مرور آثار عباس کیارستمی در فیلمخانه کاتالونیا

فیلمخانه کاتالونیا در شهر بارسلونا از تاریخ ۲ تا ۳۰ ژوئن امسال (۱۲ خرداد تا ۹ تیر) دوره ای را به مرور آثار عباس کیارستمی، کارگردان برجسته و فقید سینمای ایران اختصاص داده است.

رفیلمخانه کاتالونیا در شهر بارسلونا از تاریخ ۲ تا ۳۰ ژوئن امسال (۱۲ خرداد تا ۹ تیر) دوره ای را به مرور آثار عباس کیارستمی، کارگردان برجسته و فقید سینمای ایران اختصاص داده است. این دوره با نمایش ۷ فیلم بلند کیارستمی شامل خانه دوست کجاست؟، مشق شب، زندگی و دیگر هیچ، زیر درختان زیتون، کلوزآپ، طعم گیلاس، باد ما را خواهد برد  و دو نمایش ویژه شامل فیلم های کوتاه او مهمترین آثار این فیلسماز را مرور می کند. عنوان این دوره نمایش «سال های کانون» انتخاب شده است. در معرفی دوره در وبسایت فیلمخانه کاتالونیا آمده است:

«خانه دوست کجاست؟ نبوغ عباس کیارستمی را به رخ جهانیان کشید. کارهای بعدی او در همه جا مورد ستایش و اهدای جوایز قرار گرفت و فیلمسازانی مانند گدار، اسکورسیزی، هرتزوگ یا یوسف شاهین جایگاه او را به عنوان یک معلم سینما به رسمیت شناختند. با این حال، وقتی غرب آن را کشف کرد، کیارستمی هفده سال بود که به طور مداوم فیلم می ساخت و آثار این دوره اولیه سنمایی او که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می کرد هنوز تا حد زیادی ناشناخته است.

در سال ۲۰۱۵ از حضور او در فیلمخانه کاتالونیا واقع در محله راوال بارسلونا لذت بردیم، اما دوره سینمایی ای که از آثار او ارائه  کردیم ناقص بود. امروز در کنار معروف ترین عناوین، آن دوران کمتر شناخته شده از فیلم هایی که او برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (کانون) کارگردانی کرد، و نقطه عزیمتی تعیین کننده برای ظهور سینمای جدید ایران بود را نیز در برنامه نمایش قرار داده ایم».

kiarostami2.jpg

شایان ذکر است که فیلم های به نمایش در آمده از کیارستمی در این دوره در سالن فیلموتکا کاتالونیا تا امروز با استقابل گسترده مخاطبان علاقه مند به سینما در اسپانیا مواجه شده و سالن نمایش در هنگام پخش فیلم های مذکور کاملا پر بوده است. سینمای ایران به خصوص آنچه به عنوان سینمای نوین ایران شناخته می شود از اقبال بسیار زیادی در میان مخاطبان کشور اسپانیا برخوردار است و یکی از طرفیت های مهم دیپلماسی فرهنگی در این کشور است.

منبع: وبسایت رسمی فیلموتکا کاتالونیا

https://www.filmoteca.cat/web/ca/view-agenda-setmanal

کد خبر 12563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =