واتیکان خواستار واگذاری کلیساهای کاتولیک از سوی دولت گرجستان شد

کاردینال پیترو پارولینی وزیر دولت واتیکان از ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان خواست کلیساهای کاتولیک را واگذار نماید. خبرگزاری Catholic.ge نامه ماه ژانویه سال 2023 را در تاریخ 3 جولای 2023منتشر کرد که طی آن واتیکان از دولت گرجستان واگذاری 6 کلیسای کاتولیک مستقر در گوری، باتومی، کوتایسی، اودی و اخالتسیخه را از دولت گرجستان درخواست می کند. کلیساهای مذکور در حال حاضر در اختیار جامعه ارتدوکس قرار دارند.

کاردینال پیترو پارولینی وزیر دولت واتیکان از ایراکلی قریباشویلی نخست وزیر گرجستان خواست کلیساهای کاتولیک را واگذار نماید. خبرگزاری Catholic.ge نامه ماه ژانویه سال 2023 را در تاریخ 3 جولای 2023منتشر کرد که طی آن واتیکان از دولت گرجستان واگذاری 6 کلیسای کاتولیک مستقر در گوری، باتومی، کوتایسی، اودی و اخالتسیخه را از دولت گرجستان درخواست می کند. کلیساهای مذکور در حال حاضر در اختیار جامعه ارتدوکس قرار دارند.

متن نامه:

آقای نخست وزیر، همانطور که به خاطر دارید سپتامبر گذشته، در مجمع عمومی نیویورک، من این فرصت را داشتم که قبل از شروع بحث عمومی به شما خوشامد بگویم. در آن جلسه کوتاه به موضوع بازگرداندن کلیساهای کاتولیک در گرجستان که در حال حاضر توسط کلیسای ارتدکس اشغال شده است پرداختم.از توجه و علاقه ای که به این موضوع نشان دادید تشکر میکنم.

این موضوع مربوط به  پرونده شش کلیسای کاتولیک است: کلیساهای گوری، کوتایسی، باتومی، اودی، ایولیت و بوزمارتی. کلیساهای ارتدکس که این کلیساها را به طور روزانه اشغال می کنند و ادعا می کنند که این کلیساها پس از کسب استقلال توسط مقامات کشور به آنها داده شده است بنابراین این موضوع را «مسئله دولتی» می دانند.

در ابتدا عدم استرداد این ملک (که از نظر قانونی به آن تعلق دارد) به کلیسای کاتولیک به هر طریقی با این واقعیت توضیح داده شد که کلیسای ارتدکس فاقد ساختمان های مذهبی بود. در دهه های اخیر،پس از اینکه اسقف های ارتدکس صدها کلیسا را ​​در سراسر کشور (از جمله با کمک دولت) ساختند این مشکل دیگر وجود ندارد.

     با در نظر گرفتن این موضوع اجازه دهید برخی از اقدامات دوستانه ای را که کلیسای کاتولیک در قبال گرجستان انجام داده است به جنابعالی یادآوری کنم به ویژه کلیساهای متعددی در کشورهای مختلف با اختصاص مکان هایی برای نماز نیازهای جماعت ارتدوکس گرجستان را برآورده کرده اند. به عنوان مثال در رم از کلیسای  (San Salvatore ai Monti) استفاده می کنند. بنابراین از منظر سیاسی، انجام نوعی «گام تلافی جویانه»و حداقلی، فعلاً می تواند با بازگشت کلیسای شهر کوتایسی، جایی که پرتعدادترین و از نظر تاریخی مهمترین جامعه کاتولیک رومی در گرجستان زندگی می کنند انجام پذیرد.

پیشاپیش از شما برای هر کاری که می توانید در این زمینه انجام دهید تشکر می کنم به امید تداوم روابط خوبمان. از این فرصت استفاده می کنم و نهایت احترام خود را به جنابعالی ابراز می دارم. 

کلیساهای متعلق به کلیسای کاتولیک در گرجستان

کلیسای جامع کاتولیک گوری:

کلیسای کاتولیک خانواده مقدس گوری در سال های 1806-1810 ساخته شد. از زمان های بسیار قدیم در شهر گوری جامعه کاتولیک وجود داشته است. علاوه بر این گوری به یکی از اقامتگاه های مبلغان کاتولیک (حداقل از قرن هفدهم به بعد) تبدیل شد. در دهه 1930، زمانی که کلیسا بدون کشیش باقی ماند، دولت شوروی آن را بست و مصادره کرد. در اواخر دهه 1970، این ساختمان به اتحادیه کمونیست ها واگذار شد و به عنوان سالن کنسرت مورد استفاده قرار گرفت. مدرسه موسیقی شهر در آنجا قرار داشت. با ورود «پرسترویکا» مدرسه موسیقی به درخواست مؤمنین تعطیل شد، اما ساختمان به جماعت واگذار نشد. کشیش به طور دوره ای از تفلیس می آمد و در خانه های شخصی نماز می خواند. در سال 1989، دولت  این ساختمان را به کلیسای ارتدکس تحویل داد. در دهه اول قرن بیست و یکم، کارهای مرمتی انجام شد.

کلیسای جامع کاتولیک کوتایسی:

کلیسای کاتولیک کوتایسی در گذشته دارای زیارتگاه های زیادی بود. ساخت بنای فعلی در سال 1819 آغاز شد و به دلیل کمبود بودجه بیش از 40 سال به طول انجامید. این کلیسا به نام لقاح پاک ساخته شده است. مقامات شوروی ابتدا معبد را بستند، سپس آن را به یک انبار و در نهایت به سالن کنسرت تبدیل کردند. از سال 1989 به کلیسای ارتدکس تحویل داده شد. این کلیسا در سال 1803 در زمینی که پادشاه سلیمان و ملکه مریم به مبلغان کاتولیک اهدا کردند ساخته شد و سندی که آن را اثبات می کند حفظ شده است.

کلیسای کاتولیک باتومی:

کلیسای جامع کاتولیک باتومی در سال های 1889-1903 با بودجه خانواده زوبالاشویلی ساخته شد. در دوره اتحاد جماهیر شوروی، کلیسا بسته شد و برای اهداف مختلف (نیروگاه برق فشار قوی، بایگانی و غیره) استفاده می شد. در سال 1970 ساختمان تعمیر شد و در سال 1980 به کلیسای ارتدکس تحویل داده شد.

کلیسای جامع کاتولیک اودی:

کلیسای کاتولیک در اوده در سال های 1904-1906 توسط کاتولیک های محلی و با کمک مسلمانان ساکن در آنجا ساخته شد که کتیبه های روی این بنا تأیید می کند. در دهه 1930، کشیش ها دستگیر شدند و کلیسا به یک انبار مزرعه جمعی تبدیل شد. از دهه 1990، دولت این ساختمان را به کلیسای ارتدکس واگذار کرد. از آن زمان کلیسا توسط ارتدکس ها اشغال شده است. در سال 2012، دیوار قدیمی تخریب شد و یک دیوار جدید ساخته شد، سنگ های قدیمی تزئین شده با زیور آلات ناپدید شدند و یک برج ناقوس ساخته شد. بعدها گنبد بازسازی شد اما در نتیجه اعتراضات کاتولیک ها امکان تعویض کامل آن وجود نداشت. مداخلات سیستماتیک برای پاک کردن آثار کاتولیک (نقاشی داخلی) وجود دارد.

کلیسای کاتولیک ایولیت:

کلیسای کاتولیک ایولیت بسیار قدیمی است و تاریخ ساخت آن مشخص نیست. در مجاورت شهر آخالتسیخه واقع شده است. پس از آسیب های ناشی از جنگ و آتش سوزی، کلیسا چندین بار بازسازی شد. سنگ های باستانی پراکنده در دیوارها نشان می دهد که چندین بار بازسازی شده است، این ساختمان آخرین بار در قرن 19-20توسط کلیسای ارتدکس تصرف شد به این شرط که تا زمان ورود کشیش کاتولیک گرجی به کاتولیک ها خدمت کنند و سپس ساختمان را برگردانند. با این حال مستاجران کاتولیک بدون موفقیت خواستار حفظ حقوق خود شدند. امروز سقف فرو ریخته است. چند سال پیش، یک کف بتنی جدید گذاشته شد که برای همیشه قبرهای کشیشان دفن شده در آنجا را می پوشاند.

کلیسای کاتولیک Buzmareti

کلیسای کاتولیک Buzmareti در چند کیلومتری Udi، در جنگلی در منطقه مرزی با ترکیه واقع شده است. در روز معراج مردم محلی برای برکت کلیسا می روند. کلیسا قدیمی است و تاریخ ساخت آن فراموش شده است. با این حال مشخص است که در دوره گذشته توسط خانواده های کاتولیک بازسازی شده است. در حال حاضر این ساختمان توسط کلیسای ارتدکس اشغال شده است.

تاریخ: 3جولای 2023

منبع:پایگاه خبری newshub

https://newshub.ge/news/sazogadoeba/vatikani-sakartvelos-mtavrobas-katolikuri-eklesiebis-dabrunebas-stkhovs

کد خبر 17282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =