طرح رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا برای برگزاری نمایشگاه عکس «باغ ایرانی» با مشارکت خانه آسیا

طرح مذکور در راستای برگزاری نمایشگاه عکس از باغ ایرانی و معرفی این گونه غنی و تاریخمند از معماری ایرانی به جامعه نخبگان و دانشگاهیان اسپانیا بوده است.

باغ ایرانی پدیده ای تاریخی است که شناخت آن تنها به آگاهی داشتن از سیر تحول باغ سازی و اطلاعات شکلی و سبکی محدود نمی شود. باغ ایرانی محتوایی دارد و براساس خیالی پدید آمده است. قدیمی ترین سند تاریخی بعد از نوشته های گزنفون مورخ یونانی، سندی باستانشناختی است که به باغ پاسارگاد برمی گردد و نشان می دهد که قدمت باغ ایرانی حداقل به گواهی اسناد باستانشناسی به دوران هخامنشیان می رسد. حضور عنصر باغ در اسطوره های ایرانی نیز حکایت از پیوند تاریخی و عمیق باغ با فرهنگ و زندگی مردم سرزمین ایران دارد. اوستا و متون پهلوی نیز جایی را به نام «پارادائزه» توصیف می کنند. نوعی فضای سبز با درختان و ریاحین در اطراف خانه های مسکونی و کاخ هایی که خود دارای محیطی محصور و محفوظ هستند. حضور این معنا در متون دینی ایرانیان نشانی است از وجه آرمانی آن در فرهنگ ایرانی. می توان گفت قدمت باغ ایرانی به قدمت تمدن و فرهنگ ایرانی است و باغ سازی در ایران نه یک امر صرفا تشریفاتی و تزئینی بلکه مردمی و در جهت آبادانی سرزمین و توسعه کشاورزی بوده است. این خیال باغ ایرانی نسبتی نیز با کالبد و شکل آن دارد.

از سوی دیگر هنر باغسازی ایرانی در دوران پس از اسلام نیز دچار بسط و توسعه و تکامل شد و تاثیر آن را می توانیم در انواع باغ های ساخته شده نه تنها در محدوده سرزمینی ایران که در گستره وسیعی از جهان از هندوستان گرفته تا امارات اسلامی آندلس ببینیم. آیا می توان از تنوعات شکلی و ساختار یگانه باغ ایرانی سخن گفت؟ گستره تاریخی و جغرافیایی بسط باغ ایرانی چیست؟ مهم تر اینکه با کدام پیش فرض های متقن می توان به تحقیق در موضوع باغ ایرانی پرداخت؟

رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران بر آن است تا با برپایی نمایشگاه عکس های مربوط به باغ ایرانی، از باغ شازده در ماهان کرمان، تا باغ عفیف آباد شیراز و باغ قدمگاه نیشابور، جلوه هایی از این هنر باستانی و تاریخی که تا امروز نیز ادامه داشته است را با علاقه مندان، متخصصان و کارشناسان اسپانیایی به اشتراک گذاشته و زمینه افزایش پژوهش های علمی و تخصصی در این حوزه و ایجاد امکانی برای پاسخگویی دقیق تر به سوالات بالا را به ویژه با توجه به قرابت های فرهنگی میان دو کشور ایران و اسپانیا پدید آورد.

با توجه به آنکه موضوع باغ ایرانی از موضوعات مورد توجه مرکز خانه آسیا نیز بوده است و در این زمینه سال گذشته یک دوره آموزشی نیز از سوی آن مرکز برقرار گردید، رایزنی فرهنگی سفارت ایران در اسپانیا پیشنهاد می کند این برنامه فرهنگی با مشارکت خانه آسیا انجام شده و در افتتاحیه نمایشگاه نیز سمیناری با حضور کارشناسان ایرانی و اسپانایی  در تبیین مفهوم شکلی و محتوایی باغ ایرانی برگزار شود.

کد خبر 11967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =