حمایت قانون جدید از کارگران خانگی

سیریل رامافوسا[1]، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، این هفته لایحه‌ای را امضا کرد که با اصلاح قانون مربوط به جبران آسیب ها و بیماری های شغلی، از کارگران خانگی  حمایت می‌کند.

سیریل رامافوسا[1]، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، این هفته لایحه‌ای را امضا کرد که با اصلاح قانون مربوط به جبران آسیب ها و بیماری های شغلی، از کارگران خانگی  حمایت می‌کند.

از منظر اخلاق اسلامی، این قانون تعهدات ما را در قبال افرادی که در خانه استخدام می‌کنیم، افزایش می‌دهد. به طور خاص ما موظف هستیم با اطمینان از ایمنی شخصی و سلامت کارگران از آنها مراقبت کنیم. این همان کاری است که قانون جبران صدمات و بیماری های شغلی ([2]COIDA) انجام می‌دهد. این قانون از کارفرمایان می‌خواهد که از چند نظر نسبت به کارگران خانگی خود نقش حمایتی داشته باشند که این موضوع جدیدی نیست.

اساساً آن چه این اصلاحیه انجام می دهد، این است که به تصمیم دادگاه قانون اساسی در سال 2020 در مورد پرونده مهلانگو[3] و دیگری علیه وزیر کار و دیگران ترتیب اثر می‌دهد. در آن پرونده، دادگاه بخش‌هایی از قانون جبران صدمات و بیماری‌های شغلی را مغایر با قانون اساسی اعلام کرد.

دادگاه دریافت که عدم اختصاص مزایا به افرادی که به عنوان کارگر خانگی (و خانواده‌های آنها) تحت قانون جبران صدمات و بیماری‌های شغلی استخدام شده اند، خلاف قانون اساسی است. دادگاه به بخش های 9، 10 و 27 (1) (ج) قانون اساسی آفریقای جنوبی و تعهدات آفریقای جنوبی تحت قوانین منطقه‌ای و بین‌المللی استناد کرد.

کارگران خانگی شاغل در خانوارهای خصوصی تاکنون به عنوان «کارمند» تعریف نشده و از دریافت غرامت در شرایطی که در طول کار خود دچار بیماری یا از کارافتادگی، جراحت یا فوت شده باشند، محروم بوده‌اند. آنها اکنون تحت حمایت این قانون قرار گرفته‌اند.

بر اساس قانون اصلاح شده، معیشت کارگران متاثر از صدمات یا بیماری‌های شغلی نیز با معرفی یک فرآیند چند رشته‌ای مبتنی بر کارمند برای توانبخشی و به کار گرفتن مجدد کارکنان آسیب دیده یا کارمندانی که به بیماری‌های شغلی مبتلا شده‌اند، تامین می‌شود.

اکنون کارفرمایان موظف هستند قبل از اخراج یک کارمند، تمام فرآیندهای توانبخشی و به‌کارگیری مجدد را به پایان برسانند.

منبع:

https://alqalam.co.za/new-law-protects-domestic-workers-as-muslims-its-the-right-thing-to-do/


[1] Cyril Ramaphosa

[2] Compensation for Occupational Injuries and Diseases Act

[3] Mahlangu

کد خبر 15745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =