۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
نخست وزیر گرجستان  استعفا کرد

ایراکلی قریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، روز دوشنبه استعفا کرد و از ریاست دولت خارج شد. وی در اظهارات خود گفت که پس از "ارائه گزارش سه سال کار خود به مردم" در پایان سال 2023 این سمت را ترک می کند.

ایراکلی قریباشویلی، نخست وزیر گرجستان، روز دوشنبه استعفا کرد و از ریاست دولت خارج شد. وی در اظهارات خود گفت که پس از "ارائه گزارش سه سال کار خود به مردم" در پایان سال 2023 این سمت را ترک می کند.

قریباشویلی در اطلاعیه روز دوشنبه خود گفت: در سخت ترین دوره و در شرایط بحران های داخلی و بین المللی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، به عنوان رئیس دولت برای دومین دوره شروع به کار کردم.من با حسن نیت به کشورمان خدمت کردم، بدون اغماض از منافع کشور و شهروندانمان دفاع کردم، به نتایجی که در این مدت در کنار تیم به دست آوردیم افتخار می کنم.قریباشویلی خاطرنشان کرد که پیشنهادی از شورای سیاسی حزب حاکم رویای گرجستان برای تصدی سمت ریاست حزب دریافت کرده است و کنگره این حزب در روز پنجشنبه برگزار خواهد شد.

وی گفت یکی از عوامل اصلی قدرت تیم سیاسی ما دموکراسی داخلی است که بارزترین نمود آن اصل چرخش است و رهبران موفق زیادی در تیم وجود دارند و باید به دیگران فرصت داده شود."اکنون ما با وظایف جدیدی روبرو هستیم. ما در پاییز پارلمان جدیدی را انتخاب خواهیم کرد و حزب رویای گرجستان باید برای پیروزی قانع کننده در انتخابات آماده شود تا به حرکت رو به جلو برای دستیابی به اهداف بزرگتر ادامه دهد. وی خاطرنشان کرد: بر اساس این واقعیت سیاسی، پیشنهادی از سوی شورای سیاسی برای تصدی سمت ریاست حزب به من داده شد. قریباشویلی همچنین فاش کرد که شورا در مورد امکان ماندن او در این سمت تا تابستان و قبل از مبارزات انتخاباتی بحث کرده بود، اما افزود: "من تصمیم گرفتم اکنون این تصمیم را بگیرم." مهم این است که نخست وزیر بعدی تیم خود را به موقع معرفی کند و دولت جدید را تشکیل دهد. قریباشویلی خاطرنشان کرد: برای نخست وزیر جدید آرزوی موفقیت دارم. 

نخست وزیر مستعفی گرجستان از بیدزینا ایوانیشویلی، موسس و رئیس افتخاری حزب، رهبری و اعضای فراکسیون و پارلمان، روسا و کارمندان وزارتخانه ها، کارکنان ادارات دولتی و کارمندان دولت به خاطر حمایت های خود در طول مدت نخست وزیری از وی انجام داده اند تشکر کرد و گفت من می خواهم از همسر، فرزندان و والدینم به خاطر حمایت هایشان تشکر کنم. امیدوارم در حال حاضر فرصت بیشتری برای گذراندن وقت بیشتر با خانواده ام داشته باشم. برای میهنمان صلح، رفاه و اتحاد آرزو می کنم. خداوند حافظ ما باشد.

همچنین مقامات گرجستان روز دوشنبه با تایید عملکرد ایراکلی قریباشویلی، نخست وزیر مستعفی از خروج  وی از سمت رئیس دولت تاکید کردند.ماموکا مدینارادزه، دبیر اجرایی حزب حاکم رویای گرجستان، دریافت وضعیت نامزد عضویت در اتحادیه اروپا و "پیشرفت اقتصادی" آن را به عنوان دو دستاورد قریباشویلی مطرح کرد و از وی به دلیل "سالها خدمت" قدردانی کرد.مدینارادزه گفت در جلسه شورای سیاسی GD هفته گذشته در مورد استعفا و همچنین پیشنهاد این نهاد برای ادامه کار نخست وزیر در این سمت قبل از انتخابات پارلمانی امسال در پاییز بحث شد و افزود که قریباشویلی تصمیم به خروج از این سمت گرفته است. اکنون به جانشین خود "فرصتی برای استفاده از کل دوره برای تشکیل یک تیم، دیدگاه ها و رویکردهای جدید" بدهد.

آرچیل تالاکوادزه، نایب رئیس پارلمان گرجستان، در اظهارات خود به تلویزیون ایمدی، ضمن قدردانی از نخست وزیر مستعفی گفت: قریباشویلی به مدت سه سال توانسته بود "وظایف دشوار و مهم را با موفقیت انجام دهد" .این پیشرفت در مسیر یکپارچگی اروپایی گرجستان، تامین توسعه اقتصادی، اصلاحات انجام شده در مناطق، پروژه‌های زیربنایی و به طور کلی نوسازی زیرساخت‌های استراتژیک این کشور بود.

راتی برگادزه، وزیر دادگستری کشور نیز از قریباشویلی تمجید کرد و دریافت وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را به عنوان "بزرگترین دستاورد تاریخی گرجستان مدرن" به عنوان نتیجه "بزرگترین تلاش" این مقام در حال خروج یاد کرد.وی "رهبری" و "ویژگی های شخصی" قریباشویلی را ستود و افزود که "تشویق و تعهد" وی منجر به "همه دستاوردهای برجسته" شده است .

کنگره حزب رویای گرجستان در اول فوریه برگزار و ایراکلی کوباخیدزه ، رییس حزب رویا برای پست نخست وزیری معرفی خواهد شد و ایراکلی قریباشویلی به عنوان جایگزین وی نیز ریاست حزب را بر عهده خواهد گرفت. علاوه بر این ایراکلی کوباخیدزه همزمان سمت دبیر سیاسی حزب رویای گرجستان را نیز به عهده خواهد گرفت.

لازم به ذکر است قریباشویلی از 22 فوریه 2021 به عنوان نخست وزیر گرجستان فعالیت می کرد. او قبلا از 20 نوامبر 2013 تا زمان استعفای خود در 30 دسامبر 2015 به عنوان نخست وزیر خدمت می کرد. قریباشویلی یکی از اعضای حزب رویای گرجستان (حزب حاکم)است.

تاریخ: 29 ژانویه 2024

https://agenda.ge/en/news/2024/290

https://agenda.ge/en/news/2024/292

https://georgiatoday.ge/georgias-prime-minister-steps-down/

https://www.interpressnews.ge/en/article/129417-imedi-tv-says-irakli-kobakhidze-will-replace-irakli-gharibashvili-as-prime-minister

کد خبر 18293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =