۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۳

انتخابات عمومی یونان برای تعیین نخست وزیر و نمایندگان پارلمان یونان روز 21 ماه می 2023 میلادی در سراسر این کشور برگزار شد. در این دور انتخابات، رقابت اصلی میان حزب راستگرای دموکراسی نوین به رهبری کریاکس میچوتاکیس و حزب چپگرای سیریزا به رهبری الکسیس چیپراس بود.

انتخابات عمومی یونان برای تعیین نخست وزیر و نمایندگان پارلمان یونان روز 21 ماه می 2023 میلادی در سراسر این کشور برگزار شد. در این دور انتخابات، رقابت اصلی میان حزب راستگرای دموکراسی نوین به رهبری کریاکس میچوتاکیس و حزب چپگرای سیریزا به رهبری الکسیس چیپراس بود. حزب دموکراسی نوین در ماه جولای 2019 میلادی با پیروزی در انتخابات در برابر حزب چپگرای سیریزا، قدرت را بدست گرفت و در خلال 4 سال حکمرانی با تمسک به اصول نظام سرمایه داری، دست شرکت های بزرگ را برای اقداماتشان کاملاً باز گذاشت و این امر موجب تلاطم های اقتصادی به ویژه برای قشر فرودست شد. افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش تورم در کالاهای اساسی، افزایش نرخ مسکن و اجاره بها از جمله مواردی بود که این تصور را ایجاد کرد، این حزب در انتخابات یا مغلوب خواهد شد و یا با آرای کمی نسبت به حزب رقیب خود یعنی حزب چپگرای سیریزا به پیروزی خواهد رسید. با این حال، نتایج برگزاری انتخابات عمومی در مورخ 21 ماه مه 2023 میلادی با این پیش بینی ها متفاوت بود. حزب راستگرای دموکراسی نوین 40.79 درصد کل آراء را به خود اختصاص داد که با این آراء تعداد 146 نماینده در پارلمان این کشور را به خود اختصاص داد. حزب چپگرای سیریزا 07/20 درصد و تعداد 71 نماینده ، حزب سوسیالیست پاسوک 45/11 درصد و تعداد 41 نماینده، حزب چپگرای یونان(ک- ک -ا) با اختصاص  7.23 درصد کل آراء  و تعداد 26 نماینده،  حزب راه حل یونانی با  4.45  درصد کل آراء و تعداد 16 نماینده، دیگر احزاب تشکیل دهنده پارلمان بودند. گفتنی است که تعداد 20 حزب کوچک شرکت کننده در این انتخابات عمومی مجموعاً 16 درصد کل آراء به خود اختصاص دادند و چون آراء بدست آمده هریک به تنهایی کمتر از 3 درصد کل آراء  کشور بوده است، هیچکدام به پارلمان یونان راه نیافتند.

برخی نکات قابل توجه رسانه ها در این انتخابات بدین ترتیب است:

1-  حزب راستگرای دموکراسی نوین به رهبری کرایاکس  میچوتاکیس در انتخابات عمومی سال 2019 میلادی 39.58 درصد کل آراء را به خود اختصاص داده بود و بدین ترتیب حزب حاکم وقت (حزب چپگرای سیریزا) به رهبری الکسیس چیراس را شکست داد. در حالیکه در انتخابات هفته پیش به رغم افزایش مشکلات اقتصادی و افزایش بیش از 10 درصدی تورم در کشور، وقوع فاجعه خروج قطار و کشته شدن تعداد 57 نفر در این حادثه به علت عدم کارکرد تجهیزات کنترلی خطوط ریلی، افزایش نرخ بیکاری، نصب سیستم شنود در دفاتر تعدادی از سران احزاب سیاسی مخالف توسط دولت،  شنود مکالمات تعدادی از وزیران و فرمانده هان نظامی و بخصوص وزیر دفاع این کشور که با انتقاد شدید اتحادیه اروپا مواجه شد، نه تنها محبوبیت این حزب کاهش نیافت، بلکه بیش از 40 درصد آراء را به خود اختصاص داد.

2-   حزب چپگرای سیریزا از سال 2015 الی 2019 میلادی و در شرایط بد اقتصادی این کشور حاکمیت را در دست داشت. این حزب در سال 2019 میلادی با بدست آوردن 31.53 درصد کل آراء بازنده انتخابات شد. اما در انتخابات اخیر و طی مدت چهار سال گذشته که به عنوان حزب رقیب در کشور فعالیت می کرد، حدود 11 درصد از محبوبیت خود را از دست داد و تنها 20.7 درصد کل آراء را به خود اختصاص داد. این اولین باری در تاریخ انتخابات یونان یعنی از سال 1974 میلادی است که محبوبیت حزب رقیب در نظر مردم کاهش یافته است.

3-  تحلیلگران بر این باور هستند که حزب چپگرای سیریزا طی مدت 4 سال حاکمیت حزب دموکراسی نوین، تنها نظاره گر اقدامات دولت در زمینه اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و دیگر مسائل بوده و با بی تفاوتی از کنار آنها گذشته است. بی تفاوتی در قبال مشکلات مردم از یکسو و عملکرد بد دولت چپگرای سیریزا در قبال افزایش مالیات ها برعلیه قشر متوسط جامعه در زمان تصدی دولت، باعث شد که این گروه از اقشار جامعه دیگر اعتمادی به الکیسس چیپراس و حزبش نداشته باشند.

4-  نتیجه انتخابات یونان را حتی بهترین موسسات نظر سنجی که اکثراً هم به نوعی حامی حزب راستگرای دموکراسی نوین هستند، به درستی پیش بینی نکردند. پیش بینی های منتشر شده بین 6 الی 7 درصد برتری حزب راستگرای دموکراسی نوین بود. بنابراین موسسات نظرسنجی و رسانه های وابسته و طرفدار حزب راستگرای دموکراسی نوین هم انتظار این نتایج را نداشتند.

5- در این انتخابات حدود 42 درصد از شهروندان از رای دادن خود داری کردند که براساس گزارش اداره آمار یونان 440 هزار نفر از آن ها جوانان و رای اولی ها بوده اند. همچنین حدود 3 درصد از شرکت کنندگان رای سفید به صندوق ها انداخته­اند.

بنابر این، نتایج این انتخابات باعث شد که حزب راستگرای دموکراسی نوین احساس برتری مطلق نماید و به همین دلیل حاضر نشد که با احزاب همسو برای تشکیل دولت ائتلافی وارد عمل شود. طبق قانون انتخابات یونان در صورت عدم  تشکیل دولت ائتلافی در مرحله نخست انتخابات، در مرحله دوم چنانچه حزبی بیش از 30 درصد کل آراء کشور را به خود اختصاص دهد، تعداد 50 کرسی پارلمان نیز به آن اهدا  می شود. بنابراین اگر حزبی تعداد 110 کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد، تعداد 50 کرسی نیز به آن اهدا و جمع نمایندگان وی در پارلمان به 160 نفر می رسد که برای تشکیل دولت بدون نیاز به ائتلاف کافی است. مرحله دوم انتخابات یونان در روز 25 ماه جون 2023 میلادی برگزار خواهد شد و حزب دموکراسی نوین با اعتماد به اینکه حزب اول خواهد شد و اکثریت آراء را به خود اختصاص خواهد داد، حاضر به تشکیل دولت ائتلافی نشد و کشور را به سوی برگزاری انتخابات عمومی مجدد سوق داد.  

          با این وصف به نظر می­رسد، رویکرد سیاست خارجه یونان در دولت آتی در تداوم رویکرد فعلی و همسویی کامل آن با سیاست های آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه و در قبال ایران باشد.

کد خبر 15681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =