در یک هفته گذشته بحث و جدل های متعددی در خصوص اظهارات و مواضع وزیر فرهنگ لبنان(شیعه- حزب امل) در صحنه لبنان به وجود آمده و همچنان ادامه دارد که موجب اختلافات بسیاری چه در سطح جامعه و چه در شبکه های اجتماعی شده است، که در اینجا مروری بر آن خواهیم داشت:

گزارشی از جنجال اخیر در خصوص اظهارات و مواضع

قاضی محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان(شیعه)

گزارشی از جنجال اخیر در خصوص اظهارات و مواضع
قاضی محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان(شیعه)

در یک هفته گذشته بحث و جدل های متعددی در خصوص اظهارات و مواضع وزیر فرهنگ لبنان(شیعه- حزب امل) در صحنه لبنان به وجود آمده و همچنان ادامه دارد که موجب اختلافات بسیاری چه در سطح جامعه و چه در شبکه های اجتماعی شده است، که در اینجا مروری بر آن خواهیم داشت:

  • اولین و مهمترین مسئله مشکلی بود که در جاده تقاطع منطقه "کحاله" روز چهارشنبه گذشته هنگام ورود کامیون مهمات متعلق به حزب الله از منطقه بقاع به بیروت رخ داد و این کامیون واژگون شد در این هنگام شبه نظامیان حاضر در منطقه که اکثرا مسیحیان وابسته به حزب "قوات اللبنانیه" هستند، در تلاش برای کنترل آن به محافظین کامیون(نیروهای حزب الله) حمله کردند، آنها ابتدا شروع به پرتاب سنگ و سپس تیراندازی کردند که منجر به زخمی شدن یکی از جوانان مسئول حفاظت از کامیون (احمد علی القصاص) شد. وی پس از اینکه به بیمارستان منتقل شد به شهادت رسید. تبادل آتش با افراد مسلح مهاجم ادامه پیدا کرد و فردی که احمد القصاص را به شهادت رسانده بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت که منجر به کشته شدن وی شد و در همین هنگام نیروهای ارتش لبنان وارد عمل شده و از نزدیک شدن  افراد مسلح محلی به کامیون جلوگیری کردند.

لینک: “فتنة الکحالة”.. الروایة الکاملة

پس از این ماجرا حمله رسانه ای علیه سلاح حزب الله در لبنان تشدید شد، تا حدی که آن را به ایجاد تمام بحران ها در لبنان متهم کردند و در نتیجه قاضی محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان در صفحه توئیتر (X) خود در چندین توئیت مساله حمایت از سلاح حزب الله در مقابل گفتمان احزاب مخالف مسیحی را اعلام کرد. مهمترین این توئیت ها عبارت بود از:

خطاب به شهید حزب الله: از ما می خواهی ببخشیم؟! گواهی می دهیم که از تو جز خیر و نیکی به ما نرسیده است.

شما جان خود را برای حفاظت از سرزمین و ناموس و مقدسات ما مسلمانان و مسیحیان دادید و از لبنان و همه لبنانی ها چه کسان شایسته و چه کسان نالایق دفاع کردید.

به روی امثال تو فقط گل می شود انداخت.

حضرت مریم مقدس مخالف کسانی است که به قتل تو دیگران را تحریک کردند!

گزارشی از جنجال اخیر در خصوص اظهارات و مواضع
قاضی محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان(شیعه)

سلاح مقاومت را وجود اسرائیل، دشمن لبنان و همه لبنانی ها باعث می شود. این سلاح منحصراً برای جلوگیری از خیانت و مقابله با طمع آنان است، زیرا تا زمانی که نبینند میهن‌مان سقوط کند یا در یک جنگ داخلی شعله ور شود، آرام نخواهند گرفت.

"خدا ما را از شر ساعت غفلت و غافلان محفوظ بدارد و آگاهی و استواری و کنترل خشم را به ما الهام کند و ما را یاری دهد تا وحدت ملی خود را حفظ کنیم و ما را از شر کسانی که سم های اختلاف و تحریک و اطلاعات نادرست می پاشند، و ترس، نفرت و کینه را در بین آحاد این کشور در خدمت دشمن و نقشه های شیطانی او می دمند، حفظ کند. "

  • مورد دوم ، فیلم جدید آمریکایی به نام "باربی" است که پس از دستیابی به یک میلیارد دلار در سه هفته اکران توسط برخی از کشورهای عربی توقیف شد و ادعا کردند این فیلم محتوای ضد اخلاقی و ارزشهای عمومی را تبلیغ می‌کند. همچنین در پاکستان پخش فیلم را متوقف کردند. رسانه های کویتی اعلام کردند که دولت این کشور هر چیزی را که اخلاق عمومی را توهین کند یا به نقض نظم، آداب و سنن عمومی منجر شود، ممنوع و غیر مجاز میدانند. در کشور عمان، به دلیل وجود صحنه های غیر مناسب برای کودکان، و تکیه بر شخصیت های همجنس گرا و همچنین تبلیغ وترویج مواد مخدر و موارد ممنوعه دیگر، فیلم «باربی» را ممنوع اعلام کردند.

در لبنان نیز، وزیر فرهنگ، محمد وسام المرتضی، برای جلوگیری از نمایش فیلم «باربی» در این کشور اقدام کرد، زیرا این فیلم همجنس گرایی را ترویج می کند و رفتارهای ضد ارزش های دینی و اخلاقی را ترویج میکند. در بیانیه وزیر فرهنگ لبنان آمده است: «محتوای فیلم ناقض اخلاقیات و ارزش‌ها، به‌ویژه ارزش خانواده و ناقض اصول عاطفی، اخلاقی و اعتقادی است که مبنای اصیل جامعه لبنان را تشکیل می‌دهد». بر اساس تصمیم المرتضی، بسام مولوی، وزیر کشور، فیلم را به کمیته نظارت بر نوارهای فیلم که برای نمایش آماده شده بود، ارجاع داد تا آن را بررسی و پیشنهاداتی ارائه کند.

لینک:

منع فیلم باربی فی الکویت ورحلته العربیة قد تتوقف فی لبنان

"خدش الآداب العامة".. فیلم باربی ممنوع فی دول عربیة وإسلامیة

منع عرض فیلم "باربی" فی الکویت ولبنان.. ومسؤولان یوضحان الأسباب

"فیلم «باربی» با ارزش‌های اخلاقی و اعتقادی و اصول جا افتاده در لبنان در تضاد است، چرا که به ترویج همجنس‌گرایی و ترنس‌جنسیتی می‌پردازد و ایده زشتی را مبنی بر رد قیمومیت پدر، تضعیف و تمسخر نقش مادر، زیر سؤال بردن ضرورت ازدواج و تشکیل خانواده و جلوه دادن آنها به عنوان مانعی در راه خودسازی فرد به ویژه برای زنان مطرح میکند."

  • سومین موضوع، اقدام 9 نماینده مجلس برای قانونی شدن «همجنسگرایی» در لبنان بود. این 9 نماینده پیشنهاد قانونی برای لغو ماده 534 قانون مجازات را که می گوید «هر رابطه جنسی بر خلاف طبیعت یک سال حبس دارد» را مطرح کردند. این ماده ای است که بر اساس آن قوه قضائیه همجنس گرایان و افراد منحرف را جنایتکار می داند.

لینک:

الخطیب: هناک 9 نواب تقدّموا من المجلس النیابی من أجل تشریع "الشذوذ الجنسی"!

این موضوع احساسات اکثریت مردم کشور را و همچنین نهادهای مذهبی و دینی لبنان را برانگیخت که خواستار پس گرفتن این درخواست و پیشنهاد شدند و وزیر فرهنگ نیز در میان این گروه قرار داشت و اعلام کرد:

"امیدواریم نمایندگان محترم ملت که این طرح را امضا کرده اند، آن را پس بگیرند، به ویژه که بدون شک به ارزش های وحدت آفرین ایمانی و اخلاقی پایبند بوده و به ضرورت مقابله با همه اندیشه های مخالف آن که تأثیری فاجعه بار بر جامعه ما، خانواده های ما و نسل های نوظهور ما دارند، معتقدند."

"بر حسب دو اصل 9 و 10 قانون اساسی، دولت موظف است که نسبت به خداوند متعال و احترام به آموزه‌های دینی احترام بگذارد و از هرگونه تعلیم مخالف با ارزش‌های اخلاقی ناشی از آن جلوگیری کند.  مسیحیت و اسلام از همجنس گرایی که بر خلاف دستور خالق است بیزارند و به دلیل تأثیرات فاجعه بار این پدیده ها بر جامعه، خواهان مقابله با این پدیده ها هستند."

 

این مواضع وزیر فرهنگ لبنان علت هایی بود برای حمله شدید دشمنان مقاومت و حزب الله به وی و توهین به شخص وزیر در رسانه های خود؛ تیترها در صدر بولتن های خبری خود قرار گرفتند. جنجالی که همچنان در شبکه های مجازی ادامه دارد:

از باربی تا کحاله: وزیر فرهنگ ارعاب و خیانت در دولت «حزب الله»

*الـمـفـکـر والـفـیـلـسـوف والـمـعـجـم الـعـربـی الـمـتـنـقـل نـدیـم الـجـمـیـل*

یریدون منع عرض فیلم Barbie، بل یعرضون افلام قتل وجهاد لاطفال.

‏ثقافتنا ثقافة الحیاة، ثقافتهم ثقافة الموت والارهاب، ثقافة حزب الله اخطر من سلاحه..

‏اذا تم منع عرض فیلم Barbie فی صالات السینما، فسنعرضه فی الساحات العامة فی لبناننا ولیمنعوه فی دویلتهم.

‏*لـکـم دویـلـتـکـم، لـنـا لـبـنـانـنـا…*

گزارشی از جنجال اخیر در خصوص اظهارات و مواضع
قاضی محمد وسام المرتضی وزیر فرهنگ لبنان(شیعه)

لینک صفحه وزیر فرهنگ لبنان

https://twitter.com/JugeMMourtada?s=20

https://twitter.com/alahdnews2/status/1690684786736570368?s=20

مقاله اخیر وزیر فرهنگ در لینک ذیل:

بلبال «مشارعة» یا أختُ فی بلدی

کد خبر 16714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =