معرفی وزارت آموزش و علوم گرجستان

وزارت آموزش گرجستان اولین بار در در این کشور طی سالهای( ۱۹۱۸-۱۹۲۰ م.) تاسیس شد. پس از تشکیل دولت شوروی در گرجستان، به کمیساریای عمومی آموزش جمهوری شوروی گرجستان تبدیل شد و بعدها به وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی جمهوری شوروی گرجستان و بعد از فروپاشی شوروی، از سال ۱۹۹۰به وزارت آموزش جمهوری گرجستان تغییر نام یافت.

وزارت آموزش و علوم گرجستان

پیشینه:

وزارت آموزش گرجستان اولین بار در در این کشور طی سالهای( ۱۹۱۸-۱۹۲۰ م.) تاسیس شد. پس از تشکیل دولت شوروی در گرجستان، به کمیساریای عمومی آموزش جمهوری شوروی گرجستان تبدیل شد و بعدها به وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی جمهوری شوروی گرجستان و بعد از فروپاشی شوروی، از سال ۱۹۹۰به وزارت آموزش جمهوری گرجستان تغییر نام یافت. گرجستان از زمان استقلال از شوروی، اصلاحات زیادی در نظام آموزشی انجام داده، اما مشکلات مختلفی در ارتباط با آموزش پیش دبستانی، ادغام اقلیت های قومی همچنان دارد. از سال ۲۰۰۴ میلادی، وزارت آموزش و علوم گرجستان و بعد از اصلاحات اخیر سال ۲۰۱۸ و ادغام وزارت فرهنگ و ورزش گرجستان در آن، نام وزارتخانه به وزارت آموزش، علوم، فرهنگ و ورزش تبدیل شد و مجددا در سال 2021 مجددا تفکیک وبه وزارت آموزش و علوم گرجستان تغییر نام داد.

ماموریت:

وزارت آموزش و پرورش گرجستان متعهد به ایجاد یک محیط آموزشی و علمی مدرن و نوآورانه با مشارکت عموم است. این محیط مبتنی بر اصول آزادی انتخاب و همکاری، رقابت منصفانه و فرصت‌های برابر، وحدت مدنی و احترام به هویت فرهنگی است و افراد را به کسب و توسعه دانش و مهارت‌های لازم برای موفقیت اجتماعی و خودشکوفایی تشویق می‌کند.

وظایف:

این وزارتخانه یک نهاد اجرایی دولتی در زمینه آموزش و علم است و در حیطه صلاحیت خود فعالیت های هر بخش تحت اختیار خود را هماهنگ و کنترل می کند. این کمال آموزش عمومی، حرفه ای و عالی، توسعه همه شاخه های علم را تضمین می کند و در اجرای اولویت های سیاست زبان دولتی مشارکت می کند.

این وزارتخانه در حدود اختیارات مقرر در قانون موارد زیر را انجام می دهد:

اطمینان از اجرای حق قانون اساسی برای دریافت آموزش و انتخاب شکل آن؛

ترویج ایجاد یک سیستم یادگیری مادام العمر؛

تحقیق/ارزیابی فرآیندهای جاری در حوزه آموزش و علم.

برنامه ریزی جهت توسعه بیشتر حوزه آموزش و علم و پیش بینی توسعه آن؛

ترویج اجرای سیاست زبان دولتی، تضمین یادگیری، آموزش، ارزیابی و توسعه زبان دولتی با حمایت همه شاخه های علم؛

تصویب استانداردهای آموزش پیش دبستانی .

تدوین و تصویب استاندارد دولتی آمادگی تحصیلی .

ایجاد مؤسسات آموزشی عمومی و حرفه ای به عنوان اشخاص حقوقی حقوق عمومی، تصمیم گیری در مورد سازماندهی مجدد - انحلال، تصویب اساسنامه آنها و اجرای کنترل دولتی.

تأسیس اشخاص حقوقی غیر کارآفرین حقوق خصوصی (به استثنای مؤسسات آموزش عالی).

به منظور هماهنگی و یکپارچه سازی فضاهای آموزشی اروپا و گرجستان، همکاری با سازمان های بین المللی فعال در زمینه آموزش و علم و موسسات آموزشی مرتبط در خارج از کشور؛

ترویج هماهنگی برنامه های مؤسسات آموزشی گرجستان با فضای آموزشی بین المللی؛

اطمینان از اجرای قوانین هنجاری در زمینه آموزش و علم گرجستان؛

ارائه شده توسط شخص حقوقی حقوق عمومی - مرکز ملی رشد حرفه ای معلمان:

تصویب ضوابط ثبت نام معلمان و مدت دوره متقاضی .

تأیید نمونه سند تأیید کننده گذر دوره جستجو و نحوه صدور آن .

تایید استاندارد حرفه ای معلم ؛

تصویب آیین‌نامه اخلاق حرفه‌ای معلمان و معلمان حرفه‌ای .

تاییدیه استاندارد D توسط مدیر مدرسه دولتی

تعیین شرایط و قوانین برای به رسمیت شناختن آموزش حرفه ای غیررسمی، توسعه برنامه هایی برای ارتقای کیفیت آموزش حرفه ای.

مطابق با قوانین تعیین شده توسط قانون ، توسعه چارچوب صلاحیت های حرفه ای توسط AS تأیید می شود.

توسعه/اجرای برنامه های حمایت از توسعه نهادی، مادی-فنی و منابع انسانی مؤسسات مجری برنامه های آموزشی حرفه ای؛

همکاری با انجمن های حرفه ای؛

 تعیین روش محاسبه اعتبار برنامه های آموزشی حرفه ای، تعیین نحوه ثبت نام در موسسه آموزشی حرفه ای و لیست مدارک لازم برای ثبت نام.

تعیین ساختار ارگانهای سرزمینی وزارت - مراکز منابع آموزشی و تصویب فهرست کارکنان و آیین نامه استاندارد آنها و نیز تعیین و عزل رؤسا و معاونان آنها.

حصول اطمینان از اجرای اقدامات حمایت اجتماعی برای معلمان و دانشمندان؛

ارائه پیشنهادات به دولت گرجستان برای سیاست دولتی در زمینه علم و فناوری برای تأیید و اطمینان از اجرای آن، تأمین مالی / پردازش تحقیقات علمی با هزینه تخصیص بودجه.

مشارکت در برگزاری همایش های علمی-فنی، سمپوزیوم ها، نمایشگاه ها و مسابقات در زمینه های آموزشی و علمی؛

تدوین سند اهداف ملی آموزش عمومی و ارائه به دولت گرجستان؛

تدوین سند اصلی منعکس کننده شاخص های نظام آموزشی و نظام آموزش عالی؛

تعیین هنجارهای مادی-فنی، نرم افزاری و منابع انسانی مؤسسات آموزشی؛

حصول اطمینان از تطبیق و هماهنگی برنامه ها و پروژه های بودجه ای برای تحقق اولویت ها و اهداف در حوزه آموزشی. و همچنین ترویج اجرای برنامه ها/پروژه های غیربودجه ای؛

تصویب ضوابط ثبت نام در مؤسسه آموزش عالی ، تعیین ضوابط صدور و انتقال کمک هزینه آموزشی دولتی، میزان کمک هزینه آموزشی دولتی، تعداد و شرایط تأمین مالی دانشجویان ثبت نام شده در مؤسسه آموزش عالی با برنامه اجتماعی ، همچنین قوانین صدور و انتقال کوپن برای دانشجویان موسسات آموزشی عمومی، همراه با وزارت دارایی گرجستان دولت، ارائه تاییدیه به ؛

تصویب قوانین ثبت نام دانش آموزان در مؤسسات آموزشی عمومی .

تأیید فرم پرونده شخصی دانش آموز و نحوه انجام پرونده شخصی دانش آموز در مؤسسه آموزشی عمومی .

تعیین نحوه برگزاری مسابقه انتخابی مدیر مدرسه دولتی، نحوه و شرایط انتخاب اعضای هیأت امناء و خاتمه اختیارات آنان.

تصویب نحوه و هزینه اعطای کتاب درسی مؤسسه آموزشی عمومی .

اجرای شماره گذاری مدارس دولتی و تعیین قاعده نامگذاری آنها.

تایید سند یکنواخت دولتی/نمونه دیپلم حرفه‌ای، فهرست تخصص‌های آموزش عالی، فرم ضمیمه سند دولتی تایید کننده آموزش عالی .

ارائه شده توسط شخص حقوقی حقوق عمومی - مرکز ملی توسعه کیفیت آموزش:

تصویب روش و هزینه برای تأیید صحت مدرک تحصیلی صادر شده در گرجستان و به رسمیت شناختن تحصیلات دریافت شده در خارج از کشور ؛

تصویب ارائه مجوز موسسات آموزشی .

تصویب آیین نامه اعتباربخشی برنامه های آموزشی مؤسسات آموزشی .

تصویب شیوه نامه و هزینه های اعتباربخشی برنامه های آموزشی تربیت معلم و توسعه حرفه ای که باید با شخص حقوقی حقوق عمومی - مرکز ملی رشد حرفه ای معلمان موافقت شود.

توسعه اولویت های توسعه علم، به منظور تضمین آزادی خلاقیت و دموکراتیزه کردن مداوم مدیریت حوزه علمی، حفظ و توسعه مدارس علمی، مشارکت در فعالیت های تحقیقات علمی بین المللی و همچنین ادغام آموزش با علم، با همکاری محافل علمی و دانشگاهی.

ارائه پیشنهاد برای تخصیص اعتبارات دولتی برای ساخت و ساز و بازسازی تأسیسات علمی - تحقیقاتی، تهیه پیش نویس تصمیمات دولت در مورد حفظ و نگهداری پایگاه های علمی-پژوهشی و تأسیسات آزمایشی با اهمیت ملی.

تهیه پیشنهادات با سایر آژانس های مدیریت دولتی در مورد توسعه یک استراتژی بلند مدت برای توسعه فناوری و حمایت دولتی از انتقال فناوری پیشرفته و همچنین مشارکت مستقیم (از طریق سرمایه گذاری) یا غیر مستقیم (مزایای مالیاتی، زیرساخت های نوآورانه و غیره) دولت در فرآیندهای مناسب؛

تعیین نحوه تشکیل ثبت موسسات آموزشی عمومی، روسای و روسای ادارات مؤسسه آموزش عالی دولتی و همچنین سخنرانان شورای نمایندگی مؤسسه آموزش عالی یک شخص حقوقی حقوق عمومی. ثبت اطلاعات شخصی دانش آموزان موسسات آموزشی عمومی، در صورت عدم امکان اعمال اختیارات توسط مدیران مدارس دولتی، مدیران، تعیین روش ثبت نام معاونان موقت، سایر وظایف انجام دهنده، اعضای هیئت امناء.

توسعه منابع آموزشی، برنامه ها و ارتقای اجرای آنها به منظور تضمین فرآیند آموزشی با کیفیت برای موسسات پیش دبستانی و آموزشی.

با ارائه شخص حقوقی حقوق عمومی - مرکز ملی سنجش و امتحانات، قانون اداری-حقوقی فردی برنامه های امتحانی فارغ التحصیلی مدارس تصویب می شود .

به منظور ترویج توسعه آموزش عمومی، انجام تحقیقات مختلف؛

تعیین انطباق کتاب مدرسه با برنامه درسی ملی، ارزیابی آن و تعیین نمره به کتاب درسی.

بررسی صحت زبانی اسناد ثبت نام دقیق (به استثنای سند دولتی تأیید کننده آموزش).

به منظور ارائه کتب درسی مدرسه (کتاب دانش آموزی) و ادبیات کمکی به دانش آموز، قوانین کلی استفاده از کتب درسی مدرسه (کتاب دانش آموزی) و ادبیات حمایتی که توسط دولت به صورت رایگان در اختیار والدین/نماینده قانونی دانش آموز قرار می گیرد، به صورت موقت. استفاده و تایید معیارهای ارزیابی برای نگهداری آنها .

تصویب قوانین برگزاری مسابقات/مسابقات مدارس .

اجرای سایر اختیارات مقرر در قانون گرجستان.

نظام آموزشی گرجستان:

پیش دبستانی

مهد کودک‌های گرجستان شامل ۳ دسته می باشند:

·       مهدکودک های دولتی با زبان گرجی

·       مهد مادر (گرجی) دولتی با زبان گرجی و آموزش انگلیسی

·       مهد مادر (گرجی) خصوصی با زبان انگلیسی و آموزش گرجی

مدارس در گرجستان:

مدارس گرجستان شامل سه دسته دولتی و خصوصی و بین المللی می شوند.

مدارس دولتی فقط دانش آموزشی را ثبت نام میکند که به زبان گرجی صحبت کنند. تنها مدرسه نینو دانش آموزانی که به زبان گرجی آشنایی ندارند می پذیرد. در این مدرسه بعد اتمام کلاس ها یک ساعت برای دانش آموزان خارجی کلاس آموزش زبان گرجی برگزار می شود.دانش آموزان مدارس دولتی برای ورود به دانشگاه باید در کنکور شرکت کنند وپذیرفته شوند. مدرسه خصوصی گرجی المپیا دو زبانه “انگلیسی و گرجی” می باشد.

مدارس  بین المللی با سیستم آموزشی ib

دیپلم ib به سیستم آموزشی خاصی تعلق می گیرد که در بعضی مدارس و دانشگاه های اروپا ، انگلستان و آمریکا پیاده می شود. دانش آموزانی که با این سیستم آموزش دیده اند فقط در دانشگاه هایی که با همین سیستم هستند می توانند تحصیل کنند و یا از قانون انتقال دانشجو استفاده کنند.

مدرسه بین المللی گرجی المپیا

آکادمی انگلیسی گرجی که از دو بخش مدرسه گرجی زبان و مدرسه بین المللی انگلیسی تشکیل می شود. مدرک دریافتی از این مدرسه با دیپلم بین المللی مانند کمبریج برابری میکند.

آموزش  عمومی:

 مدت تحصیل در مدارس در مجموع ۱۲ سال ‌است؛ از اول تا ششم: دوره ابتدایی، از هفتم تا نهم: دوره پایه، از دهم تا دوازدهم: دوره تحصیلات متوسطه. تحصیل از اول تا کلاس نهم اجباری است.

تحصیلات حرفه ای

 آموزش حرفه ای در گرجستان پنج مرحله ای است. در صورت تحصیل در مراحل چهارم و پنجم داشتن دیپلم تحصیلی ۱۲ ساله لازم می باشد.

تحصیلات عالی

 دوره کارشناسی و دیپلم تخصصی - حداقل ۴ سال‌ تحصیل حضوری و تمام وقت‌ به‌ شرط‌ دارا بودن‌ دیپلم‌ ۱۲ ساله دبیرستان ؛ دوره کارشناسی ارشد - دو سال تحصیل حضوری و تمام وقت، به شرط دارا بودن مدرک کارشناسی معتبر ؛ دوره دکتری - حداقل سه سال تحصیل حضوری و تمام وقت.   

آدرس الکترونیکی: pr@mes.gov.ge  وب سایت: http://www.mes.gov.ge

تهیه و تنظیم:رایزنی فرهنگی ج.ا.ایران تفلیس

آذرماه 1401

کد خبر 14062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =