برگزاری همایش نکوداشت حکیم عمر خیام نیشابوری در بانکوک

همایش " رباعیات عمر خیام از نگاه شرق شناسان غربی و تایلندی ها " در بانکوک.با حضور رایزن فرهنگی و با همکاری مرکز فرهنگ و آموزش اسلامی مرکز اسلامی تایلند و جمعی از اساتید ، نویسندگان، اساتید و مسوولین مراکز دانشگاهی و دیگر شخصیت های علمی و فرهنگی تایلندی در اتاق جلسات VIP مرکز اسلامی تایلند، برگزار شد.

همایش  " رباعیات عمر خیام از نگاه شرق شناسان غربی و تایلندی ها " در بانکوک.با حضور رایزن فرهنگی و با همکاری مرکز فرهنگ و آموزش اسلامی مرکز اسلامی تایلند و جمعی از اساتید ، نویسندگان، اساتید و مسوولین مراکز دانشگاهی و دیگر شخصیت های علمی و فرهنگی تایلندی در اتاق جلسات VIP مرکز اسلامی تایلند، برگزار شد.

رایزن فرهنگی ایران بعنوان سخنران افتتاحیه  این همایش به تشریح و تبیین جایگاه و نقش عشق و عرفان در شعر و ادب فارسی و تایی خلاصه ای از زندگانی عمر خیام پرداخت و گفت : خیام نیشابوری، فیلسوف، ریاضی‌دان، منجم و شاعر پرآوازه‌ی ایرانی دارای هوشی فوق العاده بوده و حافظه ای نیرومند و قوی بود و علاوه بر داشتن دانش در ریاضی، نجوم در فلسفه، دین، تاریخ، گاه شماری، موسیقی نیز دانش فراوانی داشت مقام و شهرت بسیار خیام در زمان خود سبب شد معاصران او همه وی را به لقب های بزرگی مانند امام، فیلسوف و حجة الحق بستایند.

در ادامه جلسه پروفسور دکتر کوسوما راکسامانی، کارشناس ادبیات فارسی تایلند و نویسنده کتاب رز ایرانی در سرزمین سیام، در مورد رباعیات و عمر خیام گفت :  عمر خیام یکی از بزرگ ترین مردان تاریخ کشورایران است. شخصیت برجسته ای که نه تنها در ادبیات جایگاه ویژه ای داشته، بلکه یک حکیم، ریاضی دان، فیلسوف و اخترشناس هم بوده است و تاثیر بسیار عمیقی بر جهان علم گذاشته است. 

در پایان این همایش رایزن فرهنگی درنمایشگاه این سمینارشرکت واز کتب مربوط به خیام نیشابوری که  به  زبان تایی بود بازدید و از خانم پرفسورکوسما جهت مطالعاتی که در زمینه ایران داشتن تقدیر نمود.

منبع : https://www.bangkokbiznews.com/lifestyle/judprakai/1114120

کد خبر 18576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =