پس از عملیات طوفان الاقصی توسط حماس پوشش خبری عملیات جریان مقاومت در صدر اخبار شبکه های رادیویی و تلویزیونی یونان قرار گرفت. آنچه در این پوشش رسانه ای مورد توجه است، سوگیری یک طرفه و مغرضانه به نفع رژیم صهیونیستی است.

پس از عملیات طوفان الاقصی توسط حماس پوشش خبری عملیات جریان مقاومت در صدر اخبار شبکه های رادیویی و تلویزیونی یونان قرار گرفت. از روز نخست این حوادث، کانال های تلویزیونی یونان به صورت زنده این تحولات را پوشش می دادند و تا به امروز، جزئیات لحظه به لحظه این حوادث با حضور کارشناسان حوزه روابط بین الملل، منطقه غرب آسیا، کارشناسان حوزه نظامی و دفاعی مورد بررسی قرار می گیرد. آنچه در این پوشش رسانه ای مورد توجه است، سوگیری یک طرفه و مغرضانه به نفع رژیم صهیونیستی است. خط مشی فعلی تمامی جریان های اصلی رسانه های یونان اعم از دولتی و خصوصی حمایت از رژیم صهیونیستی و محکوم کردن حماس است. بارها و بارها گزارشگران،کارشناسان و حتی خبرنگاران اعزامی به تل آویو از لفظ گروه تروریستی برای حماس استفاده کرده و از لفظ بی گناه و مظلوم برای کشته شدگان صهیونیستی استفاده کردند.

این رویکرد در موضع گیری رسمی مقامات یونان نیز مشهود است که برخی از این موارد به همراه برخی نکات از سو گیری رسانه ها به شرح زیر است:

1-نخست وزیر یونان آقای کیریاکوس میچوتاکیس در نشست های که به تازگی با سران سایر کشورها و مقامات داخلی داشته بارها و بارها به این موضوع تاکید داشت که این حملات تروریستی محکوم است و حق دفاع را برای دولت اسرائیل مشروع و قانونی می دانیم.

2-وزیر دفاع یونان آقای دندیاس و وزیر امور خارجه آقای یورگوس گراپتریتیس نیز با تکرار همین مواضع حق دفاع و پاسخ را برای اسرائیل مشروع خواندند. موضوع حمایت از اسرائیل به قدری برای دولت یونان جدی است که پرچم اسرائیل را در کنار پرچم یونان بر سر در وزارت خارجه نصب کرد.

3-تقریبا درتمامی رسانه ها از کارشناسانی دعوت می شود که مواضعی هم سو با مواضع مقامات رسمی دارند. بجز در مواردی محدود و در برخی از رسانه های کوچک و خصوصی که مخاطب فراگیر و عمومی ندارند.

4-پایگاه های خبری جریان اصلی چه در قالب خبر و چه در قالب تحلیل همین مواضع را تایید و این حملات را تروریستی، حماس را گروهی تروریستی و این حرکت ها را برای دو طرف ویران تلقی می کنند.

5- از تمامی ظرفیت های دولتی برای بازگردادن یونانی هایی که برای سفر زیارتی به اورشلیم رفته بودند با پروازهای ویژه و در عین حال فراهم کردن زمینه حضور صهیونیست هایی که قصد حضور در یونان برای دور ماندن از خطرات جنگ را دارند از طریق کنسولگری سفارت یونان در تل آویو و کنسولگری این کشور در بیت المقدس استفاده شده است.

6- حضور خبرنگاران اعزامی به فرودگاه بین المللی آتن برای مصاحبه با صهیونیست هایی که خود را به یونان رسانده اند و القای این موضوع که آنها از خانه های خود رانده شده و حتی عزیزانشان را از دست داده اند، تا بتوانند بر احساسات عمومی مردم یونان تاثیر گذارند. مظلوم نشان دادن صهیونیست ها به طور جدی در دستور کار رسانه های یونانی است. کمتر پیش می آید رسانه ای از ملت فلسطین و کشتار های وحشیانه طرف مقابل صحبتی کند و یا حتی تصاویری منتشر نماید. امروزه در هر دو کشور (یونان و اسرائیل) تعداد زیادی یهودی دو تابعیتی زندگی می کنند. به دفعات بصورت زنده مصاحبه ای از یونانیان یهودی ساکن در تل آویو و سایر شهرهای مرزی گرفته شد تا از وضعیت آنجا و سختی که متحمل شده اند بگویند. در یکی از سایت های خبری یونان این چنین درج شد که اسرائیل به بیش از 5000 نفر نیرو آماده به خدمت دوتابعیتی که در یونان زندگی می کنند، فراخوان بازگشت و شرکت در جنگ داده است.

7- همه کارشناسان با تایید غفلت نیروهای اطلاعاتی و ارتش اسرائیل و اذعان به موفقیت این حمله اما سعی در القای این موضوع دارند که همچنان ارتش و دستگاه های اطلاعاتی اسرائیل در صدر جهان هستند.

8- شاید مهمترین نکته این سوگیری رسانه ای استفاده مکرر از نام ایران برای ارتباط دادن این حملات با ایران باشد. طبق شنیده ها از خبرنگاران مستقل، برنامه تخریب چهره ایران به صورت سیستماتیک در دستور کار رسانه های یونان قرار گرفته است و این برنامه از سوی دولت راستگرای حاکم به شدت حمایت می شود. رسانه های یونان و کارشناسان شبکه های اصلی که پای ثابت برنامه های تحلیل سیاسی این کشور هستند یک صدا ایران را پشت پرده این حملات معرفی می کنند. در یکی از برنامه های زنده یکی از اعضای حزب نئودموکراسی این حملات را محکوم و این گروه را غیرمرتبط با مردم فلسطین خواند که پول های نفتی از کشوری ثالث دریافت می کند تا چنین حرکات تروریستی را رقم بزند.

9- رسانه های این کشور از این اتفاق برای حمله به دشمن دیرینه خود یعنی ترکیه نیز استفاده کردند. نشان دادن صحنه هایی از شادی مردم در ایران و ترکیه همزمان با تصویر کشته های صهیونیستی این موضوع را در ذهن تداعی می کند که هر دوی این کشور ها سبب گسترش ناامنی و تروریسم در جهان هستند.

10- سه حزب اصلی این کشور (نئودموکراسی، سیریزا و پاسوک) این حملات را محکوم و به نوعی خود را حامی صهیونیست ها نشان دادند و خواستار بازگشت صلح و آرامش شدند. تنها حزب کمونیست یونان بود که از ملت فلسطین و تلاش هایش برای آزادی سرزمینشان به طور رسمی حمایت کرد.

11- با جستاری در شبکه های مجازی پرطرفدار می توان فهمید که اکثریت مردم یونان حماس را محکوم و این حملات را به نوعی به دین اسلام مرتبط می کنند. در کامنت ها کاملا مشخص است که پیکان حملات به سوی حماس، اسلام و ایران است که این نشات گرفته از جریان رسانه ای ایجاد شده دراین کشور است.

با این حال، عصر روز دوشنبه 9 اکتبر 2023، حدود 200 نفر متشکل از جامعه پاکستانی ها، فلسطینیان، مصری ها و دیگر کشورهای مسلمان به همراه برخی از جوانان یونانی طرفدار حزب کمونیست در مقابل سفارت رژیم صهیونیستی با سردادن شعارهایی علیه حملات این رژیم به نوار غزه این حملات را محکوم کردند. البته بارها و بارها نیز از سوی رسانه های یونان تلاش شد تا این عدد را کمتر جلوه دهد و به این نکته اشاره کردند که عده ای معدود در این راهپیمایی که ازمیدان مرکزی آتن شروع شده و به سفارت رژیم ختم شده، شرکت کردند. اما، به نظر می رسد، حضور گسترده موساد و سازمان های اطلاعاتی آمریکایی در یونان، تعمیق روابط یونان در بخش های اقتصادی و ... با رژیم صهیونیستی و آمریکا، در اختیار قراردادن پایگاه های نظامی به رژیم صهیونیستی و آمریکا، وابستگی امنیتی یونان به غرب برای ایستادگی در برابر ترکیه و پاره ای از دیگر عوامل سبب شده تا این کشور سیاستی کاملا همسو با رژیم صهیونیستی و آمریکا اتخاذ کند و روز به روز ماهیتی ضد ایرانی و شرقی به خود گیرد. آن چه شاهدش هستیم این است که نام ایران توسط رسانه ها و مقامات رسمی این کشور فقط به منظور تخریب برده می شود. به گونه ای که چندی پیش رییس جمهور یونان خانم ساکلاریو اهدای جایزه صلح نوبل به خانم نرگس محمدی را تبریک و خاطر نشان کرد که جایزه صلح نوبل نقطه اوج مبارزات طولانی او علیه ستم بر زنان در ایران بوده است.

کد خبر 17139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =