‌ها، افراد همچنان مستقیم و غیرمستقیم یهودیان را به نظریه‌های توطئه دربارۀ قدرت جهانی یهود ربط می‌دهند. در ۱۱ آوریل، گاوریل[۳]، راهب غیر­رسمی ساکن مونت آتوس[۴]، طی مصاحبه‌ای با روزنامه‌نگاری روسی گفت یهودیان و ماسون‌ها می‌کوشند از طریق واکسیناسیون در برابر ویروس کووید ۱۹ و قرار­دادن میکروچیپ در بدن انسان‌ها، جمعیت جهان را کنترل کنند. در ۱۱ می، دیدبان جرایم نژادی شکایتی را در دپارتمان ضدنژادپرستی پلیس در خصوص این اظهارات تنظیم کرد و به اقدامات ضد یهودی و پخش «اخبار جعلی» اشاره کرد. با این حال، تا پایان سال هیچ بازداشتی صورت نگرفت.

          در ۱۰ نوامبر، روزنامۀ Makeleio که ناشرش، استفانوس چیوس[۵]، در ماه اکتبر به اقدامات ضد یهودی محکوم شد، به خوانندگانش هشدار داد که مدیرعامل یهودی-یونانی فایزر، آلبرت بورلا[۶]، به آن‌ها «سوزن می‌زند» و اظهار داشت واکنس آنتی کووید ۱۹ این شرکت داروسازی «سم» است. این مقالۀ صفحه اولی شامل عکس بورلا، یک کهنه‌سرباز، در کنار یک مجرم جنگی نازی و پزشکی به نام جوزف منگل[۷] می‌شد. مدیریت هیئت مرکزی جوامع یهودی در یونان  این روزنامه را محکوم کرده و «خشم و انزجار» خود را به خاطر دائمی‌کردن «نفرت و تعصب بر ضد یهودیان»، از این مقاله ابراز داشت و خواستار مداخلۀ مقامات شد. وزیر آموزش و امور دینی نیز این روزنامه را محکوم کرد و این مقاله را «شرم‌آورترین یادآور یهود ستیزی قرون وسطی» توصیف کرد. در ماه نوامبر، دیدبان جرایم نژادی شکایتی را بر ضد این روزنامه در اداره پلیس تنظیم کرد.

          در ۲۹ ژانویه، هیئت مرکزی جوامع یهودی در یونان  مجددا درباره کارتون‌ها و تصاویر سیاسی که از نمادهای مقدس یهودی و مقایسه‌های هولوکاست استفاده می‌کردند، ابراز نگرانی کرد. هیئت مرکزی جوامع یهودی در یونان  بیانیه‌ای صادر کرد و به طرح ۲۷ ژانویۀ Newspaper of the Editors اعتراض کرد که ورودی اردوگاه کار اجباری آشوویتز را در کارتونی سیاسی نشان می‌داد که بر ضد برداشتن حفاظت ساکنان اولیه در مقابل حق سلب پس از ۳۰ آوریل استدلال می‌کرد. هیئت مرکزی جوامع یهودی در یونان  این کارتون را غیرقابل قبول دانست چون نماد وحشت را کم‌اهمیت نشان می‌داد. این روزنامه واکنش جامعه یهود را «موجه» دانست و عنوان کرد قصد کم‌اهمیت‌ نشان‌دادن یا انکار هولوکاست را نداشته است.

          وزارت آموزش و امور دینی کاهش تعداد حوادث خشونت‌بار در مکان‌های دینی در سال ۲۰۱۹ در مقایسه با موارد سال گذشته را گزارش کرد. در سال ۲۰۱۹ این رقم ۵۲۴ مورد، در مقایسه با ۵۹۰ مورد سال ۲۰۱۸ بود. اغلب حوادث مکان‌های مسیحیان را هدف قرار داده بودند (۵۱۴)؛ پنج مورد مکان‌های یهودیان و پنج مورد مکان‌های اسلامی را هدف قرار دادند.

          در ۱۶ اکتبر، افراد ناشناس روی یادبود هولوکاست در تسالونیکی با اسپری این عبارت را نوشتند «با یهودیان، بازنده هستید»، اقدامی که وزارت امور خارجه به سرعت آن را تقبیح کرد. حزب راه‌حل هلنی نیز بیانیه‌ای صادر و این کار را محکوم کرد. طبق بیانیۀ ۱۹ اکتبر هیئت مرکزی جوامع یهودی در یونان ، این اتفاق روزها قبل با خراب‌کردن چهار مقبره در قبرستان یهودیان و نوشتن شعاری با اسپری روی دیوار قبرستان یهودیان در تسالونیکی شروع شد که روی آن شعار «مرگ بر اسرائیل» نوشته شده بود.

          رسانه‌ها در ۵ اکتبر گزارش کردند که افرادی ناشناس روی دیوار بیرونی قبرستان یهودیان آتن در نیکاییا[۸]، شعارهای ضد یهودی از جمله "Juden Raus" («یهودی برو بیرون») را با اسپری نوشته بودند. هیئت مرکزی جوامع یهودی در یونان  این حادثه را تقبیح کرده و گفت شهرداری آتن بلافاصله برای پاک‌کردن شعارها و دیوار وارد عمل شد. سخنگوی دولت، استلیوس پتساس[۹] با صدور بیانیه‌ای این عمل را محکوم کرد و اشاره کرد مقام‌های اعمال‌کننده قانون تمام تلاش خود را برای شناسایی و دستگیری افراد مسئول خواهند کرد. نیکوس دندیاس[۱۰]، وزیر امور خارجه و وزیر آموزش و امور دینی، نیکی کراموس[۱۱] نیز اظهارات مشابهی داشتند. تا پایان سال، دولت هیچ مظنونی را دستگیر نکرد.

          در ۱۳ آگوست، روز یادبود نیروی هوایی یونان، در آتن عبارت ضد یهودی «یهودی‌های شیطان از اینجا بیرون بروید!»  به صورت گرافیتی نوشته شده بود و در سرتاسر آن نمادهای مسیحی کشیده شده بود. یاکوف هاگول[۱۲]، نایب رئیس سازمان صهیونیست جهانی گفت، «متاسفانه تعصب و تحریک بر ضد یهودیان به مکان‌های یادبود نیروی هوایی یونان نیز رسیده است، و اینگونه انگشت اتهام به اشتباه به سوی یهودیان اشاره رفته است.»

          در ۳ دسامبر افراد ناشناس نشان صلیب را به همراه یک گرافیتی با کلمات «عیسی مسیح برنده است»، با اسپری روی کنیسه و یادبود هولوکاست در لاریسا نوشتند. این اقدام از سوی وزارت امور خارجه، دبیرکل امور دینی و اسقف اعظم محلی تقبیح شد. در ۵ دسامبر پلیس مظنونی را به اتهام آسیب به اموال و نقض قانون ضدنژادی شناسایی و دستگیر کرد.

در ۳۰ دسامبر وزارت امور خارجه هتک حرمت یادبود هولوکاست و پلاک یادبود در انبار تنباکو در شهر شمالی دراما را محکوم کرده و اظهار داشت این‌ها «اقدامات شنیعی بودند که بی‌حرمتی به خاطرۀ قربانیان سبوعیت نازی و توهین به فرهنگ یونان تلقی می‌شوند.» جامعه یهودیان تسالونیکی نیز این حادثه را محکوم کرد و اظهار داشت این کار «توهینی آشکار به خاطرۀ ۱۲۰۰ یهودی [یونانی] بود که در اردوگاه تربلینکا[۱۳] کشته شده بودند و همچنین توهینی آشکار به معدود بازماندگانی بود که پس از پایان جنگ جهانی دوم به وطن خود بازگشتند.» شهر دراما بلافاصله این آسیب را ترمیم کرد.

          در ۱۳ جولای، رسانه‌ها گزارش کردند که افراد ناشناس به ورودی مسجد قرن ۱۶امی که دیگر برای عبادت در تریکالا از آن استفاده نمی‌شد، سنگ پرت کرده و شیشه‌های در ورودی را شکسته بودند.

          خرابکاران ناشناس نیز چند بار کلیساهای ارتدکس مسیحی اطراف شهر از جمله در شهرهای تسالونیکی، لسبوس، کرت، ساموس، زانتی و رودوپی را تخریب کردند. در تمام موارد مرتکبان جرم دستگیر نشدند. در ۳ فوریه در کرت، افراد ناشناس به نمادهای کلیسای کوچکی آسیب زدند و فضولات انسانی را در آنجا پخش کرده و به همه جا مالیدند و شعارهایی را روی دیوارها نوشتند، نظیر «[جای خالی] بخور، از طرف زئوس.»

          کاربران رسانه‌های اجتماعی به خاطر ممنوع‌نکردن اذان مسلمانان در عین برقراری دیگر محدودیت‌های کووید ۱۹، از دولت انتقاد کردند. مقام‌های دولتی و گزارش‌های رسانه‌ای، این واکنش را به جهل کاربران رسانه‌های اجتماعی درباره اسلام و اشتباه گرفتن اذان با نماز واقعی نسبت دادند، این اشتباه موجب شده بود آن‌ها اظهار کنند دولت به بهای ازدست‌رفتن حق عبادتگاه‌های دیگر، به مساجد اجازه فعالیت داده بود.

          در فوریه، مرکز پژوهشی Pew یافته‌های مربوط به اصول دموکراتیک، نظیر انتخابات معمول، آزادی بیان و آزادی جامعه مدنی و همچنین آزادی دینی را در ۳۴ کشور براساس مصاحبه‌های انجام‌شده در مطالعه رفتار جهانی بهار ۲۰۱۹ منتشر کرد. طبق این یافته‌ها، ۸۳ درصد پاسخ‌دهندگان یونانی، آزادی دینی را «بسیار مهم» دانسته و آن را در زمره اولین اولویت‌های خود برای اصول دموکراتیک دانستند.


[۱] Racist Violence Recording Network

[۲] Alexandroupoli

[۳] Gavriel

[۴] Mount Athos

[۵] Stefanos Chios

[۶] Albert Bourla

[۷] Josef Mengele

[۸] Nikaia

[۹] Stelios Petsas

[۱۰] Nikos Dendias

[۱۱] Niki Kerameus

[۱۲] Yaakov Hagoel

[۱۳] Treblinka

کد خبر 10455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =