صدمین«100» سالگرد سرگی پاراجانف، کارگردان و نابغه سینمای گرجستان

100 سال از تولد سرگی پاراجانف، هنرمند مشهور گرجستانی، کارگردان نابغه سینما، فیلمنامه نویس و هنرمند می گذرد.

100 سال از تولد سرگی پاراجانف، هنرمند مشهور گرجستانی،کارگردان،نابغه سینما، فیلمنامه نویس و هنرمند می گذرد. صدمین سالگرد این هنرمند برجسته در گرجستان با رویدادهای مختلف از جمله نمایشگاهی از آثار این  هنرمند جشن گرفته خواهد شد.

سرگی پاراجانف در تاریخ 9 ژانویه سال ۱۹۲۴ در شهر تفلیس در جمهوری گرجستان از پدر و مادری ارمنی‌تبار توأم با ذوق و قریحه هنری زاده شد. در دهه 1940 سرگی پاراجانف در رشته های مختلف از جمله کنسرواتوار تفلیس تحصیل کرد و در سال 1952 از گروه کارگردانی دانشکده صحنه پردازی دانشگاه سینما (کارگاه ساوچنکو) فارغ التحصیل شد. او با فیلم "قصه مولداوی" (م/م، 1952) از پایان نامه دفاع کرد.

نشانه های بیان رنگ و جستجوی استعاره شاعرانه در فیلم های او از اول نمایان شد. پاراجانف فعالانه علیه سانسور مبارزه کرد و همراه با دیگر چهره های فرهنگی به نقض حقوق بشر اعتراض می کرد. سرگو پاراجانف فیلم های زیبایی را ساخته است. تصور فرهنگ تفلیس بدون فیلم‌های او سخت است، آثار پاراجانف با فرهنگ متنوع تفلیس شبهاتی زیادی دارد.  در۲۰ ژوئیه ۱۹۹۰، سرگی پاراجانف بعلت سرطان ریه در ۶۶ سالگی درگذشت.وزارت فرهنگ و ورزش گرجستان یاد و خاطره سرگو فراجانف و سهم بزرگ او در توسعه فرهنگ گرجستان و جهان را گرامی می دارد.

منبع: کانال فیس بوک وزارت فرهنگ و ورزش گرجستان

تاریخ:2024/01/09

https://www.facebook.com/MinistryofCultureSportandYouth/

کد خبر 18201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =