۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷
14 ژانویه، روز تئاتر گرجستان

نامگذاری این روز بعنوان "روز تئاتر گرجستان"، به تاریخ 14 ژانویه سال 1850 با اولین اجرای نمایشنامه "گیورگی اریستاوی" با عنوان "طلاق" باز می گردد.

نامگذاری این روز بعنوان "روز تئاتر گرجستان"، به تاریخ 14 ژانویه سال 1850 با اولین اجرای نمایشنامه "گیورگی اریستاوی" با عنوان "طلاق" بازمی گردد. اولین تئاتر حرفه ای که توسط کارگردان و نمایشنامه نویس گیورگی اریستاوی در تفلیس تاسیس شد در سال 1856 به دلیل درگیری با منافع تزاریسم تعطیل و سالها بعد با رهبری ایلیا چاوچاوادزه احیا شد. روز تئاتر گرجستان از دهه 80 قرن بیستم جشن گرفته می شود. این مناسبت در سراسر گرجستان با رویدادهای جالبی همراه بوده است.

در پایان قرن بیستم، در کنار تئاترهای دولتی در گرجستان، تئاترهای حرفه ای خصوصی و فضاهای تجربی پدیدار شدند که در مدت کوتاهی جای خود را در روند های تئاتری گرجستان ثبت کردند. امروزه تئاترهای درام، موزیکال، پانتومیم، عروسکی و خیمه شب بازی در گرجستان فعال هستند. نسل جوان بازیگران، کارگردانان، نمایشنامه نویسان و صحنه پردازان کنار اساتید شناخته شده تئاتر همکاری می کنند. گروه های تئاتری روسی، ارمنی و آذربایجانی زبان با موفقیت در کنار تئاترهای گرجی کار می کنند. گروه های مختلف تئاتر با موفقیت در پروژه ها، جشنواره ها و کنفرانس های بین المللی شرکت می کنند. کارگردانان و صحنه‌نگاران گرجستانی با تئاترهای معروف دنیا همکاری زیادی دارند.

منبع:پایگاه خبری جورجیان نیوز

تاریخ: 2024/01/14

https://ghn.ge/news/306500-14-ianvari-kartuli-teatris-dghea

کد خبر 18202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =