7 مکان  کنیا  ثبت درمیراث  جهانی  یونسکو

کنیا به خاطر زیبایی های دیدنی و مقاصد گردشگری بسیاری که تجربه یک عمر را در اختیار گردشگران قرار می دهد، شناخته شده است.

کنیا به خاطر زیبایی های دیدنی و مقاصد گردشگری بسیاری که تجربه یک عمر را در اختیار گردشگران قرار می دهد، شناخته شده است.

علاوه بر شانس دیدن پنج حیوان بازی بزرگ (شامل فیل آفریقایی، شیر، پلنگ، بوفالو و کرگدن.)، این کشور دارای هفت سایت میراث جهانی یونسکو است.

سایت های میراث جهانی مکان ها یا مناطق طبیعی هستند که دارای اهمیت فرهنگی، علمی و تاریخی هستند و توسط سازمان علمی و فرهنگی آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) به رسمیت شناخته شده اند.

  برای اینکه کشوری به عنوان عضو یونسکو در نظر گرفته شود، باید در تعدادی از کنوانسیون های موجود میراث جهانی تصویب شود، سپس با رعایت دستورالعمل های اجباری موجود در آن اقدام کند.

کنیا خود را به دو کنوانسیون میراث جهانی، یعنی: کنوانسیون 1972 حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهانی، و کنوانسیون 2003 برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، تصویب کرده است.

موزه های ملی کنیا (NMK)، به عنوان نقطه کانونی یونسکو در کنیا، مسئول تصویب این کنوانسیون ها، و مدیریت هفت سایت میراث یونسکو بوده و هنوز هم هستند.

7 مکان میراث یونسکو به شرح زیر است:

1-پارک های ملی دریاچه تورکانا

پارک ملی دریاچه تورکانا شامل سه پارک ملی است که همگی در اطراف دریاچه باشکوه تورکانا

قرار دارند و در سال 1997 به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

دریاچه تورکانا بزرگترین دریاچه بیابانی جهان و چهارمین دریاچه نمک بزرگ جهان است. این دریاچه در شهرستان های تورکانا و مارسابیت قرار دارد.

پارک ملی دریاچه تورکانا شامل پارک ملی سیبلوی، پارک های ملی جزیره مرکزی و جنوبی است که مقاصدی آرام برای تماشای بازی گونه های وحشی مانند کروکودیل، اسب آبی، گورخر، کفتار، یوزپلنگ و کودوس است.

پارک ملی سیبلوی یک سایت باستان شناسی مهم به نام کوبی فورا را در خود جای داده است که در ساحل شرقی دریاچه تورکانا واقع شده است.

2- پارک ملی و جنگل کوه کنیا

کوه کنیا یکی از چشمگیرترین مناظر در شرق آفریقا است.

پارک و جنگل ملی که در سال 1949 تأسیس شد، در سال 1997 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد و تحت مدیریت مشترک خدمات حیات وحش کنیا و موزه ملی (NMK) قرار دارد.

هدف حفاظت از کوه کنیا همراه با حیات وحش و محیط زیست آن بود. محیط طبیعی به عنوان یک زیستگاه طبیعی برای گونه های جانوری که در منطقه زندگی می کنند بسیار مهم است. همچنین به عنوان یک حوضه آبگیر عمل می کند که آب کنیا را تامین می کند و یک ذخیره گاه زیست کره یونسکو است.

کوه کنیا دومین کوه مرتفع آفریقا و یک آتشفشان خاموش باستانی است.

3-شهر قدیمی لامو

شهر قدیم لامو قدیمی‌ترین و حفظ‌شده‌ترین شهرک سواحیلی در شرق آفریقا است که عملکردهای سنتی خود را حفظ کرده است.

لامو از قرن نوزدهم میزبان فستیوال های مذهبی مهم مسلمانان بوده و به مرکز مهمی برای مطالعه فرهنگ های اسلامی و سواحیلی تبدیل شده است. شهر قدیمی لامو در تاریخ 20/6/1986 مورد توجه قرار گرفت و در سال 2001 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

این شهر با خیابان ها و کوچه های باریک مشخص می شود که فقط امکان حرکت با پای پیاده یا الاغ را فراهم می کند. این شهر دارای ساختمان های سنگی باشکوه با درهای منحنی چشمگیر است که متاثر از تلفیقی بی نظیر از سبک های ساختمانی سواحیلی، عربی، فارسی، هندی و اروپایی است.

بر خلاف دیگر سکونتگاه های سواحیلی که در امتداد سواحل آفریقای شرقی رها شده اند، لامو به طور مداوم برای بیش از 700 سال ساکن بوده است.

لامو زمانی یک مرکز تجاری مهم در شرق آفریقا بود که قدمت آن به قرن دوازدهم بازمی‌گردد. این یک مخزن اصلی فرهنگ سواحیلی است که ساکنان آن توانسته‌اند ارزش‌های سنتی خود را حفظ کنند، همانطور که با احساس وحدت و انسجام اجتماعی نشان داده شده است.

لامو دارای چندین مکان تاریخی از جمله اداره پست آلمان، موزه لامو و قلعه لامو است.

4- جنگل های مقدس Mijikenda Kaya

جنگل‌های Mijikenda Kaya از 11 سایت جنگلی مجزا تشکیل شده‌اند که در حدود 200 کیلومتر در امتداد ساحل گسترده شده‌اند.

آنها حاوی بقایای دهکده های مستحکم متعدد، معروف به کایا، از مردم Mijikenda هستندکه

این مکان ها در سال 2008 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شدند.

 

"کایا" یک اصطلاح Mijikenda برای یک خانه است در حالی که Mijikenda اصطلاحی است که به 9 گروه (قبایل) ساحلی یعنی Giriama، Digo، Duruma، Rabai، Kauma، Ribe، Jibana، Kambe و Chonyi اشاره دارد.

  کایاها که در قرن شانزدهم ایجاد شدند اما در دهه 1940 متروک شدند، اکنون به عنوان اقامتگاه اجداد در نظر گرفته می شوند، به عنوان مکان های مقدس مورد احترام قرار می گیرند و به همین دلیل توسط شوراهای بزرگان نگهداری می شوند.

واحد حفاظت از جنگل‌های ساحلی (CFCu) توسط موزه ملی کنیا برای نظارت بر تلاش‌های حفاظتی این جنگل‌های مقدس ایجاد شد.

جنگل های کایا به دلیل اعتقادات فرهنگی Mijikenda تا به امروز وجود دارد. آنها در حال حاضر به عنوان مخزن اعتقادات معنوی مردم Mijikenda مورد احترام قرار می گیرند و به عنوان مکان مقدس اجدادشان دیده می شوند.

7 مکان  کنیا  ثبت درمیراث  جهانی  یونسکو 7 مکان  کنیا  ثبت درمیراث  جهانی  یونسکو

5: سیستم دریاچه کنیا در دره بزرگ ریفت

سیستم دریاچه کنیا در دره بزرگ ریفت در سال 2011 به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

این یک ملک طبیعی با زیبایی فوق العاده است که از سه دریاچه نسبتا کم عمق به هم پیوسته (دریاچه بوگوریا، دریاچه ناکورو و دریاچه المنتایتا) تشکیل شده است و مساحتی بالغ بر 32034 هکتار را پوشش می دهد.

برخی از بزرگترین تنوع ها و غلظت گونه های پرندگان در این سیستم های دریاچه نسبتا کوچک ثبت شده است. آنها به طور مشترک توسط خدمات حیات وحش کنیا (KWS) و موزه ملی کنیا مدیریت می شوند.

دریاچه ها دارای جمعیت پستانداران زیادی هستند و به عنوان مکانی ارزشمند برای مطالعه فرآیندهای اکولوژیکی مهم شناخته می شوند. می‌توان کرگدن‌های سیاه، زرافه‌های روچیلد، کودوس‌های بزرگ، شیرها، یوزپلنگ‌ها و سگ‌های وحشی را دید.

در بیشتر ایام سال، تا 4 میلیون فلامینگوی کوچک در بین سه دریاچه کم عمق حرکت می کنند و یک منظره حیات وحش برجسته را به نمایش می گذارند. محیط طبیعی دریاچه ها که توسط چشمه های آب گرم، آبشار ها، و لبه های شیب دار دره ریفت با نشانه های آتشفشانی آن احاطه شده اند، تجربه استثنایی از طبیعت را ارائه می دهند.

این تنها مهم ترین مکان جستجوی علوفه برای فلامینگوهای کوچکتر در همه جا، و لانه سازی و مکان اصلی برای پلیکان های سفید بزرگ است.

6: فورت عیسی، مومباسا: یک شاهکار معماری

این محوطه تاریخی در تاریخ 12/6/1970 مورد توجه قرار گرفت و در سال 2011 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و توسط پرتغالی ها درسالهای 1593-1596 برای محافظت از بندر مومباسا ساخته شد. قلعه یکی از برجسته ترین نمونه های استحکامات نظامی 16 پرتغالی و نقطه عطفی در تاریخ این نوع ساخت و ساز است.

این یک مکان دیدنی باشکوه و باستانی از شهر مومباسا است که نقشی حیاتی در نمایش تاریخ غنی و میراث فرهنگی شهر ایفا می کند.

این موزه دارای یک موزه تاریخی است که سرامیک، سفال و سایر مصنوعات استفاده شده توسط مردمی که در امتداد ساحل کنیا تجارت می کردند، نمایش می دهد. همچنین دارای ساختمان‌های ویران‌شده متعددی مانند خانه عمانی است که جواهرات عمانی و آثار فرهنگی اولیه سواحیلی را در خود جای داده است.

7: سایت باستانی تیملیچ اوهینگا

سایت فرهنگی تیملیچ اوهینگا در تاریخ 4/6/1982 به عنوان یک اثر ملی ثبت شد و در سال 2018 به سایت های میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

تیملیچ اوهینگا در زبان لو به یک "جنگل انبوه ترسناک" اشاره دارد، یک گروه نیلوتیک که منطقه را اشغال کرده اند.

این مکان در 46 کیلومتری شمال غربی شهر میگوری، در منطقه دریاچه ویکتوریا، یک سکونتگاه با دیوارهای خشک سنگی است که در قرن 16 میلادی ساخته شده است.

تیملیچ اوهینگا بزرگترین و بهترین حفاظت شده از این محوطه های سنتی است. این یک نمونه استثنایی از سنت محوطه‌های عظیم با دیوارهای سنگ خشک است که نمونه‌ای از اولین جوامع شبانی در حوضه دریاچه ویکتوریا است که از قرن شانزدهم تا اواسط قرن بیستم ادامه داشت.

منابع:

https://artsandculture.google.com/story/kenya-s-7-unesco-world-heritage-sites-national-museums-of-kenya/lAXBTGlZs2y9Ig?hl=fa

https://whc.unesco.org/en/list/800/

https://victormatara.com/list-of-world-heritage-sites-in-kenya/

https://museums.or.ke/thimlich-ohinga/

کد خبر 17297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =