۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
آشنایی با روز مقدس ماگاپوجا

 روز ما گا پوجا نه تنها در تایلند بلکه در بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا که پیرو آیین بودیسم میباشند  یکی از روزهای مهم به حساب می رود   این روز در تقویم کشور هایی مانند تایلند لائوس کامبوج و سریلانکا جشن گرفته می شود

 روز ما گا پوجا نه تنها در تایلند بلکه در بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا که پیرو آیین بودیسم میباشند  یکی از روزهای مهم به حساب می رود   این روز در تقویم کشور هایی مانند تایلند لائوس کامبوج و سریلانکا جشن گرفته می شود هدف از گرامیداشت این روز یادآوری آموزه های بودا میباشد  این روز  مصادف با روزی است که برای اولین بار بودا آئین بودیسم را برای پیروان خود قرائت کرده است و از همین دلیل برای یادآوری اموزه های مجدد وی به پیروان ایین بودیسم بهره می برند . 

این روز در کشورهای تایلند لائوس کامبوج و سریلانکا تعطیل رسمی بوده  و مردم به معابد مراجعه و در آنجا مشغول عبادت می شوند سومین ماه قمری در فرهنگ تایلند ماگا نام می‌گیرد که به معنی ستایش و احترام گذاشتن می باشد و معنی کامل آن ماگاپوجا به معنی احترام و ستایش بودا می باشد در کشور تایلند مراسمات این روز نیز مانند کشورهای دیگربا احترام خاصی برپا می‌شود حتی  در این روز فروش مشروبات الکلی به صورت کامل در سرتاسر کشور ممنوع اعلام می گردد تمام معابد مراسم های خاصی ویژه این روز برگزار می کنند و مردم  می توانند با حضور در معابد در برنامه‌های مختلف شرکت داشته و یا به صورت فردی اقدام به مدیتیشن و یا اموری که برای این روز سفارش شده است انجام دهند .
در روز  ماگاپوجا ، بودایی‌های تایلندی برای ابراز ارادت و رعایت اصولی که بودا در طول این گردهمایی تاریخی بیان کرده بود، به فعالیت‌های مذهبی مختلفی می‌پردازند. شیوه های رایج عبارتند از
:
بازدید از معبد: بسیاری از بودایی ها برای شرکت در مراسم و هدایایی به راهبان از معابد محلی بازدید می کنند. آنها همچنین ممکن است به موعظه هایی گوش دهند که بر آموزه های بودا تمرکز دارد.
راهپیمایی با نور شمع: در هنگام عصر، راهپیمایی با شمع، معروف به «Wian Tian» در اطراف محوطه معبد برگزار می شود. شرکت کنندگان در جهت عقربه های ساعت در اطراف کلیسای اصلی قدم می زنند و شمع، عود و گل حمل می کنند و در حالی که دعا می خوانند.
رعایت احکام: برخی بودایی ها تصمیم می گیرند در روز ماخا بوچا، پنج دستور را با جدیت بیشتری رعایت کنند. دستورات پنج گانه رهنمودهای اخلاقی هستند که شامل خودداری از قتل، دزدی، درگیر شدن در رفتار نادرست جنسی، دروغ گفتن و مصرف مسکرات است.
مدیتیشن: تمرین مراقبه بخشی جدایی ناپذیر از بودیسم است و در روز ماخا بوچا، برخی افراد زمان بیشتری را به مدیتیشن به عنوان وسیله ای برای خود اندیشی و رشد معنوی اختصاص می دهند.
روز ماخا بوچا زمانی برای تأمل، تجدید معنوی و تقویت ارزش های اخلاقی و اخلاقی در میان جامعه بودایی در تایلند است. این یک تعطیلات رسمی است و بسیاری از مشاغل و ادارات دولتی ممکن است در این روز تعطیل شوند تا مردم بتوانند در فعالیت های مذهبی شرکت کنند.

منبع :https://en.wikipedia.org/wiki/M%C4%81gha_P%C5%ABj%C4%81

کد خبر 18605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =