حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران به سرزمینهای اشغالی انعکاس گسترده و واکنش هایی را در یونان به دنبال داشته است مقامات یونانی و احزاب اکثرا این حمله را محکوم کرده و طرفین را به خویشتن داری فرا خواندند.

نخست وزیر

میچوتاکیس نخست وزیر یونان در پست هفتگی خود در فضای مجازی در مورد مهمترین تحولات هفت روز گذشته حمله ایران به اسرائیل را محکوم کرد. در پیام نخست وزیر آمده است: "دولت یونان و شخصا به طور صریح و روشن حمله شب گذشته ایران به اسرائیل را محکوم می کنیم. این تحولات بسیار ناخوشایند و نگران کننده­ای است که شعله جدیدی را در همسایگی ما و البته در خاورمیانه به راه انداخته است. شورای دولتی امنیت ملی یونان بعد از ظهر یکشنبه جلسه اضطراری خواهد داشت تا اوضاع را ارزیابی کرده و به هر طریقی حمایت خود از هرگونه تلاش برای کاهش این تنش جدید را اعلام نماید."  نخست وزیر در پیامی در ایکس در شامگاه یکشنبه موضع یونان را روشن تر کرد و تاکید نمود "حملات ایران به اسرائیل را شدیدا محکوم می کنم. هرگونه تشدید تنش تهدیدی برای ثبات و امنیت منطقه ای است. ما در کنار اسرائیل ایستاده ایم و از تمامی طرفین میخواهیم خویشتن داری نشان دهند." قابل ذکر است زیر پیام نخست وزیر پیام های انتقادی بسیار زیادی پست شده است.

وزارت خارجه

صبح روز یکشنبه وزارت خارجه با انتشار پیامی در ایکس نخستین واکنش رسمی دولت را اعلام کرد. در این پیام آمده است: "دولت یونان به صراحت حملات ایران به اسرائیل، که موجب تشدید وضعیت وخیم کنونی در منطقه می شود را محکوم می کند. اینگونه اقدامات امنیت منطقه ای و بین المللی را در معرض خطری بزرگ قرار می دهد. جلوگیری از گسترش بیشتر خصومتها کاملا ضروری است."

توئیت وزیر بهداشت

گئورگیادیس وزیر بهداشت (متمایل به اسرائیل) نخستین شخصیت سیاسی یونانی بود که به حمله موشکی واکنش نشان داد. نامبرده طی پیامی در ایکس با انتشار عکسی از پرچم به هم وصل شده یونان و اسرائیل تاکید کرد "ما در کنار اسرائیل در این لحظات دشواری که سپری می­کند هستیم." شمار کثیری از کاربران زیر این پیام، پست های انتقادی منتشر کردند. نامبرده در پاسخ به انتقادها به خصوص انتقاد یک نماینده ائتلاف چپ (خانم النا آکریتا) که حمایت از اسرائیل را مورد انتقاد قرار داده بود و خواستار ارائه توضیحات از سوی دولت شده بود، ضمن تاکید بر اینکه خانم آکریتا ظاهرا موضع حزب خودش را نمی داند تاکید کرد "نامبرده شاید نمیداند که بین یونان و اسرائیل ائتلاف راهبردی وجود دارد که توسط دولت ساماراس (2015-2012) ساخته شده و توسط دولت چیپراس (2019-2015) ادامه یافت. بنابراین عجیب است اگر یونان در کنار کشور مستقلی که خاک آن مورد حمله موشکی قرار گرفته است، نباشد به ویژه اینکه آن کشور متحد راهبردی ما است."

جلسه شورای دولتی امنیت ملی

جلسه اضطراری شورای دولتی امنیت ملی به ریاست میچوتاکیس در عصر روز یکشنبه تشکیل جلسه داد. ماریناکیس سخنگوی دولت یوتان طی بیانیه ای پس از پایان این اجلاس اعلام کرد "در این جلسه آخرین تحولات منطقه پس از حملات ایران به اسرائیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و یونان صراحتا حمله علیه اسرائیل و تهدیدات علیه ثبات و امنیت منطقه ای را محکوم می کند. یونان به عنوان ستون ثبات و امنیت در منطقه بر لزوم خویشتن داری تمامی طرفین جهت اجتناب از گسترش یافتن درگیریهای منطقه ای تاکید دارد." (رسانه های یونانی به نقل از منابع دولتی گزارش دادند که در جلسه شورای دولتی امنیت ملی ارزیابی شد که به سمت تنش زدایی پیش میرویم چرا که بر اساس اطلاعات دریافتی اسرائیل قصد ندارد در حال حاضر دست به اقدامی بزند که موجب تشدید اوضاع شود و فعلا قصد حمله به ایران را ندارد.) این منابع اضافه نمودند که دولت در تماس مستمر با اسرائیل است. یکی از شرکت کنندگان در جلسه شورای دولتی امنیت ملی گفت "به نظر می­رسد توصیه قوی رئیس جمهور امریکا به اسرائیل نتیجه بخش بوده است. باید دید تا چه مدت بسته به رایزنی­هایی که پشت پرده در جریان است این توصیه قادر است که خویشتن داری اسرائیل را حفظ کند." در این جلسه نسبت به تبعات اقتصادی گسترش احتمالی بحران در خاورمیانه ابراز نگرانی شد.

حزب ائتلاف چپ(سیریزا)

دفتر مطبوعاتی حزب ائتلاف چپ نیز با انتشار بیانیه اعلام کرد "ائتلاف چپ نمایش قدرت از طرف ایران علیه اسرائیل را صراحتا محکوم می کند." این حزب ضمن ابراز نگرانی از تحولات خاورمیانه و خطرات آن برای امنیت منطقه ای تصریح کرد "از تمامی طرفین درگیر و همچنین سازمان ملل و اتحادیه اروپا می­خواهیم اقدامات لازم جهت تنش زدایی فوری و حفظ ضروری ثبات منطقه ای را انجام دهند."

 کاسلاکیس رئیس ائتلاف چپ در پیامی در ایکس در روز یکشنبه اعلام کرد "بدون اما و اگر حمله شب گذشته و همچنین تمامی اقدامات تجاوزکارانه قبلی که خاورمیانه را به سرزمین، خون، خشونت، بی عدالتی و آوارگی تبدیل کرده است را محکوم می کنم. سازمان ملل و اتحادیه اروپا باید از هم اکنون برای حفظ امنیت منطقه و تضمین حل و فصل دیپلماتیک بحران غزه اقدام کنند. من از اسرائیل میخواهم که در این مقطع خویشتن داری نشان دهد و با موضع رئیس جمهور بایدن که گفته است آمریکا از ضد حمله اسرائیل علیه ایران حمایت نخواهد کرد، موافقم. برقراری آتش بس پایدار امری ضروری است و ما خواستار موارد زیر هستیم الف) بازگشت همه گروگان ها ب) عدم تشدید بیشتر ج) از سرگیری مذاکرات د) تقویت قابل توجه حمایتهای بشر دوستانه از مردم غزه، ه) راه حل دائمی دو کشوری و همزیستی مسالمت آمیز دو کشور اسرائیلی و فلسطینی در کنار هم. اولویت اول، جان انسان است. حفاظت از غیر نظامیان با هدف صلحی پایدار در منطقه."

حزب پاسوک

مانجوس مسئول سیاست خارجی حزب پاسوک-جنبش تغییر گفت "حمله ایران به اسرائیل تشدید مذموم بحران در خاورمیانه با خطراتی بسیار جدی برای امنیت منطقه و جهان است." نامبرده افزود "جامعه بین الملل باید برای جلوگیری فوری گسترش درگیری ابتکاراتی اتخاذ نموده و از همه طرفهای درگیر بخواهد برای حفاظت از مردم فرا منطقه حداکثر خویشتنداری ممکن را نشان دهند." به گفته مسئول سیاست خارجی پاسوک تحولات اخیر ضرورت پایان فوری فاجعه انسانی غزه، بازگشت گروگانها به اسرائیل و همچنین آغاز گفتگوهای صلح برای راه حلی عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین را گواهی می کند.

حزب کمونیست

حزب کمونیست یونان با انتشار بیانیه ای اعلام داشت "حمله قابل انتظار ایران به اسرائیل، در تلافی حمله جنایتکارانه دولت اسرائیل به سفارت ایران در دمشق، که به کشته شدن مقامات ایرانی انجامید به معنای تشدید خطرناک جنگ در خاورمیانه است که می­تواند ابعاد وحشتناکی در صورت حمله اسرائیل و متحدانش علیه ایران داشته باشد." حزب کمونیست تاکید کرد "از ابتدا هشدار داده بودیم اشغال و نسل کشی مردم فلسطین توسط اسرائیل با حمایت آمریکا ناتو و اتحادیه اروپا، حملات اسرائیل در سوریه و لبنان و همچنین رقابتهای امپریالیستی در دریای سرخ با حضور نیروهای نظامی یورو آتلانتیک و مشارکت یونان شرایط گسترش یافتن جنگ را مهیا کرد و "درب جهنم" را می گشایند. مردم منطقه همراه با مردم یونان در میان خطرات بزرگ قرار دارند." حزب کمونیست معتقد است "یونان به مسئولیت دولت نئودمکراسی و همدستی ائتلاف چپ، پاسوک و سایر احزاب تا خرخره درگیر دو جنگ امپریالیستی در خاورمیانه و اوکراین است که پیامدهای دردناکی به دنبال دارد." کوچوباس دبیر کل حزب کمونیست طی سخنانی در روز یکشنبه با قرائت بیانیه فوق اظهار داشت "از دولت نئودمکراسی میخواهیم که از حمایت از دولت اسرائیل قاتل دست بردارد، کشور را از جنگ های امپریالیستی خارج کند زیر ساختها و پایگاههای امریکایی- ناتویی را ببندد و ناوچه ایدرا را از دریای سرخ به یونان بازگرداند."

حزب چپ نوین

          خاریچیس رئیس گروه پارلمانی چپ نوین طی پیامی در شبکه های اجتماعی تاکید کرد "حمله هوایی شب گذشته ایران به اسرائیل در واکنش به بمباران کنسولگری ایران در دمشق، خطر درگیری عمومی در خاورمیانه را افزایش می دهد." نامبرده اضافه نمود "جهان غرب مسئولیت تعیین کننده ای در قبال این تحولات دارد. سیاست انفعالی در برابر ادامه نسل کشی در غزه به تنشها دامن میزند دیگر زمانی بیشتر باقی نمانده است. مداخله قاطع سیاسی و دیپلماتیک جامعه بین المللی جهت تنش زدایی و تحقق آتش بس فوری در غزه ضروری است تا اینکه مسیر برای حل و فصل سیاسی مسئله فلسطین بر اساس قطعنامه های سازمان ملل هموار شود. هر گزینه دیگری ما را به سوی نابودی سوق می دهد و صلح جهانی را تهدید می کند." رئیس گروه پارلمانی چپ نوین از دولت نئودمکراسی نیز خواسته است "به حمایت از دولت جنگ طلب نتانیاهو خاتمه داده و سیاست خطرناک مداخله کشورمان در جنگ را خاتمه دهد. ناوچه یونانی را از دریای سرخ به کشور باز گرداند به حمایت و با همکاری دولتهایی چون اسپانیا نروژ و ایرلند جهت به رسمیت شناختن کشور فلسطین و اعلام فوری آتش بس ابتکاراتی به اجرا گذارد." خاریجیس خواستار تشکیل شورای سران احزاب به ریاست رئیس جمهوری یونان برای بررسی تحولات بحرانی منطقه خاورمیانه شد و از مردم دعوت نمود در تجمعات ضد جنگ و صلح طلبانه شرکت کنند.

واکنش برخی مقامات یونانی

پراپتریتیس وزیر خارجه یونان طی سخنانی در روز دوشنبه 15 اوریل پس از دیدار با وزیر خارجه غنا در آتن اظهار داشت دولت یونان به صراحت حملات ایران به اسرائیل را محکوم میکند حملاتی که به معنای وخامت یافتن جدی وضعیت بحرانی منطقه است. به همین جهت باید خویشتن داری نشان داده شود. منطقه و کل جهان توانایی تحمل گسترش بیشتر خصومت ها را ندارند. دندیاس وزیر دفاع یونان روز دوشنبه با همتای اسرائیلی خود گفتگوی تلفنی داشت نامبرده طی پیامی در ایکس تاکید کرد با یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل در رابطه با حمله مذمون ایران تماس داشتم.

 کریدیس وزیر مهاجرت یونان طی مصاحبه ای با اسکای اظهار داشت "موضع دولت یونان بسیار روشن است و از طریق بیانیه سخنگوی دولت و اظهارات نخست وزیر اعلام شده است. ما به صراحت این حمله کاملا غیر قابل توجیه به کشور اسرائیل را محکوم می­کنیم. این یک حمله بی سابقه بود و آنرا اقدامی در تشدید بحران می­دانیم اما همزمان از تمامی طرفین می­خواهیم خویشتنداری نشان دهند. همانطور که دبیر کل سازمان ملل گفت یک گام قبل از پرتگاه هستیم." وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت "نه به عنوان وزیر و نماینده دولت که به عنوان تحلیلگر میخواهم مطالبی را بیان کنم: اسرائیل اثبات کرد که از نظر دفاعی بسیار قوی است. سامانه گنبد آهنین توانست اکثریت قاطع موشکها و پهبادها را رهگیری کند. دو سوم موشکها و پهبادها توسط اسرائیلی­ها و یک سوم دیگر عمدتا توسط آمریکایی ها و سپس توسط بریتانیا، فرانسه و اردن خنثی شدند. موفقیت بزرگی بود. با این وجود 7 موشک بالستیک از سامانه پدافند دفاعی عبور کرده و به صحرا خورد چرا که ایران آنجا را مورد هدف قرار داده بود و اگر ایران می خواست می توانست مناطق مسکونی را هدف قرار دهد. به همین جهت است که حمله تلفاتی نداشته است." وی در مورد واکنش اسرائیل گفت "سه سناریو وجود دارد یک اینکه عکس العملی نشان ندهد. دو اینکه ایران را مورد هدف قرار دهد که موجب تشدید بیشتر بحران خواهد شد. عناصر افراطی در داخل دولت اسرائیل قصد دارند اسرائیل را به این مسیر سوق دهند و خواستار واکنش تند هستند. گزینه سوم به دو بخش تقسیم میشود (الف) حمله به اهداف ایرانی در منطقه مثلا سوریه و لبنان (ب) تشدید تحریم ها علیه ایران و دادن بسته مشوقهای جدید امریکایی به اسرائیل جهت حفظ خویشتن داری نتانیاهو." کریدیس در پایان تاکید کرد: "نکته ای که باید به آن توجه شود که هزینه عملیاتی حمله برای ایران ناچیز بود چرا که از سلاح های ارزان استفاده کرد اما استفاده از تسلیحات مدرن پدافند هوایی برای اسرائیل بیش از 1.5 میلیارد دلار هزینه داشته است."

ماریناکیس سخنگوی دولت طی سخنانی در روز دوشنبه در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال در اختیار گذاشتن پایگاهها و حریم هوایی یونان در صورت انجام عملیات نظامی علیه ایران اظهار داشت "موضع دولت یونان به تفصیل و به طور کامل پس از جلسه اخیر شورای دولتی امنیت ملی شرح داده شده است. ما همانطور که باید در آمادگی کامل هستیم و دارای اطلاعات دقیق می­باشیم. هیچ چیزی غیر از آنچه تاکنون بیان کردیم وجود ندارد و شهروندانمان نگران نباشند." نامبرده اضافه نمود "یونان با صراحت حمله علیه اسرائیل و تهدیدها علیه ثبات و امنیت منطقه ای را محکوم می کند. یونان به عنوان ستون ثبات و امنیت در منطقه بر لزوم خویشتن داری تمامی طرفین به منظور اجتناب از درگیری گسترده منطقه ای تاکید می کند."

 میماراکیس نماینده پارلمان اروپا و رئیس اسبق مجلس طی سخنانی از نیویورک با اشاره به تحولات خاورمیانه و حمله ایران گفت "تحول ناخوشایندی است و امیدوارم خویشتن داری نشان داده شود و ادامه نیابد." نامبرده در ادامه افزود "بدیهی است که باید همگی در هوشیاری باشیم تا بتوانیم از اصول ارزشها و تمامیت ارضی خود دفاع کنیم... امیدواریم عقل و صلح پیروز شوند. یونان یک کشور عضو ناتو است، ما عضو فعال اتحادیه اروپا هستیم و این بدان معناست که در صورت درخواست از ما باید پاسخ دهیم تا صلح را سریعتر تضمین کنیم. همگی باید درک کنند که ما از اصول، ارزشهایمان و شیوه زندگی غربی دفاع خواهیم کرد. از صندلی بلند شده و اول از همه در خط مقدم قرار خواهیم گرفت." اظهارات نامبرده مورد انتقاد در فضای مجازی قرار گرفته است.

 پلاکیوتاکیس نایب رئیس اول پارلمان طی سخنانی از نیویورک اظهار داشت "یونان به طور قاطعانه و به صراحت حمله ایران علیه اسرائیل را محکوم میکند. در عین حال با دقت تحولات را دنبال می کند و امیدوار است که اوضاع به شعله­ورتر شدن منطقه سوق داده نشود اینگونه اقدامات مانند حمله ایران امنیت و ثبات منطقه را تضعیف می کند. امیدوارم تدبیر و متانت حاکم شود و به فراخوانهای بین المللی توجه شود تا بحران خاورمیانه ابعاد غیر قابل کنترل جدیدی به خود نگیرد."

 کا سلاکیس رئیس ائتلاف چپ که به نیویورک سفر کرده است، دیدار از چند روز پیش برنامه ریزی شده خود با استفن اشنایدر مدیر امور بین المللی کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل آیپک را لغو کرد. لغو دیدار فوق با تصمیم شخصی کاسلاکیس و در پی تحولات اخیر در خاورمیانه انجام شده است. به گفته منابع نزدیک به کاسلاکیس در مقطع زمانی کنونی تمامی بازیگران منطقه ای وظیفه دارند با احترام به قانونمندی بین المللی و تلاشهای میانجی گری، خویشتن داری لازم را از خود نشان دهند. امتناع اسرائیل از تنش زدایی نقش مهمی در این تصمیم کاسلاکیس داشته است. پیشتر خبر دیدار کاسلاکیس با آیپک موجب مخالفتها و نارضایتیهای جدی در داخل حزب چپ گرا شده بود.

خانم کجایا سخنگوی ائتلاف چپ طی سخنانی نگرانی این حزب از احتمال گسترش یافتن دامنه جنگ در منطقه خاورمیانه در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل را ابراز نمود وی اظهار داشت "ما حمله موشکی ایران را محکوم کردیم. حمله اسرائیل به دمشق را نیز محکوم می کنیم. همچنین حملات اسرائیل به غیر نظامیان فلسطینی در غزه را محکوم میکنیم همانطور که حمله کور علیه غیر نظامیان اسرائیلی توسط حماس را محکوم کردیم. خواستار توقف خصومت­ها، اعلام آتش بس، بازگشت گروگانها و آغاز مذاکرات بین طرفهای درگیر هستیم." سخنگوی ائتلاف چپ با انتقاد از عملکرد دولت نئودمکراسی اظهار داشت "یونان در شرایطی است که از یک سو باید متحدین خود را تعیین کرده و از سوی دیگر هر طرفی را که عامل خشونت و خصومت است محکوم کند. نباید رویکرد ما یکجانبه باشد. نباید صد به صفر حامی اسرائیل باشیم. این موضع ماست دوستان و متحدان خود را تعیین بکنیم اما در برابر خصومت و کشتاری که در غزه علیه فلسطینیان در جریان است چشم پوشی نکنیم."

کاتروگالوس وزیر خارجه اسبق یونان طی مصاحبه ای با نافت امپوریکی با اشاره به تحولات اخیر اظهار داشت "تشدید جدید بحران با حمله ایران نتیجه تشدید بحران توسط اسرائیل است. اسرائیل، اگرچه رسما نپذیرفته دست به حمله بی سابقه به سفارت کشور ایران زد و این نکته نباید فراموش شود. اینک باید در انتظار پاسخ اسرائیل باشیم اما موضوع این است که نوع این پاسخ کدام خواهد بود و آیا این پاسخ موجب تشدید بیش از پیش بحران خواهد شد یا خیر."

یرولانوس وزیر فرهنگ اسبق در مصاحبه با شبکه آنتنا اظهار داشت "متاسفانه اکثر کشورها و اکثر قدرتهای بزرگ، نگاهشان به ورود ایران به جنگ منفعت طلبانه است. اروپا تنها بازنده این موضوع است. به نظر من یونان با داشتن رابطه ای خاص و تاریخی با ایران باید با مشورت سایر کشورها ابتکاراتی را برای عبور از فضای کنونی انجام دهد. می توانیم این کار را انجام دهیم. ما هم با ایران و هم با اسرائیل میتوانیم صحبت کنیم. برای یونان بسیار مهم است که دست به عمل شود. دولت باید ابتکارات لازم برای حمایت از صلح را به اجرا گذارد چرا که همانطور که گفتم اروپا بزرگترین بازنده این داستان است."

شورای مرکزی یهودیان یونان با انتشار بیانیه ای حمله ایران به اسرائیل را محکوم و همبستگی خود با مردم اسرائیل را اعلام نمود. در این بیانیه آمده است که حمله موشکی ایران به منظور آسیب رساندن به شهروندان اسرائیلی انجام شد و این حمله در چارچوب سیاست پایدار این کشور برای محو کشور اسرائیل از نقشه جهان قرار دارد. شورای مرکزی یهودیان یونان معتقد است جامعه بین المللی مسئولیت دارد تا از تمدن حفاظت و با تروریسم مبارزه کند اروپا وظیفه اخلاقی دارد از موجودیت کشور اسرائیل به عنوان خانه یهودیان بازمانده هلوکاست دفاع کند.

رسانه های غیر رسمی و فضای مجازی:

حامیان: جامعه یونان پس از 7 اکتبر و نسل کشی صورت گرفته توسط رژیم صهیونیستی در غزه، دچار شکاف عمیق تری نسبت به گذشته شده است. دولت حاکم بر یونان از جناح راست میانه در انتخابات اخیر که با مشارکت 40% از مجموع واجدین شرایط برگزارشد، توانست حداکثر کرسی های مجلس را به دست آورده و به رهبری میچوتاکیس همچنان برای چهار سال سکان دار اداره این کشور باشد. اما با این درصد مشارکت پایین، پشتیبانی مردمی از دولت فعلی بسیار پایین است که این امر در بدنه جامعه به خوبی احساس می شود.  وام­داری بیش از حد سران این حزب به آمریکا و اسرائیل موجب شده تا همواره مورد نقد جدی کنشگران سیاسی غیر دولتی قرارگیرند. این موضوع تا حدی پیش رفته است که برخی منتقدین سیاسی و نظامی کشور یونان، یونان را حتی از آمریکا هم بیشتر حامی اسرائیل می دانند. البته دولت یونان این نزدیکی و نفوذ بی سابقه صهیونیست ها را روابط راهبردی به منظور مقابله با خطرات احتمالی ترک ها عنوان می­کند. بسیاری از منتقدان تنها راه مقابله با ترک ها را ایجاد بازدارندگی از طریق افزایش قدرت نظامی بومی نظیر آنچه ایران در مقابل اسرائیل انجام داد، عنوان می­کنند.  در رسانه های جریان اصلی این کشور چند محور اصلی کلی تعیین شده است، که در همه این کانال ها بازنشر می شود: 1- محکوم کردن حمله ایران 2- ضعیف نشان دادن این حمله 3- ناتوانی حملات برای اصابت به اهداف 4 – قوی نشان دادن رژیم صهیونیستی و سیستم های ضد هوایی آن 5-خطرناک تر بودن حملات اسرائیل در خصوص پاسخ احتمالی 6- خطرناک بودن ایران و نیرو های تحت حمایتش 6 - استفاده از کلمه رژیم برای دولت ایران 7- معرفی کردن ایران به عنوان کشوری که ثبات منطقه و فرامنطقه را به خطر می­اندازد.

با این حال، پس از ماجرای هفتم اکتبر و طوفان الاقصی و عریان شدن وحشی گری صهیونیست، جامعه یونان و بدنه مردمی این کشور، دوباره هوشیار شده و موضع گیری های روشنی را به طرق مختلف در مخالفت با دولت مستقر اتخاذ کرده است که ظهور و بروز این مهم در برگزاری گرد همایی های مردمی چند صد هزار نفر در مرکز شهر آتن بسیار مشهور بود. پس از حمله ایران به این رژیم صهیونیستی، مردم یونان نه تنها این حملات را محکوم نکردند بلکه به نحوی رضایت خود را نسبت به این موضوع نشان دادند. گویی این حملات را جوابی به کشتار مردم غزه دانستند. این موضوع تا حدی پیش رفت که نسل جوان تر و نوجوانان نیز در شبکه اجتماعی تیک تاک از این حملات حمایت کردند. می توان گفت که تقریبا نزدیک به 60 درصد کامنت های مردمی در پست های رسانه های جریان اصلی این کشور در حمایت از ایران است. این موضوع به قدری قابل توجه بود که عده ای پس از انتشار خبر حمله اسرائیل با ریز پرنده ها به پایگاه هوایی اصفهان این حمله را تمسخر و عده ای نیز رهبر ایران را ستودند. به دلیل شنیدن شدن نام رهبر انقلاب در رسانه ها و جراید این کشور، مقاله ای هم در همین ایام در خصوص شخصیت و جایگاه ایشان منتشر گردید.

به دلیل اینکه پایگاه اصلی و رسانه اصلی غیر رسمی در یونان شبکه اجتماعی یوتیوب است و عمده حامیان فعالیت گسترده ای در این شبکه دارند، در ادامه به صورت خاص به بررسی این شبکه پرداخته شده است. جامعه بزرگی از نخبگان یونانی که عموما نظرات متفاوتی با تصویر سازی القایی دولت حاکم در رسانه ها و کانال های تلویزیونی ایشان دارند، در یوتیوب بسیار فعال هستند. به دلیل انحصار رسانه های رسمی از سوی احزاب سیاسی، این نخبگان عملا در هیچ یک از برنامه های تحلیلی تلویزیونی دعوت نمی شوند و یا به ندرت اتفاق می افتد. زیرا نظرات و بحث های علمی مطرح شده توسط این نخبگان به ذائقه روسای این کانال ها خوش نمی­آید و ترجیح می دهند از کارشناسان همیشگی و دائمی خود در همه موضوعات استفاده کنند. برخی از این افراد شاید در حوزه هایی تنها متخصص آن موضوع در یونان باشند. اما به دلیل زاویه های سیاسی به هیچ وجه توسط رسانه های رسمی و جریان ساز دعوت به گفتگو نمی شوند.

این افراد اما به هیج وجه منفعل نبوده و به طرق مختلف صدای خود را به گوش دنبال کنندگان خود می­رسانند. یکی از این روش ها شبکه یوتیوب است. اکثرا این افراد دارای کانال های رسانه ای خود در یوتیوب هستند و با برگزاری برنامه های روزانه و هفتگی مسائل روز کشور و جهان را مورد بررسی قرار می دهند. پس از حمله ایران به پایگاه های رژیم صهیونیستی ، متخصصین حوزه ایران، خاورمیانه، بین الملل و نظامی، به صورت فردی و یا حتی طی نشست های گروهی با پخش زنده در یوتیوب، به بررسی ابعاد این حمله پرداختند که طی بررسی های انجام شده توسط این نمایندگی، صحبت های مطرح شده از سوی این نخبگان و متخصصان بسیار واقعه گرانه، مستند و علمی است. بیش از 90% متخصصین فعال در این عرصه، اقدام ایران را یک پیروزی بزرگ نظامی و سیاسی برای ایران تلقی کردند و از ظهور یک خاورمیانه جدید سخن گفتند که محور اصلی آن ایران است.

طی آخرین تحقیقات صورت گرفته، تنها 57% یونانیان برنامه ها و اخبار را از طریق تلویزیون دنبال می کنند و مابقی از طریق صفحات مجازی و یوتیوب از اخبار جاری کشور مطلع می شوند. این آمار با حجم بالای بازدید کانال های یوتیوبی تحلیلی و سیاسی کاملا همخوانی دارد. برخی از این ویدیو های بارگزاری شده با موضوع حمله ایران به اسرائیل در یوتیوب که توسط رسانه های مستقل و نخبگان این حوزه بارگزاری شده، بیش از ده ها هزار بار بازدید خورده است و قطعا همین موضوع در شکل گیری باورهای عمومی نقش پررنگی را ایفاد کرده است. 

مخالفان: مخالفین این حملات نیز خود به سه دسته تقسیم می شوند: یونانیان موافق و هم نظر با دولت فعلی، یهودیان و اسرائیلی های ساکن در یونان و افراد مخالف جنگ. این سه دسته البته از نظر کمیت گروه اندکی از جامعه را تشکیل می دهند. سفارت رژیم صهیونیستی در آتن و تشکلات یهودی این کشور در شهر های مختلف با برگزاری برنامه های مختلف، گردهمایی ها و حتی فعالیت مجازی گسترده نتوانستند بر عموم جامعه یونان تاثیر داشته باشند. اکثر حساب های کاربری یونانی که علیه ایران و حمله ایران در فضای مجازی موضع می گیرند (توییتر، اینستاگرام و فیسبوک) در این سه دسته قرار می گیرند. البته، گروه های مخالف حضور مهاجرین در یونان هم که این حملات را سبب بالابردن تنش در خاورمیانه و افزایش حضور مهاجرین در این کشور می دانند، نیز در دسته مخالفان قرار می گیرند.

کد خبر 19206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =