۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
تشکیل خانواده مثبت در گرجستان

خانواده شالوده جامعه است و این خانواده است که از طریق بازتولید جمعیت، غنی‌سازی ارزش‌های مادی و معنوی و تربیت اعضای آینده جامعه بر پیشرفت جامعه تأثیر می‌گذارد.

خانواده شالوده جامعه است و این خانواده است که از طریق بازتولید جمعیت، غنی‌سازی ارزش‌های مادی و معنوی و تربیت اعضای آینده جامعه بر پیشرفت جامعه تأثیر می‌گذارد. نتایج تحقیقات جامعه شناسی انجام شده توسط موسسه جمعیت شناسی و جامعه شناسی مورد بحث قرار می گیرد.

بحران خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی در تضعیف انگیزه های شخصی فرد برای ایجاد خانواده است. بدون تغییر اساسی در وضعیت نهاد خانواده، بدون تبدیل نظام ارزشی جامعه از فرد به خانواده، وضعیت تغییر نخواهد کرد. اگر سیاست آزاد را برای آزادگان انتخاب کنیم، خانواده باید با سایر نهادها یکسان عمل کند، نقش های خانوادگی را با نقش های حرفه ای تلفیق کنیم و منزلت والدین و سبک زندگی خانواده را بالا ببریم. سیاست خانواده به طور سنتی بخشی از سیاست اجتماعی محسوب می شود و هدف آن توسعه خانواده، فرهنگ خانوادگی، سبک زندگی خانوادگی، تقویت کارکردهای اجتماعی خانواده به عنوان یکی از نهادهای اصلی جامعه است.

دگرگونی زندگی عمومی که در دهه های پایانی قرن بیستم آغاز شد، تأثیر قابل توجهی بر نهادهای مهم اجتماعی مانند خانواده و ازدواج گذاشت. آمارهای جمعیتی منعکس کننده تغییرات نهاد خانواده مانند هسته ای شدن خانواده، کاهش زاد و ولد، افزایش سهم طلاق و خانواده های تک والدی است. دگرگونی نهاد خانواده با رشد اشکال جایگزین خانواده همراه است. کاهش جمعیت نتیجه دگرگونی جهانی جامعه، تغییر نقش خانواده، کاهش کارکرد خانواده، در درجه اول تولید مثلی است. متوسط ​​خانواده آماری در گرجستان متاهل و دارای هر دو والدین و دو فرزند (45%) هستند. تعداد ازدواج ها از 31526 ازدواج در سال 2014 به 23202 ازدواج در سال 2018 کاهش یافته است. تعداد تولدها در همان سال ها از 9119 به 10288 افزایش یافت. میانگین سن ازدواج در سال 2018 برای زنان 27 سال و برای مردان 29 سال بوده است.

تبلیغات یکی از ابزارهای اصلی انتقال ارزش های خانواده در جامعه مدرن است. ژان بودریار، فیلسوف و فرهنگ شناس فرانسوی، در حین بحث در مورد تحول تبلیغات، خاطرنشان می کند که در مرحله اول، تبلیغات فقط اطلاعات را منتشر می کرد، سپس به اقناع و سپس به «الهام نامحسوس» رفت. هدف فعلی مدیریت نیازها، معنا و ارزش بخشیدن به محصول و شکل دادن به ایدئولوژی مصرف است. تبلیغات ابزار اجتماعی قدرتمندی است که از یک سو نشان دهنده آداب و رسوم و سلایق جامعه ای است که در آن فعالیت می کند. از سوی دیگر، این شاخه قدرتمند ارتباطات بازاریابی یکپارچه به شکل گیری سبک زندگی کمک می کند، به طور فعال ارزش ها و سبک زندگی را تغییر می دهد . در زندگی سه نسل اخیر، نقش نهاد خانواده، دین و آموزش به شدت ضعیف شده است. در غیاب مقامات سنتی، تبلیغات به یک راهنمای اجتماعی خاص تبدیل شده است. از قدرت عظیم رسانه های اطلاعاتی و تبلیغاتی می توان با موفقیت برای توسعه جمعیتی گرجستان استفاده کرد. هیچ مشکل اجتماعی بدون حمایت اطلاعاتی مناسب قابل حل نیست. دولت باید مطبوعات، رادیو، سینما و سایر رسانه های جمعی را تشویق کند تا خانواده های پرجمعیت را ترویج کنند. ادراک از وضعیت جمعیتی در گرجستان محکم و به وضوح درک نشده است. تمام اطلاعات مربوط به واقعی سازی مشکلات جمعیتی جمعیت هم توسط متخصصان و هم توسط آگهی های درگذشت عادی مورد بازنگری قرار می گیرد. در جامعه گرجستان، این ایده که یک خانواده باید چند فرزند داشته باشد، اینکه آیا هر خانواده باید بچه داشته باشد یا نه، و دولت به چه تعداد فرزند نیاز دارد، به خوبی استدلال نمی شود. علیرغم اینکه در بسیاری از مطالعات جامعه شناسی که فرزندان و خانواده در نظام ارزشی حرف اول را می زنند، خانواده های پرجمعیت شایسته احترام زیادی از سوی اطرافیان نیستند. مشخص است که تعیین یک تصویر خاص با اطلاعات دریافتی، میزان توجه و اهمیت ساختارهای دولتی به مشکلات تعیین می شود. بنابراین توسعه جمعیتی، رشد جمعیت، رفاه خانواده می تواند مبنای ایده ملی باشد. نمونه ای از چنین رویکردی را می توان «بیبی بوم» در کشورهای غربی و آمریکا نام برد، پس از جنگ جهانی دوم، همه دستگاه های ایدئولوژیک برای افزایش تعداد فرزندان در خانواده کار کردند، پس از جنگ، در ایالات متحده آمریکا، این اتفاق افتاد. برای فشار برای توسعه اقتصادی، یعنی چالش رشد جمعیت - هر چه جمعیت بزرگتر باشد، تقاضا بیشتر است. بازاریابی این اصل را به کار می برد: ما نباید چیزی را تولید کنیم که مردم می خواهند بخرند، بلکه باید تقاضا را برای آنچه تولید می کنیم افزایش دهیم. بازاریابی، تقاضا به طور مصنوعی ایجاد شد و توسعه اعتبارات مصرفی راهی را برای پاسخگویی به تقاضای کالاهای جدید ایجاد کرد، بنابراین در این دوره نیاز به فرزندآوری افزایش یافت، تولد و ارزش های خانوادگی هالیوود به عنوان بهترین ابزار تبلیغاتی. ، به گسترش این ایده کمک کرد. به طور کلی، کریسمس، شکرگزاری - این مضامین نقش ویژه ای در سینماتوگرافی آمریکا دارند. اگر ساده ترین جستجو را در اینترنت برای "فیلم های آمریکایی در مورد کریسمس" انجام دهیم، حدود صد فایل نمایش داده می شود، یعنی در 50 سال گذشته تقریباً هر سال در ایالات متحده آمریکا فیلم هایی درباره خانواده و کودکان منتشر شده است. در سینمای گرجستان، نگاه فیلم‌های مربوط به ارزش‌های خانواده بی‌اهمیت است، در شرایط بحرانی اقتصاد که زنان نقش اصلی حفظ خانواده را بر عهده می‌گرفتند و مردان در افسردگی شدید فرو می‌رفتند، سینمای گرجستان در قفل شد.

 نوعی پوسته زنانه هراسی تا به امروز، به دلیل عدم توسعه علمی تبلیغات اجتماعی، اثربخشی فعالیت های تبلیغی در زمینه توسعه جمعیتی ناکافی است. نسل جوان مدرن رویکردی عمل گرایانه به ازدواج خانوادگی و رفتار باروری دارد. بنابراین نگرش آنها نسبت به وسایل تبلیغاتی و تبلیغاتی چندان بالا نیست. واضح است که تعیین رفتار زناشویی، خانوادگی و تولیدمثلی از طریق انگیزه‌های مادی، همبستگی روندهای جمعیتی را با وضعیت اجتماعی-اقتصادی شکل می‌دهد. سال‌های پس از جنگ هم در ایالات متحده و هم در اتحاد جماهیر شوروی سابق شاهد رونق تولد بود. در این دوره دعوت های تبلیغاتی برای تشکیل خانواده مثبت نقش زیادی داشت، می توان گفت فرقه کودک شکل گرفت.

هنگام بحث در مورد وضعیت جمعیتی، سیاست جمعیتی همیشه مورد توجه قرار می گیرد، اگرچه متخصصان بین مفاهیم جمعیت شناختی، اجتماعی-دموگرافیک و سیاست خانواده تفاوت قائل می شوند. یکی از جهت‌گیری‌های سیاست‌های اجتماعی، سیاست خانواده است که در جهت هماهنگی جامعه و خانواده، روابط داخلی است و دولت برای این امر از ابزارهای قانونی، اقتصادی و تبلیغاتی استفاده می‌کند. خانواده دارای فرزند طبیعتاً در کانون توجه سیاست خانواده قرار دارد، زیرا تولد و تربیت فرزندان کارکرد اصلی اجتماعی خانواده است. تفاوت سیاست های خانواده و جمعیت شناختی در اهداف اعلام شده نهفته است. هنگام بحث در مورد رویدادهای جمعیتی، می توان گفت که سوالات بیشتر از راه حل ها وجود دارد. برای توسعه جمعیتی گرجستان، باید از روش های بازاریابی بر اساس سیاست های جمعیتی و خانوادگی منسجم استفاده کنیم، یعنی نیاز به مادر شدن فقط با مواد تعیین نمی شود. برای اینکه نتیجه کافی باشد باید به شکل گیری انگیزه بچه دار شدن بیشتر از نیاز فعلی کشور اهمیت ویژه ای داد. در غیر این صورت این اقدامات کوتاه مدت خواهد بود. سوالات زیادی در مورد اینکه مصوبه 517 دولت گرجستان در سال 2018 در خصوص اعطای وضعیت والدین دارای فرزند چقدر موثر خواهد بود مطرح می شود. این فرمان توضیح می‌دهد که والدین چند فرزند به شخصی گفته می‌شود که دارای چهار فرزند یا بیشتر زیر 18 سال باشد و یا به فرزندخواندگی پذیرفته شده باشد و طبق قانون به او وضعیت والدین چند فرزند اعطا شده است. مبلغ یارانه برق (معاون اجتماعی) برای یک فرد دارای وضعیت والدین چند فرزند بیش از 20 لاری در ماه و برای هر یک از فرزندان صغیر پنجم و بعدی با احتساب حداکثر 10 لاری است. مقدار برق مصرفی خانواده یک فرد دارای وضعیت والدین دارای فرزند در صورتی از مزایای اجتماعی برخوردار می‌شود که خانواده مربوطه در پایگاه یکپارچه خانواده‌های آسیب‌پذیر اجتماعی ثبت شده باشد و امتیاز تعیین شده معادل یا کمتر از 300 هزار واحد مشروط باشد. بر اساس داده‌های Saxstat، 12369 خانوار در گرجستان وجود دارد که در آن چهار خردسال یا بیشتر زندگی می‌کنند. لازم به ذکر است که وضعیت خانواده پرجمعیت در گرجستان در سال 2006 لغو شد. قبل از آن به خانواده هایی با 7 فرزند یا بیشتر این وضعیت داده می شد. پروفسور سولابریدزه در یکی از مصاحبه‌های خود می‌گوید: «من نمی‌توانم از آنچه برای فرزند چهارم تعریف می‌شود حمایت کنم و باید وضعیت والدین دارای فرزند به سه قلو داده شود. در 10 سال آینده کاهش جمعیت ادامه خواهد یافت، اگر سیاست تغییر نمی کند، دولت به خانواده ها روی نمی آورد، وضعیت در کشور دشوارتر خواهد شد».

نتایج مطالعات جامعه‌شناسی انجام‌شده توسط مؤسسه جمعیت‌شناسی و جامعه‌شناسی دانشگاه دولتی ایلیا در سال‌های مختلف نشان می‌دهد که خانواده یکی از مهم‌ترین ارزش‌ها است، هرچند اولویت شغلی و تحصیلی بود. نگرش وفادار به زندگی مشترک به طور چشمگیری افزایش یافته است. به پاسخ دهندگان فهرستی از ارزش ها داده شد و باید سه مورد از آنها را بر اساس اهمیت انتخاب می کردند .

برای پاسخ دهندگان مرد در تمام سنین، وضعیت مادی در درجه اول اهمیت قرار دارد و خانواده در درجه دوم اهمیت قرار دارد. پاسخگویان 18 تا 20 ساله از این قاعده مستثنی هستند، آنها به تحصیل و شغل و سپس تشکیل خانواده و داشتن فرزند اهمیت می دهند. در میان پاسخگویان زن، خانواده بعد از وضعیت مادی و تحصیل در اولویت سوم قرار دارد. پاسخ دهندگان 18 تا 20 ساله در اینجا استثنا هستند. از مهم ترین ارزش های خود، جایگاه اول را به تحصیل، بعد شغل، وضعیت مادی و داشتن فرزند به طور مساوی و در نهایت خانواده می دادند.

نتیجه:

تشکیل خانواده مثبت و افزایش زاد و ولد در صورتی امکان پذیر است که دولت رشد خانواده های سه و چهار فرزند را تشویق کند. با افزایش تدریجی زاد و ولد به سطح تولید مثل ساده جمعیت خواهیم رسید. ماه برای تحقق این چشم انداز بلندمدت باید تصمیمات درستی بگیرد. در حال حاضر سوالات بیشتر از راه حل ها وجود دارد. توسعه جمعیتی گرجستان با سیاست خانواده مناسب باید از روش های بازاریابی استفاده کند، یعنی نیاز به بچه دار شدن را افزایش دهد. برای به دست آوردن نتایج کافی، اهمیت ویژه ای به شکل گیری انگیزه برای افزایش نیاز به بچه دار شدن داده می شود.

نویسندگان:نینو گومه لائوری /تسیتسنو گورتشویلی

http://www.conferenceconomics.tsu.ge/?mcat=0&cat=arq&leng=ge&adgi=879&title=%E1%83%9D%E1%83%AF%E1%83%90%E1%83%AE%E1%83%98%E1%83%A1%20%E1%83%9E%E1%83%9D%E1%83%96%E1%83%98%E1%83%A2%E1%83%98%E1%83%A3%E1%83%A0%E1%83%98%20%E1%83%A1%E1%83%90%E1%83%AE%E1%83%98%E1%83%A1%20%E1%83%A4%E1%83%9D%E1%83%A0%E1%83%9B%E1%83%98%E1%83%A0%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%90%20%E1%83%A1%E1%83%90%E1%83%A5%E1%83%90%E1%83%A0%E1%83%97%E1%83%95%E1%83%94%E1%83%9A%E1%83%9D%E1%83%A8%E1%83%98

کد خبر 18537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =