تحلیلی بر کتاب سوریه و ایران؛ مشترک در هدف و مقصد

اخیراً در سوریه کتابی با عنوان "سوریه و ایران؛ مشترک در هدف و مقصد" به تألیف استاد زبیر سلطان قدوری به چاپ رسیده است. نویسنده کوشیده است تا در این کتاب به صورت موجزی به تاریخ و مصادیق کنونی روابط ایران و سوریه بپردازد و ایران را به عنوان حامی و پشتیبان اصلی جبهه مقاومت و بویژه کشور سوریه در مقابله با استکبار و صهیونیزم معرفی نماید. این کتاب به همت اتحادیه نویسندگان عرب (شعبه دمشق) و با مشارکت مؤسسه ارض الشام سفارش و نوشته شده است.

در نیمه دوم سال 2018  کتاب دیگری با عنوان "ایران و سوریه؛ هم ­آغوشی سلاح و شرف" در دمشق به چاپ رسیده بود. این کتاب نیز با همت و مشارکت اتحادیه نویسندگان عرب (شعبه دمشق) و با استفاده از مقالات نویسندگان برجسته سوری به رشته تحریر درآمده بود. چیزی نگذشت که  این کتاب نایاب شد و نسخه ­­ای از آن دیگر یافت نگردید.

این کتاب دو جلدی در برگیرنده مقالات و نوشته ­های پژوهشی محققان، سیاستمداران و نویسندگان عرب و ایرانی بود پیرامون بحران سوریه و رابطه ایران با محور مقاومت به طور عام و سوریه به طور خاص و همچنین مسیری که توسعه مستمر این روابط طی کرده است. تجارب تاریخی مندرج در این کتاب بر عمق روابط تاریخی دو کشور اشاره داشت و نویسندگان آن تأیید کرده بودند که روابط دو کشور ایران و سوریه راهبردی و مستحکم است.

استاد زبیر سلطان قدوری یکی از نویسندگانی بود که در کتاب " ایران و سوریه؛ هم ­آغوشی سلاح و شرف" قلم زده بود. اکنون این نویسنده باتجربه سوری، کتابی مستقل در موضوعات پیش­ گفته نوشته است.

تحلیلی بر کتاب سوریه و ایران؛ مشترک در هدف و مقصد

معرفی نویسنده:

زبیر سلطان حمید قدوری، نویسنده و پژوهشگر سوری متولد 1946م. است. وی در حساس ترین منطقه شرقی­ سوریه؛ شهر بوکمال که در استان دیرالزور واقع است چشم به جهان گشود. استاد زبیر سلطان، عضو اتحادیه نویسندگان عرب و انجمن تحقیقات و مطالعات سوریه بوده و از سال 2015 تا 2021 نیز ریاست شعبه دیرالزور اتحادیه نویسندگان عرب را بر عهده داشته است.

وی به خاطر برخی از آثار مشهور و متنوعش، بارها از سوی نهادهای داخلی و خارجی مورد تقدیر قرارگرفته است. زبیر سلطان از نویسندگان صاحب نام و مشهوری است که در تمامی این سال های اخیر، آشکارا جانب ایران و جبهه مقاوت ایستاده است و در دفاع از حق و مقاومت، آنچه را که توانسته است به رشته تحریر درآورده است.

تحلیلی بر کتاب سوریه و ایران؛ مشترک در هدف و مقصد

برخی از معروف­ ترین آثار او عبارت است از:

1 - حزیران، انقلاب و نفت - 1982 - پژوهش.

2 - بغداد بر خط صفر - 1993 - پژوهش.

3 - مسئله کردها - 1994 - پژوهش.

4 - انقلاب فراموش شده - 2000 - پژوهش تاریخی.

5 - صلح در پروژه صهیونیستی - 2001 - پژوهش.

6- اسلام و حوادث 11 سپتامبر - 2003 - پژوهش.

7 - دموکراسی در اندیشه اسلامی - 2008 - پژوهش.

8- تغییر ساختار جمعیت در جزیره فرات.

9- جاودانگی و نیستی در میان اقوام و تمدن های باستانی.

10- درگیری بر سر شرق فرات.

11- قاسم سلیمانی و درگیری بر سر خاورمیانه.

معرفی کتاب:

کتاب "سوریه و ایران؛ مشترک در هدف و مقصد" در 287 صفحه و ذیل مجموعه پژوهش های اتحادیه نویسندگان عرب، در اواخر سال 2023 میلادی به چاپ رسیده است. مؤسسه ارض الشام که در امر چاپ و تالیف کتب و مقالات مرتبط با جبهه مقاومت فعالیت دارد نیز در تألیف و چاپ کتاب "سوریه و ایران؛ مشترک در هدف و مقصد" مشارکت داشته است.

این کتاب به اختصار به روابط دو طرفه ایران و سوریه – از ابتدای انقلاب اسلامی ایران تا کنون – می پردازد. تاریخ روابط ایران و سوریه به پیش از انقلاب اسلامی هم می رسد که نویسنده تلاش کرده است در ابتدای کتاب به سابقه این رابطه اشاره نماید. طرفداری سیاسی و کمک نظامی سوریه به ایران در خلال سال های دفاع مقدس و گسترش این روابط در مقابله با رژیم منحوس و غاصب صهیونیستی نیز از مقاطع مهم تاریخی است که نویسنده از آن غافل نمانده است و برای همکاری و هماهنگی در موضع گیری­های رسمی دو کشور در مسائل مهم منطقه ­ای شاهد مثال های واقعی و مستندی را ذکر می کند.

نقش بی­ بدیل ایران و سوریه در شکل گیری جبهه مقاومت و پایداری ایران در دفاع از سوریه در سال های اخیر بحران داخلی نیز از مباحث مهمی است که این کتاب به خوبی آن را بیان نموده است. این حقیقت درخشان در روابط دو کشور، نکته مهمی است که بیان آن برای نسل های آینده منطقه و سوریه، نیازمند اهتمام مدبّرانه ­ای است.

این کتاب را می توان مهمترین کتابی دانست که در سوریه و توسط یک نویسنده بنام سوری نگاشته شده و طی آن، پیشینه و هدف روابط سوریه و ایران به خوبی بیان شده است. هرچند مطالب این کتاب بر مخاطبان خاص پوشیده نبوده است اما مکتوب شدن و مستند شدن مطالب و به آگاهی رساندن آن نزد مخاطب عام، نکته قابل تأمل و مثبت این کتاب است.

انتظار می رود با ادامه روند معرفی ایران، جبهه مقاومت و تشریح ارتباط آن با سوریه توسط نویسندگان جهان عرب و بویژه سوریه، اهداف و افق روابط دو کشور به صورت واضح ­تری پیش روی خوانندگان و علاقه ­مندان به مسائل منطقه ای قرار گیرد و بستر روابط مؤثر و مفید آینده بیش از پیش ترسیم شده و مورد بحث قرار گیرد.

تهیه و تنظیم: محمدهادی کاوه

1402/10/11

کد خبر 17885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =