سامانه خبری یونان زبان" این" یکی از پر بیننده ترین سامانه های خبری یونان نوشت:  شورای کلیسای ارتدکس یونان تصممیم گرفت که از این به بعد به معابدکاتولیک «کلیسا» اطلاق نگردد .

تنش جدید در روابط میان کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک

سامانه خبری یونان زبان" این" یکی از پر بیننده ترین سامانه های خبری یونان و وابسته به روزنامه یونانی زبان" تانیا"  روز ۲۶ ماه می برابر با ششم خرداد ماه ۱۳۹۵ طی مقاله ای تحت عنوان" تصمیم شوک آور شورای عالی کلیسای ارتدکس یونان " نوشت:  شورای کلیسای ارتدکس یونان تصممیم گرفت که ازاین به بعد به معابدکاتولیک «کلیسا» اطلاق نگردد .

این سامانه خبری در ادامه مقاله خود نوشت: درحالیکه دو مذهب برای مدت های طولانی برای رفع سوء تفاهم ها با برگزاری همایش ها ، نشست های دیدار کشیشان و حتی سران این دوکلیسا تلاش می کنند، به نظر می رسد که این تصمیم شورای عالی کشیشان کلیسای ارتدکس یونان عکس العمل های شدیدی را به همراه داشته باشد.

سفراخیر پاپ به یونان و افزایش امید ها به بهبود روابط دو کلیسا

تنش جدید در روابط میان کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک

 سفر " پاپ فرانسیس" رهبر کاتولیک های جهان  به یونان در فروردین ماه امسال و دیدار رهبران کلیسا های ارتدکس و کاتولیک با تعدادی از پناهجویان و گفت و گو در مورد ادامه تلاش ها برای وحدت کلیساها، امیدی را برای بهبود روابط دو کلیسا به وجود آورده بود که با تصمیم شورای کلیسای ارتدکس یونانی مبنی بر عدم اطلاق«مسیحی کامل» به کاتولیک ها و معابد آنان به عنوان «کلیسا»، به یاس و نا امیدی مبدل گردید.

  در گزارش سامانه خبری یونانی زبان " این" به قلم  خانم "  ماریا اندونیادو" آمده است: شورای کشیشان کلیسای ارتدکس یونان روز گذشته پس ازبرگزاری یک جلسه طولانی تصمیم گرفت که از این پس به کلیسای کاتولیک باعنوان کلیسا خطاب نگردد و از کلمه « جامعه » و یا شاخه ای که به پذیرش حضرت مسیح(ع) اعتراف کرده است، در نامه های وارتباطات خود خطاب گردد و این امرنیز برای تمام دیگر شاخه های مسیحیت به همین روش اجرا گردد.

  این سامانه خبری همچنین در ادامه گزارش خود آورده است متروپل منطقه پیراس و متروپل منطقه کیثیرون که هر دو " سارافیم" نام دارند پس از اتخاذ این تصمیم توسط شورای عالی کشیشان ارتدکس یونان گفتند: مذاهب دیگر مسیحی جدا شده از اصل مسیحیت هستند( شاخه ای از مسیحیت  هستند) و نمی توان به معابد آنها کلیسا اطلاق گردد.

 با این تصمیم از این بعد در نامه نگاری برای برگزاری گفت و گوهای " چشم انداز روابط کلیسای ارتدکس و کلیسای کاتولیک" که سال هاست بین دو کلیسا ادامه دارد، از عبارت " گفتگوی مسیحیت ارتدکس با جامعه مسیحیان کاتولیک " استفاده  خواهد شد.

 بیم آن می رود این تصمیم تاثیر  منفی گسترده ای بر روابط کلیسای ارتدوکس یونان با دیگر کلیسا ها و پیروان مسیحیت داشته باشد و تلاشهای رهبران دو کلیسا را که سال ها برای رفع سوء تفاهم و ایجاد وحدت چه از طرق دیدار های مکرر و چه از طریق برگزاری همایش ها و گفت وگوهای وحدت کلیسا ها صورت گرفته است با چالش جدی روبرو کند.

این تصمیم هم اکنون با عکس العمل شدید تعدادی از کشیشان عالی رتبه داخلی و خارجی پیروان مسیحیت ارتدکس مواجه گردیده و آن را «غیر سازنده و غیرقابل قبول» قلمداد کرده اند.

 در حال حاضر اسقف  اعظم لهستان، اسقف بلغارستان ، پاتری یارک استانبول، پاتری یارک گرجستان، پاتری یارک رومانی با انتقاد از تصمیم شورای عالی کشیشان کلیسای ارتدکس یونان، آن را غیر سازنده و مغایر با تلاش های صورتی گرفته برای ایجاد وحدت قلمداد کرده و گفته اند: در حالیکه اجلاس وحدت کلیسا ها سال هاست که با تلاش رهبران کلیساها ادامه دارد ، نمی توان چنین تصمیمی گرفته شود زیرا این اقدام دقیقاً درجهت خلاف آن است.

در همین حال تعدادی از کشیشان رده بالای شورای کشیشان کلیسای ارتدکس یونان نیز با انتقاد ازاین تصمیم اعلام کردنده اند در حالیکه تلاش می شود که اختلافات بین پیروان مذهب مسیحیت رفع شوند، تعدادی از کشیشان محافظه کار و تندروی شورا ی عالی کلیسای ارتدکس یونان چنین تصمیمی را گرفته اند و به همین دلیل از پست های خود استعفا می دهند.

تنش جدید در روابط میان کلیساهای ارتدوکس و کاتولیک

 سفر اخیر پاپ  به یونان

یکی ازاهداف اصلی و شاید تنها هدف سفر چندی پیش " پاپ فرانسیس" رهبر کاتولیک های جهان به یونان که به بهانه دلجویی از پناهجویان انجام گرفت برای نمایش اتحاد و رفع اختلاف بین دو کلیسای کاتولیک و ارتدکس  بوده که ریشه آن به حدود ۱۱۵۰ سال پیش  و زمان جنگ های صلیبی بر می گردد. البته همزمان با این سفر گزارش تحلیلی نیز از سوی رایزنی فرهنگی با عنوان : پاپ فرانسیس در یونان: دلجویی از پناهجویان و یا اتحاد در مقابل اسلام» ارائه گردید که در آن به « نمایشی بودن این اتحاد» اشاره شده بود.

چند روز قبل از سفر پاپ به یونان،تعدادی ازاسقف های یونانی در کلیساهای خود طی سخنانی ضمن اعلام مخالفت با حضور پاپ درکشورشان از مردم می خواستند دعا کنند تا این سفر صورت نگیرد، ولی این عکس العمل ها نسبت به گذشته  با کاهش محسوسی را نشان می داد و شاید به همین دلیل" ایروینیموس دوم" اسقف اعظم یونان نیز دردیدارهای پاپ از محل های مختلف این کشور بصورت فعال درکنار وی حضور داشت.

برای نخستین بار پس از ۱۲۹۱ سال " پاپ ژان پل دوم" برای آشتی کلیسای ارتدکس یونان و کلیسای کاتولیک به یونان سفر کرده بود که در آن زمان با مخالفت شدید تعداد زیادی از اعضای رده بالای کلیسای ارتدکس یونان مواجه گردید وتظاهراتی علیه سفر وی ترتیب داده شده بود. در این دیدار اسقف اعظم وقت یونان « خریستودولوس» در سخنرانی مشترک با پاپ که پس از یک دیدار نیم ساعته خصوصی انجام می شد به ۱۳ مورد از اختلافاتی که میان دو کلیسا وجو دارد اشاره کرد که از آن جمله سقوط قسطنطنیه به دست صلیبیون در سال ۱۲۰۴ میلادی بود . ارتدکس های یونان براین باور هستند که جنگ های صلیبی باعث از دست رفتن استانبول -که هنوز از سوی آنان  « کنستانتینو پل » خوانده می شود - و نیز کشته شدن تعداد زیادی از مسیحیان ارتدکس در این جنگها شده که عامل اصلی آن کلیسای کاتولیک بوده است.  اگرچه پاپ ژان پل دوم در آنجا بطور رسمی از تمامی رفتار ها و آزارهایی که پیروان کاتولیک چه در گذشته و چه در زمان حاضر نسبت به برادران و خواهران ارتدوکس خود روا داشته اند از خداوند طلب مغفرت کرد[۱] ولی ظاهراَ این زخم هنوز التیام نیافته است.

با توجه به کمرنگ شدن اعتراضات کشیشان کلیسای ارتدکس یونان به سفر پاپ به یونان سفر اخیر وی  بدون هیچ مشکل جدی صورت گرفت وتصور می رفت که در واقع سنگ زیر بنای رفع اختلافات بین آنان به منظور وحدت و توسعه همکاریهای دو کلیسا گذاشته شده است.

کلیسای ارتدکس یونان بارها با انتقاد از نحوه عملکرد سیستم اداری کلیسای کاتولیک آن را یک سیستم تقریباً سیاسی و سلطنتی می داند و بارها اعلام کرده است: کلیسایی که دارای سیستم حکومتی با داشتن سفیر در تمام کشورها باشد در واقع یک دولت است و نه یک کلیسا!.

آنها همچنین بارها کلیسای کاتولیک را به عهد شکنی و استفاده از قدرت و سرمایه برعلیه کلیسای ارتدکس و جذب پیروان دیگر شاخه های مسیحیت برای توسعه نفوذ و قدرت خود در جهان متهم می نمایند.

دست اندرکاران و اساتید امور مذهبی و بخصوص مذاهب توحیدی در یونان بر این باور هستند که تا زمانی که تعصب فرقه ای وجود دارد ، وحدت مذاهب الهی و پیروان آنان سخت خواهد بود و وظیفه اندیشمندان واساتید حوزه دینی برای روشنگری و ایجاد وحدت بین پیروان تمام ادیان الهی برای رفع دردها و رنج های بشری دراین زمان بیش از هر زمان دیگری سنگین و خطیر است.

اروپا همیشه پیروان اسلام را به تعصب و دامن زدن به تنش های فرقه ای متهم می کند ولی این تصمیم به خوبی نشان داد که در میان پیروان مسیحیت نیز همچون گذشته « تفرقه و اختلاف » وجود دارد.

رضا عسگری

۱۳۹۵/۳/۱۱

 

[۱] https://en.wikipedia.org/wiki/Pope_John_Paul_II%۲۷s_relations_with_the_Eastern_Orthodox_Church#Greece

کد خبر 11329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =