سومین کنفرانس موسوم به «اجلاسی برای دموکراسی» با موضوع «بحث درباره راه‌های توقف عقبگرد دموکراسی و تضعیف حقوق و آزادی ‌ها» به میزبانی کره جنوبی برگزار شد.

سومین کنفرانس موسوم به «اجلاسی برای دموکراسی» با موضوع «بحث درباره راه‌های توقف عقبگرد دموکراسی و تضعیف حقوق و آزادی ‌ها» به میزبانی کره جنوبی برگزار شد. در دستور کار اصلی این اجلاس سه روزه مسائلی شامل «تهدیدهای دیجیتال علیه دموکراسی و  بررسی چگونگی استفاده از فن‌آوری برای حمایت از دموکراسی و حقوق بشر جهانی» بوده و در آن نمایندگان بیش از ۳۰ کشور حضور داشتند. نخست وزیر یونان که از طریق تله کنفرانس در این اجلاس شرکت داشت طی سخنانی اظهار داشت: «باعث افتخار است که در چهارچوب اجلاس برای دموکراسی، فرصتی برای صحبت با شما ایجاد شده است. من به ویژه خوشحالم که این اجلاس به میزبانی جمهوری کره برگزار می‌شود، کشوری که الگوی پیشرفت و رفاه برای منطقه است، از ارزش‌های جهانی ما حمایت می‌کند، صلح و ثبات را ترویج کرده و از دموکراسی دفاع می کند.

نخست وزیر یونان در سخناشن بر چند نکته تاکید کرد:

- با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۴ تقریبا نیمی از جمعیت جهان، نزدیک به ۴ میلیارد نفر در ۶۰ کشور یا بیشتر به پای صندوق‌های رای خواهند رفت، اجلاس سران دموکراسی امسال مهم است. دموکراسی بیش از هر زمان دیگری گسترده شده است و این می‌تواند یک نکته مثبت باشد. در عین حال، با چالش‌های مهمی مواجه است. چالش‌هایی که به این معناست که آن‌هایی از ما که همچنان به دموکراسی به‌عنوان یک نظام سیاسی که بهترین گزینه‌ها را نشان می‌دهد، به اعتقاد من، باید روی سه اولویت مهم تمرکز کنند. اول، اتحاد در برابر تجاوز. من قویاً معتقدم که دموکراسی‌ها وظیفه دارند نیروهای خود را در برابر رفتار تهاجمی دولت‌ها متحد کنند.

- از غیرنظامیان باید در همه جای دنیا محافظت شوند و من درک می کنم که کشورهای متعلق به جنوب ممکن است جنگ در اوکراین را یک جنگ اروپایی ببینند، اما این بسیار بیشتر از یک جنگ منطقه‌ای است. این چالشی آشکار برای ثبات بین‌المللی، حقوق بین‌الملل، نظام بین‌المللی مبتنی بر قوانین است که جنوب نیز از آن حمایت کرده است.

- وضعیت وخیم انسانی در غزه نیاز به اقدام فوری دارد. وظیفه دموکراسی‌ها است که به این وظیفه اساسی پاسخ دهند. هدف قرار دادن غیرنظامیان و کشتار کودکان در درگیری‌های مسلحانه هرگز در دنیایی که ارزش‌های دموکراتیک دارد، قابل قبول نیست. دوم، دولت‌های دموکراتیک باید اعتماد مطلق شهروندان خود را به دست آورند. این وظیفه ما به عنوان رهبران دموکراتیک است که نشان دهیم که دموکراسی در واقع تنها سیستمی است که می‌تواند ارزش‌هایی همچون امنیت، رفاه، آزادی، احترام و عدالت را که شهروندان می‌خواهند، ارائه می‌دهد. به هر حال، دموکراسی تنها نظامی است که مکانیسم‌های پاسخگویی برای تضمین حفاظت از این ارزش‌ها را دارد. تنها با صادق بودن در قبال این چالش، و البته همیشه واقع بینانه در وعده هایمان، تنها با اجرای برنامه سیاسی خود، می توانیم نتایج ملموسی را برای شهروندان خود به ارمغان بیاوریم که در نهایت دموکراسی ما را تقویت خواهد کرد. این من را به اولویت سوم می‌رساند: نوآوری به ما و بشریت ابزارهایی برای تغییر جهان به سوی بهتر داده است. بدون قوانین نظارتی، این ابزارها می‌توانند باعث اختلال یا حتی تخریب شوند.

- پیشرفت فناوری، به ویژه در هوش مصنوعی، در حال حاضر شروع به ایجاد تغییرات قابل توجهی در نحوه عملکرد اقتصاد و جوامع ما کرده است. اگر مراقب نباشیم، به‌عنوان دموکرات، این خطر را داریم که تنظیمات لازم را برای جلوگیری از سوء استفاده از هوش مصنوعی انجام ندهیم. استفاده فریبنده از هوش مصنوعی، تقلبی‌های عمیق، می تواند ساختار واقعیت ما را مختل کند، و عواقب بالقوه جدی برای "سلامت" دموکراسی در همه جا. به دنبال داشته باشد. این نه تنها می تواند شفافیت و مسئولیت پذیری را تضعیف کند، بلکه انسجام اجتماعی، ارزش‌های جمعی و اعتماد اساسی را که برای انسجام جوامع ما ضروری است را تضعیف می کند. نکته کلیدی، مقررات هوشمند است که نوآوری را محدود نمی ‌کند. ما باید نوآوری های فناوری را به همان شیوه مسئولانه ای تنظیم کنیم که مثلاً داروها و مواد غذایی را تنظیم می‌کنیم.

 - در اتحادیه اروپا ما قبلاً با معرفی اولین چارچوب قانونی برای هوش مصنوعی، قانون هوش مصنوعی، این جهش را انجام داده‌ایم. امیدوارم دیگران نیز از این الگو پیروی کنند، زیرا مانند تغییر اقلیم، این موضوع هیچ مرزی را به رسمیت نمی‌شناسد و همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دوستان عزیز، تقریباً هیچ زمان دیگری در تاریخ ما نبوده است که همکاری بین المللی بیش از اکنون ضروری باشد. زمان آن فرا رسیده است که همه ما، از شمال و جنوب، شرق و غرب، مشارکت‌های صمیمانه ای را با هدف منافع متقابل ایجاد کنیم. تقسیم بندی امروز بر سر تفاوت‌های جغرافیایی نیست. این در مورد صلح طلبان در برابر جنگ افروزان است. این در مورد کسانی است که ارزش حقوق بین الملل را در مقابل کسانی که می‌خواهند با پذیرش خشونت و هرج و مرج پیروز شوند، درک می‌کنند. این در مورد کسانی است که به حفاظت از جان انسان ها اعتقاد دارند و نه کسانی که به چیزی جز منافع شخصی، بی پروا اعتقاد ندارند.

 منبع:Παρέμβαση Μητσοτάκη στην 3η Σύνοδο για τη Δημοκρατία | ΣΚΑΪ (skai.gr)

کد خبر 19181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =