صومعه واتوپدی بزرگترین و شناخته شده ترین صومعه این منطقه است. این صومعه بیش از 130 راهب دارد و علت شهرت جهانی آن، حضور شخصیت های برجسته ای همچون پادشاه کارلوس، پادشاه انگلستان و ... در این صومعه است. همچنین راهبانی از کشورهای مختلف دنیا ازجمله فرانسه، انگلستان، آمریکا و ... در آن سکونت دارند. صومعه واتوپدی همچنین یکی از قدیمی ترین صومعه های منطقه کوه مقدس است.

صومعه واتوپدی

رایزن فرهنگی کشورمان در یونان طی مدت حضور در یکی از مقدس ترین اماکن مسیحیان ارتدکس شرقی یعنی آگیوس اوروس از صومعه واتوپدی بازدید و با بزرگان این صومعه گفت و گو کرد. صومعه واتوپدی بزرگترین و شناخته شده ترین صومعه این منطقه است. این صومعه بیش از 130 راهب دارد و علت شهرت جهانی آن، حضور شخصیت های برجسته ای همچون پادشاه کارلوس، پادشاه انگلستان و ... در این صومعه است. همچنین راهبانی از کشورهای مختلف دنیا ازجمله فرانسه، انگلستان، آمریکا و ... در آن سکونت دارند. صومعه واتوپدی همچنین یکی از قدیمی ترین صومعه های منطقه کوه مقدس است. حفاری های اخیر و کشف بقایای کلیسای به جای­ مانده در نزدیک این منطقه، مشخص می­کند که مسیحیان به بیش از 2000 سال است که در این منطقه حضور دارند. واتوپدی در نیمه دوم قرن دهم توسط سه راهب به نام‌های آتاناسیوس، نیکلاس و آنتونیوس از آدریانوپل تأسیس شد و چندین بار در طول تاریخ خود، به ویژه در دوره بیزانس و در قرن 18 و 19 توسعه یافت و در حال حاضر بزرگترین صومعه شبه جزیره آتوس است.  

این صومعه هدایا و اشیا باستانی و با ارزش زیادی را در خود جای داده است که یکی از مهمترین این هدایا جام لاسپیس است که از تکه سنگی گران بها و پایه های طلایی ساخته شده است. همه این اشیا گران بها (نسخ خطی، تمثال های دینی، طلا و جواهرات و ... ) درمحل موزه این صومعه که در سال 2010 با حمایت دولت کاتالونیا بازسازی شد، نگهداری می شوند. علاوه بر این اشیا گرانبها، باقی مانده استخوان های برخی قدیسین مانند جمجمه خریسوستوموس مقدس در این مکان نگهداری می شود که برخی از راهبان معتقدند که این باقی مانده ها خاصیتی شفا گونه دارند.

صومعه واتوپدی

این صومعه همچنین دارای کتابخانه ای با بیش از 2000 جلد کتب خطی و 35000 کتاب چاپی است که در بین این نسخ خطی، نوشته هایی از دوران باستان، قرون وسطی مانند دست نوشته و نقشه های بطلمیوس وجود دارد که خود اهمیت ویژه ای به این صومعه بخشیده و این مرکز را نسبت به سایر مراکز متمایز کرده است. به همین دلیل، این مرکز بودجه بیشتری نسبت به سایر صومعه ها از اتحادیه اروپا و دولت یونان دریافت می­کند و از امکانات بیشتری هم برای زائران و هم راهبان برخوردار است.

 رایزن فرهنگی کشورمان در مدت اقامت در این مرکز از کتابخانه، موزه، کلیسای مرکزی و دیگر امکانات این صومعه بازدید نمود و با تعدادی از راهبان از جمله دستیاران پیر صومعه دیدار و گفتگو کرد. پدر توماس معاون پیر صومعه در دیدار با رایزن فرهنگی کشورمان گفت: متاسفانه پیر ما پدر اِفرِم به دلیل مسافرت اینجا نیست ولی به من سفارش کرد که حتما با شما در دفترش دیدار و گفت و گو داشته باشم. اینجا راهبان می آیند و همه مادیات اعم از تحصیلات، زن و خانواده، پول و ثروت، موقعیت اجتماعی و ... را پشت سر می گذارند تا با این کار سبب تعالی روحی خود شوند. صومعه نشینی از قرن ششم در این منطقه که به حریم حضرت مریم (س) معرف است شروع شد. وی در ادامه توضیحاتی در خصوص تاریخچه صومعه و فعالیت های روزانه راهبان ارائه کرد.

صومعه واتوپدی

همچنین پدر ارسنیوس از اعضای اصلی شورای مدیریتی یازده نفره و مسئول برنامه و بودجه صومعه در دیدار با مهدی نیک خواه قمی گفت: از حضور شما در این محل خیلی خوشحالم. خاطرم هست که سال 2018 سفیر شما به همراه دو تن از اعضای سفارت به این صومعه آمدند و ما افتخار پذیرایی از آنها را داشتیم. امروز برای دومین بار در تاریخ این صومعه است که از سفارت ایران در این مجموعه حضور پیدا می کنند و من افتخار هم صحبتی با رایزن فرهنگی سفارت ایران را دارم.

پدر ارسنیوس در ادامه توضیحاتی در خصوص فعالیت های اقتصادی و فرهنگی این صومعه در یونان ارائه کرد و گفت: صومعه واتوپدی دارای بنیادی فعال در حوزه های فرهنگی در آتن است و ما به طور مرتب برنامه های فرهنگی از جمله کنسرت های موسیقی کلیسایی، نمایشگاه و ... برگزار می کنیم. خوشحال می شویم که با همکاری رایزنی فرهنگ بتوانیم برنامه های مشترکی ترتیب دهیم. ایشان در ادامه ویدیو هایی از برنامه های این بنیاد در آتن نشان داد و از هر گونه همکاری فرهنگی - دینی در قالب برنامه های مشترک استقبال کرد. وی همچنین توضیحات کاملی در خصوص تامین هزینه ها و نحوه مدیریت این صومعه ارائه نمود.

صومعه واتوپدی

          بعد از آن رایزن فرهنگی کشورمان به همراه پدر ماتیوس که از سال 1991 ساکن این صومعه است، از گنجینه و آثار موجود در موزه واتوپدی دیدار کرد. علاوه بر این پدر ایقناتیوس مسئول پذیرش زائران توضیحات کاملی از برنامه حضور زائران در صومعه و نحوه پذیرش آن ها ارائه کرد.

          در تمامی این دیدار ها رایزن فرهنگی کشورمان وضعیت مسیحیان در ایران را تشریح کرد و کتاب مصور ادیان در ایران را به صومعه های آگیوس پاولوس و واتوپدی اهدا نمود.

صومعه واتوپدی

کد خبر 15783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =