کنیا به عنوان عضو کمیته میراث جهانی یونسکو انتخاب شد

کنیا در بیست و چهارمین اجلاس مجمع عمومی کشورهای عضو در پاریس به عنوان عضو کمیته میراث جهانی انتخاب شد.

کنیا در بیست و چهارمین اجلاس مجمع عمومی کشورهای عضو در پاریس به عنوان عضو کمیته میراث جهانی انتخاب شد.

کنیا به طور رسمی در روز چهارشنبه اول آذر1402  عضو کنوانسیون 1972 که در مورد حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان، و به عنوان "کنوانسیون میراث جهانی" نیز شناخته می شود، انتخاب شد.

این کشور قبلاً به مدت چهار سال از سال 2005 تا 2009 در کمیته میراث جهانی خدمت کرد و از آن زمان تاکنون نقش فعالی در پیشبرد اهداف کنوانسیون 1972 داشته است.

عایشه جوموا، وزیر جنسیت، فرهنگ، هنر و میراث که رهبری هیئت کنیا را بر عهده داشت، خاطرنشان کرد که این انتخابات بر تعهد کنیا به حفاظت از میراث فرهنگی تاکید می کند، همانطور که قبلا 7 مکان با ارزش کنیا درفهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

در میان این مکانهای با ارزش، چهار مکان ازمکان های فرهنگی هستند که شامل شهر قدیمی لامو، جنگل‌های مقدس میجیکندا کایا، قلعه عیسی، و سایت باستان‌شناسی تیملیچ اوهینگا می باشند، در حالی که سه مکان طبیعی دیگر شامل پارک‌های ملی دریاچه تورکانا، پارک ملی کوه کنیا و سیستم دریاچه کنیا هستند.

خانم عایشه جوموا (وزیر) بر تلاش‌های جاری موزه‌های ملی کنیا برای ایمن‌سازی کتیبه هشتمین اموال میراث جهانی آن (شهر تاریخی و سایت باستان‌شناسی گدی) تاکید کرد که پرونده آن با حمایت صندوق عمان و با همکاری میراث جهانی نهایی شده است. و به طور رسمی در ژانویه 2023 ارائه شد.کنیا همچنین در حال حاضر 17 مکان جدید، به مرکز میراث جهانی یونسکو پیشنهاد داده است.

کمیته میراث جهانی، طی نشست بحرین در سال 2018، پارک های ملی دریاچه تورکانا که در فهرست میراث جهانی هستند را در معرض خطر اعلام نمود و عواملی مانند تأثیرات سد Gilgel Gibe 3 و پروژه قند کوراز در اتیوپی بر حوضه دریاچه، همراه با تهدیدات شکار غیرقانونی و تجاوز که منجر به کاهش جمعیت حیات وحش می شود را به عنوان به خطر انداختن ارزش جهانی برجسته (OUV) ذکر کرد.

کنیا اخیراً یک طرح وضعیت مطلوب حفاظتی برای پارک های ملی دریاچه تورکانا ارائه کرده است و منتظر اطلاعات مرکز میراث جهانی در مورد مراحل بعدی است. این تلاش‌های مستمر کنیا بر تعهد این کشور برای حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی خود تأکید می‌کند و با چشم‌انداز کنوانسیون میراث جهانی همسو می‌شود.

خانم وزیر با این حال تأیید کرد که گنجاندن کنیا در کمیته تأثیرگذار، تحت رهبری رئیس جمهور ویلیام روتو، تعهدی است که کنیا آن را جدی می گیرد و متعهد می شود که انتظارات جامعه بین المللی را برآورده نماید.

 

منبع:

 

https://www.kbc.co.ke/kenya-elected-as-member-of-UNESCO-world-heritage-committee/

کد خبر 17440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =