کنستانتین کاوافی‏ شاعر و روزنامه‌نگار یونانی متولد سال 1863 در مصر است و به زبان یونانی و انگلیسی و فرانسه شعر سروده است.  پدرش در سال‌های جوانی به انگلستان رفت و در شهرهای لندن، منچستر و لیورپول در شرکت‌های تجاری یونانی مشغول کار شد.

کنستانتین کاوافی شاعر ماندگار یونان

کنستانتین کاوافی‏ شاعر و روزنامه‌نگار یونانی متولد سال 1863 در مصر است و به زبان یونانی و انگلیسی و فرانسه شعر سروده است.  پدرش در سال‌های جوانی به انگلستان رفت و در شهرهای لندن، منچستر و لیورپول در شرکت‌های تجاری یونانی مشغول کار شد. پدرش در سال ۱۸۴۹ با دختر چهارده ساله‌ای که پدرش تاجر الماس بود ازدواج کرد و یک سال بعد تابعیت بریتانیایی را پذیرفت و پس از مدتی به اسکندریه بازگشت کنستانتین در اسکندریه به دنیا آمد و ۹ ساله بود که سال ۱۸۷۲ مجدداً پدرش به همراه خانواده در لیورپول ساکن شدند. پدر وی در سال ۱۸۷۹ به دلیل معاملات غیرعاقلانه ورشکست شد. او به هم‌راه خانواده به اسکندریه بازگشت و زندگی فقیرانه ‌ای را آغاز کرد.

او شعرهای خود را از 1891 تا 1904 در قالب صفحات گسترده و فقط برای دوستان نزدیک خود منتشر می‌کرد. هر گونه تحسینی که قرار بود از او دریافت کند، عمدتاً از درون جامعه یونانی اسکندریه بود. سرانجام، در سال 1903 به محافل ادبی سرزمین اصلی یونان معرفی شد. البته او به راحتی به رسمیت شناخته نشد زیرا سبک او به طور قابل توجهی با شعر رایج یونان در آن زمان تفاوت داشت. کاوافی سرطان حنجره داشت و در 29 آوریل سال 1933، ‌درست در روز تولد هفتاد سالگی‌اش، درگذشت.  از زمان مرگ او، شهرت کاوافی افزایش یافته است. شعر او در مدارس یونان و قبرس و در دانشگاه‌های سراسر جهان تدریس می‌شود.

کاوافی در احیا و به رسمیت شناختن شعر یونانی چه در داخل و چه در خارج از کشور نقش بسزایی داشت. اشعار او معمولاً تداعی مختصر اما صمیمی از چهره‌ها و محیط‌ های واقعی یا ادبی است که در فرهنگ یونانی نقش داشته‌اند. عدم اطمینان نسبت به آینده، لذت‌های نفسانی، شخصیت اخلاقی و روان‌شناسی افراد، و یک نوستالژی وجودی سرنوشت ‌گرایانه برخی از موضوعات تعیین‌کننده در اشعار او هستند. کاوافی یک کمال‌ گرا بود و با وسواس تمام سطرهای شعر خود را اصلاح می‌کرد. در اشعار او معمولاً وجود قافیه دلالت بر کنایه دارد. کاوافی مضامین خود را از تجربیات شخصی، همراه با دانش عمیق و گسترده ‌ای از تاریخ، به‌ویژه دوران هلنیستی استخراج کرد. او به‌خاطر استعاره‌ها، استفاده درخشان از تصاویر تاریخی و کمال ‌گرایی زیبایی‌شناختی شهرت دارد. این ویژگی‌ها، جایگاه ماندگاری را در جهان ادبی غرب برای او تضمین کرده است.

کاوافی امروزه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شاعران معاصر جهان شناخته شده است و مشخصه بارز او استفاده از تصاویر دراماتیک و زبان ساده و بی پیرایه در درون ساختارهای تصویری چشمگیر و بازسازی مجدد اسطوره و همچنین بازگویی تجارب عاشقانه‌اش به شکلی منحصر به فرد است. اخیرا آقای «آنتونیس پاپادمیتریو» رئیس بنیاد اوناسیس یونان اعلام داشته است ما می‎خواهیم کاوافی را برای همه آشنا و قابل دسترس کنیم. درهای آرشیو کاوافی به روی همگان باز می‎شود، تاریخچه زندگی او را شرح می دهد و آن را در اختیار محققان قرار می دهد. این بنیاد این ابتکار را زمانی آغاز کرد که یک فرد محقق یونانی حاضر به فروش آرشیو کاوافی به دانشگاهی در خارج از کشور نبود و پیشنهاد این بنیاد اقدام به این کار کند. این آرشیو ابتدا در سال 2012 دریافت شد. ابتدا نگرانی هایی از سوی طرفداران کاوافی وجود داشت. اما در نهایت به این نتیجه رسیدند که بنیاد اوناسیس  آرشیو کاوافی را در درجه اول به عنوان یک مسئولیت درک کرد و کمیته‎ای متشکل از محققان و دانشمندان بسیار مسلط ایجاد شد و از همه صاحبنظران آثار او در یونان و خارج از کشور دعوت شد تا در این زمینه همکاری کنند. گرداندگان این بنیاد تصمیم گرفتند که آثار او را دیجیتالی کنند و امکان استفاده برای همکان فراهم شود و نیاز نباشد که افراد اصل اسناد را به دست گیرند. این یک نگرش اخلاقی برای مدیران این مجموعه بود. آن‎ها خود را نگهبان آثار او می‎ دانند. از این پس امکان دانلود آثار او وجود دارد. حتی خط کاوافی را به یک قلم تبدیل شد تا هرکس می‎ خواهد بتواند مانند کاوافی بنویسد، البته نه از منظر محتوایی (که تقریبا غیرممکن است) بلکه از نظر هنری. دست خط کاوافی بسیار جالب است و خودش آن را ویرایش کرده تا اینچنین زیبا شود.

در ادامه این مسیر نکته جدیدی پیش آمد و مسئولین این بنیاد به خانه کاوافی در اسکندریه رفتند و از نزدیک آن را بررسی کردند. در آن زمان به وزارت فرهنگ پیشنهاد داده شد که به همراه بنیاد فرهنگ یونان از خانه کاوافی مراقبت شود اما به دلیل مشکلات اقتصادی که یونان در آن زمان داشت، به نتیجه نرسید. البته این بنیاد به دنبال هزینه ‎های بازسازی خانه او نبود بلکه صرفا مجوز این کار را دنبال می ‎کرد. سرانجام مسئولین این بنیاد در دوره مدیریت خانم «لیناس مندونیس» وزیر فرهنگ یونان موفق به این کار می شوند و به ‎مدت پنج سال مدیریت خانه وی را برعهده گرفت.

لینک: Αντώνης Παπαδημητρίου: «Θέλουμε να κάνουμε τον Καβάφη οικείο και προσβάσιμο σε όλους» | LiFO

9 دسامبر سایت LiFO

کد خبر 18113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =