افتتاح مرکز آموزش زبان روسی در باب شرقی دمشق

آقای دکتر «دارم طباع»، وزیر آموزش و پرورش سوریه با خانم «استاتورا سرگیوینا »، مدیر برنامه ریزی و همکاری های بین المللی وزارت آموزش روسیه دیدار کرد و راه های ارتقاء روابط آموزشی و گسترش آموزش زبان روسی را در سوریه خواستار شد.

در حاشیه چهارمین نشست مشترک سوریه و روسیه در تاریخ ۲۴ خرداد ماه،  به منظور پیگیری امور مربوط به برگزاری کنفرانس بین المللی « بازگشت پناهندگان و آوارگان سوری» ،  آقای دکتر «دارم طباع»، وزیر آموزش و پرورش سوریه  با خانم «استاتورا سرگیوینا »، مدیر برنامه ریزی و همکاری های بین المللی وزارت آموزش روسیه و هیئت همراه وی، دیدار کردند و راه های ارتقاء روابط آموزشی و تبادل تجربیات به ویژه در زمینه حرفه ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در این ملاقات دکتر طباع در زمینه تقویت روابط آموزشی به ویژه آموزش «زبان روسی» و ارتقای ظرفیت کادر آموزشی بحث و گفتگو نمود و بیان کرد خوشبختانه تقاضای زیادی برای یادگیری زبان روسی بین مردم سوریه بوجود آمده به گونه ای که اکنون ما با کمبود کادر آموزشی این زبان مواجه شده ایم. خانم«سرگیوینا» نیز به نوبه خود علاقه وزارت آموزش روسیه به دانش آموزان سوری و آموزش زبان روسی را تأیید کرد و خاطرنشان نمود که وزارت آموزش روسیه در حال حاضر به دنبال ایجاد سه مرکز دیگر برای توسعه برنامه درسی زبان روسی است.

پس از این نشست مرکز آموزش زبان روسی در باب شرقی دمشق  توسط شخصیتهای شرکت کنند افتتاح گردید. 

توضیح:

مرکز فرهنگی روسیه یکی از مراکز فرهنگی خارجی بزرگ و فعال در سوریه محسوب می شد که در سال ۲۰۱۳ دو سال پس از ناامنی و جنگ در سوریه، فعالیت های خود را متوقف کرد اما، در ژوئن ۲۰۲۰ مصادف با ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ فعالیت خود را از سر گرفت.

این سومین مرکز آموز ش زبان روسی در دمشق است که به صورت رسمی افتتاح می گردد و به غیر از این سه مرکز قرار است سه آموزشگاه بزرگ دیگر نیز تاسیس شود ، علاوه بر این  مراکز یاد شده تدریس زبان روسی در مدارس کشور سوریه جزء دروس درسی الزامی محسوب می شود. بسط، نفوذ و گسترش "زبان روسی" در میان جامعه فعلی سوریه، نشأت گرفته از شرایط حال این کشور است.

حضور نظامی، اقتصادی و فرهنگی روسیه، شرایط را برای استقبال مردم سوریه در فراگیری این زبان، به منظور دست یابی به علم و بازارکسب وکار، پُر اهمیت کرده است و باعث گردیده تا بسیاری آینده خود در تعامل هر بیشتری با روس ها ببینند. لذا، در تصوّر این که، با یادگیری زبان روسی به دانشگاه ها، مراکز علمی راه پیدا نمایند و از شغل مناسب برخوردارشوند، این میسر را انتخاب می کنند.

علیرغم اختلافات فرهنگی میان دوکشور، شاهد علاقه مندی جوانان سوری برای سفر به روسیه، ماندن و ازدواج کردن در آنجا هستیم. همین امر از جمله دلایلی است که میزان رغبت و علاقه مندی آنان را به آموختن زبان روسی گسترش داده است به گونه ای که در این مسیر  از یکدیگر سبقت می گیرند.

شروع آموزش زبان روسی در شهرهای لاذقیه، طرطوس و جبله، از سال ۲۰۱۵ میلادی آغاز شد و درحال حاضرتعداد این مدارس به ۴۶ مدرسه می رسد. ۳۱ مدرسه راهنمایی، ۱۵ دبیرستان دولتی و سه مدرسه خصوصی. آمار ارائه شده در مدارس فوق، تعداد دانش آموزان را بالغ بر ۵۰۰۰  نفر تخمین زده است.

 استقبال جوانان برای فراگیری زبان روسی زیاد می باشد. امّا به دلیل عدم وجودکادر متخصص (استاد زبان روسی) بسیاری از مناطق از این فرصت محروم مانده‌اند!

تدریس زبان روسی در مدارس دولتی و غیر دولتی سوریه به خصوص استان لاذقیه، براساس نیاز علمی، فرهنگی و آموزشی کشورتنظیم شده است. مراکز آموزشی این زبان می گویند: نباید فراگیری زبان روسی را یک موضوع سیاسی تلقّی کرد. زیرا کسانی که دراین باره سخن گفته اند، اکنون به ضرورت آموزش و یادگیری فوری این زبان متقاعد شده اند؛ زبان روسی بعداز زبان انگلیسی جایگاه دوم را در میان مردم سوریه برای خود پیدا کرده است. وجود مستشاران، افسران نظامی، تُجّار و چگونگی تعامل با روس ها موجب شد تا جوانان سوریه سریع تر این زبان را یاد بگیرند.

https://sana.sy/?p=1673620

کد خبر 12847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =