در پی کاهش شدید نرخ تولد در تایلند، دانشگاههای این کشور با بحرانی بیسابقه مواجه شدهاند: کمبود دانشجو. زمانی رقابت برای ورود به دانشگاهها در تایلند چنان شدید بود که قبولی در آنها دستاوردی بزرگ به حساب میآمد. اما امروز، بسیاری از مؤسسات آموزش عالی تا پایان ژوئن همچنان در حال پذیرش دانشجو هستند – وضعیتی که گویای تغییری بنیادین در ساختار جمعیتی و تقاضای آموزشی کشور است.
زنگ خطر کاهش جمعیت
براساس آمار، تعداد تولدهای سالانه در تایلند از بیش از یک میلیون در دهه ۱۹۸۰، به تنها ۴۶۱٬۴۲۱ تولد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته؛ پایینترین میزان طی ۷۵ سال گذشته. این افت شدید، که نتیجه روندی چند دههای از کاهش نرخ باروری است، اکنون تأثیر خود را بر آموزش عالی گذاشته است. در حالی که تعداد دانشگاهها به حدود ۳۹۰ عدد میرسد، تعداد دانشجویان ورودی در سال ۲۰۲۳ تنها ۳۵۰٬۰۰۰ نفر بوده است.
خطر تعطیلی دانشگاهها
پراپانسیری سوکسوراج، رئیس پیشین دانشکده آموزش دانشگاه سریناخارینویروت، هشدار داده که برخی مؤسسات با چنان کاهش شدیدی در پذیرش دانشجو روبرو هستند که بحث تعطیلی یا ادغام آنها دیگر موضوعی غیرقابل تصور نیست. او با اشاره به مقایسه بینالمللی گفت که انگلستان با جمعیتی مشابه تایلند تنها ۱۶۵ دانشگاه دارد، در حالیکه فیلیپین با جمعیت بیش از ۱۱۰ میلیون نفر حدود ۳۰۰ دانشگاه دارد.
دانشگاههای کوچک در خط مقدم بحران
در حالی که دانشگاههای بزرگ تا حدود سال ۲۰۳۲ در برابر این روند ایمن خواهند بود، مؤسسات کوچکتر – بهویژه دانشگاههای راجابات که بیشتر در استانهای کوچک واقع شدهاند – با بحران جدی روبرو هستند. به گفته آدیسورن ناوانوندا، رئیس دانشگاه راجابات ناخون راتچاسیما، برخی از این دانشگاهها در شرق کشور هماکنون در وضعیت بحرانی قرار دارند. با این حال او تأکید کرد که دانشگاه تحت مدیریت خود به دلیل جمعیت بالای استان، امسال بیش از ۴٬۰۰۰ دانشجوی جدید جذب کرده است.
تغییر مسیر: از آموزش سنتی به مهارتآموزی
به منظور بقا، دانشگاههای راجابات اکنون تمرکز خود را به دورههای آموزش مهارتهای جدید (upskilling) و بازآموزی (reskilling) برای بزرگسالان معطوف کردهاند. همچنین همکاری با جوامع محلی و بخش خصوصی بهعنوان راهبردی کلیدی پیشنهاد شده است. برای نمونه، دانشگاه راجابات بوریرام دورههای سرامیک و نساجی خود را با تمرکز بر طراحی، بازاریابی و کارآفرینی بازطراحی کرده است که منجر به تأسیس برندهای موفق توسط فارغالتحصیلان شده است.
دانشگاههای بزرگ نیز مصون نیستند
پروفسور دکتر سوپاساوات چاردچاون، رئیس دانشگاه تاماسات، نیز بر لزوم تغییر نقش سنتی دانشگاهها تأکید کرده و اعلام داشته که تا سال ۲۰۲۷ دورههای کارآموزی اجباری در این دانشگاه اجرایی خواهند شد. همچنین همکاری با صنعت برای تدریس دروس در حال گسترش است تا فارغالتحصیلان با مهارتهای کاربردی وارد بازار کار شوند.
راهکارهای پیشنهادی برای آینده
سوراچای ساتیتکونارات، رئیس شورای ملی سیاستگذاری آموزش عالی، علم، پژوهش و نوآوری، پیشنهاد کرده که دانشگاهها باید به سمت ارائه برنامههای آموزشی کوتاهمدت و بدون مدرک رسمی حرکت کنند. همچنین، تمرکز بر آموزش شخصیسازیشده از طریق پلتفرمها و مدلهای نوین آموزشی، مشارکت با دانشگاههای بینالمللی، ارتقای کیفیت اساتید، و فراهم کردن محیطی جذاب برای تحصیل از دیگر راهکارهای بقا در دوران جدید است.
در نهایت، دانشگاهها در تایلند ناگزیر به تطبیق با واقعیتهای جدید – اعم از تحولات جمعیتی و فناوری – هستند تا از یک سقوط محتوم جلوگیری کنند. عصر آموزش سنتی به سر رسیده و نجات آموزش عالی تنها با بازتعریف نقش آن در جامعه ممکن خواهد بود.
منبع :
نظر شما