۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۵

محل تاجگذاری اسکندر مقدونی در ویرانه های کشف شده «ایگای» با حضور نخست وزیر و جمع زیادی از مسئولین فرهنگی افتتاح شد.

افتتاح کاخ باستانی آیگای

محل تاجگذاری اسکندر مقدونی در ویرانه های کشف شده «ایگای» با حضور نخست وزیر و جمع زیادی از مسئولین فرهنگی افتتاح شد. این مکان پس از قرن ها فراموشی دوباره شکوه و جلال اصلی خود را بازیافته است. این مکان پس از افتتاح برای بازدید علاقه مندان آغاز بکار کرد.یونان یکی از مهم ترین بناهای دوران باستان را بازگشایی کرده است. این بنا، قصری است که اسکندر مقدونی در سال ۳۳۶ قبل از میلاد در آن تاجگذاری کرد تا پادشاه مقدونیه شود. این بنا به دنبال بازسازی ۱۶ ساله و یک دوره بسیار طولانی کاوش، آغاز بکار کرد.  کاخ آیگای در نزدیکی شهر تسالونیکی یونان (۵۰۰ کیلومتری آتن) بزرگترین ساختمان یونان باستان بود، اما توسط رومیان ویران شد و از سال ۱۸۶۵ به بعد با حفاری از زیر خاک بیرون کشیده شد. بخش‌های تازه بازسازی شده یا از نو ساخته شده، شامل ستون‌های عظیم است. گفته می شود اسکندر مقدونی، در برابر هشت هزار نفر به عنوان پادشاه معرفی شد. بازسازی این بنای حدود ۱۸ میلیون یورو برای یونان هزینه داشت. مساحت آن ۱۵ هکتار است. این کاخ شامل حیاط‌هایی با ستون‌ها، بارگاه‌ها، عبادتگاه‌ها و سالن‌های ضیافت بزرگ بود که کف‌های آن با سنگ مرمر طرح‌دار و موزاییک‌ تزئین شده بود. کاخ فیلیپ دوم در چند کیلومتری موزه جدید قرار دارد و بزرگترین ساختمان یونان کلاسیک است. از این مکان، کل دشت مقدونیه قابل مشاهده بود. این بنای باستانی یک نقطه مرجع است زیرا مقدونی‌ها اسکندر را به مدت کوتاهی پس از ترور پدر فیلیپ دوم، پادشاه خود اعلام کردند. شکل فعلی آن نتیجه تلاش برای حفظ و کنار هم قرار دادن هزاران قطعه است که از سال ۲۰۰۷ آغاز شد.

تحلیل:

۱- یک باستان شناس ارشد آثار هنری در یونان معتقد است: قدمت این مکان با قطعیت به اواسط قرن چهارم می رسد و نقطه اوج بینش معماری است که فیلیپ دوم با آن تلاش کرد تا کلان شهر سلطنتی مقدونی ها را مدرن و اصلاح کند. کارشناس دیگری معتقد است در اوایل دهه ۹۰، محقق آلمانی، ولفرام هفنر، اولین کسی بود که به درستی مکان این بنا را تعیین کرد و در ادامه  آن را «پارتنون مقدونیه» نامید و به این شکل می خواست بر اهمیت آن تأکید کند.

۲- کارشناسان یونانی بر این باورند ساختمان سلطنتی فیلیپ یک کاخ ساده، یعنی خانه پادشاه نبود، بلکه ساختمانی بود که مقدونی‌ها، شرکا و پیاده‌ها، یعنی همه از آن استفاده می‌کردند. به گفته او، معمار آن احتمالاً پیتئوس بوده و ساختمانی کاملاً پیشگام برای زمان خود، بسیار عمومی، به طرز چشمگیری به یاد ماندنی و در عین حال چند منظوره بوده است.

۳- پارک نزدیک این محل با مساحتی نزدیک به ۵۵۰ هکتار که در سال ۲۰۲۱ به عنوان منطقه درختکاری قابل بازدید، تورهای باستان شناسی و طبیعت گردی در اختیار عموم قرار گرفت. در حال حاضر این مکان یکی از مهمترین زیرساخت های فرهنگی کشور بوده و تئاتر باستانی این منطقه در حال بازسازی است.

۴- خانم مندونی وزیر فرهنگ یونان اعلام کرده است در وزارت فرهنگ، ما بزرگترین برنامه پروژه های زیربنایی فرهنگی - بیش از ۸۲۰ پروژه و اقدام - را با بودجه بیش از ۱.۲ میلیارد یورو اجرا می کنیم.» وی با اشاره به تحولات فرهنگی در یونان به ویژه به موزه ملی باستان شناسی جدید اشاره کرد و تاکید داشت که «همانطور که ما در برنامه داریم نه تنها توجه به فرهنگ یونانی خواهیم داشت بلکه برای بازآفرینی مرکز تاریخی آتن مورد توجه خواهد بود بلکه این امر از نظر فرهنگی، اقتصادی موجب توسعه بیشتر پایتخت خواهد شد. او همچنین تاسیس نهاد کتاب و واحد سمعی و بصری و سینمای این مرکز تاریخی را مورد تاکید قرار داد. وی در عین حال گفت: «سرویس باستان شناسی در حال بازسازی است تا بتواند به حفاظت و ارتقای ذخایر فرهنگی ما پاسخ بهتری بدهد و در عین حال به شهروندان خدمات بهتری ارائه کند.

۵ ژانویه - skai.gr

Αιγές: Την Κυριακή ανοίγει για το κοινό το αναστηλωμένο ανάκτορο του Φιλίππου Β’ – Δείτε φωτογραφίες | ΣΚΑΪ (skai.gr)

کد خبر 18551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =