حمایت از اقلیت های مذهبی در گرجستان«مروری بر قوانین جاری»

هدف ازتهیه این مقاله بررسی جنبه های اصلی قانون گرجستان است که اساساً وضعیت حقوقی اقلیت های مذهبی در گرجستان را تنظیم می کند.

هدف ازتهیه این مقاله بررسی جنبه های اصلی قانون گرجستان است که اساساً وضعیت حقوقی اقلیت های مذهبی در گرجستان را تنظیم می کند.

قانون اساسی گرجستان:

قانون اساسی گرجستان اصول اصلی نگرش به مذهب در گرجستان را تعریف می کند و همچنین آزادی وجدان، اعتراف و عقیده افراد را تقویت می کند.طبق قانون اساسی، دولت آزادی کامل عقیده و مذهب را اعلام می کند (ماده 9).

طبق قانون اساسی هر فردی دارای آزادی وجدان، مذهب و عقیده است. آزار و اذیت شخص به دلیل اقرار یا عقیده و همچنین مجبور کردن او به اظهار نظر در مورد آنها جایز نیست. علاوه بر این، قانون اساسی تصریح می کند که محدودیت آزادی های مذکور در صورتی که تجلی آنها ناقض حقوق دیگران نباشد جایز نیست. (ماده 19).

اصل اساسی قانون اساسی این است که همه مردم بدون توجه به اعتقادات مذهبی خود آزاد و در برابر قانون یکسان به دنیا می آیند، همانطور که هر شهروند گرجستان در زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بدون توجه به وابستگی مذهبی خود برابر است. (ماده 14؛ ماده 38).

قانون اساسی گرجستان دیگر حقوق، آزادی ها و ضمانت های شناخته شده جهانی را برای یک فرد و یک شهروند که در قانون اساسی ذکر نشده است، اما برگرفته از اصول قانون اساسی است، نفی نمی کند. (ماده 39).

توافقنامه قانون اساسی بین دولت گرجستان و کلیسای ارتدوکس حواری خودمختار گرجستان (2002)

توافقنامه قانون اساسی بین دولت گرجستان و کلیسای ارتدکس روابط، حقوق و وظایف این دو نهاد را تنظیم می کند.

هدف اصلی تجزیه و تحلیل، گسترش مقرراتی است که دامنه آن نه تنها منافع دولت و کلیسای ارتدکس، بلکه سایر افراد را نیز در بر می گیرد. بدین منظور توجه به مواد 5، 6 و 9 موافقتنامه را مهم می دانیم.

طبق توافقنامه قانون اساسی، به کلیسا این حق داده شده است که مؤسسات آموزشی خود را تأسیس کند. در مؤسسات آموزشی دولتی، آموزش در مورد ایمان ارتدکس داوطلبانه است. (ماده 5) این ماده تنها با تحلیل مشترک مواد مربوطه «قانون آموزش عمومی» قابل درک است به خصوص:

بر اساس قانون گرجستان "درباره آموزش عمومی" مورخ 7 آوریل 2005، استفاده از فرآیند آموزشی در مدارس دولتی به منظور تلقین دینی، دین گرایی (موعظه، گسترش ایمان) یا جذب اجباری دین (تبدیل اجباری به دین) مجاز نیست. این هنجار جشن تعطیلات دولتی و تاریخ های تاریخی در یک مدرسه دولتی و همچنین برگزاری رویدادهایی با هدف ایجاد ارزش های ملی و عمومی را محدود نمی کند. (ماده 13)

برای دریافت آموزش دینی در یک دین خاص، دانش آموزان حق دارند در اوقات فراغت خود گرد هم بیایند، مراسم مذهبی انجام دهند یا داوطلبانه به تحصیل دین بپردازند. (ماده 18) ساماندهی همه اینها در ساختمان مدرسه حق دارد با این شرط که فقط در ساعات غیر مدرسه انجام شود.

ماده 6 موافقتنامه قانون اساسی به مسائل مربوط به مالکیت می پردازد. این مقاله از حقوق مالکیت کلیسای ارتدکس حمایت می کند و اصول اساسی تامین مالی کلیسای ارتدکس را تعریف می کند. طبق بند 6 ماده 6، دولت با توافق کلیسا، مجوز یا مجوز استفاده از اصطلاحات و نمادهای رسمی کلیسا و همچنین تولید، واردات و عرضه محصولات مذهبی را اعطا می کند. (در مورد مذکور، رأی دادگاه قانون اساسی مورخ 22 نوامبر 2002 (شماره 18/2/206) وجود دارد که در آن دادگاه قانون اساسی توضیح می‌دهد که هنجار مذکور صرفاً در واژگان، نمادها و غیره کاربرد دارد. بر این اساس، نمایندگان فرقه های دیگر می توانند آزادانه از نمادهای خود، استفاده از اصطلاحات، تولید محصولات مذهبی و غیره استفاده کنند.)

طبق ماده 11 موافقتنامه قانون اساسی، دولت حق کلیسا را برای دریافت غرامت در قرون 19-20 (به ویژه در سال های 1921-1990)، در دوره از دست دادن استقلال دولت، به دلیل این واقعیت به رسمیت می شناسد.

خسارت مادی و معنوی (مصادره اموال) به کلیسا و موضوع استرداد اموال ،مبنای اختلاف کلیساهای مختلف و کلیسای ارتدکس شده است. روشن شدن این موضوعات در صلاحیت کمیسیون دولتی ویژه بررسی مسائل اموال بین دولت گرجستان وپاتریاک سالاری گرجستان است که بافرمان نخست وزیر گرجستان( N254، 27.07.2010) ایجاد شده است. این کمیسیون همچنان غیرفعال است و فقط ترکیب آن مشخص شده است.

قانون جزایی:

قانون کیفری گرجستان ارتکاب جرمی با انگیزه دینی را به عنوان شرایط مشدد برای چندین جرم می داند، به عنوان مثال:

قتل عمدی (ماده 109) صدمات جدی عمدی به سلامت (ماده 117) خشونت (ماده 126) و تصرف غیرقانونی در چیزی که در قبر یا قبر گذاشته شده است (ماده 258) در صورتی که این جرایم به دلیل عدم تساهل مذهبی باشد. ; شکنجه (ماده 144 1 ) و رفتار تحقیرآمیز یا غیرانسانی (ماده 144 3 ) بر خلاف تساوی افراد به دلیل وابستگی مذهبی و یا اقرار آنها نیز در شرایط تشدید کننده انجام می شود.

این قانون چنین اقداماتی را که با هدف نقض برابری انسان انجام می شود، مجازات قانونی کیفری اعلام می کند. از جمله آنها آزار و اذیت به دلایل مذهبی و همچنین دخالت در اجرای مناسک مذهبی است.

شایان ذکر است ترکیب جرایم زیر است:

نقض تساوی افراد - نقض برابری افراد به دلیل وابستگی مذهبی و/یا اعتقاد آنها که به طور اساسی حقوق بشر را نقض می کند. (ماده 142).

ممانعت غیرقانونی در اجرای امر دینی ، ممانعت غیرقانونی در اجرای یک مراسم مذهبی یا سایر دستورات یا عرف دینی با خشونت یا تهدید به خشونت یا اگر همراه با توهین به احساسات دینی مؤمن یا نمازگزار باشد. (ماده 155)

آزار و شکنجه - آزار و اذیت یک فرد به دلیل وجدان، اعتراف یا ایمان یا در ارتباط با فعالیت های مذهبی او. (ماده 156). ماده مذکور تعریفی از تعقیب به ما نمی دهد و صلاحیت آن همچنان موضوع پالایش بیشتر آغازگر اتهام و رویه دادگاه است.

ممانعت از ایجاد یک انجمن سیاسی، عمومی یا مذهبی یا فعالیت آن - ممانعت غیرقانونی از ایجاد یک انجمن مذهبی یا فعالیت آن با خشونت، تهدید به خشونت یا استفاده از موقعیت رسمی. (ماده 166)

ایجاد یا رهبری یک انجمن غیرقانونی یا شرکت در آن -  ایجاد یک انجمن مذهبی که فعالیت های آن شامل خشونت علیه مردم باشد یا رهبری چنین انجمنی. (ماده 252)

نسل کشی - عملی است که به منظور اجرای یک برنامه هماهنگ برای از بین بردن کامل یا جزئی گروهی متحد شده توسط برخی نشانه های مذهبی انجام می شود که با کشتن اعضای چنین گروهی، آسیب جدی به سلامتی، ایجاد عمدی شرایط دشوار زندگی آشکار می شود. برای آنها، کاهش اجباری نرخ زاد و ولد یا انتقال اجباری کودکان از یک گروه قومی به قومی دیگر. (ماده 407).

 قوانین آیین دادرسی کیفری و مدنی:

قانون آیین دادرسی کیفری گرجستان شامل هنجارهایی در مورد حفظ اسرار اعترافات، ادای سوگند مذهبی توسط شاهد و ویژگی های انجام چنین اقدامات تحقیقاتی در یک سازمان مذهبی مانند تفتیش، توقیف و ضبط است.

روحانی با هر اقراری حق دارد نسبت به شرایطی که در اثر اقرار یا امانت دیگر برای او معلوم شده است امتناع کند و به عنوان شاهد حاضر نگردد. در چنین حالتی نمی توان از روحانی موظف به تسلیم شیء، سند، ماده یا شیء دیگر حاوی اطلاعات مهم برای پرونده شد. (ماده 50)

تفتیش، حذف و یا مصادره شیء، سند، ماده یا سایر شیء علمی، آموزشی حاوی اطلاعات موجود در انبار یک تشکل مذهبی که انتظار معقول انتشار عمومی آن وجود دارد، مجاز نمی باشد، مگر در مواردی که وجود داشته باشد. یک فرض معقول است که شیء، سند، که باید حذف شود، یک ماده یا شیء دیگر حاوی اطلاعات، شیء یا سلاح جرم است. در اینجا عمدتاً می توان به ادبیات دینی، اقلام مذهبی و ... اشاره کرد.

در چنین شرایطی، دادگاه در تصمیم گیری تا حدودی محدود می شود، به ویژه دادگاه تنها در صورتی مجاز به صدور حکم در مورد تفتیش، توقیف و/یا مصادره است که توجیه روشن و قانع کننده ای وجود داشته باشد که رفتار اقدام تحقیقاتی مذکور منجر به نقض آزادی وجدان، مذهب و عقیده مورد حمایت قانون اساسی گرجستان نخواهد شد.

این نوع اقدامات تحقیقاتی باید به کمترین محدودیت از این آزادی ها انجام شود. (ماده 123).

در جریان دادرسی کیفری، شاهد حق دارد سوگند یاد کند و یا به هیچ وجه از ادای سوگند امتناع کند و با امضای خود صحت شهادت را تأیید کند. (ماده 48)

آیین دادرسی مدنی ممنوعیت کلی تبعیض بر اساس دین و همان قاعده سوگند گواه را که در روند کیفری پیش بینی شده است پیش بینی کرده است. (ماده 153).

قانونگذاری در حوزه تعزیرات:

با توجه به مفاد «قانون زندان» و نوع زندان/ مؤسسات نگهداری مربوط که بر اساس آن تأیید شده است، زندانی/محکومین از حق اعمال عقاید مذهبی خود با در نظر گرفتن ویژگی‌های وضعیت آزادی محدود برخوردار است.متهم/محکوم حق شرکت در مراسم مذهبی و همچنین اشتراک در ادبیات دینی به میزان مناسب با هزینه شخصی خود را دارد. (قانون زندان: ماده 14؛ ماده 20).

برنامه روزانه متهم / محکوم شامل بیدار شدن، خوابیدن، دستشویی، تربیت بدنی، غذا خوردن، کار، اقامت در مؤسسات ایجاد شده در قلمرو مؤسسه، تحصیل، رویدادهای آموزشی، ورزشی، فرهنگی و مذهبی و غیره است . زمان. در اجرای اقدامات مذکور از متهمان/محکومین هشت ساعت خواب مستمر و اختصاص وقت شخصی به آنان انتظار می رود.

مؤسسه موظف است شرایطی را برای رفع نیازهای دینی متهمان/محکومین ایجاد کند و با در نظر گرفتن امکانات فنی مؤسسه، وزیر شرعی مجاز از هیأت مذهبی در مؤسسه حضور داشته باشد.

دستور شماره 187 مورخ 30 دسامبر 2010 وزیر ندامتگاه، مشروط و معاضدت حقوقی گرجستان «در مورد اعمال حق متهم/محکومین برای شرکت در مناسک مذهبی و ملاقات با روحانیون» به طور جداگانه مسائل مربوط به انجام مناسک دینی توسط متهم/محکوم.

متهم/ محکوم می‌تواند با نماینده کلیسای ارتدوکس حواری گرجستان و همچنین نماینده یک سازمان مذهبی ثبت‌شده ویا فرقه‌های سنتی ملاقات کند که تنها با توافق قبلی مذهبی مربوطه در موسسه پذیرفته می‌شود. با چنین رضایتی باید بر اساس درخواست کتبی از سازمان مذهبی مربوطه با ذکر نام سازمان، هویت نماینده، هدف بازدید و مدت زمان تخمینی صادر شود. (ماده 2؛ ماده 3).

متهم/محکوم باید مناسک دینی را در سلول و در صورت امکان در ساختمانهایی که برای این منظور طراحی شده مطابق با سنت فرقه های مذهبی که به آن تعلق دارند انجام دهد. (ماده 4).

انجام مناسک دینی ناقض حقوق متهم/محکومین دیگر مجاز نخواهد بود. (ماده 5).

متهمان/محکومین مجاز به حمل و استفاده از ادبیات دینی، اشیاء مذهبی فردی هستند، به استثنای اشیاء تیز، تیز، فلزی و سنگی گرانبها یا اشیایی که معرف ارزش فرهنگی و تاریخی است. (ماده 6)

قانونگذاری در حوزه پزشکی:

هنجارهای تحقق حقوق دینی یک شخص و احترام به آنها در قوانین پزشکی در قوانین مختلف قانونی گنجانده شده است - از جمله: "در مورد کمک های روانپزشکی" 14 ژوئیه 2006 ، "در مورد حمایت از سلامت" 10 دسامبر 1997 ، " در مورد حقوق بیمار» 5 می 2000، «در مورد فعالیت پزشکی» در قوانین 8 ژوئن 2001.این قانون همچنین تکلیف احترام به شخص متوفی را پیش بینی کرده است.

این قانون امکان پیوند اعضا را بر اساس رضایت شخص متوفی در طول زندگی و پس از مرگ با رضایت خویشاوند یا نماینده قانونی وی و تنها در صورتی پیش بینی کرده است که چنین اقدامی ناقض اعتقادات مذهبی متوفی نباشد. (قانون "در مورد حمایت از سلامت" گرجستان، ماده 118).

کالبد شکافی پاتولوژیک - تشریحی در صورت مشکوک شدن به مرگ ناشی از عفونت به خصوص خطرناک الزامی است. در سایر موارد کالبد شکافی پاتولوژیک - تشریحی با در نظر گرفتن انگیزه های مذهبی یا غیر آن و همچنین وصیت نامه ای که متوفی در زمان حیات خود اعلام کرده یا با رضایت بستگان یا نماینده قانونی وی انجام می شود. (قانون حفاظت از سلامت گرجستان، ماده 153).

طبق قانون "در مورد حقوق بیمار" گرجستان، تبعیض علیه بیمار به دلیل اعتقاد یا مذهب او مجاز نیست، علاوه بر این، بیمار حق دارد از ارائه دهنده خدمات پزشکی احترام به مذهب خود را مطالبه کند.(بند 6؛ ماده 15)

بیماری که صلاحیت دارد و قادر به تصمیم گیری آگاهانه است، حق دارد از خدمات پزشکی، از جمله به دلایل مذهبی (به عنوان مثال: امتناع از انجام عمل، انتقال خون) امتناع کند، اگرچه این حق در رابطه با افراد ناتوان و خردسالان محدود است. هنگامی که اقدامات پزشکی می تواند توسط والدین یا قیم قانونی آنها بر خلاف میل نمایندگان انجام شود، یعنی:

اگر بیمار ناتوان یا فاقد توانایی تصمیم گیری آگاهانه، نیاز فوری به خدمات پزشکی داشته باشد که بدون ارائه آن، مرگ بیمار اجتناب ناپذیر است و بستگان یا نماینده قانونی وی مخالف خدمات پزشکی باشد، ارائه دهنده خدمات پزشکی مطابق با آن تصمیم می گیرد. با علایق سلامتی بیمار (قانون گرجستان در مورد حقوق بیمار، ماده 25).

علاوه بر این، قانون گرجستان در مورد فعالیت پزشکی" استاندارد رفتار موضوع فعالیت پزشکی مستقل را تعیین می کند، به ویژه، موضوع فعالیت پزشکی مستقل در هنگام تصمیم گیری حرفه ای آزاد و مستقل است. درخواست شخص از موضوع فعالیت پزشکی مستقل ، اقدامی برخلاف اصول مندرج در قانون و موازین اخلاقی فعالیت پزشکی بدون توجه به اقرار شخص درخواست کننده ممنوع است. (ماده 6).

استفاده از جسد بدون مراقبت و/یا ناشناس یا ساختارهای تشریحی آن برای اهداف آموزشی و یا پژوهشی علمی، در صورتی که دلیلی وجود داشته باشد که استفاده از آن به این طریق به دیدگاه‌های دینی آسیب وارد می‌کند، مجاز نیست. (قانون "در مورد حمایت از سلامت" گرجستان، ماده 112 1 ).

در قوانین پزشکی به ضمانت های قانونی بیماران مبتلا به اختلالات روانی توجه ویژه ای شده است. بنابراین تنها ناسازگاری فرد با باورهای دینی در جامعه نمی تواند زمینه ساز تشخیص اختلال روانی برای فرد شود. علاوه بر این، بیمار بستری در بیمارستان حق دارد مناسک دینی را در صورتی که ناقض حقوق دیگران نباشد انجام دهد. (قانون کمک های روانپزشکی گرجستان، ماده 9؛ ماده 15).

 خدمات غیرنظامی، جایگزین کار و قوانین در زمینه نظامی:

قانون گرجستان امکان جایگزینی برای خدمت سربازی را در قالب خدمت کار جایگزین غیرنظامی فراهم می کند، در صورتی که خدمت سربازی به روش معمول مغایر با اصول دینی فرد مورد نظر باشد. روابط فوق توسط قانون گرجستان مورخ 27 اکتبر 1997 "در مورد خدمات غیر نظامی و جایگزین کار" تنظیم می شود. شخصی که خدمت غیرنظامی و جایگزین را می گذراند از حقوق و مزایایی که قانون برای سرباز وظیفه تعیین کرده است برخوردار است، اگرچه مدت خدمت جایگزین باید از مدت خدمت سربازی تعیین شده توسط قانون بیشتر باشد.

در زمان صلح، کار غیر نظامی و جایگزین با استخدام شهروندی انجام می شود که طبق قوانین گرجستان ملزم به انجام خدمت سربازی است.یک نفر می تواند خدمت غیرنظامی جایگزین در تشکل های کارگری تخصصی غیرنظامی، گروهی یا انفرادی بر اساس مرجع مربوطه توسط کمیسیون جذب انجام دهد. خدمات جایگزین امکان پذیر است: الف) در سازمان های اضطراری-نجات، محیط زیست، آتش نشانی یا سایر تشکل های کارگری ویژه غیر نظامی. ب) ساخت و ساز، سازمان ها و تأسیسات تعمیراتی با اهداف عمرانی. ج) سازمانها و تأسیسات تولید محصولات کشاورزی. د) در مؤسسات خدمات عمومی؛ ه) در مؤسسات بهداشتی و درمانی. (ماده 5).

انتصاب اتباع گرجستان برای مراقبت از سالمندان، افراد دارای معلولیت، بی خانمان ها و سایر افراد آسیب پذیر اجتماعی طبق قانون نیز به عنوان خدمت کار جایگزین غیر نظامی تلقی می شود.

علاوه بر موارد فوق، یک شهروند گرجستان می تواند خدمت غیرنظامی جایگزین در سایر خدمات یا تشکل های کارگری غیرنظامی که لیست آنها توسط رئیس جمهور گرجستان تایید می شود، انجام دهد. (ماده 5). لیست مذکور با فرمان N887 رئیس جمهور گرجستان در سال 2009 تایید شده است.مدت خدمت غیر نظامی جایگزین 18 ماه است.

افرادی که خدمت جایگزین غیر نظامی را گذرانده اند از خدمت ذخیره سربازی معاف می باشند. (قانون گرجستان مورخ 27 دسامبر 2006 "در مورد خدمات ذخیره نظامی"، ماده 8).

بر اساس قانون گرجستان مورخ 24 ژوئن 1998 "در مورد وضعیت سربازی"، یک سرباز ارتش حق دارد هر دینی را داشته باشد، آداب و رسوم مذهبی را رعایت کند، در صورتی که این امر با انجام وظایف رسمی تداخل نداشته باشد فرمانده نظامی موظف است به دین او احترام بگذارد به دین را در او ایجاد کند (ماده 7؛ ماده 18).

این قانون همچنین به روحانیون اجازه می دهد در نیروهای مسلح کار کنند. به ویژه امکان معرفی سمت های ویژه روحانی در ستاد مشترک و نیروی زمینی نیروهای مسلح گرجستان وجود دارد. روابط خدماتی با افرادی که به این سمت منصوب می شوند بسته به ویژگی های سمت مربوطه قابل تنظیم است. موضوع مذکور از سوی قانونگذار به صلاحدید ستاد مشترک نیروهای مسلح گرجستان واگذار شده و تنظیم دقیق آن مشخص نشده است. (ماده 6 آیین نامه گذراندن خدمت کارکنان ستاد مشترک و نیروی زمینی وزارت دفاع گرجستان» مصوب 21 جولای 2011 N583 وزیر دفاع گرجستان).

رای دادگاه قانون اساسی در مورد ماده 2 بند 2 قانون گرجستان "در مورد خدمت سربازی ذخیره":

در 21 دسامبر 2011، اولین هیئت دادگاه قانون اساسی گرجستان در مورد پرونده "مدافع عمومی گرجستان در برابر پارلمان گرجستان" تصمیم گرفت.

مدافع عمومی معتقد است که ماده 14 (منع تبعیض) و ماده 19 (آزادی مذهب)، بندهای 1 و 3 قانون اساسی گرجستان از زمان قانون "در مورد خدمت سربازی" گرجستان (ماده 2، بند 2) نقض شده است. 2) امکان درخواست خدمت جایگزین (غیر نظامی) کار بر اساس دیدگاه‌های دینی، اخلاقی یا سایر موارد را منتفی می‌کند. او معتقد است که خدمت ذخیره سربازی، مانند خدمت اجباری، زمینه‌های مشروعی را برای مخالفت وجدانی بر اساس اعتقادات ایجاد می‌کند.

 دادگاه توضیح داد که آزادی عقیده تضمین شده توسط ماده 19 قانون اساسی گرجستان شامل حق اعلام "اعتراض وجدانی" به خدمت سربازی اجباری - امتناع از خدمت سربازی مطابق با اعتقادات، عقاید مذهبی یا سایر دیدگاه های خود و انجام تعهدات است. تعهدات نظامی که توسط قانون اساسی در قالب خدمات کار جایگزین (غیر نظامی) پیش بینی شده است. این هنجار بحث برانگیز یک مخالف وجدانی را مجبور می کند که برخلاف عقاید، دیدگاه های مذهبی و اخلاقی خود عمل کند، که تداخل شدید غیرقابل توجیهی با آزادی عقیده است.

دادگاه قانون اساسی همچنین خاطرنشان کرد که اصل 14 قانون اساسی (منع تبعیض) قانونگذار را ملزم به حفظ اصل اساسی برابری می کند: اجازه ندادن رفتار نابرابر با افراد در موقعیت مساوی. همچنین از اتخاذ چنین هنجارهای قانونی که تفاوت عقاید، عقاید، گروه های قومی، اجتماعی، جنسیتی را در نظر نگرفته و برای آنها الزامات و الزامات مساوی ایجاد کند، خودداری کند.

هنجار مورد بحث که استثنائاتی را برای افرادی که بر اساس دیدگاه مذهبی یا اخلاقی خود مخالفت وجدانی از خدمت سربازی دارند، پیش بینی نمی کند، ناقض الزامات مقرر در اصل 14 قانون اساسی (منع تبعیض) است.

با توجه به مجموع موارد فوق، هنجار مورد اعتراض در رابطه با اصل 14 و همچنین بندهای اول و سوم اصل 19 قانون اساسی، تا آنجا که الزام به انجام خدمت ذخیره سربازی را برای افراد دارای وظیفه شناسی ایجاد می کرد، مغایر با قانون اساسی شناخته شد.

 مالیات بر فعالیت های مذهبی و تشکل های مذهبی:

مالیات فعالیت های مذهبی و سازمان های مذهبی توسط قانون مالیات در گرجستان تنظیم می شود.بر اساس این قانون، فعالیت‌های مذهبی و خیریه به فعالیت‌های اقتصادی تعلق نمی‌گیرد و قانون مالیات متفاوتی بر آن اعمال می‌شود. (ماده 9).

فعالیت خیریه عبارت است از ارائه کمک های داوطلبانه و ایثارگرانه به طور مستقیم یا از طریق شخص ثالث به افرادی که به این کمک نیاز دارند، از جمله کمک به سازمان های مذهبی. (ماده 10).

بر اساس این قانون، از نظر مالیات، فعالیت یک تشکل (انجمن) مذهبی که طبق روال مقرر ثبت شده و هدف آن گسترش اعترافات و اعتقادات است، فعالیت مذهبی محسوب می شود. فعالیت‌های مؤسسات سازمان‌های مذهبی (انجمن‌ها) که ادبیات مذهبی (مذهبی) را منتشر می‌کنند یا به تولید اشیاء مذهبی می‌پردازند، با فعالیت‌های مذهبی برابری می‌کنند. فعالیت‌های این سازمان‌ها (انجمن‌ها) یا شرکت‌های آنها که مربوط به فروش (انتشار) ادبیات مذهبی (مذهبی) یا اشیاء با اهداف مذهبی است. همچنین استفاده از وجوه دریافتی از این قبیل فعالیت ها برای اجرای فعالیت های مذهبی. (ماده 11).

 از نظر قانون مالیات، تشکیلات مذهبی سازمانی تلقی می‌شود که برای انجام فعالیت‌های مذهبی ایجاد شده و طبق قانون به‌عنوان آن ثبت شده است. (ماده 33).

سود دریافتی توسط پاتریارک گرجستان از فروش صلیب ها، شمع ها، نمادها، کتاب ها و تقویم هایی که برای مقاصد مذهبی استفاده می شوند، از مالیات بر سود معاف هستند. (ماده 99).

تحویل صلیب ها، شمع ها، نمادها، کتاب ها، تقویم ها و سایر اشیاء مذهبی که فقط برای مقاصد مذهبی توسط پاتریارسالاری گرجستان استفاده می شود نیز از مالیات بر ارزش افزوده (بدون حق کسر) معاف است. (ماده 168).

همچنین ساخت، مرمت و نقاشی معابد و کلیساها به دستور پدرسالار گرجستان از مالیات بر ارزش افزوده بدون حق کسر معاف است (ماده 168).

اموال موسسات مذهبی و غیر آن که برای فعالیت اقتصادی استفاده نمی شود و همچنین بناهایی که از آثار فرهنگی و معماری محسوب می شوند از پرداخت مالیات املاک معاف هستند. (ماده 206).

قانون مالیات هیچ نوع مزایای فردی را برای روحانیون تعیین نکرده است، بنابراین درآمد دریافتی این افراد به طور کلی مانند درآمد افراد مشمول مالیات است. این به معنای حقوق و سایر انواع درآمد است.

تامین مالی تشکل های مذهبی:

طبق قوانین گرجستان، یک سازمان مذهبی حق دریافت درآمد در قالب کمک های مالی و کمک های مالی را دارد.در قانون، امکان اعطای کمک هزینه برای مقاصد مذهبی پیش بینی نشده است، اگرچه یک تشکل مذهبی می تواند برای اجرای طرح های مختلف خیریه و اجتماعی، دریافت کننده کمک هزینه باشد. اعطاکننده ممکن است یک موسسه خیریه بین‌المللی، بشردوستانه و سایر سازمان‌های عمومی، یک موسسه مالی و اعتباری، دولت یک کشور خارجی یا دفتر نمایندگی آن، و همچنین یک شخص حقوقی تجاری یا غیرتجاری خارجی (غیر تجاری) باشد.

یک شخص حقوقی ثبت شده در قلمرو گرجستان تنها در صورتی می تواند کمک کننده باشد که یک شخص حقوقی غیرتجاری باشد که هدف آن انباشت اموال برای ارتقای امور خیریه، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، علمی-پژوهشی یا سایر منافع اجتماعی باشد. فعالیت ها. (قانون گرجستان در مورد کمک های مالی، ماده 3؛ ماده 4).

ثبت اتحادیه (تشکل) مذهبی:

قانون مدنی گرجستان شامل هنجارهایی برای ثبت انجمن های مذهبی است که بر اساس آن چنین انجمنی می تواند به عنوان یک شخصیت حقوقی تحت قوانین عمومی، به عنوان یک شخص حقوقی غیرتجاری ثبت شود یا به طور کلی به عنوان یک انجمن ثبت نشده به فعالیت بپردازد. و مرجع ثبت، آژانس ملی ثبت احوال است.

فقط آن دسته از جنبش‌های مذهبی که ارتباط تاریخی با ایالت جورجیا دارند، یا جنبش‌هایی که توسط قوانین کشورهای عضو شورای اروپا به‌عنوان دین شناخته می‌شوند، امکان ثبت نام به‌عنوان یک نهاد حقوقی تحت قوانین عمومی را دارند. (ماده 1509 1 )

برای ثبت نام به عنوان حقوق عمومی یا حقوقی غیرتجاری، شخص ذینفع باید موافقتنامه مؤسسین (اساسنامه) و درخواست ثبت را به مرجع ثبت ارائه کند.

علاوه بر این، اسناد تأسیس باید حاوی اطلاعاتی در مورد هدف فعالیت های سازمان، روش انحلال و سازماندهی مجدد، روش تشکیل ارگان های حاکم (ارگان ها) باشد. برای ثبت نام، اطلاعات (تاریخ تولد، شماره شناسنامه، آدرس ثبت نام) در مورد موسسین و رهبران (مدیر، رئیس هیئت مدیره یا سایر افراد دارای نمایندگی به هر نام) از مؤسسین سازمان نیز ضروری است. مدارک باید محضری باشد. (ماده 29) اما امضای اسناد موسس در دفترخانه امکان پذیر است و در این مورد خدمات سردفتری الزامی نیست.ثبت نام ظرف یک روز کاری انجام می شود. هزینه ثبت نام 100 (صد) لاری می باشد. (قانون "در مورد ثبت عمومی" گرجستان مورخ 18 دسامبر 2008، ماده 31).

حمایت اجتماعی از روحانیون:

بر اساس قانون بازنشستگی کشوری، یکی از زمینه های تعیین مستمری، رسیدن به سن 65 سال تمام است، بنابراین همه شهروندان پس از رسیدن به این سن می توانند مستمری دریافت کنند.

اگر روحانی بر اساس قرارداد کار فعالیت های خود را انجام دهد، معمولاً مشمول کلیه ضوابط مربوط به مالیات بر درآمد می شود و مستمری بر اساس سابقه و سابقه خدمت تعلق می گیرد. به ویژه حقوق (حقوق) وی مشمول مالیات با مالیات بر درآمد (20%) است و پس از رسیدن به سن بازنشستگی، مستمری وی با توجه به مدت خدمت و خدمت طبق روال مقرر در قانون مربوطه تعیین می شود. (دستور شماره 321/ن "در مورد تصویب شیوه نامه تایید مدت خدمت و بیمه" و مصوبه 181 - "در مورد تعیین الحاقیه مستمری بازنشستگی کشوری بر اساس سن بازنشستگی با توجه به سابقه کار"). اگر روحانی استخدام نشود، یعنی فعالیت رسمی روابط کار را نداشته باشد، هنجارهای ذکر شده شامل آنها نمی شود، زیرا قانون در مورد این دسته از افراد چیزی نمی گوید.

نظام آموزشی و تضمین آزادی عقیده:

در سطح قانونگذاری ایالتی در گرجستان، سیستم آموزشی از نفوذ مذهبی جدا شده است.

طبق قانون "در مورد آموزش عمومی" گرجستان، دولت موظف است استقلال مدارس دولتی را از نفوذ هر مذهب و سازمان مذهبی تضمین کند. در مورد مدارس خصوصی، دولت در فعالیت های آنها دخالت نمی کند. (ماده 3).

تبعیض به هر شکلی (از جمله به دلایل مذهبی) ممنوع است. مدرسه موظف است از تساهل و احترام متقابل بین دانش آموزان، والدین و معلمان محافظت و ترویج کند. (ماده 13).

قرار دادن نمادهای مذهبی در محوطه مدارس دولتی جز برای مقاصد تحصیلی مجاز نیست.

این قانون همچنین مکانیسم هایی را برای محافظت از مؤسسات آموزش عالی در برابر نفوذ سازمان های مذهبی پیش بینی می کند. قانون گرجستان مورخ 20 دسامبر 2004 "در مورد آموزش عالی" ایجاد واحدهای ساختاری سازمان های مذهبی در موسسات آموزش عالی را ممنوع می کند. (ماده 3).

همانند مدارس، مؤسسات آموزش عالی نیز هرگونه تبعیض، از جمله به دلایل مذهبی را ممنوع می‌کنند.

آزادی عقیده و قانون کار:

آزادی عقیده در روابط کار توسط قانون کار گرجستان تنظیم می شود که بر اساس آن هر نوع تبعیض در روابط کار از جمله تبعیض به دلایل مذهبی ممنوع است. (ماده 2).

در چارچوب توافقنامه قانون اساسی امضا شده بین دولت و کلیسای ارتدکس، مطابق با تعهدات بر عهده دولت، قانون کار تعطیلات اصلی ارتدکس (عید پاک، کریسمس، روز سنت جورج، روز مریم مقدس، و غیره) را اعلام می کند. .) به عنوان تعطیلات (ماده 20)

روز ملی/ اقلیت های مذهبی توسط ایالت تعطیل اعلام نشده است.

میراث فرهنگی:

طبق قوانین گرجستان، ایالت متعهد می شود که مراقبت ویژه ای از میراث فرهنگی و ارزش های فرهنگی کشور داشته باشد.

بر اساس قانون گرجستان «در مورد میراث فرهنگی» مورخ 8 می 2007، یک شیء منقول یا غیر منقول ایجاد شده در هر دوره تاریخی که دارای آثار هنری، زیبایی شناختی، مذهبی ، باستان شناسی و غیره باشد، می تواند یک ارزش فرهنگی تلقی شود. ارزش. (ماده 3).

در روند حفاظت از میراث فرهنگی، در چارچوب توافق با کلیسای ارتدکس، دولت موظف است اقدامات حفاظتی را برای بناهای تاریخی (اموال) در نظر گرفته شده از اموال کلیسا با هماهنگی کلیسا یا با رضایت کلیسا انجام دهد. (ماده 34).

موضوع میراث تاریخی-فرهنگی اقلیت های ملی/مذهبی با قاعده کلی حفاظت از میراث تنظیم می شود.علاوه بر این، این قانون حق سازمان های سایر فرقه های مذهبی را برای مالکیت اموالی با وضعیت ارزش فرهنگی پیش بینی می کند.

یک بنای تاریخی یا فرهنگی (از جمله کلیساها - صومعه ها) متعلق به دولت در صورت وجود زمینه مناسب می تواند به یک سازمان مذهبی منتقل شود. انتقال می تواند هم به معنای بیگانگی و هم به معنای انتقال حق انتفاع و مالکیت باشد. واگذاری بنای ثبت شده در فهرست میراث جهانی فقط با حق مالکیت و استفاده مجاز است. (ماده 32).

انتقال یک بنای تاریخی یا فرهنگی با توافق با وزارت فرهنگ و حفاظت از بناهای تاریخی، تحت شرایط نگهداری آنها که از قبل توسط آن تعیین شده و مطابق با قوانین تعیین شده توسط قانون گرجستان، مجاز است.

قانون تعیین شده توسط قانون گرجستان به هنجارهای نظارتی برای انتقال اموال دولتی اشاره دارد که عمدتاً در قوانین "در مورد املاک دولتی" و "در مورد انتقال اموال دولتی" جمع آوری شده است.

عدم پذیرش فعالیت های سیاسی به دلایل مذهبی:

بر اساس این قانون، در پارلمان گرجستان و شورای شهر تفلیس ،یک واحد خودگردان محلی، تشکیل فراکسیون به دلایل مذهبی و تشکیل فراکسیون که هدف آن حفاظت از منافع مذهبی است مجاز نیست.. (قوانین گرجستان مورخ 19 فوریه 1998 "در مورد فراکسیون های پارلمانی" مورخ 16 سپتامبر 1997 و "در مورد پایتخت گرجستان - تفلیس"، قوانین پارلمان گرجستان مورخ 16 فوریه 2004، قانون ارگانیک گرجستان مورخ 15 دسامبر، 2005 "درباره خودگردانی محلی").

بر اساس قانون گرجستان مورخ 31 اکتبر 1997 "در مورد اتحادیه های سیاسی شهروندان"، دادگاه قانون اساسی گرجستان می تواند حزب سیاسی را که به درگیری مذهبی دامن می زند ممنوع کند.(36)

قانون تعیین مبدأ کالا و علائم تجاری:

بر اساس قانون گرجستان مورخ 21 ژوئن 1999 "در مورد تعیین محل مبدا و نشان جغرافیایی کالا"، نام یا هر نماد دیگری که بر خلاف مذهب یا مذهب باشد را نمی توان به عنوان نام مبدا یا نشان جغرافیایی ثبت کرد. ماده 5) و "درباره علائم تجاری" 1999 طبق قانون گرجستان مورخ 5 فوریه، مبنای مطلق امتناع از ثبت علامت تجاری، نماد یا ترکیبی از نمادهایی است که دین را توهین یا مخالفت می کند.(ماده 4)

قانون، استفاده از نمادهای مذهبی را به عنوان علامت تجاری منع نمی کند.ثبت علامت تجاری در صورتی که حاوی نام یا تصاویر آثار تاریخی گرجستان (از جمله آثار مذهبی) باشد، تنها با توافق با وزارت فرهنگ و حفاظت از بناها امکان پذیر است. (ماده 5).

حوزه پخش و تبلیغات:

قوانین فعلی در حوزه پخش و تبلیغات حاوی هنجارهایی است که از نظر نگرش به دین حائز اهمیت است.

بر اساس قانون گرجستان "در مورد پخش" مورخ 22 دسامبر 2004، پخش عمومی موظف است از آزادی برنامه ها از تأثیرات مذهبی اطمینان حاصل کند و همچنین تنوع مذهبی در جامعه را در برنامه های خود منعکس کند (ماده 16).

مخابره برنامه هایی که به هر نحوی تهدید آشکار و مستقیم به دامن زدن به نزاع مذهبی باشد و همچنین برنامه هایی که با هدف توهین، تبعیض یا برجسته کردن شخص یا گروهی به دلیل مذهب یا کیفیت یا موقعیت دیگر آنها باشد ممنوع است، مگر اینکه این برای هدف برنامه ضروری است.بر اساس محتوا و برای نشان دادن دشمنی فعلی. (ماده 56).

قانون "در مورد صدا و سیما" گرجستان (ماده 52) اصول صحیح و رد را تعیین می کند و نشان می دهد که اگر شامل قسمت سوم ماده 26 قانون اساسی گرجستان باشد، حق درخواست اصلاح و رد وجود ندارد.ممنوعیت خواندن بر اساس بند (تبلیغ جنگ یا خشونت، تحریک به دشمنی ملی، منطقه ای، مذهبی یا اجتماعی).

قطع مراسم مذهبی با تبلیغات یا تله‌شاپ ممنوع است. یک برنامه مذهبی با مدت زمان بیش از 30 دقیقه ممکن است بیش از هر 30 دقیقه یک بار با تبلیغات یا خرید از راه دور قطع شود. (ماده 64).

قانون گرجستان "درباره تبلیغات" مورخ 18 فوریه 1998، تبلیغاتی را که با استفاده از الفاظ و مقایسه های توهین آمیز برای دین، هنجارهای انسانی و اخلاقی شناخته شده جهانی را نقض می کند و همچنین نمادهای مذهبی را هتک حرمت می کند، تبلیغات غیراخلاقی می داند (ماده 3). .

لازم به ذکر است که قانون 24 ژوئن 2004 "در مورد آزادی بیان و بیان" در صورتی که هدف یا در خدمت تحریک نزاع مذهبی باشد، حاوی عناصر تبعیض به دلایل مذهبی و غیره باشد، از آزادی اندیشه یا بیان حمایت نمی کند.

آیین نامه رفتار صدا و سیما:

آئین نامه رفتار صدا و سیما، مصوب 9 مارس 2009، اصول پخش را تعریف می کند، هرگونه تبعیض (از جمله به دلایل مذهبی) را ممنوع می کند و صدا و سیما را ملزم می کند که منافع گروه های اجتماعی مختلف و غیره را صرف نظر از سیاسی، فرهنگی، مذهبی، در نظر بگیرد. (ماده 3).

این کد نشان می دهد که ابراز موضع حمایتی از هیچ حزب سیاسی، عمومی، انجمن مذهبی یا سایر گروه های ذینفع در برنامه مجاز نیست. (ماده 16).

صدا و سیما موظف است از انتشار مطالب محرک نفرت یا عدم مدارا اعم از مذهبی، سیاسی، قومیتی و غیره خودداری کند. همچنین صدا و سیما موظف است اطلاعات دقیق و موثق، متعادل، متناسب و متناسب را در مورد تمامی اقشار فرهنگی، مذهبی، قومیتی و اجتماعی ساکن در گرجستان با رعایت اصول عدالت و بی طرفی در شبکه پخش درج کند.

صدا و سیما موظف است به آزادی فکر، وجدان، عقیده و مذهب احترام بگذارد و اجازه توهین به دلایل ذکر شده در بالا را ندهد. (ماده 31)

آئین نامه رفتار الزامات جداگانه ای را برای حمایت از اصول تنوع و تساهل بر صدا و سیما تحمیل می کند که عبارتند از:

-صدا و سیما باید از ترسیم شباهت های غیرمستند بین وابستگی های قومی یا مذهبی و رویدادهای منفی اجتناب کنند.

-صدا و سیما باید از اظهارات نادرست و گمراه کننده در مورد اقلیت ها و معضلات اجتماعی خودداری کند، به شکل گیری کلیشه ها کمک نکند، ریشه قومی و اعتقادات مذهبی افراد را بی جهت ذکر نکند. (ماده 33).

به رسمیت شناختن قربانی سرکوب سیاسی:

طبق قانون 10 دسامبر 1997 گرجستان "در مورد به رسمیت شناختن شهروندان گرجستان به عنوان قربانیان سرکوب سیاسی و حمایت اجتماعی از سرکوب شدگان"، فردی که به دلیل نقض قانون جدایی کلیسا از دولت و دولت محکوم شده است. مدرسه از سوی کلیسا و همچنین برای نقض حقوق و آزادی های بشر به دلیل اجرای احکام دینی، قربانی سرکوب سیاسی تلقی می شود.

به شخصی که تحت سرکوب به شکل حبس، تبعید، تبعید، قرار دادن در محل سکونت خاص، قرار دادن اجباری در آسایشگاه روانی یا در نتیجه سرکوب سیاسی فوت کرده و قربانی سرکوب سیاسی شناخته شده باشد، غرامت نقدی دریافت می‌کند. در صورت فوت این شخص می توان غرامت نقدی را به وارث رتبه اول وی داد. (ماده 9).

برابری آداب و رسوم مذهبی با اعمال مدنی :

طبق قانون گرجستان، حقوق و تعهدات همسران فقط از ازدواجی ناشی می شود که به روشی که توسط قانون گرجستان ثبت شده ایجاد می شود..

هر فردی که در گرجستان زندگی می کند آزاد است مراسم مذهبی مورد نظر خود را برای ایجاد خانواده انجام دهد، در چنین شرایطی خانواده ای که بر اساس آداب دینی ایجاد شده باشد، عواقب قانونی ندارد.

این قانون اقدامات انجام شده در گذشته را در نقض قوانین فعلی قانونی می کند، به ویژه طبق قانون گرجستان مورخ 14 فوریه 1998 "در مورد اعمال مدنی"، آداب و رسوم مذهبی مربوطه که قبل از ایجاد یا بازسازی انجام شده است. نهادهای مجاز به ثبت اعمال مدنی که در زمان اجرای آنها معتبر است با اعمال مدنی واقعی برابر است.

عدم پذیرش جمع آوری اطلاعات شخصی مرتبط با گرایش مذهبی:

قانون اداری عمومی گرجستان جمع آوری، پردازش، ذخیره یا توزیع داده های شخصی توسط یک موسسه عمومی مرتبط با وابستگی مذهبی افراد را ممنوع می کند. (ماده 43).

تهیه کنندگان: نویسندگان: داویت کاشیا، نیکا نانواشویلی، گیورگی ملادزه

تاریخ ترجمه:1402/10/28

http://www.tolerantoba.ge/index.php?id=1281619861&kat=293

کد خبر 18272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =