اولین نشست گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی و روسیه در عشق آباد

در تاریخ ۲۳ اردیبهشت (۱۳ می ۲۰۲۲)، اولین نشست گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه کار خود را در عشق آباد آغاز کرد. در این نشست نمایندگانی از قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و روسیه حضور دارند.

«گلشاد مامدوا»رئیس مجلس شورای ملی ترکمنستان؛ رئیس شورای مجمع بین المجالس کشورهای مشترک المنافع، «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون مجلس فدرال فدراسیون روسیه؛ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد؛ «ناتالیا گرمان» رئیس مرکز منطقه ای سازمان ملل متحد برای دیپلماسی پیشگیرانه در آسیای مرکزی و «نارینه ساهاکیان» رئیس دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ترکمنستان در این نشست با عنوان «نقش زنان در توسعه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» به ایراد سخنرانی پرداختند.

نمایندگان کشورهای آسیای مرکزی و روسیه در سخنان خود با اشاره به اهمیت گفتگوهای جاری در زمینه تقویت همکاری های منطقه ای در اجرای دستور کار جهانی «زنان، صلح و امنیت» و همچنین دستاوردهای اهداف توسعه پایدار، بر تبادل نظر در مورد سیاست های جنسیتی و نقش زنان در افزایش توانمندی های اقتصادی و حفظ حقوق و منافع آنها در کشورهای آسیای مرکزی تأکید ورزیدند.

شرکت کنندگان همچنین بر اهمیت سیاست و پیشرفت کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه در ۳۰ سال گذشته در دستیابی به برابری جنسیتی و افزایش مشارکت زنان در حیات سیاسی و اجتماعی تاکید کردند.

در چارچوب این نشست، نتایج اولین نشست گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه جمع‌بندی و بیانیه نشست گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی و روسیه به شرح زیر به تصویب رسید.

ما نمایندگان جمهوری قزاقستان، جمهوری قرقیزستان، جمهوری تاجیکستان، ترکمنستان، جمهوری ازبکستان و فدراسیون روسیه از سران کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه برای حمایت از برگزاری اولین نشست گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی و روسیه قدردانی می کنیم.

با توجه به اهمیت گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، موفقیت های بدست آمده توسط کشورهای ما در تقویت همکاری های منطقه ای و بین المللی به منظور تضمین صلح، ثبات و توسعه پایدار؛

با تأکید بر اهمیت توسعه روابط دوجانبه سودمند و بلند مدت بین کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه در زمینه های مختلف همکاری؛

با توجه به اهمیت مشارکت فعال کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه در حل و فصل مسائل روز دستور کار جهانی و ترویج ابتکارات کشورهایمان در زمینه های امنیتی، حفاظت از محیط زیست، اقتصادی، اجتماعی، علمی و فناوری، و توسعه فرهنگی و بشردوستانه؛

با توجه به این نکته که در آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه و همچنین در سراسر جهان، زنان با فعالیت مستمر و ایده‌های نوین خود سهم بزرگ و مهمی در مبارزه با تهدیدات جهانی مانند اثرات منفی تغییرات اقلیمی، تخریب محیط زیست، و همچنین حل و فصل مسائل اجتماعی-اقتصادی، توسعه فرهنگی و بشردوستانه، بهداشت و آموزش دارند؛

با در نظر گرفتن آسیب پذیری زنان در شرایط پاندمی و چالش های دیگر زمان ما، و متقاعد شدن به اینکه مشارکت فعال زنان در توسعه و اتخاذ تصمیمات سیاسی و حمایت از مشارکت آنها در حیات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دولت ها به حل موفق تر مشکلاتی که با آن روبرو هستند، کمک می کند؛

با تأکید بر اهمیت برگزاری مجمع بین المجالس کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه، نشست گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی و روسیه و همچنین رویدادهای برنامه ریزی شده به ریاست ترکمنستان در چارچوب نشست گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی برای ترویج فرهنگ گفتگو بین ملت ها و تقویت فرهنگ صلح؛

با استقبال از سیاست ها و پیشرفت های صورت گرفته توسط کشورهای آسیای مرکزی و روسیه در ۳۰ سال گذشته در دستیابی به برابری جنسیتی و افزایش مشارکت زنان در حیات سیاسی و اجتماعی؛

۱. ما تعهد خود را به دستور کار توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰، دهه اقدام برای دستیابی به اهداف جهانی، بیانیه پکن و سایر اقدامات بین المللی که تحت نظارت سازمان ملل تدوین و تصویب شده است، تأیید می کنیم.

۲. ما اعلام می‌کنیم که یکی از اولویت‌های نشست گفتگوی زنان، توسعه راه‌های مؤثر برای تحقق پتانسیل خلاق و صلح‌جویانه زنان در کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه و همچنین ترویج استفاده از آن برای تقویت صلح و ثبات بین المللی است.

۳. ما تقویت نقش زنان در هماهنگی اقدامات کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه در زمینه حفاظت از محیط زیست و اکولوژی را مهم می دانیم.

۴. ما از اقدامات رهبران کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه در سال های اخیر در حمایت از رهبری زنان، کارآفرینی، تضمین برابری جنسیتی و ایجاد شرایط برابر برای توسعه و تحقق ظرفیت ها استقبال می کنیم.

۵. ما خواهان تحقق کامل ظرفیت سازنده زنان در کشورهای آسیای مرکزی و روسیه و تداوم بیشتر تلاش‌ها در جهت گسترش پتانسیل آنها در عرصه های مختلف حیات سیاسی و اجتماعی هستیم.

۶. ما از تلاش‌ها در راستای تقویت همکاری همه جانبه بین زنان در حفظ و توسعه میراث فرهنگی ملت های کشورهای آسیای مرکزی و روسیه حمایت می‌کنیم.

۷. ما از اقداماتی که در راستای تشویق و گسترش همکاری بین زنان در زمینه های علمی و آموزشی، بهداشت، فرهنگ، هنر و ورزش می باشد، استقبال می کنیم.

۸. پیشنهاد ما تقویت همکاری ها برای غلبه بر پیامدهای منفی پاندمی و سایر چالش های جهانی عصر ما است.

۹. ما بر اهمیت تبادل تجربه و هماهنگی تلاش ها برای بهبود حمایت اجتماعی از زنان در سطح قانون گذاری و سیاست دولتی تأکید می کنیم.

۱۰. ما آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای سیاست ها در زمینه بهبود وضعیت زنان در کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه اعلام می کنیم و این حوزه را به عنوان اولویت همکاری خود در نظر می گیریم.

۱۱. ما از ترکمنستان به دلیل ابتکار برای برگزاری اولین گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی و روسیه و مهمان نوازی گرم ایشان تشکر می کنیم.

در پایان، برنامه کاری نشست گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی برای سال ۲۰۲۲ توسط جمیلیا نورمانبتوا رئیس کمیته توسعه اجتماعی و فرهنگی مجلس قزاقستان؛ جمیلیا ایسایوا معاون مجلس قرقیزستان، هلالبی قربان زاده رئیس کمیته امور زنان و خانواده وابسته به دولت تاجیکستان؛ گلشاد مامدوا رئیس مجلس شورای ملی ترکمنستان و تانزیلا ناربایوا رئیس سنای عالی مجلس ازبکستان به امضا رسید.

در پایان نشست عمومی، شرکت کنندگان از نمایشگاهی که به نشست گفتگوی زنان آسیای مرکزی و روسیه اختصاص داشت، بازدید کردند.

گفتنی است: در اولین نشست گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی و روسیه، شرکت کنندگان بر اهمیت برگزاری مجمع بین المجالس کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه و نشست گفتگوی زنان کشورهای آسیای مرکزی و فدراسیون روسیه برای ترویج فرهنگ گفتگو بین ملت ها و تقویت فرهنگ صلح تأکید کردند.

در این رویداد، شرکت کنندگان نحوه فعالیت سال اول نشست گفتگوی زنان به ریاست ترکمنستان و تجربه ائتلاف های منطقه ای رهبران زن در گسترش مشارکت و رهبری زنان را بررسی کرده و اولویت های نشست گفتگوی زنان در سال ۲۰۲۲ و چشم انداز توسعه آن را تعیین نمودند.

در همین راستا، توجه ویژه ای به این موضوع شد که زنان با فعالیت مستمر و ایده های جدید خود سهم بزرگی در مبارزه با تهدیدات جهانی مانند اثرات منفی تغییرات اقلیمی، تخریب محیط زیست و همچنین حل و فصل مسائل اجتماعی-اقتصادی، توسعه فرهنگی و بشردوستانه، بهداشت و آموزش دارند.

همچنین؛ آمادگی برای کمک به اجرای سیاست ها در زمینه بهبود وضعیت زنان در کشورهای آسیای مرکزی و روسیه اعلام شد و این حوزه به عنوان اولویت همکاری در چارچوب نشست گفتگوی زنان مورد توجه قرار گرفت.

منبع: سایت خبرگزاری دولتی ترکمنستان ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ (۱۳ می ۲۰۲۲)

کد خبر 12221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =