نجیب میقاتی مأمور تشکیل کابینه لبنان شد.

از ۱۲۷ نماینده حاضر در پارلمان، فقط ۵۴ نماینده به میقاتی رای مثبت دادند. با توجه به اینکه مقاومت در پارلمان لبنان ۶۲ نماینده دارد، مشخص می‌شود که حتی در میان جریان‌های وابسته به مقاومت نیز برای معرفی میقاتی به عنوان نخست وزیر، اجماع وجود نداشته است. با توجه به مخالفت ۵۷ درصدی نمایندگان پارلمان لبنان با میقاتی، به نظر می‌رسد وی مسیر دشواری در دوره نخست وزیری خود دارد.

به گزارش وب سایت خبری المنار لبنان در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۲ برابر ۳ تیرماه ۱۴۰۱، نجیب میقاتی مامور تشکیل کابینه جدید لبنان شد. مشورت‌های الزام‌آور پارلمانی در لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر روز دوم تیرماه آغاز و پس از پایان این رایزنیها، نجیب میقاتی با کسب ۵۴ رأی از سوی میشل عون رئیس جمهور مأمور به تشکیل کابینه شد. در جریان این رایزنیها، نواف سلام ۲۵ رأی، سعد الحریری نخست وزیر اسبق لبنان یک رأی و روعة الحلاب نیز یک رأی کسب کردند. این در حالی است که ۴۶ نماینده نیز به هیچ یک از این نامزدها رأی ندادند. فراکسیون الوفاء للمقاومه (وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان) نجیب میقاتی نخست‌وزیر فعلی این کشور را برای تصدی منصب نخست‌وزیری در لبنان معرفی کرد.

ملاحظه :

نجیب میقاتی سیاستمدار لبنانی، در یک خانواده اهل تسنن در آذر ۱۳۳۴ هجری شمسی در شهر طرابلس لبنان متولد شد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت و دانشگاه هاروارد گذراند. وی مدت کوتاهی در آوریل سال ۲۰۰۵، به عنوان نخست وزیر لبنان انتخاب شد. میقاتی در ژوئیه سال ۲۰۱۱ هم یک بار دیگر نخست وزیر شد و در می ۲۰۱۳ استعفا کرد. وی تا فوریه ۲۰۱۴ نیز به عنوان نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان بر سر کار بود. وی به صورت کلی، تجربه سه دوره نخست وزیری در لبنان را در کارنامه خود دارد.

میقاتی ۱۱ روز پس از استفعای سعد الحریری در سال ۲۰۲۱ مأمور تشکیل کابینه شد. وی پس از نه ماه بن بست سیاسی توانست کابینه را تشکیل دهد و برای سومین بار نخست وزیر لبنان شود. با انتخابات پارلمانی لبنان در ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ عملا دولت نجیب میقاتی به پایان دوره خود رسید. حال نخست‌وزیر انتخاب شده باید هفتاد و هشتمین دولت در تاریخ لبنان و پنجمین دولت در دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» را تشکیل دهد. میقاتی بر خلاف بسیاری از سیاستمداران لبنانی، از خانواده‌های سیاسی این کشور نیست و بسیاری از کارشناسان، او را یک تاجر موفق و سیاستمدار میانه‌رو در لبنان می‌دانند.

با این حال از ۱۲۷ نماینده حاضر در پارلمان، فقط ۵۴ نماینده به میقاتی رای مثبت دادند. با توجه به اینکه مقاومت در پارلمان لبنان ۶۲ نماینده دارد، مشخص می‌شود که حتی در میان جریان‌های وابسته به مقاومت نیز برای معرفی میقاتی به عنوان نخست وزیر، اجماع وجود نداشته است. با توجه به مخالفت ۵۷ درصدی نمایندگان پارلمان لبنان با میقاتی، به نظر می‌رسد وی مسیر دشواری در دوره نخست وزیری خود دارد. اخذ رای اعتماد کابینه از پارلمان با وجود گروههای نامتجانس و بعضاً زیاده خواه طائفه ای، ساماندهی بحران اقتصادی لبنان با وجود کاهش شدید ارزش پول ملی، بحران اشتغال و بیکاری، بحران نان، بحران سوخت، و...) حل و فصل بحران انرژی مورد مناقشه لبنان و رژیم صهیونیستی در میدان گازی مشترک کاریش، حل و فصل مذاکرات لبنان با صندوق بین المللی پول برای دریافت وام، از مشکلات پیش رو نجیب میقاتی نخست وزیر جدید لبنان خواهد بود که امیدواریم با همدلی گروههای سیاسی به سرانجام برسد.

کد خبر 12627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =