۱۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸

آقای جورج بلاناس شاعر و مترجم یونانی ۲۷ بهمن ماه در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

درگذشت جورج بلاناس شاعر یونانی

آقای جورج بلاناس شاعر و مترجم یونانی ۲۷ بهمن ماه در سن ۶۵ سالگی درگذشت. او در سال ۱۹۵۹ در Aegaleo به دنیا آمد و در رشته مهندسی برق و کتابداری تحصیل کرد. این شاعر و مترجم بزرگ سپس به عنوان پستچی، کتابدار، منشی کتاب و نسخه نویس در تبلیغات مشغول شد. او در سال ۲۰۱۵ جایزه دولتی ترجمه ادبیات خارجی را برای ترجمه اثر «زندگی و سرنوشت» اثر واسیلی گروسمن دریافت کرد. او پیش از این به خاطر مجموعه شعر «استازیوتیکی» جایزه مجله «دیاوازو» و همچنین ستایش «کارولز کون» برای ترجمه تراژدی اوریپید «هراکل ماینومنوس» را دریافت کرده بود.

در طول زندگی خود با بسیاری از مجلات سیاسی و ادبی همکاری داشت. او در سال ۱۳۶۶ با انتشار مجموعه شعر «زندگی مانند نهنگ بی خبر قبل از کشتار شنا می کند» مطرح شد. از آن زمان تا کنون ده کتاب شعر منتشر کرده، دهه‌ها به نقد اجتماعی، سیاسی و ادبی پرداخته و آثار بسیاری از نویسندگان معاصر، کلاسیک و یونان باستان را ترجمه کرده است.

او آثار کلاسیک مدرن (پاوند، بلوک، گینزبرگ، دیلن توماس، بوکوفسکی) (شکسپیر، مولیر، بلیک، پو، شلی) و نویسندگان یونان باستان (آرکیلوکوس، پالاداس الکساندرئوس، هومر، آیسخولوس، سوفوکل، اوریپید، اریستوفان) را ترجمه کرد. او در سال ۲۰۱۱ توسط مایکل مارمارینوس با ترجمه «هراکلس ماینومونس» اثر اوریپید، محصولی از تئاتر ملی که در اپیداوروس ارائه شد، به تئاتر معرفی شد. این گونه بود که همکاری او با کارگردانان آغاز شد. ترجمه‌های آن در تراژدی‌های تئاتر باستانی «اپیداوروس» و هنرستان «هرود آتیکوس» به کار رفته است.

خانم «لینا مندونی» وزیر فرهنگ با اطلاع از درگذشت جورگوس بلاناس اظهار داشت: «جورج بلاناس یک کارگران فداکار بود. شاعری با اثری چشمگیر که سه دهه را در بر می گیرد، اما مترجمی با گستره بسیار وسیع، از متون ادبیات یونان باستان تا شاهکارهای مدرن ادبیات جهان. او که به خاطر کار ترجمه‌اش ممتاز شد، خوش شانس بود که آثارش را روی صحنه هم ببیند و در اولویت‌های خوانندگان قرار گرفت. مرگ نابهنگام او مسیر خلاقیت را در لحظه ای از تجربه و بلوغ انباشته که تداوم خاصی خواهد داشت، قطع کرد. از صمیم قلب به مردم تسلیت می گویم.

منبع:  naftemporiki ۱۹ فوریه

https://www.naftemporiki.gr/culture/books/۱۵۹۴۳۰۶/pethane-o-vraveymenos-metafrastis-kai-poiitis-giorgos-mplanas

کد خبر 19038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =