گزارش جدید مؤسسه We Are Social با عنوان Digital 2025: July Statshot نشان میدهد که تایلند از نظر نسبت کاربران فعال ماهانه تیکتاک، در آسیا رتبه اول و در جهان رتبه دوم را به دست آورده است. بر اساس این گزارش، بیش از ۸۰ درصد از کاربران اینترنت در تایلند هر ماه از این پلتفرم استفاده میکنند؛ آماری که بیش از دو و نیم برابر میانگین جهانی (حدود ۳۰ درصد) است.تایلند همچنین از نظر «دسترسی تبلیغاتی» در تیکتاک جایگاه نهم جهانی را کسب کرده و همین امر آن را به یکی از مهمترین بازارهای بالقوه برای بازاریابان و تولیدکنندگان محتوا تبدیل کرده است.
نقش جنوب شرق آسیا در بازار جهانی تیکتاک
گزارش نشان میدهد که جنوب شرق آسیا سهمی نزدیک به یکچهارم کل مخاطبان تبلیغات تیکتاک در جهان را به خود اختصاص داده است و به این ترتیب بزرگترین پایگاه بینندگان تبلیغات این پلتفرم است.
کاربران منطقه به طور میانگین بیش از میانگین جهانی یعنی ۱۱ ساعت و ۳۹ دقیقه در هفته ویدئو تماشا میکنند. برای نمونه، در فیلیپین این عدد به بیش از ۲۰ ساعت در هفته میرسد که بیش از نیمی از آن مربوط به محتوای کوتاه مانند تیکتاک و ریلز است.
رفتار کاربران و محتوای محبوب
به گفته «نایین وانگ»، مدیرعامل We Are Social در جنوب شرق آسیا، کاربران این منطقه بیش از هر چیز به محتوای طنز، سرگرمکننده و دارای پتانسیل وایرال شدن علاقه نشان میدهند. این رفتار، بازاریابان را به سمت تولید محتوای تعاملی و جذاب به جای تبلیغات مستقیم سوق داده است.از نظر نوع ویدئو، در جهان پس از موزیکویدئوها، محتوای طنز، میم و ویدئوهای وایرال دومین جایگاه را دارند و تیکتاک در این حوزه تقریبا ۸۰ درصد کاربران فعال را جذب کرده است.
مقایسه با سایر پلتفرمها
- یوتیوب با ۲.۵۴ میلیارد کاربر فعال ماهانه همچنان بزرگترین پلتفرم اجتماعی جهان است.
- کشورهای جنوب شرق آسیا نیمی از ۱۰ جایگاه نخست جهانی را در استفاده ماهانه از یوتیوب به خود اختصاص دادهاند.
- اینستاگرام، تیکتاک و فیسبوک سه پلتفرم اصلی جستوجوی برند در جهان هستند.
- فیسبوک با بیش از ۷۰ درصد سهم، بزرگترین منبع ترافیک وب ناشی از شبکههای اجتماعی است که در اندونزی این رقم از ۹۰ درصد هم فراتر میرود.
الگوهای استفاده از پیامرسانها
- واتساپ در مالزی (۹۲٪)، اندونزی (۹۱.۳٪) و سنگاپور (۸۲.۱٪) پرطرفدارترین پیامرسان است.
- مسنجر در فیلیپین (۹۳٪)، تایلند (۷۸.۳٪) و ویتنام (۷۶.۳٪) محبوبیت بیشتری دارد.
- تلگرام در مالزی و اندونزی به حدود دو سوم کاربران اینترنت رسیده، در حالی که میانگین جهانی تنها یکسوم است.
نکات برجسته دیگر
- کاربران جنوب شرق آسیا به طور میانگین از ۶.۸۴ پلتفرم اجتماعی استفاده میکنند؛ مالزیاییها با ۸.۴۲ پلتفرم در صدر جهان قرار دارند.
- ۵۱.۴ درصد کاربران اندونزی ماهانه در ایکس (توییتر سابق) فعالاند.
- ۶۰ درصد کاربران اینترنت ویتنام علاقهمند به هوش مصنوعی هستند.
- مالزی بالاترین نسبت کاربران ماهانه ChatGPT در منطقه را دارد (حدود ۴۰ درصد).
این آمار نشان میدهد که تایلند و کل منطقه جنوب شرق آسیا نه تنها از نظر تعداد کاربران شبکههای اجتماعی در حال رشد سریع هستند، بلکه در رفتار مصرف محتوا و الگوهای ارتباطی، به یکی از تاثیرگذارترین بازارهای جهانی تبدیل شدهاند. برای برندها و تولیدکنندگان محتوا، این یعنی ضرورت تطبیق استراتژی بازاریابی با علایق محتوایی و عادات رسانهای محلی.
منبع :
nationthailand.com/business/economy/40053853
نظر شما