به گزارش پایگاه خبری in.gr در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳،  قدیسان کلیسای ارتدوکس در حال افزایش و تکثیر هستند. تنها در دو سال گذشته، ۱۰ قدیس جدید در کلیسای ارتدوکس معرفی شده اند.

افزایش قدیسان کلیسای ارتدوکس یونان

به گزارش پایگاه خبری in.gr در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳،  قدیسان کلیسای ارتدوکس در حال افزایش و تکثیر هستند. تنها در دو سال گذشته، ۱۰ قدیس جدید در کلیسای ارتدوکس معرفی شده اند. در حالی که در دوره ۲۰۲۰-۲۰۲۱ فقط ۱۹ قدیس وجود داشت. دهها نفر که در دوران مدرن زندگی می کنند و به خاطر زندگی زاهدانه و ایمان و باور خود به خدا شناخته می‌شوند هر سال به قدیسان ارتدوکس اضافه می‌شوند و به قدیسان قرن بیست و یکم تبدیل شده‌اند. شخص قدیس باید چند معیار اساسی برای پوشیدن لباس قدیس داشته باشد و «تعالیم ارتدوکس را بخوبی بداند، معجزاتی داشته باشد و مومنان بر صلاحیت او شهادت بدهند.» در میان آنها چهره‌های برجسته‌ای از کشورهای جهان و از جمله یونان وجود دارد. در سال ۲۰۱۱ پس از درخواست‎های مکرر از جمله درخواست‌های کلیسای یونان سرانجام اسقف «افریم» در سال ۲۰۱۵ به این مقام دست یافت. اخیرا نیز دو یونانی به این مقام مقدس نایل شدند.

تحلیل:

۱- در میان تعجب همگان، اخیرا یک راهبه یونانی به نام «پاپاگیانی» نیز به عنوان یکی از موارد نادر «زن» به عنوان قدیس معرفی شد. به دو دلیل قدیس شدن وی باعث تعجب شد. یکی به دلیل جنسیت است، چرا که در کلیسای ارتدوکس قدیس شدن زنان بسیار بندرت رخ می‌دهد و این مقام به شکل سنتی در اختیار مردان است. او در گذشته حتی به بدعت گذاری متهم شده بود. او که در سال ۱۸۹۷ در استانبول به دنیا آمد در سال ۱۹۲۳ به همراه خانواده‌اش تبعید شد و دومین زنی بود که در یکی از دانشگاه‎های یونان پذیرفته شد و مدرک فلسفه گرفت. او بعد از جنگ جهانی، به مدت ده سال در کلینک پزشکی کار کرد و در سال ۱۹۵۴ تمام دارایی خود را اهدا کرد و به هند نقل مکان کرد و در خدمت فقرا درآمد. در ۶۰ سالگی به مقام کشیشی رسید. سپس به مدت یک دهه به عنوان فرستاده کلیسا در فرانسه، آمریکا، آفریقا و آلمان ماموریت داشت و دو باره به هند بازگشت. پس از بازگشت به یونان در سال ۱۹۹۲ درگدشت. کشیش دیگری بنام «ایکونتیکا» در سال جاری میلادی به این مقام رسید. او تا پایان عمر خود در سال۱۹۹۱ در کوه مقدس «آتوس» زندگی کرد و گفته می‌شود ۲ هزار مراسم مقدس مذهبی را اجرا کرده است.

 ۲- طبق قوانین کلیسای ارتدوکس، معیارهای اخلاقی و اجتماعی برای قدیس شدن در نظر گرفته نمی‌شود. اما پاپ رهبر کاتولیک‌های جهان معیارهایی تعیین کرد که براساس آن می‌توان کسی را به عنوان یک قدیس شناخت که جان خود را برای امر خیر فدا کرده باشد. براساس این فلسفه، پزشکان و پرستارانی که بر اثر کووید -۱۹ جان خود را ازدست داده‌اند به عنوان قدیس شناخته می‌شوند. برعکس برای کلیسای ارتدوکس یونان، اعمال قهرمانانه معیاری برای قدیس بودن محسوب نمی‌شود.

 ۳- در کلیسای ارتدوکس قدیسان کسانی هستند که در زندگی به حضرت عیسی تاسی کرده و بسته به وضعیت و موقعیت خود راه مناسب رسیدن به این مقام را یافته‌اند و از این رو شایسته تکریم اند. مومنان ارتدوکس می‎کوشند با یاری طلبیدن از قدیسان راه ورود به کلیسای آسمانی را بپیمایند. آن‌ها انسان‌هایی هستند که از راه‎های گوناگون به این مقام رسیده‌اند. برای یونانیان، قدیسان از احترام ویژه‌ای برخوردارند و معمولا محل دفن آن‎ها به مکانی برای عبادت عمومی مردم و بویژه جهانگردان از جهان ارتدوکس تبدیل می‌شود. افزایش تعداد قدیسان در یونان نیز بی تردید موجب اعتبار بیشتر کلیسای ارتدوکس یونان در میان کشورهای ارتدوس شده است.

منبع:پایگاه خبری in.gr

کد خبر 17895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =