نگاهی به اتاق ها و گوشه های پنج کشور ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، چین و ترکیه در اسپانیا

در این گزارش به اختصار مروری بر اتاق ها و گوشه های پنج کشور آمریکا، فرانسه، انگلستان، چین و ترکیه در اسپانیا انجام شده است.

 گزارشی به اختصار  و مروری بر اتاق ها و گوشه های  پنج کشور آمریکا، فرانسه، انگلستان، چین و ترکیه در اسپانیا .

 لازم به یادآوری است که اگرچه بحث دیپلماسی فرهنگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، اما نباید نادیده گرفت که همچنان مهمترین بخش از روابط میان کشورها و فعالیت اتاق ها و گوشه های کشورهای مختلف، در حوزه اقتصاد، روابط مالی و بانکی و همکاری های میان شرکت های مختلف در بازار بین المللی و سرمایه گذاری و کسب و کار تعریف شده است. بدون چنین زیرساخت ها و حضور معناداری، دیپلماسی فرهنگی به ویژه در کشورهای غربی، ساختار بسیار نحیف و کم اثری  می یابد. 

اتاق آمریکا در اسپانیا[۱]:

۱۰۴ سال است که فعالیت می کند

شامل ۱۰ کمیته مختلف کاری است

به طور متوسط ۳۰ رخداد در سال برگزار می کند

بیش از ۲۰۰ گزارش رسانه ای در سال آن را پوشش می دهند

بیش از ۲۸۰ شرکت در آن عضو هستند

اتاق فرانسه در اسپانیا[۲]:

-خانه ولاسکز در شهرک دانشگاهی مادرید که از سال ۱۹۲۰ فعالیت فرهنگی خود را آغاز کرده است و هدف آن برقراری تبادلات هنری، فرهنگی و دانشگاهی میان فرانسه و اسپانیا است.

-دفتر «موسسه فرانسه» در اسپانیا که وظیفه آن ترویج فرهنگ و زبان فرانسوی در اسپانیا است.

-دفتر نمایندگی موسسه «آلیانس فرانسس» در اسپانیا که مجموعه ای از ۱۹ انجمن مختلف فرانسوی مردم نهاد را در کشور اسپانیا مدیریت می کند و هدف آن ترویج و گسترش زبان فرانسوی و ارزش های جامعه فرانسه و جهان فرانسوی زبان است.

- Atout France، آژانس توسعه گردشگری فرانسه، مسئول تقویت موقعیت فرانسه به عنوان یک مقصد بین المللی است. بنابراین از مناطق در استراتژی توسعه آنها حمایت می کند و راه اندازی پروژه های سرمایه گذاری را به منظور تحریک پیشنهاد گردشگری فرانسه و افزایش کیفیت آن ترویج می کند.

Atout France همچنین به ۱۳۰۰ شریک خود ابزارهایی برای درک تقاضای گردشگران ارائه می دهد و به آنها اقدامات بازاریابی و تبلیغاتی در اطراف برندهای مقصد جهانی را ارائه می دهد تا توسعه بین المللی آنها را تقویت کند.

اتاق انگلستان در اسپانیا[۳]:

از سال ۱۹۰۸ میلادی فعالیت خود را آغاز کرده است

در سه شهر بارسلونا، مادرید و مالاگا دفتر دارد.

۵۰ رخداد در سال برگزار می کند

۲۷۰ شرکت در آن عضو هستند

با حدود ۳۰۰۰ شرکت و شخصیت اسپانیایی در ارتباط است

اتاق چین در اسپانیا[۴]:

از سال ۲۰۱۱ تاسیس شده است.

تا امروز ۲۷۰ عضو دارد

حدود ۳۰۰ هزار شرکت چینی و اسپانیایی را به یکدیگر ارتباط داده است.

اتاق ترکیه در اسپانیا[۵]:

از سال ۱۹۸۸ تاسیس و فعال شده است.

از سال ۲۰۱۱ با تغییراتی در ساختار و هدفگزاری، فعالیت خود را افزایش داده و دفتری را در مادرید تاسیس کرده است

از سال ۲۰۱۵ این اتاق جایزه ای سالانه را به افراد و شرکت های تاثیرگذار در روابط ترکیه و اسپانیا اهدا می کند

گوشه های فرهنگی آمریکا

سفارت ایالات متحده آمریکا در اسپانیا در راستای تعاملات بینافرهنگی و زبانی فعالیت هایی را در این کشور پیگیری و اجرا می کند. در این میان تنها نام یکی از این فعالیت ها به عنوان گوشه ذکر شده است اما می توانیم همه این فعالیت ها را به عنوان گوشه های فرهنگی آمریکا در اسپانیا به شمار آوریم[۶]. این موارد عبارتند از:

بورس تحصیلی برای مراکز آموزشی در آمریکا

موقعیت کار تدریس در آمریکا

برنامه های تابستانی کار و سفر

برگزاری اردوهای مختلف

یادگیری زبان انگلیسی و فرهنگ آمریکایی در اسپانیا

گوشه دانشجویی: تاریخ و مناسبت های فرهنگی در آمریکا

آشنایی و ارتباط با مدارس آمریکایی اسپانیا

برنامه های تبادل گردشگر برای بازه سنی جوانان

برنامه فولبرایت در اسپانیا: حمایت از موسسات مختلف اسپانیایی برای آنکه این موسسات از متخصصان آمریکایی دعوت به همکاری و کار نمایند

گوشه های فرهنگی فرانسه

شامل همان مراکز فرهنگی است که در بخش اتاق آمد.

گوشه های فرهنگی انگلستان

این گوشه ها یا فعالیت های فرهنگی مابین بریتانیا و اسپانیا ذیل بنیادی انجام می شود با عنوان بنیاد هیسپانوبریتانیکا[۷]. حوزه های مختلف فعالیت این بنیاد که ۴۰ سال از تاسیس و فعالیت آن می گذرد عبارتند از:

 در حوزه فعالیت های دانشگاهی این بنیاد صاحب کرسی دکتری با عنوان هیسپانوبریتانیکا ملکه ویکتوریا است. بورس تحصیلی «ایگناسیو اچه بریا» نیز در اختیار دانشجویانی که از طریق این کرسی در فضای دانشگاهی اسپانیا تحصیل می کنند قرار می گیرد.

در حوزه فعالیت اجتماعی فرهنگی، این بنیاد زمینه برگزاری نشست ها و جلساتی را میان اسپانیایی ها و انگلیسی ها فراهم می کند. برنامه هایی همچون برگزاری کنفرانس، بازدید، سفر، معرفی کتاب، کنسرت موسیقی و از این دست. همچنین «تالار هیسپانو بریتانیایی» ظرفیت دیگری در این حوزه است. در قالب برگزاری این تالارها که از سال ۱۹۹۹ آغاز شده است، موضوعات مشترک مورد علاقه بریتانیا و اسپانیا مورد مطالعه قرار می گیرد. این موضوعات در بخش های مختلفی شامل تاریخ، معماری، گردشگری، مد، میراث فرهنگی، شرکت ها، اقتصاد، دانشگاه و بسیاری دیگر دسته بندی می شود.

فعالیت در حوزه ارتباطات شامل ترویج و نشر اطلاعات چه به صورت مکتوبات و چه از طریق رسانه های دیجیتال.

گوشه های فرهنگی چین

مرکز فرهنگی چین در مادرید[۸]:

 مرکز فرهنگی چین در مادرید یک مؤسسه غیرانتفاعی رسمی وابسته به دولت چین است که بر اساس توافقنامه دوجانبه برای تبادل فرهنگی بین چین و اسپانیا در مادرید تأسیس شده است و از وضعیتی مشابه با مؤسسه سروانتس در پکن برخوردار است.

به عنوان یک پلت فرم و ویترین برای هنر و فرهنگ چین، زمینه های اصلی کاری آن سازماندهی رویدادهای فرهنگی، آموزش و اطلاع رسانی فرهنگی است. این فعالیت ها بر اساس اصول چهارگانه کیفیت، جهانی بودن، دوستی و همکاری انجام می شود.

این مرکز که در اکتبر ۲۰۱۲ در اولین مرحله آزمایشی افتتاح شد، بخشی از شبکه مراکز فرهنگی چین در خارج از کشور است که سیزدهمین مرکز در سراسر جهان و پنجمین در اروپا است.

سینما، هنرهای نمایشی و سنتی، برگزاری سمینار، نمایشگاه و کارگاه های آموزشی از جمله فعالیت های این مرکز است.

دفتر ملی گردشگری چین در اسپانیا[۹]:

ماموریت دفتر ملی گردشگری چین در اسپانیا عبارت است از:

 · تبلیغ چین به عنوان یک مقصد گردشگری.

· جذب گردشگر به چین.

· نمایندگی مرجع ملی گردشگری چین در اسپانیا، آندورا و پرتغال.

 علاوه بر این وظایف، دفتر ملی گردشگری چین در اسپانیا نمایندگی چین در برابر سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد را بر عهده دارد.

گوشه فرهنگی ترکیه در اسپانیا

گوشه فهمی(Fehmi)[۱۰]: ارزش های طرح شده توسط این مرکز به فلسفه، سنت و هنر ترکیه بازمی گردد. امروزه محصول دست ساز و اصل، جواهری است که یافتن آن بسیار دشوار است. ماموریت گوشه فهمی، بر اساس جستجوی آثار منحصر به فرد و اصیل فرهنگی و صنایع دستی این کشور است. فرش، گلیم و تزئینات خانگی از جمله محصولات آن هستند. دفتر این مرکز در سه شهر استانبول، مادرید و سانتیاگو شیلی قرار دارد.

خانه ترک (Casa Turca)[۱۱]: این مرکز یک سازمان غیرانتفاعی، خصوصی و غیر دولتی است که پل گفتگو و تفاهم بین اسپانیا و ترکیه ایجاد می کند. برای این منظور، خانه ترک از سال ۲۰۰۶ برای انجام فعالیت های فرهنگی، صنایع دستی، آموزشی و اقتصادی که به غنی سازی فرهنگی کمک می کند، آغاز به کار کرده است. این انجمن تصریح کرده است که از فعالیت خود سود اقتصادی نمی برد.

خانه ترک برای انجام ماموریت خود فعالیت در این بسترها (پلت فرم ها) را در دستور کار خود قرار داده است:

فرهنگ و هنر

رسانه و سیاست

علم و آموزش

کودکان

جوانان

زنان

به عنوان مثال در توضیح پلتفرم مربوط به کودکان در خانه ترک اینگونه آمده است:

کودکان نمایانگر آینده بشریت و مهم ترین ارزش های انسانی هستند. خانه ترک این پلتفرم را به منظور حمایت از رشد و شکوفایی کودکان در جامعه از طریق برگزاری مسابقات، سفرها، باشگاه ها و فعالیت های مختلف سامان داده است. در تعطیلات ملی یا روزهای مهم در تقویم، رویدادهایی برای خردسالان ترتیب داده می شود که در آن آنها می توانند بازی و سرگرمی انجام دهند، چیزهایی یاد بگیرند و حتی برنده جایزه شوند. علاوه بر این، این پلتفرم سفر کودکان با ملیت ترک به اسپانیا را آسان‌تر می‌کند تا نقاط اصلی مورد علاقه توریستی، فرهنگ، سنت‌ها و شیوه زندگی در این کشور را کشف کنند.

معرفی یک نمونه: حلقه بینافرهنگی اسپانیایی-عربی[۱۲]

کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و شمال آفریقا سال هاست که از نفوذ فرهنگی بالایی در فضای علمی و دانشگاهی اسپانیا برخوردار هستند. این نفوذ هم دلایل تاریخی دارد (تمدن اندلس و ارتباطات نزدیک اسپانیا با کشورهای شمال آفریقا به ویژه مراکش) و هم دلایل اقتصادی (سرمایه گذاری قابل توجه برخی کشورهای حوزه خلیج فارس در اسپانیا و ایجاد روابط نزدیک سیاسی). این کشورها به دلیل زبان مشترک خود موفق شده اند موسساتی مثل حلقه بینافرهنگی اسپانیایی-عربی ایجاد کنند که همه کشورهای عرب زبان را در بر می گیرد. به این ترتیب منطقه خاور میانه، کشورهای حاشیه مدیترانه و نیز کشورهای شمال آفریقا همگی ذیل عنوان کشورهای عرب قادر به ایجاد ارتباطات فرهنگی و هنری و دانشگاهی با اسپانیا هستند. یکی از دستاوردهای چنین رویکردی جایگزینی عبارت مطالعات عربی بر تقریبا تمام آنچه با عنوان «مطالعات اسلامی» در اسپانیا شناخته می شود بوده است.

در معرفی مرکز CIHA یا حلقه بینافرهنگی اسپانیایی-عربی، وبسایت رسمی آن اینگونه آورده است:

«این حلقه محل تلاقی اجتماعی-فرهنگی مابین کسانی است که فعالیت‌هایی را در حوزه فرهنگ عرب، جهان عرب و روابط فرهنگی اسپانیایی-عربی پیش می برند. این مرکز نه رویکرد سیاسی دارد و نه به سیاست می پردازد و از هر گونه گفتمان سیاسی مربوط به هر کجا که می خواهد باشد دوری می کند. این مرکز می خواهد محوری برای ارتقای فرهنگی به صورت مستقل باشد.»

اهداف این مرکز بدین شرح اعلام شده است:

· ایجاد اتحاد و برادری بین جامعه عرب، اسپانیایی-عربی و دوستی و نزدیکی با جوامع دیگر ساکن اسپانیا

· ارتقاء دانش زبان عربی و در حد امکان، سایر زبان های کشورهای جهان عرب.

· باز کردن فضا برای استعدادهای فرهنگی و به ویژه میان اعضای جامعه عرب و عرب-اسپانیایی

· ایجاد یک فضای اجتماعی-فرهنگی برای ارتباط میان جامعه عرب، اسپانیایی-عربی و جامعه اسپانیا.

· توسعه فعالیت های فرهنگی-اجتماعی در تمام جنبه های آن.

فهرستی از آخرین فعالیت های این مرکز به صورت مختصر ارائه می گردد:

کنفرانس با عنوان « نقش اسلام در تفکر فمینیستی «طاهر الحداد» سخنران خانم تاتیانا هرناندز خوستو فارغ التحصیل دکترای رشته مطالعات عرب و اسلامی از دانشگاه گرانادا

سخنرانی دکتر عبدو تونسی، رئیس حلقه بینافرهنگی اسپانیایی-عربی در برنامه شب های رمضان ۲۰۲۲ که در شهر کوردوبا برگزار شد با عنوان «میراث زبانی اندلس در اسپانیایی امروز».

حضور اعضای هیات رئیسه حلقه در کتابخانه اسلامی اسپانیا و اهدای دومین محموله کتاب به خزانه این کتابخانه

معرفی و تحلیل کتاب مصور «سابیکا». این کتاب روایت ماجراهای نوجوانی به نام یوسف و غاز کوچکش است که در قرن چهاردهم میلادی در ساختمان قصر الحمرا در شهر گرانادا از سر می گذراند و بدین ترتیب این مکان و تاریخ آن را معرفی می کند.

بازدید و توضیح درباره آثار و زندگی محمود صبح، ادیب و شاعر فلسطینی ساکن در اسپانیا که سال گذشته از دنیا رفت. نام این نمایشگاه که در مجموعه کتابخانه اسلامی اسپانیا برگزار شد «پلی میان دو سمت» انتخاب شده بود.

ارائه سخنرانی از سوی خوان خوزه وایه، ناخدای بازنشسته نیروی دریایی و علاقه مند جدی تمدن اندلس با عنوان «فرهنگ و شخصیت های مهم جزایر بالئار (شرق اسپانیا) در دوران اندلس».

برگزاری پنجمین جشنواره شعر با عنوان «فوریه شاعرانه: دیدار شرق و غرب». ۲۵ و ۲۶ فوریه ۲۰۲۲، پنجمین دوره این جشنواره، با هماهنگی شاعر عراقی الاصل عبدالهادی سدون، به دیدار شرق و غرب اختصاص داشت. در این جشنواره ۲۲ شاعر از کشورهای آرژانتین، کلمبیا، کوبا، شیلی، چین، اسپانیا، عراق، مراکش، نپال، نیوزلند، پرو، صربستان، سوریه و اروگوئه شرکت کردند.

کد خبر 12325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =