موسسه سیاست های جایگزین یونان، همایشی تحت عنوان"جنگ در غزه و پیامد های منطقه ای آن" را در تاریخ ۳۲/۱۱/۲۰۲۳ برگزار کرد. به گزارش روزنامه یونانی زبان افسین در این همایش خانم زاکیا اکرا استاد روابط بین الملل دانشگاه پلی پونیس، سوتیروس روسوس استاد روابط بین الملل از دانشگاه پلی پونیس و مشاور موسسه انا، نیکولائوس ووله لیس خبرنگار و واکلیس وجیلیاس هماهنگ کننده دوره های تحلیلی بین المللی و اروپایی موسسه انا به سخنرانی پرداختند.

جنگ غزه و پیامدهای منطقه ای آن

در ابتدای این نشست خانم زاکیا اکرا،  با اشاره به شرایط موجود در جامعه اسرائیل و غزه قبل از حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳، گفت: غزه زندان سربازی است که بیش از ۲ میلیون انسان از دریا، خشکی و هوا در محاصره کامل  قرار دارند و با کمبود آب، برق و دیگر اقلام مورد نیاز زندگی، دست و پنجه نرم می کنند. علاوه بر غزه، فلسطینیان درکرانه باختری هم با مشکلاتی جدی روبرو هستند. تعداد زیادی از مردم این منطقه به علت شهرک سازی ها و اسکان شهرک نشینان،  توسط شهرک نشین های مسلح کشته شدند و این روند همچنان تا به امروز ادامه دارد.

وی در ادامه گفت: بعد از حمله ۷ اکتبر جامعه اسرائیل وارد دو دستگی دیگری شده است و آن موضوع نابودی کامل حماس یا بازگشت  اسیران است. در اسرائیل تصور می شد که بعد از اتفاقات ۷ اکتبر، چنانچه انتخابات در غزه برگزار شود، حماس به علت کاهش محبوبیت پیروز انتخابات نخواهد شد. ولی برعکس حتی چنانچه انتخابات در کرانه باختری هم برگزار شود، فلسطینی هایی که در آنجا زندگی می کنند و هر روز شاهد خشونت بر علیه خود می باشند، احساس می کنند که برای رهایی از وضعیت موجود باید از مبارزات مسلحانه بهره گیرند تا به شرایط موجود پایان دهند. بدین ترتیب راه برای رای دادن و پذیرفتن حماس به عنوان الگوی خود باز شده است و به نظر من  چنانچه امروز انتخابات برگزار شود، حماس برنده این انتخابات خواهد شد. اکثریت قاطع شهروندان کرانه باختری به این نتیجه رسیده اند که مبارزه مسلحانه به همراه اقدامات و مذاکرات سیاسی می تواند شرایط را تغییر دهد.

بعد از آن آقای سوتیریس روسوس تاثیرات آتش افروزی در غزه بر منطقه را مورد بحث قرار داد و گفت: برای نخبگان سیاسی اسرائیل و بخش بزرگی از جامعه، تهدید اصلی ایران و متحد اصلی آن، حزب‌الله بوده و باقی می‌ماند. این ها معتقدند که حماس از آن ها دستور می گیرد و اطاعت می کند. از سوی دیگر قطر نیز با حمایت مالی از حماس باعث شده است که در نوار غزه یک دولت عادی شکل گیرد. در سطح منطقه ای عربستان سعودی محور اصلی همکاری در منطقه است زیرا امروز در جهان عرب قدرت بزرگتری از این کشور وجود ندارد که بتواند چنین نقشی را ایفا کند. سیاست اصلی آمریکا در زمان بایدن و حتی در زمان ریاست جمهوری ترامپ این است که عربستان و دیگر سلطان های عربی حوزه خلیج فارس همچون امارات متحده عربی، بحرین، کویت و حتی قطر در صورت امکان روابط خود را با اسرائیل گسترش دهند و یا حتی با این کشور، بر علیه ایران همکاری نظامی کنند. این چارچوب استراتژی، که به عنوان طرح ابراهیم شناخته می شود، باعث آزادی نیروهای آمریکا در منطقه و انتقال نیروی انسانی به سوی چین و دریای سرخ می شود. اما، در حالی که ده ها هزار شهروند غزه قتل عام می شوند، امکان ندارد که عربستان سعودی بهبودی روابط خود با اسرائیل  را پی گیری کند. چنانچه جنگ با شکل فعلی خود ادامه یابد، مشکلات فراوانی را برای آمریکا به منظور نزدیک کردن اسرائیل و کشورهای عربی، ایجاد خواهد کرد. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که آمریکا به علت ادامه جنگ در اوکراین نیازمند همپیمانانی در سطح جهانی است.  از یک طرف به علت ادامه جنگ در اوکراین، جنگ بین قدرت های بزرگ ادامه دارد و از سوی دیگری جنگ غزه شروع می شود و آنها مجبور می شوند با یک درگیری کوچک محلی در غزه که ذاتاً پیامدهای جهانی ندارد، مقابله کنند.

 وی در ادامه با اشاره به نقش ایران گفت: به نظر می رسد این مساله یعنی جنگ غزه در حال حاضر به نفع ایران است و ایران و حتی حزب الله، نمی خواهد دامنه این درگیری ها گسترده و فراگیر شود. این امر به این دلیل است که ایران نمی خواهد حزب الله  به طور جدی وارد جنگ و نابود شود، زیرا آن را برای اولویت های مهمتری ازغزه  نیاز دارد.

گفتنی است: یونان و یونانیان در سطح اقشار جامعه و تعداد زیادی از روشنفکران این کشور همیشه حامی فلسطین و فلسطینی ها بوده اند و این درست برعکس مواضع سیاستمداران این کشور است. یونانیان به علل تاریخی از جمله اشغال این کشور توسط عثمانی و نیروهای نازی خود را قربانی می دانند و به همین علت معمولاً حامی کشورهایی هستند که مورد اشغال قرار گرفته اند. از سوی دیگر خود نیز با این مساله دست و پنجه نرم می کنند زیرا معتقدند که یک سوم خاک قبرس که اکثراً یونانی هستند، در اشغال ترکیه قرار دارد بنابراین نمی توانند تحت هیچ شرایطی خود را حامی اشغالگران نشان دهند. البته دولتمردانی هم در دهه ۱۹۸۰ میلادی وجود داشتند که از مساله فلسطین شدیداً حمایت می کردند. در سال ۱۹۸۲ میلادی که نیروهای اسرائیلی وارد بیروت شده بودند و یاسر عرفات و نیروهای فلسطینی را محاصره کرده بودند. به دستور آقای اندراس پاپا اندرئو  نخست وزیر وقت، یک کشتی جنگی یونان راهی لبنان شد و با هشدار به اسرائیل مبنی بر اینکه مزاحمت برای کشتی جنگی یونان به منزله اعلام جنگ با یونان و یک کشور عضو ناتو است، یاسر عرفات و تعداد زیادی از نیروهای فلسطینی را به یونان منتقل کرد. اما رفته رفته دولت های بعدی بیش از پیش با سیاست های آمریکا همراه شدند و دولت فعلی که یک دولت راستگراست، بیش از دولت های قبلی با سیاست های آمریکا همراهی می کند. از آغاز جنگ غزه شهروندان یونانی بارها دست به تظاهرات به حمایت از مردم غزه زده اند و خواستار توقف جنگ و آتش بس فوری شده اند. امسال تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا به مناسبت سالگرد قیام دانشجویی این کشور در ۱۷ ماه اکتبر که در شهر آتن و دیگر شهرهای این کشور برگزار شد، به تظاهرات بر علیه قتل عام ملت فلسطین و شهروندان غزه مبدل شد و تظاهر کنندگان با سر دادن شعارهایی سیاست های آمریکا در قبال رژیم صهیونیستی را بشدت محکوم کردند.  

کد خبر 17642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =