آلمان از سال ۲۰۰۲، تیمور شرقی را براساس قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخت و از همان‌زمان، سرمایه‌گذاری خود را در این کشور آغاز کرد.

بررسی‌های رایزنی فرهنگی ایران در آلمان نشان می‌دهد که کشورهای کوچک و کم ‌جمعیت مانند تیمور شرقی، محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی و آموزشی دولتمردان آلمانی است. آلمان از سال ۲۰۰۲، تیمور شرقی را براساس قوانین بین‌المللی به رسمیت شناخت و از همان‌زمان، سرمایه‌گذاری خود را در این کشور آغاز کرد. دولت فدرال آلمان در ابتدا، پروژه‌هایی در راستای توسعه صلح و امنیت در تیمور شرقی راه‌اندازی کرد و سپس با هدف کمک به بخش اقتصادی این کشور، به بخش اشتغال و آموزش حرفه‌ای نیز وارد شد. همچنین ژرمن‌ها برای توسعه بخش زیرساخت‌های مناطق روستایی تیمور شرقی فعالیت زیادی در سال‌های اخیر انجام داده‌اند. علاوه بر این‌ها، آلمانی‌ها به بخش ارتباطات و رسانه‌های تیمور شرقی نیز وارد شدند و از سال ۲۰۰۷، دوره‌هایی برای روزنامه‌نگاران این کشور برگزار کردند. اما فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی آلمانی‌ها در تیمور شرقی به این‌ها محدود نمی‌شود. سال‌ها است که موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در این کشور فعالیت گسترده‌ای را آغاز کرده است و برای انتقال دانشجویان نخبه و پژوهشگران برجسته تیمور به آلمان، برنامه‌های ویژه‌ای دارد.

ایجاد زیرساخت آموزشی

تیمور شرقی تا سال ۲۰۰۲، مبارزه‌ طولانی را برای رسیدن به استقلال انجام داد و مردم این منطقه، سختی‌های زیادی را متحمل شدند. این کشور، جمعیت نسبتا جوانی دارد. براساس آمارهای منتشرشده توسط دولت، بیش از ۳۸ درصد جمعیت تیمور شرقی را جوانان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل آن‌ها نقش کلیدی در ساختن آینده این کشور دارند. با این وجود، بیکاری زیاد، موجب شده که فقر شدیدی در این کشور حکم‌فرما شود. ۷۵۰ هزار نفر از جمعیت این کشور در مناطق روستایی و توسعه‌نیافته ساکن‌اند، این در حالی است که جمعیت تیمور شرقی تنها یک میلیون نفر است. منطقه روستایی تیمور شرقی، زیرساخت‌های مناسبی برای زندگی و کار ندارد و این امر، چالش‌های جدی برای ساکنان آن به وجود آورده است. در چنین شرایطی، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی به نمایندگی از دولت فدرال به کشور تیمور شرقی کمک می‌کند.  فعالیت‌های این سازمان در ابتدا بر توسعه صلح و امنیت در تیمور شرقی متمرکز بود، اما اکنون این سازمان در حوزه اشتغال‌زایی برای جوانان روستایی، ایجاد زیرساخت‌های آموزشی و بهداشتی در مناطق توسعه‌نیافته و توسعه حمل و نقل فعالیت می‌کند. اگر مایلید با فعالیت‌های جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی در تیمور شرقی بیشتر آشنا شوید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://www.giz.de/en/worldwide/355.html

حل اختلافات قومی و فرهنگی

بنیاد کنراد آدناور نیز نقش مهمی در توسعه تیمور شرقی داشته است. این سازمان آلمانی در اندونزی و تیمور به صورت مشترک فعالیت می‌کند. هدف این بنیاد در تیمور، تقویت دموکراسی، ترویج حقوق بشر، حمایت از حاکمیت قانون و توسعه اقتصادی است. علاوه بر این، اعضای این بنیاد در تیمور تلاش می‌کنند تا اختلافات قومی و فرهنگی در این کشور را با کمک فعالان محلی حل کند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره عملکرد بنیاد کنراد آدناور در اختیارتان قرار دهد:

https://www.kas.de/de/web/indonesien/ueber-uns

اهمیت فعالیت موسسه مطالعات آسیا (گیگا)

یکی از اقدامات مهم دولت آلمان در آسیا، تاسیس موسسه مطالعات آسیا(گیگا) است. این موسسه به ابتکار مجلس فدرال آلمان و وزارت امور خارجه این کشور در سال ۱۹۵۶ تاسیس شد و از آن زمان، تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشورهای شرق آسیا و همچنین استرالیا را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. هرچند بخش عمده فعالیت‌های این موسسه به مطالعات در هند و چین برمی‌گردد، اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این موسسه تحقیقات گسترده‌ای را در تمام کشورهای شرق آسیا از جمله تیمور شرقی انجام می‌دهد.

محققان موسسه مطالعات آسیا(گیگا) در تمام کشورهای این منطقه از جمله تیمور شرقی حضور دارند و با دانشجویان، محققان، سیاسیتمداران و اعضای سازمان‌های محلی ارتباط مستقیم برقرار می‌کنند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این موسسه در تیمور شرقی و سایر کشورهای شرق آسیا در اختیارتان قرار دهد:

https://www.giga-hamburg.de/de/institute/giga-institut-f%c3%bcr-asien-studien/

اعطای بورسیه به نخبگان

انجمن تیمور شرقی-آلمان نیز با هدف توسعه بخش آموزشی و فرهنگی تیمور شرقی در سال ۲۰۰۳ به وجود آمده است. این انجمن مستقل در ۱۹ سال گذشته، از پروژه‌های کوچکی که در توسعه پایدار تیمور شرقی نقش دارند، حمایت کرده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات این انجمن، اعطای بورسیه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند و گسترش امکانات پزشکی در مناطق روستایی است. اگر مایلید که اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های این انجمن به دست آورید، به سایت زیر مراجعه کنید:

https://osttimor.de/

انتقال دانشجو به آلمان

تاریخ آغاز تحصیلات عالی در تیمور شرقی از زمان استعمار پرتغال بر این کشور، آغاز شد. در تاریخ پانزدهم ماه مه سال ۱۹۶۵، مدرسه عالی برای پرورش معلمان در تیمور شرقی تاسیس شد. هدف از تاسیس این مدرسه، آموزش معلمان مقطع دبستان بود. بعدها در ۲۴ ماه مه ۱۹۷۵، مدرسه تربیت معلم تعطیل شد و جای خود را به دوره عمومی آموزش و تربیت معلمان دوره ابتدایی داد. در دسامبر همان سال، به دلیل اتفاقات سیاسی، آموزش معلمان در قلمرو تیمور شرقی تعطیل شد. در اول اکتبر ۱۹۸۶ یعنی در بحبوحه اشغال اندونزی، دانشگاه تیمور شرقی تاسیس شد. این دانشگاه عمدتاً برای آموزش مدیران سطح متوسط​​، کارگران حوزه کشاورزی و معلمان مدارس متوسطه شکل گرفت. همچنین در این مرکز، آموزش به زبان انگلیسی نیز وجود داشت و اقلیت کوچکی از رایانه نیز استفاده می‌کردند. به تدریج دانشگاه توسعه یافت و تا سال ۱۹۹۸-۱۹۹۹، تعداد دانشجویان این دانشگاه به ۴ هزار نفر رسید. در سپتامبر ۱۹۹، هنگامی که ارتش و شبه نظامیان اندونزی زیرساخت‌های حیاتی تیمور شرقی را از بین بردند ، سیستم آموزشی هدف اصلی قرار گرفت. بدین‌ترتیب تمام مراکز آموزشی نیز نابود شد. اما پس از استقلال تیمور شرقی، سیستم آموزش عالی این منطقه نیز جان دوباره یافت. در سپتامبر سال ۲۰۰۰، کابینه تیمور شرقی، ۱.۳ میلیارد دلار از بودجه بخش آموزش کشور تیمور شرقی را به ساخت دانشگاه ملی این کشور اختصاص داد. به تدریج، مراکز آموزشی دیگر نیز در این کشور تاسیس شدند. با این وجود، نبود امکانات کافی در مراکز آموزشی، افزایش شدید بیکاری و فقر زیاد موجب شد که دانشجویان تیمور شرقی به فکر مهاجرت به کشورهای پیشرفته اروپایی از جمله آلمان باشند. در این میان، آلمانی‌ها تلاش می‌کنند تا از طریق موسسه تبادلات آکادمیک، تعداد بیشتری از دانشجویان و محققان تیمور شرقی را به سوی کشور خود جلب کنند. این موسسه هر ساله، فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی در آلمان را برای دانشجویان تیمور شرقی منتشر می‌کند تا آن‌ها بتوانند مرکز خوبی برای ادامه تحصیل و کار پیدا کنند. سایت زیر می‌تواند اطلاعات بیشتری در این باره در اختیارتان قرار دهد:

https://www.daad.de/de/laenderinformationen/asien/timor-leste/ueberblick-bildung-und-wissenschaft/

tps://www.giz.de/en/worldwide/355.html


منابع: موسسه تبادلات آکادمیک آلمان، جامعه آلمان برای همکاری‌های بین‌المللی، بنیاد کونراد آدناور، موسسه مطالعات آسیا(گیگا)، انجمن تیمور شرقی-آلمان
 

https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender/timorleste-node/bilateral/221374?openAccordionId=item-221378-0-panel

کد خبر 13078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =