گوگل، بستر Google Art & Culture را به منظور تسهیل دسترسی افراد به هنر، معماری، موسیقی و آثار فرهنگی راه اندازی کرده است. نسخه های خطی قدیمی گرجی ثبت شده در فهرست حافظه جهانی یونسکو که در آرشیو ملی گرجستان نگهداری می شوند در بستر Google Arts & Culture معرفی شدند.

گوگل، بستر Google Art & Culture را به منظور تسهیل دسترسی افراد به هنر، معماری، موسیقی و آثار فرهنگی راه اندازی کرده است. نسخه های خطی قدیمی گرجی ثبت شده در فهرست حافظه جهانی یونسکو که در آرشیو ملی گرجستان نگهداری می شوند  در بستر  Google Arts & Culture معرفی شدند.

به اسنادی که در  فهرست حافظه جهانی یونسکو ثبت شده اند، یک بخش جداگانه ای دربستر Google Arts & Culture اختصاص دارد. در میان آنها تمام نسخه های خطی نگهداری شده در آرشیو ملی  تاکنون توسط یونسکو به عنوان بخشی از میراث مستند جهانی به رسمیت شناخته شده است، معرفی می شوند.

قابل ذکر است که کمیته ثبت جهانی حافظه یونسکو سه نسخه خطی نگهداری شده در آرشیو ملی را  در سال های ۲۰۱۳-۲۰۱۷ در فهرست جهانی حافظه ثبت کرده است.این اسناد عبارتند از: اطلس واخوشتی باتونیشویلی و «شرح پادشاهی گرجستان» (سال ۱۷۴۵)؛ ۸ نسخه خطی باستانی گرجی مربوط به قرنهای ۱۵-۹ میلادی و  انجیل- پالیمپسست ( قرن های ۱۰-۹، ۱۳-۱۲، ۱۵).

این سه نسخه خطی گرجی در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://artsandculture.google.com/project/memory-of-the-world/religion

https://imedinews.ge/ge/kultura/۲۳۶۳۹۹/erovnul-arqivshi-datsuli-qartuli-khelnatserebi-google-arts--cultureze-gantavsda

کد خبر 11389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =