روزنامه الشروق در تاریخ ۱۷سپتامبر گزارشی از " تایمز " در خصوص وضعیت آموزش عالی منتشر کرد .بر اساس این گزارش، دانشگاه های تونس در رتبه های آخر قرار گرفته اند که در جدول زیر رتبه بندی دانشگاه های کارتاژ، منوبه، المنستیر، صفاقس، سوسه و تونس المنار در زمینه های میانگین تحقیق، نتایج حاصل از پژوهش و وضعیت جهانی آن به تفصیل بیان شده است.
نام دانشگاه |
رتبه بندی جهانی |
میانگین کلی |
میانگین پژوهش و جستجوهای علمی |
میانگین نتایج حاصل از تحقیق |
نسبت وضعیت جهانی |
دانشگاه کارتاژ |
بیشتر از ۱۰۰۱ |
۱۰.۷ تا ۲۲.۱ |
۸.۳ |
۳۴.۷ |
۴۳.۳ |
دانشگاه منوبه |
بیشتر از ۱۰۰۱ |
۱۰.۷ تا ۲۲.۱ |
۷.۷ |
۳۴.۴ |
۴۱.۱ |
دانشگاه المنستیر |
بیشتر از ۱۰۰۱ |
۱۰.۷ تا ۲۲.۱ |
۸.۹ |
۳۴.۴ |
۴۳.۲ |
دانشگاه صفاقس |
بیشتر از ۱۰۰۱ |
۱۰.۷ تا ۲۲.۱ |
۱۰.۴ |
۳۴.۴ |
۳۹.۷ |
دانشگاه سوسه |
بیشتر از ۱۰۰۱ |
۱۰.۷ تا ۲۲.۱ |
۷.۸ |
۳۴.۴ |
۳۶.۱ |
دانشگاه تونس المنار |
بیشتر از ۱۰۰۱ |
۱۰.۷ تا ۲۲.۱ |
۹.۹ |
۳۴.۵ |
۴۰.۸ |
با توجه به نتایج حاصل شده، دانشگاه های تونس در رتبه های پایین بین المللی قرار گرفته و هیچ کدام از ۱۳ دانشگاه تونس در زمره ۱۰۰۰دانشگاه برتر جهان قرار نگرفته اند. این درحالی است که دانشگاه آکسفورد با معدل ۹۵.۴ در رتبه اول و پژوهشکده فناوری کالیفورنیای آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.
در این رتبه بندی ۱۴۰۰ دانشگاه از ۹۲ کشور مورد بررسی قرار گرفته اند. این طبقه بندی براساس یک روش دقیق مبتنی بر گردآوری داده های متنوع در ۱۳ شاخص فرعی توزیع شده در پنج شاخص اصلی است:
تدریس یا محیط آموزشی ( ۳۰ درصد از معدل نهایی)
تحقیقات علمی ( ۳۰ درصد از معدل نهایی)
میزان نقل قول از تحقیقات انجام شده دانشگاه ( ۳۰ درصد از معدل نهایی)
وضعیت دانشگاه ها در سطح بین المللی ( ۷.۵ درصد از معدل نهایی)
میزان درآمد دانشگاه ها در ازای تحقیقات علمی و پژوهشی که برای موسسات اقتصادی و تجاری انجام می دهند ( ۲.۵ درصد از معدل نهایی )
در بررسی نتایج نهایی، داده های جمع آوری شده بر اساس شاخص های اصلی را به نرخ هایی از ۰ تا ۱۰۰ امتیاز تبدیل کرده و دانشگاه های سراسر جهان را از بهترین تا پایین ترین رتبه بندی تقسیم نموده است.
نتایج حاصله از تحلیل عملکرد دانشگاههای تونس، میزان بحران آموزشی، پژوهشی و علمی که توسط تونس بطورکلی و مؤسسات آموزش عالی به صورت خاص به وجود آمده است را به خوبی نشان داده است. نتایج آنها از نظر شاخصهای عمده، بویژه با توجه به تحقیقات علمی، بسیار ضعیف بوده است.
شاخص تحقیق علمی به سه زیر شاخص در رابطه با اعتبار تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه های تونس ، اندازه و میزان بازده مطالب حاصل از آنها تقسیم می شود.در حالی که دانشگاه آکسفورد از ۱۰۰ امتیاز ۹۹.۶ به دست آورد، میزان دستیابی دانشگاه های تونس از ۷.۷ امتیاز در دانشگاه منوبه به ۱۰.۴ امتیاز فقط در دانشگاه صفاقس رسید .
این تحقیق به حضور بسیار کم دانشجویان خارجی در کلیه دانشگاه های تونس اشاره و آن را بیش از یک درصد نمی داند. در حالی که درصد دانشجویان خارجی در دانشگاه آکسفورد ۴۱ درصد، در دانشگاه کمبریج۳۷ درصد و در موسسه فناوری کالیفرنیا ۳۰ درصد می باشد.
این گزارش همچنین از عدم تعادل در تعداد زنان و مردان در دانشگاه های تونس خبر داد. به گونه ای که درصد زن ها در مقایسه با مردان حدود ۶۶٪ است و در مورد مردان حدود ۳۳٪ است که این عدم توازن جدی به ناچار تأثیرات منفی اجتماعی و اقتصادی در سالهای آینده در تونس خواهد داشت.
همچنین این گزارش در خصوص ازدحام جمعیت در دانشگاه های تونس با اندازه گیری زیر شاخص تعداد دانشجویان برای هر استاد دانشگاه ، نشان می دهد که دانشگاه های تونس با آنچه در دانشگاه های بزرگ بین المللی شناخته شده است ، تفاوت چندانی ندارند. این نرخ بین ۷/۹دانشجو برای هر استاد دانشگاه در دانشگاه المونستیر و ۱۳.۵ دانشجو برای هر استاد دانشگاه در دانشگاه های منوبه و صفاقس است در حالیکه نرخ ۲۰.۱ دانشجو برای هر استاد دانشگاه در دانشگاه تورنتو در کانادا ، که در رتبه ۱۸ جهان قرار دارد و ۱۷.۹ دانشجو برای هر استاد دانشگاه در دانشگاه ملی سنگاپور ، که در رتبه ۲۵ در سطح بین المللی است نشان داده شده است.
در ادامه گزارش به کاهش شاخص درآمد دانشگاه های تونس در ازای تحقیقات علمی ، پژوهشی و یافته های علمی و انتقال آنها به موسسات اقتصادی و تجاری که در داخل یا خارج از تونس فعالیت می کنند اشاره و آن را بیش از ۳۴.۵ امتیاز از حداکثر ۱۰۰ امتیاز ارزیابی نمی کند. این گزارش بیان می کند که که دانشگاه های تونس هنوز از توانایی ایفای نقش مثبت در توسعه و اقتصاد و ارائه پژوهش و پشتیبانی از مؤسسات اقتصادی و تجاری تونس برخوردار نیستند تا به آنها امکان توسعه و تنوع منابع مالی خود را بدهد.
این کاهش ، بیانگر میزان توانایی تونس در دستیابی به توسعه پایدار اقتصادی و افزایش نرخ رفاه اقتصادی و اجتماعی است.
از سویی دیگر مدیر سازمان آموزش و پرورش و خانواده تونس ،دلایل وخیم تر شدن تحصیلات در تونس را ناشی از فروپاشی کلی نظام آموزشی می داند که بدون چشم انداز ملی یکپارچه برای سطوح و جنبه های مختلف آموزشی و بر اساس فرصت طلبی سیاسی حرکت می کند و در سالهای اخیر با الگوی فزاینده ای در سطح ملی روبه رو شده است. وی بیان می کند که آموزش و پرورش ، گرچه از اولویت های اصلی ملی برخوردار است ، اما همواره موضوع تنش های بین دولت ، احزاب و اتحادیه های آموزش و پرورش بوده است و به دلیل بدهی های فزاینده که بالاتر از حد توان دولت است به سمت ورشکستگی پیش می رود. این موضوع علاوه بر وضعیت برخی از معلمین شاغل در مدارس است که اصالتا کارمند هستند و دارای تحصیلات دانشگاهی نبوده و دوره های آموزشی لازم را نگذرانده اند.
تر
نظر شما