مدارس و مراکز آموزشی سایر کشورها در گرجستان

مدرسه بین المللی تفلیس (QSI) یک موسسه خصوصی و غیر انتفاعی با همکاری سفارت های کشورهای خارجی در تفلیس است که در اوت 1995 افتتاح شد.

مدارس و مراکز آموزشی سایر کشورها در گرجستان

کشور آمریکا:

  1. مدرسه بین المللی تفلیس

مدرسه بین المللی تفلیس (QSI) یک موسسه خصوصی و غیر انتفاعی با همکاری سفارت های کشورهای خارجی در تفلیس است که در اوت 1995 افتتاح شد. در این مدرسه آموزش با کیفیت بالا به زبان انگلیسی برای دانش آموزان ابتدایی و متوسطه ارائه می شود.مدرسه بین المللی تفلیس در یک ساختمان تجاری با ظرفیت 5000 متر مربع واقع شده است. امکانات مدرسه شامل ییک سالن بدنسازی کامل، زمین فوتبال، میدان بیس بال، آزمایشگاه شیمیایی کاملا مجهز، آزمایشگاه زیست شناسی کامل، اینترنت بی سیم، آزمایشگاه کامپیوتر، کتابخانه بزرگ و کافه است. این مدرسه انگلیسی زبان برای کودکان از ۴ سال تا چهارم دبیرستان می باشد. علاوه بر زبان انگلیسی، زبان های فرانسه، روسی و گرجی نیز به دانش آموزان آموزش داده می شود.

 http://www.qsi.org/georgia/grg

  1. مدرسه اروپایی

این مدرسه از 3 بخش گرجی، بین المللی و آمریکایی تشکیل شده است و هزینه سالانه بسته به نوع کلاس ها از 7000 یورو تا 12000 یورو می باشد. ازکلاس اول در این مدرسه دانش آموزان یادگیری دروس را به دو زبان آموخته و از کلاس سوم زبان سوم نیز اضافه می گردد. دانش آموزان هر کلاس 15 نفر می باشد و شهریه مدرسه شامل غذا و خدمات حمل و نقل نیز می باشد.

  1. دبیرستان آمریکایی

دبیرستان آمریکایی زیر مجموعه ای از مدرسه اروپایی ،  مدرسه ای خصوصی در تفلیس پایتخت گرجستان است. تمامی برنامه های درسی، ساختار کلاس ها و بنیان این مدرسه، بر پایه سیستم آموزشی امریکا بنا شده است. این مدرسه در سال 2013 ساخته شده است. این مدرسه با هدف گشودن راهی به سیستم آموزش عالی آمریکا از طریق برنامه ی های درسی که دانش آموزان را برای امتحان های ورودی آماده می سازد، تاسیس گردیده است.

 http://europeanschool.ge/american-high-school-program

  1. دبیرستان گرجی-آمریکایی

دبیرستان گرجی-آمریکایی در سال 2003 تاسیس شده است. ساختمان مدرسه به طور کامل با استانداردهای بین المللی مطابقت دارد. ساختمان دبیرستان دارای 2700 متر مربع به برنامه آموزشی درسی مدرن، کتابخانه بزرگ، کافه، سالن ورزشی،آزمایشگاه ها، سالن های کنفرانس و تئاتر و حیاط بزرگ مجهز می باشد که بهترین محیط آموزشی را ایجاد کرده است. زبان آموزشی – انگلیسی و گرجی است.  در دبیرستان گرجی- آمریکایی دانش آموزان سال اول بر اساس مصاحبه و دانش آموزان کلاس دوم تا پایه دوازدهم، بر اساس امتحان پذیرفته می شوند.

 http://gahs.edu.ge/en/news

  1. آکادمی آمریکایی گیوی زالداستانیشویلی

این موسسه آموزسی از کلاس هشتم شروع می شود. از آنجایی که زبان تدریس در ترم اول کلاس هشتم گرجی است، کسانی که می خواهند در آکادمی تحصیل کنند، باید به زبان گرجی مسلط باشند؛ دانش آموزانی که آشنایی با زبان گرجی ضعیف باشد در پایه هشتم پذیرفته نخواهند شد. در کلاس های بالاتر (9-11)، زبان آموزش انگلیسی است.کسانی که مایل به ورود به کلاس هشتم می باشند، باید در سه موضوع آزمون بدهند، که هر کدام به طور مستقل مورد ارزیابی قرار می گیرد: آزمون در زبانهای گرجی و انگلیسی و ریاضیات. در مرحله نهایی دانشجویان مصاحبه خواهند شد.

http://www.gzaat.org

مدرسه جوانان پانکیسی

مدرسه جوانان پانکیسی از 1 اکتبر 2021 با دانش آموزان دبیرستانی دره پانکیسی همکاری نزدیک دارد و با هدف افزایش آگاهی آنها از مسائل محلی و سراسری و توانمندسازی آنها از طریق آموزش و فعالیت های غیررسمی، از اول اکتبر 2021 آغاز می شود. گروه 14 تا 18 ساله برای تعامل بهتر آنها با سیستم های دولتی در سطح محلی و مرکزی، تقویت دانش آنها در مورد فرآیندهای سیاسی، مسائل محلی و سراسری، مهارت های تحلیلی و شناسایی مشکلات، ایجاد فرصت های توسعه تشویق کننده برای مشارکت فعال. جوامع و عوامل تغییر. این پروژه حدود 60 نوجوان را از روستاهای دویسی، جوکولو، اومالو و برکیانی هدف قرار می دهد. این پروژه در مدت ده ماه اجرا می شود و فعالیت ها شامل باشگاه های بحث و گفتگو، آزمون ها و جشن فارغ التحصیلی می باشد.

مدرسه جوانان پانکیسی از طریق برنامه کمک هزینه فارغ التحصیلان از سفارت ایالات متحده در گرجستان تامین می شود.

https://gfsis.org.ge/projects/view/pankisi-youth-school

کشورفرانسه:

مدرسه فرانسوی قفقاز

این مدرسه در سال 2006 تاسیس شد. مدرسه فرانسوی قفقاز یک نهاد حقوقی غیر کارآفرینی (غیر تجاری) یک موسسه آموزشی خصوصی است و به طور کامل توسط وزارت آموزش فرانسه به رسمیت شناخته شده است.
این مدرسه به مدت 4 سال در مرکز فرهنگ فرانسه فعالیت کرد و از سال 2010 به ساختمان جدیدی در مجاورت پارک واکه منتقل شد و دانش آموزان 3 تا 18 ساله می پذیرد.

از سپتامبر 2013، این موسسه توسط آژانس مطالعات فرانسه در خارج از کشور (AEFE) به رسمیت شناخته شده است. این مدرسه متعلق به یک شبکه آموزشی توسعه یافته است که در آن بیش از 370000 دانش آموز فرانسوی و خارجی در 540 موسسه در 138 کشور جهان تحصیل می کنند.

از سپتامبر 2020، مدرسه فرانسوی قفقاز به طور کامل توسط وزارت آموزش فرانسه از مهدکودک تا کلاس دوازدهم به رسمیت شناخته شده است. در سال 2021، به مرکزی برای آزمون های کالج و گواهینامه تمام وقت تبدیل شد.

به رسمیت شناخته شدن این موسسه اجازه می دهد تا تحصیل در خارج از کشور با یک برنامه فرانسوی، با احترام به ارزش ها و الزامات سیستم آموزشی فرانسه و تحت شرایط مشابه در فرانسه. مانند سایر مؤسسات آژانس مطالعات فرانسه در خارج از کشو (AEFE)،مدرسه فرانسوی Caucavia دانشجویان فرانسوی و خارجی می پذیرد. داشتن زبان فرانسه و همچنین حداقل دو زبان خارجی، با رویکرد چند فرهنگی، به گشودن دانش آموزان ما به جهان کمک می کند. مدرسه فرانسوی قفقاز، به عنوان محل تعامل با گرجستان، با کشور میزبان، که دانش‌آموزان زبان و فرهنگ آن از هر شهروندی در سطوح مختلف یاد می‌گیرند، به طور کامل در شبکه موسسات معتبری که فعالیت‌های آنها به اعتبار فرانسه در خارج از کشور کمک می‌کند، ادغام شده است.

در این مدرسه در سال تحصیلی 2021-2022تعداد385  دانش آموز از مهدکودک تا کلاس دوازدهم ثبت نام کرده اند (37 درصد شهروندان گرجستان، 33 درصد شهروندان فرانسه و 35 درصد شهروندان کشورهای مختلف هستند).

موفقیت معلمان مدرسه در امتحانات قابل توجه است: 96٪ در امتحانات فارغ التحصیلی دانشگاه، 100٪ - در امتحانات فارغ التحصیلی مدرسه (لیسانس).

تحصیل در این مدرسه مطابق با برنامه های به رسمیت شناخته شده توسط وزارت آموزش فرانسه انجام می شود. به منظور دستیابی به اهداف تعیین شده برای ادغام دانش آموزان غیر فرانسوی زبان، این مدرسه کلاس های زبان خارجی فرانسه را از گروه میانی مهدکودک ارائه می دهد.

به دانش آموزان گرجستانی طبق برنامه هایی که توسط وزارت آموزش و پرورش و علوم گرجستان به رسمیت شناخته شده است، درس های زبان گرجی داده می شود. زبان انگلیسی از کلاس اول تدریس می شود، دانش آموزان در طول درس به گروه های کوچک تقسیم می شوند.

هر هفته بعد از کلاس‌ها، مدرسه به دانش‌آموزان دوره ابتدایی کمک می‌کند. مدرسه فعالیت های اختیاری را برای دانش آموزان مدارس ابتدایی ارائه می دهد. و باشگاه های فوق برنامه به تمامی دانش آموزان مدرسه ارائه می شود.


www.efc.edu.ge

کشور ترکیه:

آموزش زبان ترکی:

بخش فرهنگی سفارت ترکیه که تحت عنوان موسسه یو نس امره اداره می شود برنامه های مختلفی را در گرجستان اجرا می کند: از جمله  برگزاری کلاس های آموزش زبان ترکی به صورت حضوری و آنلاین در فضای مجازی ، برگزاری برنامه های فرهنگی در مناسبت های محتلف ، حمایت از آموزش زبان ترکی در مدارس دولتی گرجستان ، فراخوان استادان ترک برای آموزش زبان ترکی درکشور گرجستان ، راه اندازی و تجهیز کتابخانه های تخصصی ترک شناسی ، فراهم کردن منابع دیجیتالی ، انعقاد پروتکل های همکاری با دانشگاه ها برای تاسیس رشته زبان و ادبیات ترکی و.. دارد موارد مذکور مربوط به اقدامات و فعالیت های بخش دولتی است.

موسسات آموزشی غیر دولتی نیز در راستای ترویج و گسترش زبان ترکی در کشور گرجستان اقدام به برگزاری دوره های اموزش زبان ترکی در فضای فیزیکی و مجازی نموده که این امر به دلیل سهولت و هم چنین دسترسی علاقه مندان مورد توجه علاقه مندان آموزش این زبان قرار گرفت. ترکیه در بخش غیر دولتی هم در گرجستان بسیار فعال است که در راس آن می توان به فعالیت های گسترده آموزشی مدارس وابسته به بنیاد معارف اشاره کرد که علاوه بر تفلیس در شهر و روستا های منطقه آدجار و باتومی شعبه دارد.

مدرسه بین المللی معارف ترکیه در گرجستان

در دسامبر سال 2019 ، مولود چاوش اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در چارچوب سفر رسمی خود به گرجستان، مدرسه بین المللی معارف را در تفلیس افتتاح کرد. این مدرسه دارای مقاطع تحصیلی: مهد کودک ، ابتدایی، متوسطه و دبیرستان است .این مدرسه علاوه بر تفلیس در شهر و روستا های منطقه آدجارا و باتومی نیزشعبه دارد.

http://maarifschools.ge

کشور آذربایجان:

براساس اعلام وزارت آموزش و علوم گرجستان  در حال حاضر 116 مدرسه آذربایجانی زبان دولتی در گرجستان وجود دارد که بسیاری از این مدارس با حمایت بنیاد حیدر علی اف تعمیر و بازسازی می شوند. از این تعداد 80 مدرسه به زبان آذربایجانی و 40 مدرسه دیگر دو زبانه (گرجی و آذری ) فعالیت می کنند که  104 مدرسه در کومو کارتلی، 9 مدرسه در منطقه کاختی و 3 مدرسه در شهر تفلیس است.لازم به ذکر است  که بیشترین جمعیت آذربایجانی مقیم گرجستان در این مناطق ساکن هستند.

در سال تحصیلی 2020-2021 تعداد 25312 دانش آموز در مدارس دولتی آذربایجانی زبان در کشور گرجستان تحصیل کرده اند. بیشترین تعداد دانش آموز (1272 نفر) مربوط به مدرسه روستای یورموغانلی شهرداری ساگارجو بوده است. مدارس روستای سامگرتی از توابع تتریتسکارو و روستای آقگولا در منطقه مارنئولی، کمترین تعداد دانش آموز را داشته اند.

وزارت علوم و آموزش و پرورش آذربایجان هرساله کتاب های درسی زبان و ادبیات آذربایجانی را به مدارس آذربایجانی زبان گرجستان ارسال می کند. کتاب های درسی ارسالی آذربایجان مطابق با استانداردهای آموزشی و استراتژی کشور گرجستان نیست و در عین حال کمبودهای جدی در کیفیت کتاب های درسی نیز وجود دارد.ضمنا به جز کتابهای زبان و ادبیات آذری سایر کتابهای درسی دانش آموزان مطابق با سرفصلهای آموزشی گرجستان به زبان آذری توسط وزارت آموزش و علوم گرجستان چاپ و در اختیار این مدارس قرار میگیرد.

شایان ذکر است در دوران شوروی 183 مدرسه آذربایجانی زبان در گرجستان وجود داشت. طبق آمار سال 1999 تعداد مدارس آذربایجانی زبان به 167 آموزشگاه کاهش یافت. در سال 2010، 124 مدرسه آذربایجانی زبان در گرجستان فعال بود و در حال حاضر نیزتعداد مدارس آذربایجانی زبان به 116 مدرسه می رسد.

کشور ارمنستان:

تعداد 120 مدرسه ارمنی دولتی در گرجستان وجود دارد که از این تعداد، 2 مدرسه در تفلیس پایتخت، 64 مدرسه در شهرداری آخالکلاکی، 38 مدرسه در شهرداری نینوتسمیندا، 11 مدرسه در شهرداری آخالتسخی، و مابقی در شهرهای مارنئولی، تسالکی، بورجومی ، بلنیسی و باتومی فعالیت می کند.

بر اساس اطلاعات وزارت آموزش و علوم  گرجستان، در آغاز سال تحصیلی 2022/2023، تعداد دانش‌آموزان کلاس اولی در مدارس ارمنی 1232 هستند. که با کتاب های درسی، زبان مادری و ادبیات خود را فرا می گیرند.

لازم به ذکر است به جز کتابهای زبان و ادبیات ارمنی که در ارمنستان چاپ می شود، سایر کتابهای درسی دانش آموزان مطابق با سرفصلهای آموزشی گرجستان توسط وزارت آموزش و علوم گرجستان به زبان ارمنی چاپ و در اختیار این مدارس قرار میگیرد.

تهیه و تنظیم:رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران-تفلیس

آذرماه 1401

کد خبر 14061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =