۲۶ آبان شهروندان یونان با حضور گسترده در راهپیمایی چند ده هزار نفره درآتن در مقابل سفارت آمریکا به مناسبت چهل و ششمین سالگرد قیام دانشجویی و پیروزی ملی برحکومت سرهنگ های دیکتاتور مورد حمایت آمریکا خشم و انزجار خود را از رژیم سلطه طلب آمریکا نشان دادند .

آمریکا در سال ۱۹۶۷میلادی با دخالت در امور داخلی یونان و حمایت همه جانبه از سرهنگ پاپادوپولو که با انجام یک کودتای نظامی برسر کار آمده بود، مورد خشم و نفرت مردم یونان قرار گرفت .

 در سال ۱۹۷۴ پس از قیام دانشجویی که به جنبش دانشگاه پلی تکنیک شهرت دارد و فراگیری اعتراضات و پیروزی قیام مردمی و تاسیس نظام جمهوری همه ساله این پیروزی با راهپیمایی مردم و احزاب سیاسی گرامی داشته میشود .

 مردم شهر آتن راهپیمایی و تظاهرات خود را بر علیه آمریکا از درب این دانشگاه واقع در مرکز شهر آتن به سمت سفارت آمریکا آغاز کردند و شعارهای تندی بر علیه دخالت های آمریکا در دیگر کشورهای جهان  سر دادند و " خواستار تعطیلی پایگاه های نظامی پیمان آتلانتیک شمالی ( ناتو) و دیگر پایگاه های نظامی آمریکا " که هر روز بر تعداد آنها در یونان افزوده می شود، گردیدند.

معترضین شرکت کننده  که در مراسم گرامیداشت قیام دانشجویی این کشورحضور داشتند و رسانه های گروهی یونان تعداد آنان را به بیش از ۲۰ هزار نفر قلمداد کردند با سر دادن شعارهایی بر علیه آمریکا و عملکرد این کشور در کشورشان و جهان، بسوی پارلمان یونان واقع در میدان " اصلی شهر آتن  " میدان سینداگما" راهپیمایی کردند و با توقف کوتاهی در مقابل پارلمان این کشور از دولت یونان خواستار تعطیلی پایگاه های نظامی ناتو و آمریکا در یونان شدند.

حضور شهروندان یونانی امسال که بسیار گسترده تر از سالهای گذشته بود به گونه ای که رسانه های جمعی یونان حضور این همه شهروند یونانی در این تظاهرات را بی سابقه قلمداد کردند.

آنها با سر دادن شعارهایی بر علیه آمریکا ،ایجاد حکومت دیکتاتوری سرهنگ ها در سال ۱۹۶۷ میلادی  را طراحی و برنامه ریزی دولت آمریکا در آن زمان قلمداد کردند و اعلام کردند: امریکا نه تنها حکومت دیکتاتور ها  را ایجاد، بلکه تا سال ۱۹۷۳ میلادی بشدت برعلیه منافع یونان از این نظام  دیکتاتور حمایت همه جانبه می نموده است.

 در اواخر سال ۱۹۷۳ در پی ناراضیتی شهروندان یونانی از حکومت سرهنگ های دیکتاتور، دانشجویان دانشگاه پلی تکنیک با نیروهای امنیتی این رژیم درگیر شدند که به اعتراضات فراگیری مبدل شد و حکومت سرهنگها ساقط گردید.

تظاهر کنندگان با سر دادن شعارهایی پایگاه ناتو و آمریکا در یونان را ، پایگاه های قتل و کشتار ملت ها قلمداد کردند که نه تنها  حضور این پایگاه ها بر علیه  منافع یونان است، بلکه برعلیه منافع تمام کشورها و عامل قتل و خشونت دیگر ملت ها در جهان می باشند که بایستی هرچه سریعتر این پایگاه های نظامی بسته شوند.

گفتنی است که " الکسیس چیپراس" نخست وزیر پیشین یونان که چند ماه پیش قدرت را به حزب راستگرا و محافظه کار دمکراسی نوین پس از شکست در انتخابات عمومی واگذار کرد، در جلوی صف تظاهر کنندگان بسوی سفارت امریکا حضور داشت.

الکسیس چیپراس نخست وزیر پیشین یونان قبل از بقدرت رسیدن در سال ۲۰۱۵ میلادی همیشه در صفوف جلوی تظاهرات بر علیه نظام سرمایه داری و بخصوص آمریکا و همچنین صفوف تظاهرات مردمی حمایت از مردم فلسطین  بود ولی پس از بقدرت رسیدن بر خلاف انتظار ، روابط یونان با آمریکا و رژیم صهیونیستی را توسعه داد .

تظاهرکنندگان در خلال راهپیمایی خود نیز با انتقاد از دولت یونان مبنی بر لغو مصونیت دانشجویی که حدود یکماه پیش به تصویب پارلمان یونان رسید، شعارهای تندی دادند و خواستار لغو این قانون شدند.

دولت یونان حدود یکماه پیش با مدعی شدن اینکه در دانشگاه های کشور، افراد غیر دانشجو و حتی تعدادی از دانشجویان به اقدامات ضد قانون دست می زنند، به نیروهای پلیس اجازه داده که هر زمانی که لازم بدانند وارد دانشگاه شوند که این امر خشم دانشجویان و حتی تعداد زیادی از اسا تید را برانگیحته است.

تظاهرکنندگان در مقابل سفارت آمریکا پرچم این کشور را به آتش کشیدند و درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضین به اوج خود رسید که بر اثر این درگیری ها تعداد زیادی دستگیر و تعدادی نیز زخمی شدند.

 دولت یونان حدود ۵ هزار نیروی پلیس و تعدادی هواپیمای بدون سرنشین برای حفاظت از سفارت آمریکا در مرکز شهر آتن را بکار گرفته و خودروهای نیروهای امنیتی یونان از روز گذشته به دور سفارت آمریکا حلقه زده بودند تا مانع نزدیک شدن معترضین و تظاهرکنندگان خشمگین به ساختمان سفارت شوند .

کد خبر 1545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =